درمان های طبیعی سرماخوردگی نوزاد
داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون نیاز به نسخه (OTC) نبایستی به کودکان زیر 6 سال و به ویژه نوزادان داده شوند. آکادمی اطفال آمریکا به پزشکان توصیه می کند که برای سرماخوردگی نوزادان همواره داروهای طبیعی یا غیر شیمیایی تجویز نمایند. نشان داده شده است که داروهای بدون نیاز به نسخه دارای عوارض جانبی خطرناکی در نوزادان هستند و حتی اگر این اتفاق نیز رخ ندهد، این داروها به بهبود سریع تر فرزند نوزادتان کمکی نخواهند کرد. همیشه باید قبل از خوراندن داروهای سرماخوردگی بدون نسخه به خردسالان و نوزادان با دقت تمام جوانب را مورد بررسی قرار دهید. در این بخش چند درمان طبیعی سرماخوردگی را معرفی می کنیم که می توانید در صورت مشاهده علائم زیر در فرزند نوزاد خود امتحان کنید:
 

سرفه

شیر مادر یکی از بهترین درمان ها به هنگام بیمار شدن فرزندتان به حساب می آید. شیر مادر به تقویت سیستم ایمنی نوزاد کمک می کند و برخی از عوامل مقاومت زا موجود در بدن شما را به نوزاد منتقل می سازد. جهت کمک به رفع سرفه فرزندتان، برنامه تغذیه ای فرزندتان را افزایش دهید.
 
ماساژ نوزاد با روغن طبیعی نیز می تواند به تسکین سرفه کمک کند. 3 تا 4 قاشق چایخوری روغن زیتون را با 2 تا 3 قطره از روغن های اکالیپتوس، رزماری و نعناع مخلوط کنید. مخلوط را بر روی سینه و پشت فرزندتان بمالید. این کار به ویژه در شب به خوبی عمل می کند به این دلیل که رزماری می تواند به خواب نوزاد کمک کند در حالی که اکالیپتوس سرفه را کاهش می دهد.
 

احتقان یا گرفتگی بینی

احتقان با بخار به راحتی رفع می شود. می توانید به سادگی در حمام ایستاده و برای درست کردن بخار در هوا دوش آب گرم را باز کنید. به مدت چند دقیقه با فرزند خود در حمام بمانید، این کار به پاک شدن مجاری تنفسی او کمک می کند.
 
روش دیگری که می توانید بکار گیرید، استحمام نوزاد با آب گرم و افزودن چند قطره روغن عصاره ای به آب وان می باشد. اکالیپتوس یکی از روغن های طبیعی است که به پاکسازی مجرای تنفسی کمک می کند. می توانید قطره مریم گلی یا آویشن را نیز امتحان کنید. استفاده از دستگاه بخور در اتاق نوزاد می تواند به مرطوب نگاه داشتن هوا کمک کند به طوری که سرفه و نیز احتقان را تسکین می دهد.
 
درمان های طبیعی سرماخوردگی نوزاد
 

آبریزش بینی

در صورتی که فرزندتان دچار آبریزش بینی یا گرفتی در اثر وجود مخاط شده باشد، چند قطره آب نمک و پوار بینی می توانند به شما کمک کنند. از قطره چکان برای ریختن چند قطره آب نمک در یکی از حفره های بینی استفاده کنید و سپس با کمک پوار بینی یا سرنگ مخصوص دارای حباب پلاستیکی مخاط را به بیرون مکش کنید. این کار را در حفره دیگر بینی تکرار کنید. درست است که نوزاد آن را دوست ندارد اما آبریزش بینی به سرعت برطرف خواهد شد که هدف نیز همین است.
 

تب

نوزادی که دچار تب شده باشد می تواند یکی از ترسناک ترین لحظات برای والدین را رقم بزند. تب روشی است که بدن به وسیله آن به طور طبیعی با عفونت به مبارزه می پردازد، اما در صورتی که دمای بدن نوزاد بیش از حد بالا برود بایستی اقداماتی را برای کاهش آن انجام دهید. از پزشک خود در خصوص استفاده از ایبوپروفن نوزاد یا داروی مشابه برای تب سؤال کنید. (حتماً در یکی از معاینات، از پزشک اطفال در این مورد سؤال کنید؛ نوزادان معمولاً در نیمه شب زمانی که نمی توانید به پزشک خود دسترسی داشته باشید دچار تب می شوند).
 
درمان های طبیعی سرماخوردگی نوزاد
 

چه زمان باید نگران شد

در صورتی که نوزاد 3 ماهه یا کمتر است، در صورت مشاهده علائم بیماری در هر زمانی بایستی با پزشک تماس بگیرید. دمای بدن نوزاد به این کوچکی نباید بیش از 4ر100 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد باشد. از 3 تا 6 ماهگی در صورتی که تب او به بالای 101 درجه فارنهایت معادل با 3ر38 درجه سانتیگراد رسید با پزشک تماس بگیرید و بعد از 6 ماهگی نیز اگر تب به بالای 103 درجه فارنهایت یا 4ر39 درجه سانتیگراد رسید با پزشک تماس بگیرید.
 
همچنین اگر علائم سرماخوردگی در حال بدتر شدن باشند، یا در صورتی که تب بیش از 2 روز طول کشیده باشد، بایستی با پزشک تماس بگیرید. هر تغییر قابل توجه در عادات تغذیه یا خواب فرزندتان در طول بیماری نگران کننده خواهد بود.
 
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی