شش باور غیر علمی در خصوص دوقلوها
بسیاری از افراد با دیدن دوقلوها به شگفت آمده و حس کنجکاویشان برانگیخته می شود. درست مانند هر پدیده دیگری، این پدیده نیز حکایات و حقایق بسیاری را با خود به همراه دارد. والدین بچه های چند قلو با سؤالات و سوء تفاهمات بسیاری مواجه می شوند. در این بخش چند باور غیر علمی رایج در خصوص دوقلوها را مورد بررسی قرار می دهیم.
 

باور غیرعلمی 1: دوقلو زایی در خانواده امری موروثی است

بسیاری از مردم تصور می کنند که دوقلو زایی به صورت ارثی در خانواده جریان دارد. بنا به گفته این افراد اگر شما خود دوقلو هستید یا در خانواده تان دوقلو وجود دارد، به احتمال زیاد شما نیز صاحب فرزند دوقلو می شوید. درست است که علت به وجود آمدن دوقلوهای غیر همسان چند عامل بیولوژیکی است اما در مورد دوقلوهای همسان این امر صدق نمی کند. دوقلوهای همسان در نتیجه تقسیم یک تخمک بارور پس از لقاح بوجود آمده، بنابراین در ماهیت خود یک رویداد کاملاً ناشناخته به حساب می آیند.
 

باور غیر علمی 2: دوقلوها نقطه مقابل یگدیگر هستند

شاید به این دلیل باشد که تفاوت های شخصیتی آنها زمانی آشکارتر می شود که به لحاظ ظاهری شبیه به هم هستند اما در رفتار متفاوت از یکدیگر عمل می کنند. اما این واقعیت ندارد که دوقلوها نقطه کاملاً مقابل یکدیگر قرار دارند. درست مانند هر خواهر و برادر دیگر، آنها نیز وجه اشتراکاتی با یکدیگر دارند و نیز از خصوصیاتی برخوردارند که هر یک را از دیگری متمایز می سازد. بسیاری تصور می کنند که دوقلوها رقابت شدیدی با یکدیگر دارند یا همیشه در حال رقابت با یکدیگر هستند، اما واقعیت آن است که این وضعیت برای دوقلوها تفاوت چندانی با تک قلوها ندارد. چنین وضعیتی زمانی که خانواده ها دست به مقایسه دوقلوها با یکدیگر می زنند بدتر می شود.
بیشتر بخوانید: راه کارهایی برای دوقلو باردار شدن!
 

باور غیر علمی 3: دوقلوها دقیقاً مانند یکدیگر هستند

این گفته که دوقلوها مثل یک روح در دو بدن هستند نیز مانند باور شماره 2 است. دوقلوها صرف نظر از آنکه همسان باشند یا غیر همسان افرادی مستقل به حساب می آیند. شباهتهایی که میان آنها وجود دارد می تواند اغلب توجه افراد زیادی را به خود جلب کند اما درست مانند خواهران و برادران مستقل، تمامی دوقلوها نیز افرادی منحصر به فرد می باشند. این بدان معنا نیست که آنها به طور خودکار بهترین دوستان یکدیگر بوده یا جدانشدنی هستند. در حالی که بسیاری از دوقلوها پیوند عاطفی خاصی با یکدیگر برقرار می سازند، اما این بدان معنا نیست که همه آنها با یکدیگر این گونه هستند و کاری به افراد دیگر ندارند. آنها از برقراری ارتباط با سایر افراد به همان اندازه گذران وقت با یکدیگر لذت می برند.
 
شش باور غیر علمی در خصوص دوقلوها


باور غیر علمی 4: مادر نمی تواند فرزندان دوقلویش را با شیر خود تغذیه کند

گاهی اوقات از سوی خانواده یا حتی پزشک به مادران گفته می شود که تغذیه فرزندان دوقلویشان با شیر خود تقریباً غیر ممکن است. آنها ممکن است تحت فشار قرار گرفته تا فرزندان دوقلوی خود را با مکمل های غذایی تغذیه نمایند یا حتی شیردهی را به طور کامل کنار بگذارند با این تصور که شیردهی به دو نوزاد به طور همزمان کار سخت و غیر ممکنی است. آنها از این ترس دارند که بدنشان به قدر کافی جهت رشد چند نوزاد شیر تولید نکند. اما واقعیت آن است که بدن شما به قدر کافی شیر مورد نیاز آنها را تولید می کند. خود را تحت فشار قرار ندهید تا به این خاطر که صاحب فرزند دوقلو شده اید خیلی راحت شیردهی را کنار بگذارید.
 

باور غیر علمی 5: در این وضعیت زایمان طبیعی توصیه نمی شود

آیا مادرانی که دوقلو باردار هستند باید حتماً سزارین شوند؟ به هیچ عنوان. تمام دوقلوها از طریق سزارین به دنیا نمی آیند. برخی علل پزشکی موجب می شود که برای بعضی از مادران عمل سزارین در نظر گرفته شود و برخی از عوامل خطرزا مرتبط با چندقلوها ممکن است در نظر گرفتن عمل سزارین را به عنوان گزینه ای ایمن افزایش دهد. با این حال میزان عمل سزارین برای دوقلوها در بعضی از متخصصان زنان و زایمان کمتر از تک قلو می باشد. بسیاری از پزشکان مایل بوده زایمان طبیعی برای دوقلوها را امتحان کنند البته به شرط آنکه شرایط برای مادر و نوزادان مساعد باشد.
 

باور غیر علمی 6: یکی از قل ها خوب و دیگری بد خواهد بود

دوقلوها انسان هستند و این درست نیست که دقیقاً مانند یکدیگر یا مخالف یکدیگر باشند، این باور که یکی از آنها همیشه خوب و دیگری همیشه بد است نیز احمقانه می باشد. بین همه ما نیز انسان خوب و بد وجود دارد. یکی از قل ها ممکن است یک روز مانند فرشته رفتار کند و روز دیگر کارهای شیطانی انجام دهد اما این نشان دهنده خوب یا بد بودن آنها نیست. دوقلوها هم جزئی از مردم بوده و به همان صورت که خواهر و برادران غیر دوقلو با یکدیگر هستند آنها نیز نسبت به قل دیگر خود خواهر یا برادر به حساب می آیند.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی