نکات مهم در خصوص تشنج ناشی از تب در کودک
گاهی اوقات مغز نوزاد یا کودک واکنش شدیدی نسبت به تب از خود نشان داده و موجب بروز تشنج در او می شود. این وضعیت تحت عنوان تشنج ناشی از تب شناخته می شود. این نوع تشنج صرع به حساب نمی آید و ابتلاء به آن نشان دهنده مبتلا شدن فرزندتان به صرع در آینده نخواهد بود (اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب آمده است). چنین تشنج هایی معمولاً در سنین شش ماهگی تا سه سالگی ظاهر می شوند و با رشد کودک معمولاً از بین می روند.
 

فراوانی تشنج ناشی از تب

حدود چهار درصد از تمامی کودکان حداقل یک مرتبه تشنج ناشی از تب را تجربه خواهند کرد. در میان این کودکان، حدود یک سوم در این راه تشنج های بیشتری را پشت سر خواهند گذاشت. این وضعیت بیشتر در کودکان نوپا اتفاق می افتد و در حدود پنج سالگی از بین می رود.
 
نکات مهم در خصوص تشنج ناشی از تب در کودک
 

علائم تشنج ناشی از تب

تشنج از جمله شایع ترین علامت تشنج ناشی از تب است. کودک هوشیاری خود را از دست داده و به طور غیر قابل کنترلی در یک یا هر دو طرف بدنش شروع به لرزش می کند. گاهی اوقات بدن کودک سفت شده و به جای لرزش در کل اندام، تنها در نقاط خاصی تکان و لرزش وجود خواهد داشت. تشنج می تواند از چند ثانیه در موارد جزئی تا بیش از 15 دقیقه در موارد شدید طول بکشد و معمولاً در روز نخست تب بیش از 102 درجه فارنهایت یا 8ر38 درجه سانتیگراد رخ می دهد.
 

نحوه کمک به کودک در طول تشنج ناشی از تب

در صورتی که فرزندتان دچار تشنج ناشی از تب شده است، نخستین کاری که باید انجام دهید خواباندن او در محلی امن بر روی زمین است. سعی نکنید او را مهار کنید. برخلاف باور عموم هنگام تشنج نباید چیزی را در دهان فرد قرار داد، این کار در واقع احتمال خفگی را افزایش می دهد. در صورتی که به هنگام تشنج چیزی در دهان کودک بود، بایستی آن را خارج سازید تا راه هوایی باز باشد و بتواند نفس بکشد.
 
سعی کنید طول مدت و زمان تشنج را ثبت کرده و پس از پایان آن کودک را به بیمارستان برسانید. در صورتی که تشنج بیش از 10 دقیقه طول بکشد، کودک باید سریعاً به بیمارستان انتقال داده شود. معمولاً برای تشنج های ناشی از تب نیازی به بستری شدن نیست، اما از پزشک بخواهید فرزندتان را معاینه کرده تا منشأ آن مشخص شود.
 

تشخیص و علل احتمالی

پزشک در مرحله تشخیص سعی می کند علت اصلی تشنج فرزندتان را بیابد. گاهی اوقات تشنج می تواند در نتیجه نوعی عفونت زمینه ای رخ دهد. مننژیت عفونتی است که بر روی مغز تأثیر می گذارد و می تواند موجب بروز تشنج شود. جهت تعیین ابتلاء یا عدم ابتلاء فرزندتان به مننژیت ممکن است نیاز به کشیدن مایع نخاعی باشد. کم آبی بدن از دیگر عللی است که می تواند منجر به تشنج شود. در صورتی که کودک دچار اسهال و استفراغ همراه با تب باشد، کم آبی که در اثر آن بوجود می آید می تواند موجب تشنج ناشی از تب شود. پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون و ادرار را برای تعیین علت تشنج تجویز نماید.
 
نکات مهم در خصوص تشنج ناشی از تب در کودک
 

درمان طولانی مدت

همانطور که گفته شد، تشنج ناشی از تب در اکثر کودکان با بزرگتر شدن آنها برطرف می شود. با این حال در صورتی که فرزندتان دچار یکی از این تشنج ها شده است، امکان دارد در طی تب های بعدی تشنج های بیشتری تجربه کند. داروهای رایج کاهش دهنده تب همچون ایبوپروفن مخصوص کودک یا نوزاد اولین خط دفاعی به حساب می آیند. پزشکان بر این عقیده اند که بهتر است قبل از وقوع تشنج، تب را کاهش دهید. با این حال در صورتی که کودک تشنج های ناشی از تب شدیدتری داشته باشد، می توان داروهای قوی تری تجویز نمود. دیازپام را می توان به صورت خوراکی یا مقعدی به خردسالان تجویز نمود. این دارو بی خطر بوده و حداقل عوارض جانبی را دارد.
 
مشاهده کودکی که دچار تشنج ناشی از تب شده است می تواند برای والدین وحشتناک باشد. فقط به خاطر داشته باشید که اکثر قریب به اتفاق کودکان با بزرگتر شدن بر این عارضه غلبه می کنند و به ندرت باعث ایجاد اثرات منفی دراز مدت بر سلامتی می شود.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی