مکمل های پروبیوتیک برای نوزادان شیرخوار
آیا می دانید پروبیوتیک ها چه هستند و به چه علت تمایل دارید آنها را به فرزندتان بدهید؟ پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی (باکتری های مفید) هستند که فوائد سلامتی بخشی را برای فرزند نوزادتان فراهم می سازند که از آن جمله می توان به بهبود مشکلات مرتبط با قولنج و شکم، تقویت سیستم ایمنی، درمان اسهال و بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک اشاره کرد.
 
پروبیوتیک ها شکل طبیعی باکتریهای خوب یا مفید به شمار می روند. هنگامی که فرزندتان یکی از مکمل های پروبیوتیک را مصرف می کند باکتری های مفید اضافی جهت کمک به بهبود تعادل باکتری های مفید موجود در روده در اختیارش قرار می گیرند. باکتری های مفید موجود در روده فرزند نوزادتان به هضم غذا و محافظت از روده بزرگ در برابر هرگونه باکتری مضر کمک می کنند. علاوه بر آن، روده بزرگ بخش بزرگی از سیستم ایمنی فرزند نوزادتان به حساب می آید. در صورتی که روده او سالم باشد او نیز از سلامتی بیشتری برخوردار خواهد بود.
 
فرزند شما در بدو تولد تعدادی از این باکتری های مفید را در بدن خود خواهد داشت اما تعداد آنها زیاد نیست. او بعضی از باکتری های مفید را از مادر دریافت می کند و سپس بعد از اولین تغذیه شروع به جای گیر کردن باکتری های مفید می کند. در صورتی که به قدر کافی از این باکتری های مفید در اختیار نداشته باشد، ممکن است به مشکلات مرتبط با شکم، علائم قولنج یا بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک دچار شود.
 

پروبیوتیک ها می توانند در رفع چه مشکلاتی کمک کنند؟

* قولنج یا کولیک
 
* اسهال
 
* مشکلات مرتبط با روده و شکم
 
* بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک
 
* مدفوع اسیدی سبز رنگ
 
* اگزما
 
چنانچه فرزندتان دچار مشکلات شکمی بسیاری است، از قولنج یا بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک رنج می برد به طوریکه این عوارض همچنان باقی مانده و برطرف نشده اند شاید بهتر باشد پروبیوتیک ها را امتحان کنید. ابتدا با پزشک فرزند خود صحبت کنید تا ببینید کدام مکمل پروبیوتیک و به چه میزان تجویز می کند. دوز یا مقدار معمول آن نصف تا یک عدد (بسته با اندازه و سن نوزاد) کپسول پروبیوتیک مخلوط با شیر مادر یا شیر خشک است.
 

ارتباط پروبیوتیک و شیردهی

در صورتی که از شیر خود فرزندتان را تغذیه می کنید شاید بتوانید خودتان با مصرف مکمل های پروبیوتیک فوائد سلامتی بخش آنها را به فرزندتان انتقال دهید. مصرف یک کپسول در روز ممکن است باکتری های مفید کافی را برای فرزند نوزادتان فراهم ساخته و به رفع برخی از علائم و مشکلات مرتبط با سلامتی به او کمک کند. ضرورت دارد که در خصوص بهترین روش مصرف پروبیوتیک ها برای خود و فرزندتان با پزشک صحبت کنید.
 

فرزندم تا چه مدت باید مکمل های پروبیوتیک مصرف کند؟

یکی از مواردی که باید در مورد مکمل های پروبیوتیک بدانید آن است که این مکمل ها تا زمانی که مصرف می شوند می توانند کمک ساز باشند. به محض آنکه فرزندتان مصرف آنها را متوقف ساخت، باکتری های مفید موجود در روده او به میزان قبل خود بازخواهند گشت. به همین دلیل است که اهمیت دارد با پزشکتان در خصوص میزان و مدت زمان مصرف فرزندتان از مکمل های پروبیوتیک صحبت کنید.
 
مکمل های پروبیوتیک برای نوزادان شیرخوار
 

تأثیر مصرف پروبیوتیک در رفع بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک

پروبیوتیک ها نه تنها برای کمک به مشکلات مرتبط با شکم فرزند شما عالی هستند، بلکه می توانید از آنها به صورت موضعی برای درمان بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک نیز استفاده کنید. اغلب نوزادانی که دچار مشکلات روده ای هستند همچنین دستخوش درمان سخت بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک می شوند. شما می توانید از پروبیوتیک ها خمیری ساخته و آن را بر روی نواحی متأثر از بثورات یا ناحیه تحتانی فرزندتان بمالید. یک کپسول برداشته و آن را با آب مخلوط کنید تا زمانی که به شکل خمیری درآید و بر روی نواحی متأثر از بثورات بمالید. آنگاه اجازه دهید پیش از پوشک کردن مجدد فرزندتان، به پاهایش کمی هوای تازه برسد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی