گیاه لیندا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
نام گل لیندا
نام انگلیسی Ponytail Palm Tree
نام علمی Beaucarnea recurvate
زادگاه مناطق خشک جنوبی مکزیک
 
گیاه لیندا از جمله گیاهان خانواده Agave‌ آگاو است و یک ساکولنت به حساب می آید و این گیاه با داشتن برگ های آویزان شبیه به مجنون به نخل دم اسبی نیز معروف است که زادگاه گیاه لیندا جنوب غرب آمریکا و مکزیک است .

این گیاه به دلیل داشتن برگهای ضخیم و مقاوم و فنری شکلش و سطح مقطع کمی که دارد آب را در خود ذخیره می کند ، به همین علت است که به زندگی بیابانی نیز عادت دارد. طول برگ های گیاه لیندا تا 1.8 متررسیده و عرض آن کمتر از 2.5 سانتیمتراست و ارتفاع آن گهگاهی به دو متر هم می رسد و رنگ برگهای زیبای این گیاه سبز تا سبز تیره است و زمانی که این گیاه در سنین بالاتر برگ هایش سرازیر می شود زیباییش دوچندان می شود ،  جالب است بدانید اگر این گیاه را در فضایی باز کاشته شود گل نیز می دهد که رنگ گلش سفید و خوشه ای شکل است اما اگر در محیط خانه باشد خیلی به ندرت گل می دهد.

معنای انگلیسی گیاه لیندا به نخل پا فیلی نیز معروف است به این علت که انتهای ساقه ها شکلی ضخیم و عجیب شبیه به پای فیل دارد که آب را در خودش ذخیره می کند.

گل لیندا با ظاهری زیبا و برگ های آویزان مجنون مانندش محبوب خیلی از خانواده ها میباشد و نگهداری از آن برای هر کسی بسیار ساده است. با بالا رفتن سن گیاه لیندا ، ساقه های آن جوانه هایی می زند که اگر بخواهیم فرم گیاه را حفظ کنیم باید آن جوانه ها را  فوراً حذف کنیم تا گیاه به همان شکل زیبا به رشد خود ادامه دهد.
 
گیاه لیندا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

نحوه کاشت گیاه زیبای لیندا

گیاه لیندا از جمله گیاهان کم توقع هستند از این بابت که به آب و کود کمی نیاز دارند و آبیاری آن دو بار در هفته کافی است. این لیندا از جمله گیاهانی است که دوست ندارد بین گیاهان دیگر قرار بگیرد زیرا رطوبت زیادی برای این گیاه مناسب نیست و در کنار گیاهانی که از خودش کوتاه تر هستند حس بهتری دارد و سایه ی گیاهان دیگر بر روی خودش را دوست ندارد و نمی تواند تحمل کند.
 

اگر در هنگام آبیاری، روی برگها آب ریخته شد سعی کنید برگها را به سرعت خشک کنید در غیر این صورت برگ ها پژمرده شده و گیاه از دست می رود در اینجا باید برگ پژمرده شده را از بدنه جدا کنیم و منتظر جوانه های جدیدی از گیاه باشیم. گیاه لیندا نور زیاد را دوست دارد ولی نور مستقیم خورشید مخصوصا در ظهر تابستان باعث سوختن و ریزش سریع برگ های این گیاه می شود و اگر گیاه لیندا دچار کم نوری شود رنگ برگ هایش به زردی می زند.
 

اگر بر روی برگهای گیاه لیندا لکه های قرمز رنگی دیدید آن ها را جدی بگیرید ، آن ها کنه هایی قرمز رنگ هستند که به گیاه آسیب می زنند، سعی کنید قبل از اینکه کنه های قرمز رنگ زیاد شوند آنها را با یک نمدار از روی برگ ها بردارید و برگ ها را خشک کنید ولی اگر تعداد کنه ها زیاد باشد بهتر است محلولی از آب به اندازه یک لیتر و دو یا سه قطره از مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کرده و روی لکه های قرمز رنگ افشانه کنیم و با یک دستمال، سریع آن را تمیز و خشک کنیم.
 

  تعویض گلدان گیاه لیندا بهتر است در خانه انجام نشود چون ممکن است به گیاه آسیب برسد و بعد از مدتی از بین برود بهتر است این کار را به یک متخصص بسپاریم، عوض کردن خاک و گلدان گیاه لیندا باعث ریشه زایی بیشتر در این گیاه می شود و باعث ارتفاع بیشتر در ساقه ها می شود، تعویض زود به زود گلدان لیندا از اهمیت بسیاری برخوردار است و این موضوع در مورد تکثیر کردن آن هم صدق می کند زیرا این کار باید در دمای 20درجه سانتی‌گراد انجام شود و بهتر است همانطور که گفته شد این کار را به یک متخصص بسپاریم تا گیاهمان آسیب نبیند.
 

روش های تکثیر گل لیندا

گیاه لیندا از جمله گیاهان زیبایی است که رنگ و لعاب خاصی به فضای خانه ما می دهد و چون نگهداری این گیاه  بسیار آسان است، بسیاری تلاش می کنند که این گیاه را تکثیر کنند . تکثیر این گیاه از دو روش امکان پذیر است یکی کاشت بذر و دیگری قلمه زدن برگ آن، البته تکثیر این گیاه کار سختی است و نیاز به مهارت های کامل و زیادی دارد. و بهتر است قبل از شروع به انجام تکثیر حتما وسایلی که می خواهیم از آن استفاده کنیم با دقت ضد عفونی کنیم تا بیماری به گلدان ما سرایت نکند.
 
طریقه و نحوه تکثیر گل لیندا با برگ یا پاجوش
یکی از بهترین روشهای تکثیر این گیاه به روش قلمه زدن یا همان پاجوش ها هستند که نزدیک به ریشه گیاه رشد می کنند که این پاجوش ها از برگ ها و جوانه هایی هستند که به مرور زمان رشد می کنند و دارای ریشه یا پیاز می شوند، برای جدا کردن این پاجوش ها بهتر است در فصل بهار اقدام کنیم و در این هنگام باید مطمئن باشیم که گیاه لیندای ما دچار بیماری نباشد، که در هنگام جداسازی این بیماری منتقل شود، بعد به یک چاقوی تیز و استریل شده نیاز داریم ، در این قسمت گیاه را به آرامی طوری که گیاه آسیب نبیند از گلدان خارج می کنیم و خاک اطراف پیاز را کاملا پاک می کنیم تا ببینیم که پاجوش و ریشه ، کجا از هم جدا شده اند، بعد از این بررسی ها با استفاده از چاقوی تیز و استریل شده این دو قسمت را با دقت از هم جدا می کنیم .

گیاه لیندا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

پاجوش های جدا شده را بهتر است در خاک پرورش داد نه آب ، بنابراین بعد از اینکه پاجوش ها را جوا کردیم برای رشد بهتر آن ها را به محلول ریشه زایی آغشته می کنیم و گلدانی مناسب با خاکی مناسب انتخاب می کنیم و پاجوش ها را درون آن می کاریم به طوری که یک سوم آن درون خاک قرار بگیرد ، در این قسمت گلدان پاجوش ها را در جایی پر نور البته به دور از نور مستقیم خورشید قرار می دهیم و خاک آن را مرطوب نگه می داریم.
  
گیاه لیندا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
نحوه تکثیر و پرورش گیاه لیندا از طریقه بذر
یک روش دیگر برای تکثیر این گیاه از طریق بذر این گیاه است که باید در خاکی مناسب کاشته شود. البته این روش نسبت به روش قبلی کمی زمان بر است و صبر و حوصله بیشتری می خواهد.

برای کاشتن این بذر در ابتدا باید با یک سوهان و یا سمباده یک طرف بذر را تراشید تا لکه های تیره رنگی روی آن ظاهر شود سپس بذر ها را درون ظرفی از آب گرم به مدت 24 ساعت قرار می دهیم و روی آن را با یک پارچه مرطوب می پوشانیم. بعد از گذشت 24 ساعت بذر ها را از آب در می آوریم و آنها را خشک می کنیم.
 
  • در این قسمت گلدانی پر از خاک پیت تهیه کنید و بذر را روی پیت ها گذاشته و حدود نیم سانت روی آن را با شن بپوشانید، به این نکته توجه کنید که هر بذر به یک گلدان جداگانه نیاز دارد.
  • جوانه زدن هر بذر حدود یک یا دو ماه طول می کشد ،در این مدت باید خاک گلدان را مرطوب نگه داشت ولی نباید بیش از اندازه آبیاری شود ، در این مدت برای بهتر جوانه زدن بذر می توان روی آن را با پلاستیکی شفاف پوشاند و آن را در دمایی حدود 20 درجه سانتی گراد و در برابر نور غیر مستقیم خورشید قرار داد.
  • بعد از آنکه بذرها شروع به جوانه زدن کردند  پلاستیک را از رویش بر می داریم.

گیاه لیندا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

شرایط نگهداری گیاه لیندا 

نور مناسب 
گیاه لیندا برای اینکه رشد خوبی داشته باشد به نور کافی نیاز دارد اگر از این گیاه در آپارتمان خود نگهداری می کنیم باید آن را در مکانی قرار دهیم که روزانه چهار ساعت نور خورشید را دریافت کند البته نه نور مستقیم خورشید که باعث سوختن برگ هایش شود، پس لیندا می تواند نور متوسط را تحمل کند و حتی در سایه  هم می تواند به رشد خود ادامه دهد ولی زمانی که نور خوب دریافت می کند برگهایش درخشان تر و رشدش بهتر می شود .

بنابراین لیندا گیاهی است که اگر در نور مستقیم خورشید مخصوصا در ماه های گرم سال قرار بگیرد برگهایش دچار سوختگی می شود و اگر نور کم دریافت کند برگ هایش زرد و رنگ‌ پریده می شود در هر دو صورت گیاه ما از بین می رود.

اگر آپارتمانی که در آن گیاه لیندا را نگهداری می کنید نور خوبی نداشت می توانید از نور مصنوعی به مدت 12 ساعت در روز برای رشد بهتر گیاه استفاده کنید.
 
آبیاری مناسب 
آبیاری گیاه لیندا بسیار مهم است باید بدانید که این گیاه میتواند آب را در خود ذخیره کند ، این گیاه در انتهای ساقه خود حالتی متورم و شبیه به پای فیل که ظاهری چوبی و جالب است، دارد که میتواند از گیاه در هنگام بی آبی نگهداری کند تا گیاه آسیب نبیند . آبیاری این گیاه در تابستان بهتر است یک بار در هفته باشد و در زمستان یک بار آبیاری برای لیندا کافی است و فقط به اندازه ای باشد که گیاه پژمرده نشود. گیاه لیندا از جمله گیاهانی است که می تواند مدت های طولانی حتی یک سال آب را در پایه اش نگهداری کند بنابراین اگر گیاه لیندا را زیاد آبیاری کنیم باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شود پس باید به این نکته توجه کنیم که بین دو آبیاری سطح خاک خشک باشد و خاک گیاه رطوبت زیادی نداشته باشد و اما در فصل رشد بهتر است گیاه هر سه هفته یک بار آبیاری شود.
 
رطوبت
گیاه لیندا در طول سال برای اینکه رطوبتش حفظ شود هفته ای یکبار غبارپاشی لازم دارد البته اگر دما کمتر از 10 درجه بود نیاز به غبارپاشی نیست ، ولی اگر دیدید که حاشیه و نوک برگ گیاهتان قهوه ای شد بدانید که رطوبت گاهتان کم است البته اگر فقط نوک برگ به رنگ قهوه ای در آمده باشد و لبه های گیاه سبز باشد ناشی از هوای خشک است و اما اگر هم نوک گیاه و هم حاشیه های اطراف آن به رنگ زرد و قهوه ای در آمده باشد نشان دهنده این است که در آبیاری دقت لازم را نداشته اید یا بیش از حد آبیاری کرده اید و یا در آبیاری کوتاهی کرده اید.
 
کوددهی
بهترین کود برای گیاه لیندا کود مایع است و بهتر است در فصل بهار و زمستان کوددهی به صورت کم و سبک یکبار در هفته انجام شود.
 
خاک
خاک لوم یا لیمونی از جمله خاک هایی است که از ترکیب خاک رس، شن و مواد آلی بدست می آید و خاک گیاه لیندا را می توان از ترکیب این خاک ها تهیه کرد زیرا لیندا در این خاک رشد بهتری دارد و اگر در ترکیب خاک لیمونی پیت ماس و هوموس هم مخلوط باشد این ترکیب بسیار غنی تر شده و رشد گیاه را بهتر می کند. خاک لوم یا لیمونی خاکی است بسیار سبک که  معمولا در بیابان های مکزیک وجود دارد و از طغیان رودخانه ها بجا می ماند.
 
دمای مناسب 
گیاه لیندا گیاهی است گرما دوست و سازگار با شرایط سخت و در دمای 12 تا 21 درجه سانتیگراد طاقت آورده و به رشد خود ادامه می دهد.
 
درجه حرارت:
درجه حرارتی که گیاه لیندا دوست دارد بین 18 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد البته دیده شده که این گیاه در حرارت بین 5 تا 30 درجه هم از خود تحمل خوبی نشان داده است.
 
عوض کردن گلدان 
بهترین زمان برای تعویض گلدان گیاه لیندا اوایل فصل بهار و زمانی که گیاه هنوز فعالیت مجدد خود را شروع نکرده باشد، است . اگر گیاهمان در طول سال رشد خوبی کرده باشد میتوان سالی یک بار گلدان را عوض کرد ولی اگر بخواهیم رشد و اندازه گیاهمان را محدود کنیم و یا اینکه گیاه در شرایط خوبی نبوده باشد می توان هر 2-3 سال یکبار گلدان را عوض کرد. سعی کنید تعویض گلدان را در محیطی سر بسته انجام دهید و به نوع خاک و ظاهر گیاه هم باید توجه زیادی کرد.

گیاه لیندا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
سرعت رشد  
اگر گیاه ما در طول رشدش نور کافی دریافت نکند و آبیاری آن دقیق نباشد خیلی آهسته رشد می کند یا کلا رشد آن متوقف می شود.
 
قد گیاه لیندا 
گیاه لیندا اگر در شرایط بسیارعالی در زیستگاهش باشد میتواند تا 4.5 مترارتفاع رشد کند اما از نخل هایی که در آپارتمان نگه داری می کنیم نمی توان چنین انتظاری داشت.
 
گیاه لیندا؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
گل دهی 
گلدهی در گیاه لیندایی که در محیط خانه رشد می کند  به ندرت اتفاق می افتد.
 

سخن آخر

اگر گلدان گیاه لیندایی را می‌خرید و به خانه می‌آورید شرایط لازم برای رشد این گیاه زیبا را فراهم کنید تا زیبایی خانه شما دوچندان شود. این گیاه به آبیاری بیش از حد نیاز ندارد و برای کسانی که بیشتر وقت خود را در سفر هستند گیاه مناسبی است زیرا آب را در ساقه های خود ذخیره می کند.


منبع: سایت خانه و خانواده راسخون
نسخه چاپی