گیاه یوکا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
نام گل یوکا
نام انگلیسی Yucca
نام علمی Yucca
زادگاه زادگاه گیاه یوکا سطح وسیعی از قاره آمریکا ،جنوب کانادا، و در شمال شرق ایالات متحده آمریکا و خلیج مکزیک است.

گیاه یوکا گیاهی است زیبا که اکثر افراد از آن برای زینت دادن به خانه و آپارتمان خود استفاده می کنند. به همین خاطربسیاری دوست دارند تا این گیاه زیبا را تکثیر کنند.

گیاه یوکا گیاهی است بسیار مقاوم در برابر گرما و سرما، خشکی وکم آبی و همچنین مقاوم در برابر آفات که این مزیت باعث شده در جاهای گرم وسرد بتواند به رشد خود ادامه دهد به همین خاطر بسیاری از مردم به دنبال نحوه تکثیر گیاه زیبای یوکا هستند.این گیاه دارای برگهای کشیده به شکل یک خنجر است که به صورت نوک تیز و به سمت بالا رشد میکند و از خانواده لیلیاسه ها است.

گیاه یوکا دارای دو نوع مختلف است از یک نوع این گیاه که می توان در آپارتمان ها از آن استفاده کرد به این شکل است که فاصله ی بین برگ ها ی آن بیشتر است و گل هم نمی دهد، در نوع دیگر این گیاه فاصله ی برگ ها ی آن از هم کمتر است و گل های سفید و کرم به تعداد زیاد به شکل زنگوله می دهد که این نوع بیشتر در فضا بیرونی استفاده می شود.

 

انواع گل یوکا

بیشتر این گل ها از جنس  Yucca elephantipeهستند.که به نام یوکای پا فیلی و خنجری شهرت دارند و بدون خار یا تیغ هستند.

1. نوع اول آن یوکا ی زنگوله ای است که بیشتر در فضاهای بیرون از آپارتمان مثل پارکها دیده می شود. و بخاطر داشتن گل های زنگوله ای شکل به این نام معروف شده که معمولا در فصل بهار به گل می دهد.

2. نوع دوم که یوکای گلوریوسا است از نظر ظاهری شباهتی به یوکا زنگوله ای دارد. این نوع یوکا بیشتر در فضای باز دیده می شود.

3. نوع سوم یوکای آمریکایی نام دارد که برگ هایی بزرگ تر  و سوزنی شکل تر از دیگر انواع خود دارد که باید در زیر نور خورشید و در فضای باز کاشته شود تا بتواند به رشد خود ادامه دهد.

4. نوع چهارم یوکا الفانتیپس نام دارد که این گیاه را میتوان در محیط آپارتمان نگهداری کرد ولی باید بدانیم که این نوع گیاه در محیط آپارتمان به ندرت گل می دهد.
 

 انواع مختلف دیگر آن که بیشتر مورد توجه هستند عبارت اند از:

* یوکا جواهری E. Jewel

* یوکا پک E. Puck

* یوکا ابلق E. Variegata


نحوه کاشت

خاک
خاک مناسب برای رشد بهتر گیاه یوکا، خاک لوم است که این خاک سبک و شنی است و مخلوطی از شن رس و دارای ۵۰ درصد مواد آلی است.
 
گلدان
گیاه زیبای یوکا، به گلدانی متوسط تا بزرگ با زهکشی کامل و خاک مرغوب نیاز دارد. و بهتراین است که  گلدانِ یوکا در فصل بهار وهر۲ سال یکبار تعویض شود. در اینجا بعد ازتعویض گلدان باید توجه داشت که خاک آن کاملا فشرده شود.
 

روش های تکثیر گل یوکا

تکثیر از طریق قلمه:
  • برای قلمه زدن این گیاه ، قسمت هایی که از برگ خالی شده اند و یا قسمت هایی که برگ دارهستند می توان استفاده کرد.
  • هر قلمه ای که انتخاب می کنیم حد اقل باید به اندازه ۸ تا ۱۰ سانتی متر دارای طول باشد.
  • برای قلمه زدن بهتر است ساقه ای را انتخاب کنیم که دارای برگ است زیرا قلمه های برگ دار نسبت به قلمه های پایین گیاه زودتر ریشه می زنند.
  • برای جدا کردن قلمه از گیاه اگر بخواهیم به گیاه آسیبی وارد نشود باید از یک شی تیز استفاده کرد.
  • اگربرای قلمه زدن از قلمه برگ دار استفاده کنیم باید برگ های انتهای قلمه را که نزدیک به گره است را کاملا از آن جدا کنیم. بعد ازآن  قلمه ها را باید برای ۳ تا ۵ روز در جایی خنک و به دور از نور خورشید بگذاریم تا ریشه دهی انجام شود.
 
  • می توان برای ریشه زایی بهتر قبل از اینکه آن ها را در خاک قرار دهیم کمی به قلمه ها هرمون ریشه زایی بزنیم. بعد از آن  قلمه ها را برای اینکه بتواند ریشه دهد در مخلوطی از شن و یا ماسه شسته شده قرارمی دهیم.
  • در این قسمت می توانیم قلمه ها را صورت افقی و یا به صورت عمودی هم در خاک قرار دهیم. اگر قلمه ها را به شکل افقی در خاک قرار دادید باید نصف آن داخل خاک باشد و نصف دیگر آن بیرون از خاک قرار بگیرد.برای زودتر ریشه دهی قلمه ها بهتر است روی آن ها را با یک پلاستیک شفاف بپوشانیم تا رطوبت کافی برای ریشه دهی فراهم شود.
  • باید جایی مثل گلخانه با دمایی به اندازه ۲۰ تا ۱۸ درجه سانتی گراد برای قلمه ها فراهم کرد.
  • ریشه دهی قلمه یوکا ممکن است ۶ ماه زمان ببرد. بعد از ریشه دهی و جوانه زدن قلمه ها باید آن ها را به گلدانی بزرگ تر با خاکی سبک و شنی انتقال داد.

گیاه یوکا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
تکثیر از طریق پاجوش
پاجوش روش دیگری برای تکثیر گل یوکا می باشد. این پاجوش ها ریزوم های گیاه اصلی هستند که به طور مستقل در زیر خاک رشد می کنند و می توان آنها را جدا کرد و در یک گلدان جداگانه دیگری کاشت.
 
  • فصل بهار بهترین موقع برای تعویض گلدان وازدیاد پاجوش می باشد. برای این کار ابتدا باید به طور کامل گیاه را از داخل گلدان بیرون آورد و خاک های اطراف ریشه را به خوبی تکاند، این کار را به آرامی انجام دهید تا به ریشه های گیاه آسیبی وارد نشود.
  • سپس با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز پاجوش را از گیاه اصلی جدا کنید، در این تسمت دقت کنید که پاجوش هایی را از گیاه جدا کنید که حداقل دارای ۴ برگ باشد و بعد آن ها را در یک گلدان مناسب قرار دهید.
  • در این قسمت اگر پاجوش ها ریشه نداشت بهتر است اول آن ها را در ماسه قرار دهیم تا ریشه دهند و بعد آن ها را به گلدان منتقل کنیم.

گیاه یوکا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
تکثیر از طریق ریزوم
روش دیگرازدیاد گیاه یوکا از راه ریزوم های این گیاه است که در این قسمت باید ریزوم های گیاه را به اندازه های ۷نیم سانتی متری تقسیم کرد و بعد آنها را در یک بستر شنی کم عمق می کاریم، بعد از آن ریزوم ها را به محیطی گرم انتقال می دهیم تا بتوانند جوانه بزنند.

گیاه یوکا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
تکثیر از طریق بذر
تکثیر گل یوکا از طریق بذر،در فصل بهارو دمایی ۲۰ درجه می خواهد که  به علت زمان زیادی که میبرد چندان مورد استقبال نیست.
 

شرایط نگهداری گل یوکا

دمای مناسب
گیاه یوکا، دمای بین ۱۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد را دوست دارد. بعضی از انواع گیاه یوکا ، درفصل سرما مقاومت از خود نشان می دهند ولی برای خوب ماندن گیاه بهتر است آن را در دمای بین  ۷ تا ۸ درجه سانتی گراد نگهداری کنیم و در تابستان گیاه خود را بیرون از خانه و در محیطی باز قرار دهید.
 
نور مناسب
گیاه یوکا به نور فراوان نیاز دارد به همین منظور آن ها را می توان در فضای باز به دور از نور مستقیم خورشید و در آفتاب کامل قرار داد.

گیاه یوکا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
رطوبت نسبی مناسب
گیاه یوکا معمولا به هوای نسبتا خشک نیاز دارد.
 

آبیاری
گیاه یوکا را در تابستان باید همیشه مرطوب نگه داشت ، و هر۲ تا ۳ روز یکبار آبیاری کرد و در زمستان چون گیاهان رشد کمی دارند به آب کمتری هم احتیاج دارند ، بنا بر این هر ۱۰ روز یکبارآبیاری کافی است.
 
گیاه یوکا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
کود مناسب
در گیاه یوکا کودهای محلول شیمیایی هفته ای یکباربرای یوکا های جوانتر استفاده می شود ولی گیاهان مسن تر نیاز چندانی به کود دهی ندارد.
 
درجه حرارت
به طور کلی می توان گیاه یوکا را در اتاق یا خارج از خانه نگهداری کرد در زمستان بهترین درجه حرارت برای نگهداری بین 10  تا 16 درجه سانتیگراد است.
 
گرما
بهتر است بدانید که در فصل سرما محل گیاه نباید خیلی گرم باشد زیرا باعث می شود که برگهای آن خشک شود و این خشکی از نوک برگ ها شروع می شود ، در این جورمواقع باید گیاه را به جایی خنک برد و برگ هایش را خیس کرد.
 
مراقبت و هرس کردن گیاه یوکا
برای هرس کردن گیاه یوکا آن را به آرامی از گلدان به طوری که گیاه آسیب نبیند خارج می کنیم .در اینجا میانه ی تنه گیاه را پیدا می کنیم محلی را که دوست داریم گیاه هرس شود را مشخص می کنیم سپس با استفاده از یک اره و یا یک هرس کننده ی تیز، تنه ی گیاه را به دو قسمت تقسیم می کنیم.

در اینجا باید تنه ی گیاه را درون گلدان گذاشت و به خوبی آبیاری کرد، در طول این مدت گیاه خود را ترمیم کرده است و دارای برگ های جدید و شاداب می شود .
 
بهترین زمان برای هرس کردن یوکا
بهترین زمان برای هرس گیاهان دراوایل بهاراست. اگرچه اید ه آل ترین زمان برای هرس، فصل بهار است. اما این گیاه را می توان درهر زمانی هرس کرد. فقط باید اطمینان داشته باشیم که گیاه یوکا در طول زمان ترمیم، به اندازه کافی، نور دریافت کرده باشد.
 

سخن آخر

یوکا گیاهی است سبز و زیبا با برگ های کشیده که زیبایی خاصی به منازل یا محل کار ما می دهد، بعلاوه این گیاه هنگامی که در داخل منزل قرار می گیرد دارای خاصیت تمیزکنندگی هوا را دارد و قادر است سموم را از هوا خارج کند.

قیمت گیاه یوکا به نسبت  گیاهان دیگر  آپارتمانی کمی بالا است. گونه های کوچک آن را میتوانید در حدود 150 هزار تومان از بازار های گل و گیاه تهیه کنید. پیشنهاد ما خرید از بازار های گل و گیاه است.


منبع: گروه خانه و خانواده راسخون
نسخه چاپی