اگزما در نوزاد
اگزما بثورات پوستی قرمز و تاولی شکل است که تا 15 درصد از کل نوزادان را تحت تأثیر قرار می دهد. این عارضه معمولاً در چند ماه نخست زندگی نوزاد ظاهر می شود. علت اگزمای نوزادی ناشناخته است اما به طور کلی عارضه جدی و خطرناکی به حساب نمی آید و در اکثر کودکان پیش از رسیدن به سن مدرسه از بین می رود.
 

علل بروز اگزمای نوزادی

پزشکان هنوز موفق به کشف علت دقیق اگزما نشده اند. ژنتیک احتمالاً یکی از عوامل بروز این عارضه به حساب می آید. در صورتی که یکی از والدین به این عارضه مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای نوزاد به آن بسیار بیشتر خواهد بود. محققان معتقدند که این عارضه نوعی واکنش خود ایمنی است و می تواند به واسطه مواد غذایی و عوامل دیگر ایجاد شود (توضیحات بیشتر در ادامه مطلب آورده شده است).
 

علائم اگزما

بثورات پوستی ناشی از اگزما می توانند در هر نقطه از بدن نوزاد ظاهر شوند. بیشترین ناحیه درگیر بر روی صورت و به ویژه گونه ها می باشد. همچنین می تواند در نواحی چین خورده بازوها و پاها نزدیک به مفاصل نیز ایجاد شود. بثورات پوستی قرمز و به حالت پوسته پوسته هستند و گاهی اوقات به نظر می رسند در آنها تاول وجود دارد. پوست در محل بثورات بسیار حساس و خارش دار می شود.
 
عارضه کرادل کپ (Cradle cap) که تحت عناوین کلاه گهواره ای و درماتیت سبوره ای نیز شناخته می شود عارضه پوستی دیگری است که با اگزما اشتباه گرفته می شود. کرادل کپ بر روی پوست سر و نواحی بالای صورت و سر خود را نشان می دهد، اما تا هشت ماهگی نوزاد از بین می رود.
 
اگزما در نوزاد
 

محرک های بروز اگزما

پزشکان محرک های زیر را به عنوان عواملی که منجر به بروز اگزما می شوند، شناسایی کرده اند:
 
رطوبت پایین
این امر می تواند به خشکی پوست منجر شده به طوری که پوست خارش پیدا کرده و سپس به اگزما تبدیل می شود.
 
محرک های آلرژی زا
این امر می تواند از صابون، لوسیون و عطرهای خاص تا پتو یا لباس پشمی متغیر باشد.
 
استرس و اضطراب
کودکانی که پیش از این دچار اگزما شده اند زمانی که در معرض شرایط استرس زا قرار می گیرند ممکن است علائم در آنها بدتر شود.
 
گرما و رطوب
گرم نگاه داشتن بیش از حد نوزاد می تواند منجر به بروز اگزما شود به ویژه تحت شرایطی که در آن نوزاد عرق نماید.
 
محرک های غذایی
هنوز هم بر سر این موضوع که آیا برخی از مواد غذایی می توانند منجر به بروز اگزما شوند یا خیر بحث و جدل وجود دارد. بسیاری از پزشکان بر این عقیده اند که تخم مرغ، مرکبات، شیر گاو، بادام زمینی و سایر مواد غذایی آلرژی زا می توانند منجر به بروز اگزما شوند.
 

نحوه درمان و پیشگیری

یکی از مهمترین راه های کمک به درمان اگزمای نوزادی آن است که مانع شوید فرزندتان محل بثورات پوستی را بخاراند. خاراندن تنها وضعیت را بدتر می سازد و می تواند منجر به بروز عفونت شود. به منظور کمک به دور نگاه داشتن فرزندتان از خاراندن بثورات پوستی، ناخن های او را کوتاه نگاه داشته و دستکش به دستش بکنید. برای نوزادان تازه متولد شده در واقع می توانید از جوراب های بلند بر روی دستانشان استفاده کنید و آنها را درون پیراهن قرار دهید (این کار بیرون آوردن دستکش از دستانشان را دشوارتر می سازد).
نشان داده شده است که شیردهی خطر ابتلاء به اگزما را در نوزادان کاهش می دهد، به ویژه چنانچه در گروه پرخطر قرار داشته باشندنشان داده شده است که شیردهی خطر ابتلاء به اگزما را در نوزادان کاهش می دهد، به ویژه چنانچه در گروه پرخطر قرار داشته باشند (به عنوان مثال یکی از والدین دچار اگزما شده باشد). هنوز هم بر سر این موضوع که آیا شیردهی می تواند به نوزادانی که دچار اگزما شده اند کمک کند یا خیر اختلاف نظر وجود دارد.
 
نحوه حمام کردن فرزندتان یکی دیگر از عوامل مهم به حساب می آید. حمام باید با آب ولرم یا آب گرم صورت گیرد و مدت زمان آن نبایستی بیشتر از 10 دقیقه باشد. بعضی بر این عقیده اند که استفاده از محصولات تهیه شده از جو دوسر در آب حمام می تواند خارش را تسکین دهد. از آب داغ استفاده نکنید به این دلیل که می تواند روغن های اساسی را از پوست نوزاد خارج سازد. از صابون هایی استفاده نمایید که آلرژی زا نبوده، بدون رنگ و عطر باشند. بعد از استحمام جهت خشک کردن بدن فرزندتان، حوله را بر روی پوست نکشید و در عوض به صورت ضربه ای آن را خشک کنید.
 
برای موارد جدی تر اگزما ممکن است مجبور شوید به درمان دارویی متوسل شوید. پماد یا کرم های استروئیدی موضعی می توانند جهت کاهش التهاب بکار برده شوند (پیش از استفاده ابتدا از پزشک خود اجازه بگیرید). آنتی هیستامین هایی که برای نوزاد بی خطر می باشند نیز می توانند تحت نظارت پزشک تجویز شوند.
 
اگزما در نوزاد
 

زمان مراجعه به پزشک

موارد عادی اگزما معمولاً نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. در صورتی که اطمینان ندارید آیا این وضعیت در واقع اگزما است یا خیر، تنها جهت رعایت جانب احتیاط می توانید فرزندتان را نزد پزشک ببرید. اما در صورتی که اطمینان دارید که فرزندتان به اگزما مبتلا شده است و وضعیت او جدی نمی باشد می توانید درمانهایی که در بالا ذکر شدند را در خانه شروع کنید.
 
با این حال گاهی اوقات این عارضه می تواند بدتر شود و قطعاً بهتر است به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. چنانچه بثورات پوسته ای در بالای آن بوجود آمده یا اگر پوست دچار تاول هایی شده که مایع از آنها شروع به خارج شدن کرده است، این وضعیت نشانه بروز عفونت خواهد بود. در این شرایط فرزندتان ممکن است به مصرف دوره ای از داروهای آنتی بیوتیک که پزشک می تواند تجویز نماید، نیاز داشته باشد.
 
یکی دیگر از علائم هشدار دهنده، بی اثر بودن کرم های هیدروکورتیزون است. چنانچه درمان را شروع کرده اما پس از یک هفته هیچ بهبودی حاصل نشد، زمان آن است که به پزشک مراجعه کنید. ایشان می تواند نسخه بهتری از استروئیدهای موضعی را تجویز کند که ممکن است مؤثرتر واقع شوند.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی