دفتر کل توزیع شده

دفتر کل توزیع شده چیست؟

دفتر کل توزیع شده پایگاه داده ای است که به طور توافقی در بین چندین سایت، مؤسسه یا مناطق جغرافیایی مختلف به اشتراک گذاشته می شود و برای چندین نفر قابل دسترسی است. این اجازه می دهد تا تراکنش ها "شاهد" عمومی داشته باشند. شرکت‌کننده در هر گره از شبکه می‌تواند به ضبط‌های به اشتراک گذاشته شده در آن شبکه دسترسی داشته باشد و می‌تواند یک نسخه مشابه از آن را داشته باشد. هر تغییر یا اضافاتی که در دفتر کل ایجاد شده باشد در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه برای همه شرکت کنندگان کپی می شود.
 
دفتر کل توزیع شده در مقابل دفتر کل متمرکز قرار می گیرد، که نوعی دفتر کل است که اکثر شرکت ها از آن استفاده می کنند. دفتر کل متمرکز بیشتر مستعد حملات سایبری و کلاهبرداری است، زیرا دارای یک نقطه  ضعف شکست منفرد است.
 
دفتر کل توزیع شده، به طور زیربنایی، همان فناوری‌ای است که توسط بلاک چین استفاده می شود، این همان فناوری‌ای است که توسط بیت کوین استفاده می شود. بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده است که توسط بیت کوین مورد استفاده قرار می گیرد.
 
آموزه های کلیدی
* دفتر کل توزیع شده یک پایگاه داده است که توسط چندین شرکت کننده در سایت ها و مناطق جغرافیایی مختلف هماهنگ شده و قابل دسترسی است.
* با استفاده از دفتر کل توزیع شده، نیاز به وجود یک مرجع مرکزی برای کنترل در برابر دستکاری مرتفع می شود.
* دفتر کل توزیع شده اساسی همان فناوری‌ای است که توسط بلاک چین استفاده می شود، که بیت کوین از آن به عنوان دفتر کل توزیع شده خود استفاده می نماید.
* دفتر کل توزیع شده را می توان به عنوان دفتر کل هر معامله یا قراردادی توصیف کرد که به شکل غیرمتمرکز در مکان ها و در نزد افراد مختلف نگهداری می شود.
* حملات سایبری و کلاهبرداری های مالی با استفاده از دفتر کل توزیع شده کاهش می یابد.
 

درک دفتر کل توزیع شده

از زمان های بسیار قدیم، دفتر کل در قلب معاملات اقتصادی بوده و هدف آن ثبت قراردادها، پرداخت ها، معاملات خرید و فروش یا جابجایی سرمایه ها یا دارایی ها بوده است. سفری که برای دفتر کل با ضبط بر روی لوح های گلی یا پاپیروس آغاز شد با اختراع کاغذ جهشی بزرگ داشت.
 
در طول چند دهه گذشته، رایانه ها فرآیند ثبت سوابق و نگهداری دفتر کل را با راحتی و سرعت بسیار بالا فراهم کرده اند. امروزه، با نوآوری، اطلاعات ذخیره شده در رایانه ها به سمت داشتن امنیت رمزنگاری، سریع بودن و غیرمتمرکز بودن حرکت می کند. شرکت ها می توانند از این فناوری به اشکال مختلف استفاده کنند، یکی از راه ها از طریق دفتر کل توزیع شده است.
 
دفتر کل توزیع شده را می توان به عنوان دفتر کل هر معامله یا قراردادی توصیف کرد که به شکل غیرمتمرکز در مکان ها و در نزد افراد مختلف نگهداری می شود و نیاز به یک مرجع مرکزی برای کنترل در برابر دستکاری را از بین می برد. به این ترتیب، به یک مقام مرکزی برای مجوز دادن یا تأیید کردن هر گونه تراکنش نیازی نیست.
 
تمام اطلاعات دفتر کل به صورت امن و دقیق با استفاده از رمزنگاری ذخیره می شود و با استفاده از کلیدها و امضاهای رمزنگاری قابل دسترسی است. هنگامی که اطلاعات ذخیره می شود، به یک پایگاه داده تغییرناپذیر تبدیل می شود که قوانین شبکه بر آن حاکم است.
 

مزایای دفتر کل توزیع شده

در حالی که دفتر کل متمرکز مستعد حملات سایبری است، حمله به دفتر کل توزیع شده ذاتاً سخت تر است، زیرا برای موفقیت یک حمله، همه نسخه های توزیع شده باید به طور همزمان مورد حمله قرار گیرند. علاوه بر این، این رکوردها در برابر تغییرات مخرب صورت گرفته توسط یک طرف، مقاوم هستند. با دشواری دستکاری و حمله، دفتر کل توزیع شده امکان شفافیت گسترده را فراهم می کند.
 
دفتر کل توزیع شده همچنین ناکارآمدی های عملیاتی را کاهش می دهد، مدت زمان انجام تراکنش را کاهش می دهد، و عملیات خودکار هستند، و بنابراین 24 ساعته در 7 روز هفته کار می کنند، همه این‌ها هزینه های کلی را برای نهادهایی که از آنها استفاده می کنند کاهش می دهد.
 
دفاتر توزیع شده همچنین جریان آسانی از اطلاعات را فراهم می کنند، که باعث می شود حسابداران هنگام بررسی صورت های مالی، دنباله های حسابرسی را به راحتی دنبال کنند. این به حذف احتمال تقلب در دفاتر مالی یک شرکت کمک می کند. کاهش استفاده از کاغذ نیز برای محیط زیست مفید است.
 

استفاده از دفاتر کل توزیع شده

فناوری دفتر کل توزیع شده پتانسیل زیادی برای ایجاد انقلابی در شیوه کار دولت ها، مؤسسات و شرکت ها دارد. می‌تواند به دولت‌ها در جمع‌آوری مالیات، صدور گذرنامه، ثبت اسناد زمین، مجوزها و هزینه‌های مزایای تأمین اجتماعی و همچنین روش‌های رای‌گیری کمک کند.
 
این فناوری در چندین صنعت موج می زند، از جمله:
* دارایی، مالیه، سرمایه گذاری
* موسیقی و سرگرمی
* الماس و دارایی های گرانبها
* آثار هنری
* زنجیره تأمین کالاهای مختلف
 
در حالی که فناوری دفتر کل توزیع شده دارای مزایای متعددی است، هنوز در مرحله جوانه زدن است و در حال بررسی شدن است که چگونه می توان آن را به بهترین شکل ممکن به کار گرفت. با این حال یک چیز واضح است: فرمت آینده دفاتر کل چند صد ساله، قرار است غیرمتمرکز باشد.
 
 دفتر کل توزیع شده
 

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)Distributed Ledger Technology)

فناوری دفتر کل توزیع ‌شده (DLT) به زیرساخت‌ها و پروتکل‌های فناوری اشاره می‌کند که امکان دسترسی، اعتبارسنجی و به‌روزرسانی همزمان رکوردها را به شیوه‌ای تغییرناپذیر در سراسر شبکه‌ای که در چندین نهاد یا مکان پخش شده است، می‌دهد.
 
DLT، که بیشتر به عنوان فناوری بلاک چین شناخته می شود، توسط بیت کوین معرفی شد و اکنون با توجه به پتانسیل آن در صنایع و بخش ها، یک کلمه کلیدی در دنیای فناوری است. به عبارت ساده،DLT  تماماً در مورد ایده یک شبکه "غیرمتمرکز" در برابر مکانیسمِ مرسوم "متمرکز" است، و به نظر می رسد که پیامدهای گسترده ای بر بخش ها و نهادهایی دارد که مدت هاست به یک شخص ثالث قابل اعتماد متکی بوده اند.
 

توضیح فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)

فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) پروتکلی است که عملکرد امن یک پایگاه داده دیجیتال غیرمتمرکز را امکان پذیر می کند. شبکه های توزیع شده، نیاز به یک مقام مرکزی برای کنترل در برابر دستکاری را از بین می برند.
 
DLT  اجازه می دهد تا با استفاده از رمزنگاری، تمام اطلاعات را به شیوه ای امن و دقیق ذخیره کنید. با استفاده از "کلیدها" و امضاهای رمزنگاری می توان به آنها دسترسی داشت.
 
ایده دفتر کل توزیع شده کاملاً جدید نیست و بسیاری از سازمان ها داده ها را در مکان های مختلف نگهداری می کنند. با این حال، هر مکان معمولاً به یک سیستم مرکزی متصل است که هر یک از آنها را به طور دوره ای به روز می کند. این امر پایگاه داده مرکزی را در برابر جرایم سایبری آسیب پذیر و مستعد تأخیر می کند زیرا یک نهاد مرکزی باید هر یادداشتی که در دوردست قرار دارد را به روز کند.
 
ماهیت یک دفتر کل غیرمتمرکز باعث می‌شود که یادداشت ها در برابر جرایم سایبری مصون باشند. به اشتراک‌گذاری و به‌روزرسانی همزمان رکوردها (نظیر به نظیر)، کل فرآیند را بسیار سریع‌تر، مؤثرتر و ارزان‌تر می‌کند.
 
علاوه بر استارت‌آپ‌ها، بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند آی‌بی‌ام و مایکروسافت در حال آزمایش فناوری بلاک چین هستند. برخی از محبوب ترین پروتکل های دفتر کل توزیع شده عبارتند از اتریوم، Hyperledger Fabric، R3 Corda و Quorum.
 

اختلاف بین بلاک چین و DLT

آیا فناوری های بلاک چین و دفتر کل توزیع شده یکسان هستند؟ نه. این یک تصور غلط رایج است که بسیاری از مردم دارند. در این جا می خواهیم بدانیم بلاک چین چیست و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن با فناوری دفتر کل توزیع ‌شده کدام است.
 
ما در یک عصر دیجیتالی تکه ها و تکیه کلام های صوتی زندگی می کنیم. عصری که حتی راه‌حل‌های پیچیده فناوری به پنج کلمه یا کمتر کاهش می‌یابد. در نتیجه، شاهد افزایش کسب‌وکارهای حیله‌گر هستیم که تلاش می‌کنند تا از رونق به اصطلاح رمزنگاری کولی بگیرند. برخی حتی با تغییر نام تجاری با بلاک چین در نام های خود این کار را انجام می دهند.
 
قابل پیش بینی است که استفاده از کلماتی کلیدی مانند فناوری بلاک چین برای جذب سرمایه گذاری تنها سود کوتاه مدتی را به همراه خواهد داشت. از قضا چنین اقداماتی مسئول مشکلات برندسازی فناوری است، و منجر به یکی از دلایلی می شود که چرا بسیاری از مردم در مورد بلاک چین محتاط هستند. در همین حال، روندهای نوظهور نشان می دهد که دفتر کل توزیع شده ارزش ها و نتایج ملموسی را بدون هیاهو ارائه می دهد.
 
بلاک چین تقریباً هر روزه در کنار افزایش بهای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خود به سرفصل اخبار رسانده است. با این حال، دفترهای توزیع شده همان سطح تمرکز توجه را دریافت نکرده اند. استفاده از کلماتی مانند فناوری دفتر کل توزیع شده و بلاک چین در یک جمله اغلب افراد را با سؤالات بیشتری که نیازمند پاسخ هستند مواجه می‌سازد. این قبل از این است که حتی بیت کوین را وارد ترکیب کنید تا آب را بیشتر گل آلود نمایید.
 
مردم اغلب فناوری بلاک چین و فناوری دفتر کل توزیع شده را یکسان می دانند. به راحتی می توان فهمید که چرا بسیاری این گونه فکر می کنند. اکنون زمان آن است که عمیق تر بنگریم و حقیقت را در پشت کلمات رایج ببینیم. اگرچه این اصطلاحات در چند سال گذشته در هم تنیده شده اند، اما تشخیص این دو از یکدیگر ضروری است.
ذخیره داده‌ها در مکانی که هیچ نهادی آن را مالکیت یا کنترل نمی‌کند، و هیچ کس نمی‌تواند آنچه قبلاً نوشته شده را تغییر دهد، مزایایی مشابه حسابداری دوطرفه به شما می‌دهد.

در مورد دفتر کل توزیع شده

با وجود کلمات اختصاری گیج کننده مانند DLT در محافل مالی و فین تک (تکنولوژی مالی یا Financial Technology)، خبر خوب این است که درک این فناوری نسبتاً آسان است. دفتر کل توزیع شده یک پایگاه داده است که در چندین مکان یا در بین چندین شرکت کننده وجود دارد. در مقابل، اکثر شرکت ها در حال حاضر از یک پایگاه داده متمرکز استفاده می کنند که در یک مکان ثابت قرار داشته و کار می کند. همان طور که گفتیم، یک پایگاه داده متمرکز اساساً یک نقطه منفرد شکست دارد. با این حال، دفتر کل توزیع شده غیرمتمرکز است تا نیاز به یک مرجع مرکزی یا واسطه برای پردازش، اعتبارسنجی یا احراز هویت تراکنش ها را از بین ببرد. شرکت‌ها از فناوری دفتر کل توزیع‌شده برای پردازش، تأیید یا تأیید اعتبار تراکنش‌ها یا انواع دیگر مبادلات داده استفاده می‌کنند. به طور معمول، این سوابق تنها زمانی در دفتر ذخیره می شوند که طرفین درگیر به توافق رسیده باشند.
 
سپس تمام فایل‌های موجود در دفتر توزیع شده دارای مهر زمانی هستند و امضای رمزنگاری منحصربه‌فردی به آن‌ها داده می‌شود. همه شرکت کنندگان در دفتر کل توزیع شده می توانند تمام رکوردهای مورد نظر را مشاهده کنند. این فناوری یک تاریخچه قابل تأیید و ممیزی از تمام اطلاعات ذخیره شده در آن مجموعه داده خاص ارائه می دهد.
 

بلاک چین چیست؟

به بلاک چین و دفتر کل توزیع شده همان طور فکر کنید که ممکن است در مورد کلینکس و دستمال کاغذی فکر کنید. اولی نوعی از دومی است، اما آن قدر محبوب شده است که در ذهن مردم جا افتاده است که محصول چیست.
 
بلاک چین
یک بلاک چین اساساً یک پایگاه داده مشترک پر از ورودی هایی است که باید تأیید و رمزگذاری شوند. یک راه آسان برای درک آن این است که آن را به عنوان یک سند آفیس 365 بسیار امن و تأیید شده در نظر بگیرید. هر ورودی سند، وابسته به یک رابطه منطقی با تمام پیشینیان خود است. نام بلاک چین به «بلوک‌هایی» اشاره دارد که به زنجیره سوابق تراکنش‌ها اضافه می‌شوند. برای تسهیل این امر، این فناوری از امضاهای رمزنگاری به نام هش (hash یا درهمک) استفاده می کند.
 

بلاک چین و دفتر کل توزیع شده چگونه متفاوت هستند؟

مهم ترین تفاوتی که باید به خاطر داشت این است که بلاک چین تنها یکی از انواع دفتر کل توزیع شده است. اگرچه بلاک چین دنباله ای از بلوک ها است، اما دفتر کل توزیع شده به چنین زنجیره ای نیاز ندارد. علاوه بر این، دفترهای توزیع شده نیازی به اثبات کار ندارند و گزینه های مقیاس بندی بهتری را ارائه می دهند.
 
حذف طرف واسطه از معادله چیزی است که مفهوم فناوری دفتر کل توزیع شده را بسیار جذاب می کند. برخلاف بلاک چین، یک دفتر کل توزیع شده لزوماً نیازی به داشتن ساختار داده در بلوک ها ندارد. دفتر کل توزیع شده صرفاً نوعی پایگاه داده است که در چندین سایت، منطقه یا شرکت کننده پخش شده است.
 
در ظاهر، دفتر کل توزیع شده دقیقاً همان طور که احتمالاً یک بلاک چین را تصور می کنید به نظر می رسد. با این حال، همه بلاک چین ها دفتر کل توزیع شده هستند، اما به یاد داشته باشید که همه دفترهای کل توزیع شده، بلاک چین نیستند. در حالی که یک بلاک چین نشان دهنده نوعی دفتر کل توزیع شده است، اما همچنین صرفاً زیر مجموعه ای از آنهاست.
 
دفتر کل توزیع شده 

مزایای فناوری بلاک چین و دفتر کل توزیع شده

دفاتر کل توزیع شده کنترل تمام اطلاعات و تراکنش های خود را به کاربران می دهند و شفافیت را ارتقا می دهند. آنها می توانند زمان تراکنش را تا حد چند دقیقه، کمینه کنند و بیست و چهار ساعته پردازش می شوند و در تجارت میلیاردها دلار صرفه جویی می کنند. این فناوری همچنین افزایش بهره وری و اتوماسیون دفتر پشتیبان را تسهیل می کند.
 
دفاتر کل توزیع شده مانند بلاک چین برای تراکنش های مالی بسیار مفیدند. آنها ناکارآمدی های عملیاتی را کاهش می دهند (که در نهایت باعث صرفه جویی در هزینه می شود). امنیت بیشتری نیز به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آنها و همچنین تغییرناپذیر بودن دفاتر حساب فراهم شده است.
 
به گونه ای دیگر، فناوری بلاک چین راهی برای ایجاد ایمن و کارآمد گزارشی از فعالیت های حساس ضد دستکاری ارائه می دهد. این شامل هر چیزی از نقل و انتقال پول بین المللی گرفته تا سوابق سهامداران می شود. فرآیندهای مالی به طور اساسی ارتقا یافته اند تا به شرکت ها، جایگزینی امن و دیجیتال برای فرآیندهایی که توسط یک اتاق تهاتر انجام می شود ارائه دهند. روی هم رفته با استفاده از آن، از فرآیندهای اغلب بوروکراتیک، وقت گیر، کاغذی سنگین و پرهزینه اجتناب می شود.
 
هنگامی که داده ها را روی یک بلاک چین می نویسید، در شبکه حک می شود. وقتی یک سری تراکنش در طول زمان داشته باشید، یک دنباله حسابرسی دقیق و تغییرناپذیر به دست می آورید. این برای حسابرسی مالی بسیار مفید است. ذخیره داده‌ها در مکانی که هیچ نهادی آن را مالکیت یا کنترل نمی‌کند، و هیچ کس نمی‌تواند آنچه قبلاً نوشته شده را تغییر دهد، مزایایی مشابه حسابداری دوطرفه به شما می‌دهد. در نهایت، این بدان معنی است که شانس کمتری برای خطا یا تقلب وجود دارد.
 
به طور خلاصه، بلاک چین نوع خاصی از دفتر کل توزیع شده است. این برای ثبت تراکنش ها یا تعاملات دیجیتالی طراحی شده است و شفافیت، کارایی و امنیت بیشتری را برای کسب و کارها به ارمغان می آورد. اما این دو فناوری یکسان نیستند. بلاک چین فقط نوک کوه یخ ضرب المثلی است.
 
منبع: کریستینا ماجاسکی، Skylar Clarine، جیک فرانکفیلد، Erika Rasure
نسخه چاپی