التهاب یا بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک
بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک به تحریک پوستی یا جوش های پوستی در ناحیه ای که پوشک بسته شده است می گویند. زمانی که فرزندتان دچار بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک شده باشد، متوجه قرمزی یا برآمدگی های کوچکی در اطراف ناحیه ای که پوشک بسته می شود، خواهید شد. گاهی اوقات بثورات پوستی تنها در ناحیه تحتانی یا باسن نوزاد مشاهده می شوند، اما ممکن است این بثورات را در ناحیه پایین شکم نزدیک به محل اتصال پوشک، بر روی ناحیه تناسلی یا اطراف آن یا هر گونه چین خوردگی پوست نیز مشاهده کنید.
 

علل بروز بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک

بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک عموماً به دلیل تماس طولانی مدت قسمت نشیمنگاه نوزاد با ادرار یا مدفوع بوجود می آیند. در صورتی که پوشک نوزادی به مدت طولانی تعویض نشود، تماس طولانی مدت با ادرار و مدفوع می تواند موجب تحریک پوست، ایجاد قرمزی یا زخم شود.
 
ادرار و مدفوع تنها مواردی نیستند که می توانند موجب تحریک پوست نوزاد شوند. نوزادان همچنین می توانند نسبت به برخی از شوینده های لباس، دستمال مرطوب یا خود پوشک حساسیت داشته باشند. بعضی از مادران عنوان می کنند که فرزندشان نسبت به مارک های خاصی از پوشک یکبار مصرف حساسیت داشته و پوست فرزند نوزادشان در محل بستن پوشک دچار بثورات پوستی می شود و با بستن سایر مارک ها این وضعیت بهبود پیدا می کند. امتحان بیش از یک مارک یا نشان تجاری ممکن است به شما کمک کند متوجه شوید کدامیک برای فرزندتان بهتر می باشد.
 
پوشک های پارچه ای ممکن است برای پوست نوزاد بهتر از انواع یکبار مصرف باشند، اما آنها را نیز بایستی به طور مکرر تعویض نمایید و چنانچه از پوشک پارچه ای استفاده می کنید همچنین بایستی توجه ویژه به نحوه شستشوی آن داشته باشید. مواد سفید کننده و شوینده قوی ممکن است پوست فرزندتان را تحریک سازند.
 
عفونت های قارچی از دیگر علل بروز بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک به حساب می آیند. بثورات پوستی قارچی به نظر کمی متفاوت از بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک می رسند. در صورتی که فرزندتان دچار بثورات پوستی ناشی از عفونت قارچی شده باشد احتمالاً متوجه برآمدگی های قرمز با حاشیه مشخص و زبر شده اید. این نوع بثورات پوستی در ناحیه پوشک ممکن است به خودی خود برطرف شود اما اغلب به تجویز دارو از جانب پزشک جهت درمان نیاز دارد.
 
التهاب یا بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک


پیشگیری و درمان بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک

در ادامه به چند مورد درمانی و پیشگیرانه در خصوص بثورات پوستی در ناحیه پوشک اشاره می کنیم
 
پوشک فرزندتان را به طور مرتب تعویض کنید
سعی کنید فرزندتان برای مدت طولانی بر روی پوشک خیس یا کثیف ننشیند. پوشک های یکبار مصرف جاذب می توانند رطوبت را از پوست دور سازند اما با این وجود باز هم باید پس از هر مرتبه که نوزاد پوشک خود را خیس یا کثیف کرد آنها را تعویض نمایید.
 
جهت تمیز کردن آرام باسن کودک از یک پارچه شستشوی گرم استفاده کنید
در صورتی که فرزندتان دچار بثورات پوستی شده است، از صابون و دستمال مرطوب جهت تمیز نمودن پا یا باسن او استفاده نکنید. مواد شیمیایی و صابون ممکن است پوست فرزندتان را تحریک سازند. سعی کنید در عوض از آب گرم معمولی برای تمیز کردن و شستن این ناحیه استفاده نمایید.
 
این ناحیه را در معرض هوای آزاد قرار دهید
بهترین زمان برای انجام این کار درست پس از تعویض پوشک است. پس از تعویض پوشک در صورت امکان اجازه دهید فرزندتان کمی برهنه بماند تا ناحیه زیر پوشک کمی هوا بگیرد. اگر نگران خرابکاری فرزندتان هستید می توانید یک حوله یا پتوی قدیمی در زیر او قرار دهید.
 
از پماد مخصوص بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک استفاده کنید
پماد بثورات پوستی ناشی از پوشک حاوی اکسید روی یا ژل پترولیوم مانعی ایجاد می کند که از پوست لطیف فرزندتان در برابر رطوبت محافظت می نماید. استفاده از این پماد ممکن است تنها دارویی باشد که برای درمان و جلوگیری از بروز بثورات پوستی در این ناحیه لازم است.
 
در صورتی که بثورات پوستی این ناحیه پس از یک هفته برطرف نشدند، با متخصص اطفال خود تماس بگیرید. همچنین اگر فرزندتان دچار تب شد و اگر بثورات پوستی به نواحی دیگر بدن او سرایت کردند، اگر متوجه برجستگی های بزرگ شدید، اگر به نظر می رسد فرزندتان درد می کشد یا علائم غیر طبیعی دیگری دارد باید با پزشک او تماس بگیرید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی