عرق سوز شدن نوزاد
عرق سوزی در میان نوزادان به ویژه آنهایی که در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنند بسیار متداول است و معمولاً در نواحی مستعد تعریق مانند گردن، شانه ها، قفسه سینه، ناحیه پوشک، زیر بغل و چین خوردگی های آرنج ظاهر می شود.

علائم عرق سوز شدن

علائم عرق سوزی از جوش یا تاول های سطحی تا توده های عمیق و قرمز متغیر می باشد. بسته به عمق علائم در پوست، سه نوع عرق سوزی وجود دارد.
 
1- عرق سوزی شفاف یا میلیاریا کریستالینا (Miliaria crystallina)
این نوع عرق سوزی خفیف ترین شکل به حساب می آید و مجاری عرق را در بالاترین لایه پوست تحت تأثیر قرار می دهد. علائم تاول و برجستگی های ریز، شفاف و سطحی را شامل می شود که به راحتی می ترکند و درد و خارش ندارند. این نوع معمولاً به خودی خود از بین می رود اما در صورت ادامه دار بودن هوای گرم و مرطوب می تواند مجدداً عود کند.
 
2- میلیاریا روبرا (Miliaria rubra)
این شکل از عرق سوزی که بیشتر در لایه بیرونی پوست (اپیدرم) رخ می دهد گاهی اوقات تحت عنوان عرق سوزی خارش دار یا پریکلی هیت (prickly heat) نامیده می شود به این دلیل که می تواند موجب احساس خارش یا سوزش شود. نوزادان معمولاً این نوع عرق سوزی را مابین هفته اول و سوم پس از تولد تجربه می کنند. علائم شامل برجستگی های قرمز، احساس خارش یا سوزش و تعریق کم یا عدم وجود عرق در نواحی عرق سوز شده می باشد.
 
3- میلیاریا پروفاندا (Miliaria profunda)
این شکل از عرق سوز شدن لایه عمیق تر پوست (درم) را تحت تأثیر قرار می دهد و عمدتاً در بزرگسالان و نه نوزادان رخ می دهد.
 
عرق سوز شدن نوزاد
 

علت عرق سوزی

مسدود شدن مجاری عرق و به دام افتادن عرق در زیر پوست موجب عرق سوزی بدن می شود. گرچه عرق سوزی می تواند هر کس را تحت تأثیر قرار دهد، اما نوزادان تازه متولد شده بیشتر مستعد ابتلاء به آن هستند به این دلیل که مجاری عرق آنها به طول کامل توسعه نیافته است و می تواند به راحتی دچار پارگی و حبس عرق در زیر پوست شود. نوزادان تازه متولد شده ای که دچار تب بالا شده یا در دستگاه انکوباتور قرار دارند نیز ممکن است دچار عرق سوزی شوند.
 

عرق سوزی یا اگزمای نوزادی؟

اگزمای نوزادی بثورات یا جوش های پوستی خارش دار، خشک و قرمز رنگی است که به هنگام حساسیت بیش از حد نوزاد به مواد آلرژی زا موجود در محیط خود مانند گرده، کپک، گرد و غبار، موی حیوانات و برخی مواد غذایی رخ می دهد. این عارضه در نوزادانی که از سابقه خانوادگی ابتلاء به اگزما و همچنین تب یونجه، آسم و سایر آلرژی ها برخوردارند، شایع می باشد. به طوری که ممکن است بر روی صورت، قفسه سینه، آرنج، بازوها یا پشت زانو ایجاد شود.
 

درمان عرق سوزی

بهترین درمان هر نوع عرق سوزی، خنک ساختن پوست و کاهش تعریق با قرار گرفتن در اتاق هایی است که دارای دستگاه تهویه مطبوع یا ایرکاندیشن هستند. در صورتی که عرق سوزی موجب تحریک پذیری و بدخلقی فرزندتان شده است، از لوسیون کالامین جهت تسکین از خارش استفاده کنید. لانوین فاقد آب نیز می تواند به جلوگیری از مسدود شدن مجاری عرق و تشکیل ضایعات جدید کمک کند.
 
در صورتی که پوست نوزاد خنک و خشک نگاه داشته شود، نواحی عرق سوز شده معمولاً در عرض 7 تا 10 روز بهبود می یابند، با این حال چنانچه بثورات عفونی شوند بایستی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. علائم عفونت، افزایش درد، تورم، قرمزی یا گرم شدگی در ناحیه عرق سوز شده، بیرون آمدن چرک از بثورات و ضایعات، تورم غدد لنفاوی موجود در زیر بغل، گردن یا کشاله ران و تب یا لرز را شامل می شود.
 
عرق سوز شدن نوزاد


نحوه پیشگیری از عرق سوزی

به منظور جلوگیری از تعریق بیش از حد به هنگام خواب نوزادتان، محل خواب او را خشک و خنک نگاه دارید و همچنین اتاق بایستی از تهویه مناسب برخوردار باشد. عرق سوزی معمولاً در هوای گرم و مرطوب ایجاد می شود اما چنانچه به نوزاد لباس بیش از حد گرم پوشانده  به طوری که موجب شده عرق کند نیز ممکن است دچار عرق سوزی شود. بنابراین به فرزند خود  لباس گشاد پوشانده تا رطوبت از پوست او دور بماند. از بکار بردن کرم و پمادهای غلیظ و سنگین که می توانند مجاری عرق را مسدود سازند بر روی پوست نوزاد خودداری کنید و او را در آب خنک با صابونی که پوست را خشک نکرده و حاوی رنگ یا عطر نباشد استحمام کنید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی