نحوه اندازه گیری دمای بدن نوزاد
سه روش اصلی برای اندازه گیری دمای بدن نوزاد وجود دارد که گوش، زیر بغل و مقعد را شامل می شود. استفاده از تب سنج یا دماسنج دهانی تا زمانی که کودک به 4 یا 5 سالگی نرسیده است توصیه نمی شود. دماسنج مقعدی از دقت بیشتری برخوردار است اما در این مقاله تمام سه روش ذکر شده را مورد بررسی قرار می دهیم.
 

تب سنج گوش و پیشانی

تب سنج گوش روشی سریع برای اندازه گیری دمای بدن نوزاد است اما به بیشترین تمرین نیاز دارد. در صورتی که سنسور تب سنج را به طور دقیق در گوش کودک قرار ندهید نمی توانید اطلاعات دقیقی از آن بدست آورید (جهت بدست آوردن روش صحیح استفاده به چند مرتبه تلاش نیاز است). این نوع تب سنج را نمی توان برای نوزادان کمتر از 3 ماه بکار برد به این دلیل که مجرای گوش آنها بسیار کوچک است. در صورتی که بتوانید دمای بدن نوزاد را به درستی در آن بدست آورید تب سنج بسیار قابل اعتمادی خواهد بود.
 
تب سنج های پیشانی به صورت دیجیتالی بوده و استفاده از آنها برای نوزادان بسیار آسان است اما نسبت به تب سنج های گوش از دقت کمتری برخوردارند. تب سنج های پیشانی که ممکن است برای کودک بزرگتر استفاده کنید به لحاظ کیفیت دماسنجی قابل مقایسه با تب سنج های دهانی هستند، اما برای نوزاد کنترل و مدیریت آنها بهتر انجام می شود.
 
نحوه اندازه گیری دمای بدن نوزاد


تب سنج زیر بغلی

این نوع تب سنج روشی ساده برای اندازه گیری بدن نوزاد است که می تواند به هنگام تغذیه او از شیر مادر یا زمانی که فرزندتان آرام است یا هنوز در خواب بسر می برد بکار برده شود. لباس فرزند خود را درآورده و از انواع دیجیتالی آن را در زیر بغل او قرار دهید. با کمک بازوهای نوزاد دماسنج را در محل مورد نظر نگاه دارید تا بتوانید درجه حرارت را قرائت کنید. در حالی که این روش راحت ترین روش به حساب می آید اما از کمترین میزان دقت نیز برخوردار است. دمای خارجی می تواند تا 2 درجه پایین تر از دمای داخلی بدن قرائت شود.
بیشتر بخوانید:«آیا داغی دست و پای کودک طبیعی است؟»
 

تب سنج مقعدی

این نوع تب سنج دقیق ترین دما را نشان می دهد. ابتدا دماسنج را با آب و صابون تمیز بشویید و نوک آن را با کمی وازلین چرب کنید. فرزند خود را به پشت یا بر روی دامان خود بر روی شکم بخوابانید. تب سنج را تا اندازه ای وارد مقعد او کنید که نوک آن دیده نشود (بیشتر از 2 سانتیمتر وارد مقعد نشود) و در همان محل نگاه دارید تا درجه حرارت رؤیت شود. سپس به آرامی آن را خارج سازید. این روش گاهی اوقات می تواند موجب تحریک اجابت مزاج شود بنابراین در صورت دفع ناگهانی فرزندتان تعجب نکنید.
 

نکات اضافی

* در صورتی که از هر دو روش مقعدی و زیر بغل استفاده می کنید، تب سنج های جداگانه ای را بکار ببرید و بر روی آنها برچسب بزنید تا با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند.
 
* به خاطر داشته باشید که قبل از اندازه گیری دمای بدن فرزندتان او را خنک سازید. نمی توانید درست بعد از قنداق کردن یا استحمام فرزندتان با آب گرم دمای دقیقی بدست آورید.
 

زمان مناسب جهت تماس با پزشک

بر اساس دستورالعمل های توصیه شده در صورتی که تب فرزندتان به شرح زیر است باید فوراً با پزشک او تماس بگیرید
 
* بالاتر از 4ر100 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد (در صورتی که سن او کمتر از 3 ماه باشد)
 
* بالاتر از 101 درجه فارنهایت یا 3ر38 درجه سانتیگراد ( در صورتی که نوزاد سه تا 6 ماهه باشد)
 
* بالاتر از 103 درجه فارنهایت یا 4ر39 درجه سانتیگراد (در صورتی که نوزاد 6 ماهه و بیشتر باشد)
 
* هر زمان که تب با علائم دیگری مانند سرفه، استفراغ، اسهال، گوش درد یا هر وضعیت نگران کننده دیگری همراه باشد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی