حتماً بوتاكس را بايد تكرار كرد
حتماً بوتاكس را بايد تكرار كرد
حتماً بوتاكس را بايد تكرار كرد

نويسنده:آذر دلخوش




آقاي دكتر رضا نياكان (متخصص پوست و مو)

يكي از ناراحتي‌هايي كه انسان با گذر عمر با آن روبرو مي‌شود چين و چروكهاي پوست است كه امروزه براي از بين بردن آنها راهكارهايي وجود دارد و يكي از آنها تزريق بوتاكس است.اما باز شدن اخم يك بحث و احتمالات افتادگي پلك و ابرو در پي داشتن عوارض منفي بحث دوم اين ماده است، گذشته از اينكه تكرار دفعات تزريق كه ضروري است و مي‌توان آنرا بزرگترين نقطه ضعف بوتاكس ناميد. شما هم اگر مي‌خواهيد درباره بوتاكس اطلاعاتي به دست بياوريد،اين گفت‌وگوي پزشكي را بخوانيد:

بوتاكس چيست؟

تزريق بوتاكس روشي آسان و كم دردسر براي زدودن علائم پيري است. در اين روش، جاي زخم باقي نمي‌ماند و نيازي به دوران نقاهت نيست. كشف اثرات زيبايي و ضد چروك بوتاكس،از پيشرفت‌هاي شگفت انگيزطب زيبايي است. بوتاكس براي درمان بيماريهاي ناشي از اختلالات انقباض عضلات اطراف چشم و پلك به كار مي رود. اين دارو نوع خاصي از پروتئين خالص شده بوتولينوم است كه با اثر بر روي نقاط اتصال عصب به عضله سبب فلج موقت مي شود،بنابراين چروكهاي موضعي باز مي‌شوند و وضعيت ظاهري بهبود مي‌يابد.اين دارو براي برطرف شدن چين و چروك در نقاط پيشاني، بين دو ابرو (خط اخم)، كناره هاي چشم، كناره بيني، دور لب، بالا كشيدن ابرو در برخي موارد بالا كشيدن كناره فك به كار مي رود.از اين دارو براي پيشگيري و درمان استفاده مي شود. تزريق آن نيازي به بي‌حسي موضعي ندارد. از ديگر مصارف پزشكي ماده بوتاكس كه به تازگي به آن توجه شده است، تزريق آن براي سردردهاي عروقي مانند ميگرن و نيزكاستن از دفعات عود سردردهاي كششي يا عصبي است.

آيا بوتولينوم هر چروكي را از بين مي‌برد؟

ردپاي گذشت زمان بر چهره فرد، دو نوع چروك ايجاد مي‌كند: چروكهاي ديناميك و چروك‌هاي استاتيك.چروكهاي استاتيكي در حالت استراحت پوست مشخص مي شوند و معمولاً از عوامل مضر و آسيب‌رسان خارجي مانند آفتاب به وجود مي‌آيند و در بافت اصلي پوست تغييراتي ايجاد نمي‌شود و به همين علت در برابر درمان با تركيبات اسيدهاي ميوه و ويتامين A (ماليدني)، روش لايه‌برداري شيميايي و ليزردرماني براي نوسازي پوست به خوبي پاسخ مي دهند اما چروكهاي ديناميك كه معمولاً عميق ترند در برابر درمان با تزريق بوتاكس (ماده بوتولينوم) به خوبي پاسخ مي دهند.

تزريق بوتاكس تا چه اندازه از عمق چروكهاي ديناميك مي‌كاهد؟

تزريق اين ماده به خاطر زيبايي 90 درصد نتيجه‌بخش است و حدود 80 درصد از مصرف كنندگان از تزريق آن راضي هستند. به اعتقاد برخي از پزشكان، در فاصله زماني يك تا دو هفته بعد از تزريق ماده مي‌توان تا 10 سال جوانترشد.

آثارتزريق بوتاكس از كي نمايان مي شود و تا كي ادامه دارد؟

در فاصله دو روز تا دو هفته بعد از تزريق، آثار تزريق ظاهر مي‌شود. دوام آثار مثبت در افراد مختلف متفاوت است و معمولاً حدود سه تا هفت ماه پابرجاست. در تعداد كمي از افراد نيز تاثيراولين تزريق 9 تا 12 ماه و حتي در موارد نادر تا يك سال و نيم ادامه دارد.

فاصله نوبت‌هاي تزريق چقدر است؟

تزريق دوم معمولاً سه تا چهار ماه بعد از نوبت اول انجام مي‌شود.

آيا تزريق بوتاكس محدوديتي هم دارد؟

بله... تزريق بوتاكس براي گروههايي كه نام مي‌برم، ممنوع است: زنان باردار، زنان شيرده، كودكان زير دوازده سال، افرادي كه از تزريق ماده انتظارات غير واقعي دارند، بيماراني كه ثبات رواني ندارند، افرادي كه با سابقه حساسيت نسبت به هر كدام از اجزاي دارو، افرادي با سابقه بيماريهاي عصبي- عضلاني مانند كساني كه تحت درمان با داروهاي آنتي بيوتيكي نظيرجنتامايسين قرار دارند و نيز مصرف‌كنندگان گروهي از داروهاي قلبي.

آيا تزريق بوتاكس دردناك است؟

درد تزريق ماده بوتولينوم معمولاً بيشتر از درد تزريق براي بي‌حسي موضعي نيست كه آن هم با استفاده از كمپرس يخ، قبل و بعد از تزريق، به حداقل مي‌رسد. از چهار روز قبل تا چهار روز بعد از تزريق ماده بوتولينوم نبايد داروهاي رقيق‌كننده خون و مسكن هاي غيراستروئيدي مصرف شود.

آيا بوتولينوم عوارضي هم دارد كه خطرناك باشد؟

تزريق بوتولينومA روش كم عارضه اي است. عارضه‌هاي احتمالي و بي‌اهميت و نگراني بعد از تزريق عبارتند از: قرمزي محل تزريق، ورم موضع، خون مردگي، به ويژه در نواحي دور چشم، درد محل تزريق، سردردي كه ممكن است تا سه ساعت طول بكشد، تهوع مختصر، ضعف عمومي و خارش. بعضي عوارض احتمالي ديررس كه اهميت بيشتري دارند نظير دوربيني، افتادگي پلك و ابرو نيز مطرح هستند كه اگرپزشك و بيمار نكات ظريفي را رعايت كنند، قابل پيشگيري هستند و مرور زمان و خود به خود برطرف مي شوند. توجه داشته باشيد كه در صورت بروز ورم شديد در ناحيه تزريق، خون مردگي وسيع و نيز مشاهده افتادگي در پلك و ابرو بايد به پزشك خبر داد.

آيا ممكن است بعد از تزريق، هيچگونه تغييري در وضعيت ظاهري چهره فرد مشاهده نشود؟

اگر بعد از گذشت دو هفته تغييري ديده نشد، بايد به پزشك خبر داد.

كساني كه بوتاكس را تزريق كرده اند بايد چه نكاتي را رعايت كنند؟

بهتر است يك ساعت پس از تزريق از كمپرس سرد استفاده شود. در چهار ساعت اول با عضلات ناحيه تزريق بازي كنند. يعني آنها را مدام منقبض و آزاد كنند. مالش محل تزريق و قرار گرفتن در وضعيت خوابيده در چهار ساعت اول بعد از تزريق ممنوع است. افراد بايد سعي كنند در وضعيت نشسته يا ايستاده قرار گيرند.
منبع:نشريه اطلاعات هفتگي، ش3405


نسخه چاپی