پلاژیوسفالی و نحوه پیشگیری از صافی سر نوزاد
طی چند سال گذشته تعداد نوزادانی که دچار صافی در نقاطی از سر خود (پلاژیوسفالی) می شوند افزایش یافته است. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا در سال 1992 توصیه نمود که نوزادان به پشت خوابانده شوند. کمپین آگاه سازی والدین تحت عنوان بک تو اسلیپ (Back to Sleep) (خواباندن به پشت) به منظور پیشگیری از مرگ و میر ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) راه اندازی شد. از زمان راه اندازی این کمپین میزان سندرم مرگ ناگهانی نوزاد تا 40 درصد کاهش یافته است. با این حال یکی از عوارض جانبی این کمپین افزایش قابل توجه موارد پلاژیوسفالی بوده است. البته این بدان معنا نیست که نباید فرزند نوزاد خود را به پشت بخوابانید. پلاژیوسفالی آسیب مغزی ایجاد نمی کند و قابل درمان است.
 

پیشگیری از بروز پلاژیوسفالی

کارها و اقدامات بسیاری وجود دارد که می توانید جهت جلوگیری از صاف شدن سر فرزندتان انجام دهید. کاهش مدت زمانی که نوزاد در یک وضعیت قرار گیری می خوابد اولین کاری است که می توانید به منظور پیشگیری از پلاژیوسفالی انجام دهید. بسیاری از مادرانی که تازه صاحب فرزند شده اند به اشتباه فکر می کنند که خواباندن نوزاد به پشت به این معنا است که هرگز نوزاد را بر روی شکم نباید قرار داد. نوزادان می توانند در اوقاتی که بیدار هستند و تحت نظارت بر روی شکم قرار داده شوند. اهمیت اختصاص زمانی برای  قرار دادن نوزاد بر روی شکم همیشه برای مادرانی که تازه صاحب فرزند شده اند تأکید نمی شود. چارچوب زمانی که برای عارضه پلاژیوسفالی در نظر می گیرند معمولاً از بدو تولد تا چند ماه نخست خواهد بود چرا که در این بازه زمانی نوزاد به تنهایی قادر به تغییر وضعیت قرار گیری بدن خود از حالت رو به پشت به جهات دیگر نمی باشد.
 
پلاژیوسفالی و نحوه پیشگیری از صافی سر نوزاد
 
نوزاد به هنگام بیداری باید مدت زمان زیادی را بر روی شکم سپری کند. بعضی از نوزادان قرار گرفتن بر روی شکم را دوست ندارند. امکان دارد که این نوزادان عادت به پشت خوابیدن کرده باشند و در نتیجه این وضعیت قرارگیری را ترجیح می دهند. در صورتی که بلافاصله شروع به اختصاص زمانی برای قرار دادن فرزندتان بر روی شکم کنید به تغییر این وضعیت کمک خواهد شد. نوزادان ممکن است بیشتر تمایل داشته باشند رو به پشت قرار گیرند به این دلیل که می توانند راحت تر به اطراف نگاه کنند. چنانچه از قدرت بدنی جهت بالا نگاه داشتن سر و گردن خود برخوردار نباشند ممکن است دوست نداشته باشند بر روی شکم خود باقی بمانند. در صورتی که فرزندتان قرار گرفتن بر روی شکم را دوست ندارد، سعی کنید در ابتدا مدت زمان قرار دادن او بر روی شکم را کوتاه کنید. بهتر است خود نیز با فرزندتان بر روی زمین دراز کشیده و از اسباب بازی یا آواز خواندن جهت منحرف ساختن حواس او استفاده کنید. هر مرتبه که قرار گرفتن بر روی شکم را انجام می دهید، بر روی این موضوع تمرکز کنید که بتوانید فرزند خود را به مدت طولانی تری بر روی شکم باقی نگاه دارید.
 
یکی دیگر از عوامل مؤثر در صاف شدن نقاطی از سر نوزاد باقی ماندن او در صندلی خودرو مخصوص نوزاد، تاب برقی مخصوص نوزاد یا صندلی گهواره ای برای مدت زمان زیاد است. نوزادان زمانی که خیلی کوچک هستند و تازه به دنیا آمده اند زمان زیادی را در خواب می گذرانند به طوری که هر زمان اضافی باعث فشار بیشتر بر پشت سر می شود و این وضعیت تنها احتمال صاف شدن بیشتر سر را افزایش می دهد. سعی کنید از قرار دادن طولانی مدت فرزند خود در صندلی خودرو مخصوص نوزاد یا تاب برقی خودداری کنید.
 
استفاده از آغوشی ممکن است به جلوگیری از بروز پلاژیوسفالی کمک کند. آغوشی وسیله ای است آن را به خود بسته و فرزندتان را در طول روز در آن قرار می دهید. این کار زمان وارد شدن فشار بر روی پشت سر نوزاد را محدود می سازد. علاوه بر آن فوائد بسیار دیگری برای نوزاد دارد.
 
پلاژیوسفالی و نحوه پیشگیری از صافی سر نوزاد
 

معرفی عوارض دیگر و نحوه درمان

بعضی از نوزادان همچنین دچار عارضه تورتیکولی (torticollis) می شوند. تورتیکولی عارضه ای است که در آن گردن نوزاد به یک طرف کج شده و عضله گردن او کوتاه یا سفت می شود. نوزادی که مدت زمان زیادی را در یک وضعیت بگذراند به طوری که چرخش گردن او تنها در یک جهت باشد دچار این عارضه می شود. به منظور پیشگیری از آن سعی کنید زمانی که او را می خوابانید هر مرتبه جهت های قرار گیری سر او را تغییر دهید. در صورتی که ترجیح می دهد سرش در یک جهت قرار گیرد، سعی کنید از اسباب بازی کمک بگیرید تا او را وادار کنید سر خود را به سمت دیگر بچرخاند.
 
علاوه بر آن درمان های دیگری نیز برای پلاژیوسفالی و تورتیکولی وجود دارد. چنانچه متوجه شدید که قسمتی از سر فرزندتان در حال صاف شدن است یا سر خود را تنها در یک جهت کج می کند جهت دریافت مشاوره با پزشک او صحبت کنید. برخی از روش های درمانی برای پلاژیوسفالی و تورتیکولی ورزش های گردن برای نوزاد، فیزیوتراپی و در موارد شدید بستن کلاه مخصوص را شامل می شود.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی