چگونه از درد سوزاک خلاص شویم؟!
سوزاک یک عفونت مقاربتی (STI) است. این بیماری توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می شود. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان درمورد این بیماری و برای دریافت اطلاعات درمورد آمبولانس خصوصی اینجا کلیک کنید.
 
این باکتری تمایل دارد نواحی گرم و مرطوب بدن را هدف قرار دهد، از جمله:
  • مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه تخلیه می کند)
  • چشم ها
  • گلو
  • واژن
  • مقعد
  • دستگاه تناسلی زنان (لوله های فالوپ، دهانه رحم و رحم)
سوزاک از طریق رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژینال بدون کاندوم یا سایر روش‌های بازدارنده از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. بهترین محافظت در برابر انتقال، پرهیز و استفاده صحیح از کاندوم یا روش مانع است.

چگونه از درد سوزاک خلاص شویم؟!


علائم سوزاک

علائم معمولاً در عرض 2 تا 14 روز پس از مواجهه ظاهر می شوند. با این حال، برخی از افرادی که به سوزاک مبتلا می شوند، هرگز علائم قابل توجهی ندارند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که فردی مبتلا به سوزاک که علائمی ندارد، که به آن ناقل بدون علامت نیز گفته می شود، همچنان می تواند عفونت را گسترش دهد. زمانی که فرد علائم قابل توجهی نداشته باشد، احتمال انتقال سوزاک به شرکای دیگر بیشتر است.
 

علائم در مردان و کسانی که آلت تناسلی دارند

فردی که آلت تناسلی دارد ممکن است تا چند هفته علائم قابل توجهی نداشته باشد. برخی از مردان ممکن است هرگز علائمی نداشته باشند.

به طور معمول، علائم یک هفته پس از انتقال شروع می شود. اولین علامت قابل توجه در مردان اغلب احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار است.

با پیشرفت، علائم دیگری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تکرر یا فوریت بیشتر ادرار
  • ترشحات چرک مانند (یا چکه) از آلت تناسلی (سفید، زرد، بژ یا سبز)
  • تورم یا قرمزی در دهانه آلت تناسلی
  • تورم یا درد در بیضه ها
  • گلو درد مداوم
در موارد نادر، سوزاک می تواند همچنان به بدن، به ویژه مجرای ادرار و بیضه ها آسیب برساند. این بیماری تا چند هفته پس از درمان علائم در بدن باقی می ماند. درد ممکن است به راست روده نیز سرایت کند.
 
علائم در زنان و کسانی که واژن دارند
بسیاری از افرادی که واژن دارند علائم آشکار سوزاک را نشان نمی دهند. هنگامی که آنها علائم را ایجاد می کنند، معمولاً خفیف یا مشابه سایر تشخیص ها هستند و شناسایی آنها را دشوارتر می کند.
علائم سوزاک می تواند بسیار شبیه به عفونت های قارچی واژن یا عفونت های باکتریایی ظاهر شود.

علائم عبارتند از:

  • ترشح از واژن (آبی، کرمی یا کمی سبز)
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • اصرار به دفع ادرار بیشتر
  • پریودهای سنگین تر یا لکه بینی
  • گلو درد
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • درد شدید در زیر شکم
  • تب

چگونه از درد سوزاک خلاص شویم؟!
 

آزمایش های سوزاک

متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند سوزاک را از راه های مختلفی تشخیص دهند. آنها می توانند نمونه ای از مایع را از ناحیه علامت دار (آلت تناسلی، واژن، رکتوم یا گلو) با یک سواب گرفته و آن را روی یک لام شیشه ای قرار دهند.

اگر پزشک شما مشکوک به عفونت مفاصل یا عفونت خون باشد، نمونه را با خون‌گیری یا وارد کردن یک سوزن در مفصل علامت‌دار برای خارج کردن مایع دریافت می‌کند.

نتیجه اولیه ممکن است ظرف 24 ساعت آماده شود. نتیجه نهایی تا 3 روز طول می کشد.
 

عوارض سوزاک

افراد مبتلا به واژن در معرض خطر بیشتری برای عوارض طولانی مدت ناشی از انتقال درمان نشده قرار دارند. بدون درمان، باکتری ممکن است از دستگاه تناسلی بالا برود و رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها را درگیر کند.

این بیماری به عنوان بیماری التهابی لگن (PID) شناخته می شود و می تواند باعث درد شدید و مزمن و آسیب به اندام های تناسلی شود. PID می تواند توسط سایر بیماری های مقاربتی نیز ایجاد شود.

زنان همچنین ممکن است دچار انسداد یا زخم شدن لوله های فالوپ شوند که می تواند از بارداری آینده جلوگیری کند یا باعث حاملگی خارج رحمی شود. حاملگی خارج از رحم زمانی است که یک تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته می شود. سوزاک ممکن است در حین زایمان به نوزاد تازه متولد شده نیز منتقل شود.

افرادی که آلت تناسلی دارند ممکن است زخم مجرای ادرار را تجربه کنند. سوزاک همچنین ممکن است باعث ایجاد یک آبسه دردناک در داخل آلت تناسلی شود. این می تواند باعث کاهش باروری یا نازایی شود.

هنگامی که سوزاک به جریان خون گسترش می یابد، ممکن است آرتریت، آسیب دریچه قلب یا التهاب پوشش داخلی مغز یا نخاع رخ دهد. این شرایط نادر اما جدی هستند.
 

درمان سوزاک

آنتی بیوتیک های مدرن می توانند اکثر انتقال های سوزاک را درمان کنند. اکثر ایالت ها همچنین تشخیص و درمان رایگان را در کلینیک های بهداشتی تحت حمایت دولت ارائه می کنند.
 

داروهای خانگی و بدون نسخه (OTC)

هیچ درمان خانگی یا داروهای OTC وجود ندارد که سوزاک را درمان کند. هر کسی که فکر می کند ممکن است سوزاک را از شریک زندگی خود دریافت کرده باشد، باید از یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراقبت کند.
 
آنتی بیوتیک ها
سوزاک معمولاً با تزریق آنتی بیوتیک سفتریاکسون یک بار به باسن و یک دوز آزیترومایسین از راه خوراکی درمان می شود. پس از مصرف آنتی بیوتیک، باید طی چند روز احساس آرامش کنید.
 
قانون، متخصصان مراقبت های بهداشتی را ملزم می کند که تشخیص را معمولاً به اداره بهداشت عمومی شهرستان گزارش دهند. مقامات بهداشت عمومی برای کمک به جلوگیری از شیوع، شرکای جنسی فرد تشخیص داده شده را شناسایی، تماس، آزمایش و درمان خواهند کرد.

پیدایش سویه های سوزاک مقاوم به آنتی بیوتیک یک چالش رو به رشد است. این موارد ممکن است نیاز به درمان گسترده‌تری داشته باشد، با یک دوره ۷ روزه آنتی‌بیوتیک خوراکی یا درمان دوگانه با دو آنتی‌بیوتیک مختلف، معمولاً در مجموع ۷ روز درمان.

آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان طولانی مدت معمولا یک یا دو بار در روز تجویز می شوند. برخی از آنتی بیوتیک های رایج مورد استفاده شامل آزیترومایسین و داکسی سایکلین هستند.

دانشمندان در حال کار بر روی ساخت واکسنی برای جلوگیری از انتقال سوزاک هستند.
 
چگونه از درد سوزاک خلاص شویم؟!
 

پیشگیری از سوزاک

ایمن ترین راه برای جلوگیری از سوزاک یا سایر بیماری های مقاربتی، پرهیز از مصرف است. اگر درگیر فعالیت های جنسی هستید، همیشه از کاندوم یا سایر روش های مانع استفاده کنید.

مهم است که با شرکای جنسی خود صحبت کنید، آزمایش های منظم انجام دهید و بفهمید که آیا آنها آزمایش شده اند یا خیر.

اگر شریک زندگی شما علائمی را نشان می دهد، از هرگونه تماس جنسی خودداری کنید. از آنها بخواهید که به دنبال مراقبت های پزشکی برای رد هر گونه شرایط احتمالی که می تواند منتقل شود، مراجعه کنند.

اگر قبلاً به سوزاک یا هر بیماری مقاربتی دیگری مبتلا بوده اید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سوزاک هستید. اگر چندین شریک جنسی یا یک شریک جدید داشته باشید، همچنین در معرض خطر بیشتری قرار دارید.
نسخه چاپی