عارضه کرادل کپ یا درماتیت سبوره در نوزاد
کرادل کپ  (Cradle cap) که همچنین تحت عناوین درماتیت سبوره و کلاه گهواره شناخته می شود نوعی درماتیت سبورئیک شبیه به شوره سر می باشد. این عارضه در نتیجه رشد سلولهای پوستی واقع در پوست سر نوزاد با سرعتی بیشتر از پوست انداختن یا جدا شدن سلولهای مرده پوستی از سر بوجود می آید. به طور معمول سلولهای قدیمی پوست به صورت پوسته پوسته درآمده و با سلولهای سالم و نو جایگزین می شوند اما زمانی که نوزادی دچار کرادل کپ شده باشد سلولهای پوستی جدید پیش از آنکه سلولهای قدیمی فرصت ریخته شدن کنند رشد می کنند و تکه یا لکه های پوسته پوسته ای از سلولهای پوستی بر روی سر او باقی می گذارند.
 

کرادل کپ چگونه است؟

کرادل کپ شبیه به لکه یا تکه های پوسته پوسته مایل به قهوه ای یا مایل به زرد بر روی پوست سر نوزاد است. در صورتی که این تکه ها بیشتر نقاط پوست سر را بپوشانند این گونه به نظر می رسد که نوزاد «کلاهی» مایل به قهوه ای از پوسته بر روی سر خود دارد. تکه های پوسته پوسته شده ممکن است ظاهری شبیه به شوره سر داشته باشند و به راحتی با شستن و شانه کردن آرام پوست سر به صورت پوسته پوسته خارج شوند. این عارضه در موارد شدید ممکن است پوسته های شدیدتری ایجاد کرده یا تکه های پوسته پوسته امکان دارد به صورت پوسته های محکم درآمده و به پوست سر بچسبند.
 

علت بروز کرادل کپ چیست؟

کرادل کپ در نتیجه فعالیت بیش از حد غدد سباسه (غدد چربی که پوست سر و فولیکول های مو را نرم و چرب می سازند) بوجود می آید. ترشحات چربی باعث می شوند سلولهای قدیمی انباشته شده بجای افتادن و از بین رفتن، بر روی پوست سر بچسبند. هنوز از علل فعالیت بیش از حد غدد سباسه در نوزادان اطلاع دقیق وجود ندارد اما محققان بر این باورند که ممکن است این وضعیت با تغییرات هورمونی در پایان بارداری مادر ارتباط داشته باشد. بدن مادر پیش از زایمان هورمون هایی را ترشح می کند که به آماده سازی نوزاد برای تولد کمک می کنند. این هورمون ها غدد چربی را نیز تحریک می سازند. این تحریک ممکن است تولید چربی توسط غدد چربی فرزندتان را افزایش دهد و از ترکیب سلولهای پوستی اضافی و چربی های اضافی، نوزاد بیش از پیش مستعد ابتلاء به بیماری های پوستی مختص به دوران نوزادی همانند کرادل کپ یا آکنه نوزادی می شود.
 
عارضه کرادل کپ یا درماتیت سبوره در نوزاد


آنچه جهت درمان کرادل کپ می توان انجام داد

در صورتی که کرادل کپ خفیف باشد در واقع نیازی به درمان ندارد. این وضعیت ممکن است نازیبا به نظر برسد اما احتمالاً فرزند شما را آزار نمی دهد. می توانید سعی کرده آن را با یک شامپو بچه ملایم شسته و پوسته های سر را به آرامی با برس از روی سر پاک کنید.
 
چنانچه شستن و برس کردن بی نتیجه بود می توانید روشی که مادربزرگ ها از آن استفاده می کردند یعنی استفاده از روغن بچه را امتحان کنید. با استفاده از روغن بچه یا روغن معدنی یا وازلین پوست سر فرزندتان را ماساژ بدهید. روغن را به قدر کافی بر روی سر بگذارید تا پوسته ها نرم و چرب شوند. سپس با یک برس به آرامی پوست سر را برس بکشید. پوسته ها را با دست از سر جدا نکنید به این دلیل که می تواند پوست سر نوزاد را تحریک و زخم کرده و باعث بروز عفونت شود و ممکن است در این راه تکه هایی از موی او را بکنید. حتماً به دنبال این کار پوست سر فرزندتان را با شامپوی ملایم شسته تا روغن بچه از روی سر او پاک شود. رها کردن روغن بچه بر روی سر و عدم شستشوی آن، چربی موجود در سر را افزایش خواهد داد و موجب مسدود شدن منافذ پوست و چسبندگی پوسته ها می شود.
 
در صورتی که کرادل کپ با شستن، برس کشیدن یا درمان با روغن بچه از بین نرفت شاید لازم باشد با پزشک او صحبت کنید. پزشک ممکن است نوعی شامپو بدون نیاز به نسخه یا شامپو نسخه ای را برای درمان پوست سر فرزندتان تجویز نماید. هنگام استفاده از شامپوهای تجویزی حتماً مراقب چشم های فرزندتان باشید زیرا این نوع شامپو مانند شامپوی بچه ملایم نمی باشد.
 

پیشگیری از بروز عارضه کرادل کپ

از آنجا که کرادل کپ بواسطه ترشح چربی و سلولهای اضافی پوست ایجاد می شود، تعرق بیش از حد می تواند آن را بدتر سازد. نگاه داشتن کلاه بر روی سر فرزندتان ممکن است موجب عرق کردن پوست سر او شده به طوریکه این عرق توسط کلاه نزدیک به پوست سر به دام انداخته می شود. کلاه زمانی برای گرم نگاه داشتن سر نوزاد لازم است که قصد داشته از خانه خارج شوید و بخواهید از سر فرزندتان در مقابل سرما یا نور خورشید محافظت نمایید، اما زمانی که در داخل خانه هستید در صورتی که محیط خانه گرم است می توانید آن را از سر نوزاد درآورید. چنانچه فرزندتان دچار کرادل کپ شده است یا اگر متوجه پوسته هایی بر روی سر فرزندتان شده اید تا آنجا که امکان دارد زمانی که در منزل هستید از کلاه کردن بر سر او بپرهیزید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی