پیشرفت های اخیر در غربالگری و درمان سرطان
پیشرفت قابل توجهی در کاهش نرخ سرطان و بهبود بقای سرطان از دهه 1990 حاصل شده است. درک بیشتر سیستم ایمنی، ژنتیک و آسیب شناسی سرطان، درها را به روی طیف فزاینده ای از درمان های سرطان و ابزارهای تشخیصی باز کرده است. پیشرفت‌ها در مراقبت از سرطان از نظر روش‌های تشخیصی و درمانی که برای هر نوع سرطان توصیه می‌شود، بسیار خاص بوده است. پیشرفت‌ها و اصلاح جراحی سرطان (از جمله استفاده از داروهای هدفمند و سایر داروها قبل و بعد از جراحی) که می‌تواند نتایج را برای بیماران سرطانی بهبود بخشد، همچنان ظاهر می‌شود. در این مقاله روش های مختلف جراحی و غربالگری سرطان مقایسه شده است.
 

لوبکتومی با کمک جراحی توراکوسکوپی (VATS) برای سرطان ریه

در طول لوبکتومی، بخشی از لوب ریه که تحت تاثیر سرطان قرار گرفته است برداشته می شود. روش کم تهاجمی که به عنوان لوبکتومی VATS شناخته می شود که با بیهوشی عمومی انجام می شود، اغلب شامل زمان بهبودی کوتاه تری نسبت به جراحی باز برای سرطان ریه است. کالج آمریکایی پزشکان قفسه سینه لوبکتومی VATS را به عنوان روش ارجح برای درمان سرطان ریه در مراحل اولیه معرفی می کند. در طول این عمل، یک توراکوسکوپ که یک لوله کوچک است که یک نور و دوربین به انتهای آن متصل است، از طریق یک برش کوچک بین دنده ها قرار داده می شود. سپس بافت ریه آسیب دیده با استفاده از ابزارهای مخصوص برداشته می شود.
 
پیشرفت های اخیر در غربالگری و درمان سرطان
 

جراحی باز برای سرطان دهانه رحم

در یک کارآزمایی بالینی بین سال‌های 2008 و 2013، 631 زن برای مقایسه اثربخشی جراحی باز با جراحی کم تهاجمی برای درمان سرطان دهانه رحم ثبت نام کردند. کیفیت زندگی پس از عمل برای هر دو گروه مشابه بود. اما جراحی باز منجر به نرخ کمتر عود سرطان و بقای بدون بیماری بیشتر شد. مطالعه دیگری نشان داد که بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه که جراحی کم تهاجمی داشته اند، نسبت به افرادی که جراحی باز انجام داده اند، نرخ عود بیشتری را تجربه کرده اند و این باعث می شود که جراحی باز برای برخی از بیماران گزینه بهتری باشد.
 

تعیین توالی ژنتیکی MinION در حین جراحی

سلول های سرطانی حاوی جهش های ژنتیکی هستند. نانوحفره MinION آکسفورد، یک پلتفرم توالی یابی قابل حمل و خواندنی طولانی، امکان تشخیص بلادرنگ سلول های سرطانی در حین جراحی را فراهم می کند. هنگامی که بافت از یک سوراخ کوچک عبور می کند، تغییرات در جریان منعکس کننده تفاوت در مواد DNA سلول است. با ارزیابی تغییرات در جریان های یونی هنگام عبور مولکول های DNA از غشای پلیمری، توالی یابی نانوحفره می تواند حضور سلول های سرطانی را تشخیص دهد. این آزمایش که تنها یک ساعت طول می کشد، می تواند تشخیص دهد که آیا نمونه حاوی سلول های سرطانی است یا سلول های طبیعی. در حالیکه این آزمایش در حال حاضر توسط FDA تایید نشده است، ممکن است در آینده نزدیک تایید شود و به جراحان مغز و اعصاب کمک کند تا حضور سلول های تومور در نمونه های مغز را در کمترین زمان تعیین کنند.
 

توالی یابی DNA چیست؟

مولکول های DNA از پایه هایی تشکیل شده اند که از چهار باز تشکیل شده اند. توالی یابی DNA ترتیب این بازهای شیمیایی را نشان می دهد که اطلاعات ژنتیکی در بخشی از DNA را روشن می کند. توالی یابی می تواند برای شناسایی ژن های خاص یا تغییرات DNA مرتبط با سرطان استفاده شود.
 
پیشرفت های اخیر در غربالگری و درمان سرطان
 

رادیوتراپی

پرتودرمانی به عنوان کمکی برای درمان سرطان استفاده می شود. رادیوتراپی های جدیدتر، موثرتر و هدفمند اکنون برای درمان سرطان های اولیه و پیشرفته استفاده می شود.
 

رادیوتراپی استریوتاکتیک ابلیتیو (SABR) برای سرطان متاستاتیک

یک مطالعه نشان داد که بیماران دریافت کننده SABR علاوه بر مراقبت استاندارد، بقای بهبود یافته ای را در مقایسه با بیمارانی که استاندارد مراقبت تسکینی دریافت می کردند، نشان دادند. در این روش از تعداد زیادی پرتوهای متمرکز شده برای درمان تومورها و سایر مشکلات در سراسر بدن استفاده می شود.
 

SABR برای سرطان ریه در مراحل اولیه غیر قابل عمل

برای بیمارانی که کاندید جراحی نیستند، SABR یک جایگزین ارائه می دهد. نشان داده شد که این رویکرد دارای کنترل موضعی عالی بوده و در گروهی از 273 بیمار به خوبی قابل تحمل است.
 

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می کند. ایمونوتراپی می تواند نحوه عملکرد سیستم ایمنی را تقویت یا تغییر دهد تا بتواند سلول های سرطانی را پیدا کرده و به آن ها حمله کند. آزمایش مولکولی که می‌تواند به انتخاب بیمارانی که مناسب‌ترین برای ایمونوتراپی هستند کمک کند، راه را برای این نوع جدیدتر درمان باز کرده است. برای سرطان پروستات در زیر برخی از عوامل پیشرفت اخیر آورده شده است:
* آنتی بادی های مونوکلونال، مانند ترودلوی برای سرطان سینه سه گانه منفی متاستاتیک
* درمان ویروس انکولیتیک، از جمله Imlygic برای ملانوم غیر قابل جراحی
* درمان با سلول T CAR، مانند CD22 برای عود لوسمی لنفوبلاستیک حاد
* واکسن های سرطان، مانند Provenge برای سرطان پروستات
 

درمان هدفمند

درمان هدفمند زمانی است که داروها روی پروتئین‌ها یا ژن‌های خاصی که رشد سلول‌های سرطانی را تقویت می‌کنند، به داخل بدن بیمار هدایت شوند. این درمان برای حمله مستقیم به سلول های سرطانی طراحی شده است. برخی از داروهای هدفمندی که معمولا برای درمان سرطان استفاده می شوند عبارتند از: Tagrisso (osimertinib)، Tarceva (erlotinib) و Iressa (gefitinib) برای سرطان ریه، و Kadcyla (ado-trastuzumab)، Tykerb (lapatinib) و Afinitor (everolimus) برای سرطان پستان.
 

مهارکننده های PARP

داروهایی مانند Zejula برای درمان سرطان تخمدان استفاده می شود. این دارو فعالیت آنزیمی آنزیم پلی (ADP-ribose) پلیمراز (PARP) را مهار می کند. در مطالعه‌ای روی 533 بیمار مبتلا به سرطان تخمدان عودکننده، Zejula زمان بدون علائم را در مقایسه با درمان استاندارد افزایش داد.
 

درمان های ترکیبی

درمان ترکیبی به معنای استفاده از دو روش مختلف درمانی برای درمان سرطان است. گروه های جدیدتری از داروها با شیمی‌درمانی سنتی برای بهبود نتایج ترکیب می‌شوند. این رویکرد احتمالاً استاندارد مراقبت برای درمان برخی از انواع سرطان خواهد بود. یکی از نمونه های اخیر ترکیب Tecentriq و Avastin در درمان سرطان کبد است.
 

تشخیص و غربالگری

سرطان در همه اشکالش اغلب می تواند افراد را کاملا غافلگیر کند. زمانیکه تشخیص داده می شود، بیماری می تواند در مراحل پایانی خود باشد تا زمانی که افراد تشخیص داده شوند و تا آن زمان، گزینه های درمانی محدودتر می شود. یکی از بهترین راه ها برای درمان سرطان در مراحل اولیه، غربالگری سرطان است. غربالگری قبل از اینکه بیمار علائم قابل شناسایی داشته باشد انجام می شود. آن ها به تشخیص هر گونه بی نظمی یا مشکل کوچکی که سرطانی یا حتی گاهی پیش سرطانی است کمک می کند و ثابت کرده است که در کاهش تعداد مرگ و میر ناشی از برخی از انواع سرطان موثر است. انواع مختلفی از غربالگری های موجود وجود دارد، و شما باید در نظر بگیرید که می تواند بر اساس سن، جنسیت و عوامل خطر شخصی متفاوت باشد. توسعه تکنیک‌های تشخیصی و غربالگری بهتر و دقیق‌تر، کمک به تشخیص زود هنگام سرطان و در نتیجه درمان کاراتر می کند. برخی ازتکنولوژی های تشخیصی نسل بعدی در حال توسعه هستند. در ادامه روش های مختلف غربالگری و تشخیص مقایسه شده است.
 
ماموگرافی هوش مصنوعی
در مطالعه ای که شامل 28296 تفسیر مستقل بود، عملکرد هوش مصنوعی با توانایی تشخیصی رادیولوژیست ها برای تشخیص سرطان سینه قابل مقایسه بود.
 
پیشرفت های اخیر در غربالگری و درمان سرطان
 
بیوپسی مایع برای سرطان سینه
بیوپسی مایع می تواند سطوح در حال گردش DNA بدون سلول (cfDNA) و DNA تومور در گردش (ctDNA) را شناسایی کند. در یک متاآنالیز که شامل 69 مطالعه تحقیقاتی منتشر شده بود. با 5736 بیمار مبتلا به سرطان پستان، محققان تعیین کردند که وضعیت جهش ctDNA عود بیماری و نتایج نامطلوب بقا را پیش‌بینی می‌کند. آن ها همچنین دریافتند که سطوح cfDNA می تواند متاستاز غدد لنفاوی زیر بغل را پیش بینی کند.
 
آندوسکوپی رباتیک Monarch برای سرطان ریه
این ممکن است برای بیماران مبتلا به ضایعات خارجی ریه که نیاز به بیوپسی قبل از جراحی، پرتو درمانی، درمان های هدفمند یا ایمونوتراپی دارند، مفید باشد.
 
پیشرفت های اخیر در غربالگری و درمان سرطان
 
غربالگری سرطان ژنومی در جنین
یک امتیاز خطر چند ژنی که توسط پیش‌بینی ژنومی استفاده می‌شود، به‌طور دقیق مشخص می‌کند که کدام فرد در مجموعه‌ای از خواهر و برادر یک بیماری پزشکی را به ارث می‌برد. دقت بسته به شرایط بین 70 تا 90 درصد ذکر شد.
 
آزمایش ادرار خانگی برای سرطان پروستات
یک آزمایش ادرار راحت و در خانه می تواند برای تشخیص RNA مشتق از وزیکول خارج سلولی برای ارائه اطلاعات پیش آگهی برای مردان تحت نظارت فعال سرطان پروستات استفاده شود.
 
سرطان سینه
توصیه‌ها برای غربالگری سرطان سینه می‌تواند بسیار متفاوت باشد و بسیار به سن و عوامل خطر شخصی بستگی دارد. به طور کلی، با این حال، زنان باید با پزشک مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد میزان خطر ابتلا به سرطان سینه و اینکه چگونه می‌توانند بر توصیه‌های مربوط به غربالگری سرطان سینه تأثیر بگذارند، صحبت کنند. زنانی که به طور متوسط در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند، باید با پزشک خود در مورد غربالگری سالانه از سن 40 سالگی صحبت کنند. اگر سابقه شخصی یا خانوادگی قوی از این بیماری نداشته باشید، هیچ جهش ژنتیکی که باعث افزایش خطر شود، و قبل از 30 سالگی هیچ پرتودرمانی نداشته اید، در معرض خطر متوسط قرار دارید. زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند باید غربالگری های سالانه را خیلی زودتر، معمولاً در حدود 30 سالگی شروع کنند. این زنان شامل کسانی هستند که:
* سابقه خانوادگی سرطان سینه
* یک جهش شناخته شده ژن BRCA1 یا BRCA 2 یا یکی از بستگان درجه اول با جهش
* سابقه پرتودرمانی به قفسه سینه در سنین 10 تا 30 سالگی
* سابقه سندرم های خاص که شانس ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش می دهد
غربالگری ها باید تا زمانی ادامه پیدا کند که یک زن از سلامت خوبی برخوردار باشد و امید به زندگی بیش از 10 سال باشد. رایج ترین تست های غربالگری سرطان سینه، ماموگرافی منظم و معاینه بالینی پستان است. ماموگرافی یک عکس اشعه ایکس از پستان است که می‌تواند تومورهایی را که هنوز از نظر فیزیکی احساس نشده‌اند یا نقاط ریز کلسیمی (که میکروکلسیفیکاسیون نامیده می‌شوند) که گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده سرطان سینه باشد را تشخیص دهد. دو صفحه بافت سینه را فشرده می کنند تا اشعه ایکس که دوز کمتری نسبت به اشعه ایکس سنتی دارد، بتواند تصویر واضح تر و دقیق تری داشته باشد. معاینات پستان، چه بالینی و چه به صورت مستقل، معاینه کامل بافت پستان در جستجوی توده، درد یا هر تغییر غیرمنتظره دیگری است. در حالیکه این معاینات به تنهایی نمی توانند سرطان را شناسایی کنند، با آشنایی با ظاهر و احساس بافت پستان، می توانید با دقت بیشتری تشخیص دهید که چه زمانی تغییر رخ می دهد. زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند ممکن است علاوه بر ماموگرافی به یک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی سینه (MRI) سالانه نیز نیاز داشته باشند. بیمار رنگ کنتراست را برای حداکثر جزئیات کنتراست بافت سینه به خون تزریق می کند و از دستگاه MRI ویژه طراحی شده استفاده می شود. اگر نتایج ماموگرافی غیرطبیعی باشد، سونوگرافی اغلب مرحله تشخیصی بعدی است.

غربالگری سرطان برای زن و مرد

برخی از غربالگری های سرطان هم برای مردان و هم برای زنان توصیه می شود، به ویژه آزمایش ها یا روش هایی که برای تشخیص علائم اولیه سرطان روده بزرگ یا ریه طراحی شده اند.
 
سرطان روده بزرگ
برخی از افراد باید به طور منظم از نظر سرطان روده بزرگ در سنین 45 تا 50 سالگی یا بین آن ها غربالگری شوند، از جمله افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان کولورکتال یا سندرم سرطان، انواع خاصی از پولیپ ها، هر نوع بیماری التهابی یا سابقه شخصی دریافت اشعه شکم یا لگن برای درمان سایر سرطان ها دارند. اگر در هر یک از این دسته‌ها قرار می‌گیرید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا بیشتر باشید و ممکن است لازم باشد غربالگری را قبل از سن توصیه شده شروع کنید، انواع خاصی از غربالگری‌ها را انجام دهید. ارائه دهنده پزشکی شما می تواند به شما کمک کند تعیین کنید چه روشی ممکن است برای شما بهترین باشد. غربالگری‌ها باید برای افراد سالم تا سن 75 سالگی در فواصل زمانی تعیین شده بر اساس نوع عمل انجام شود. افراد 75 تا 85 ساله بسته به عوامل خطر شخصی ممکن است غربالگری شوند. بعد از 85، افراد معمولاً نیازی به ادامه این روش ندارند. پزشک مراقبت های بهداشتی شما می تواند به شما بگوید که کدام نوع آزمایش غربالگری برای شما مناسب تر است. متداول‌ترین غربالگری‌های سرطان روده بزرگ معمولاً به یکی از دو دسته تقسیم می‌شوند: آزمایش‌های تصویری یا ساختاری کولون و رکتوم (مانند کولونوسکوپی)، و آزمایش‌های مبتنی بر مدفوع.
 
آزمون های تصویری یا ساختاری
کولونوسکوپی رایج ترین معاینه بینایی است که باید هر ده سال یک بار انجام شود. دوربینی در رکتوم و کولون (روده بزرگ) قرار داده می‌شود تا به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی اجازه دهد تا ببیند که آیا رشد یا نشانه‌ای از سرطان وجود دارد یا خیر. سایر معاینات بصری شامل کولونوگرافی توموگرافی کامپیوتری مجازی (CT) و سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر است. هر دوی این روش ها نیاز به غربالگری مجدد پنج ساله دارند. گزینه های جدیدی مانند ماژول آندوسکوپی هوشمند GI Genius نیز در دسترس هستند. آن ها از هوش مصنوعی برای کمک به متخصصان مراقبت های بهداشتی برای یافتن و درمان پولیپ در روده بزرگ به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده می کنند.
 
آزمایشات مبتنی بر مدفوع
آزمایش‌های مبتنی بر مدفوع می‌توانند وجود خون پنهان در مدفوع فرد را بررسی کنند که می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات سلامتی باشد، همچنین تغییراتی در DNA سلولی که ممکن است نشان دهنده سرطان یا شرایط پیش سرطانی باشد. این روش های کمتر تهاجمی باید سالانه (یا هر سه سال یکبار برای آزمایش DNA) انجام شود. اگر یک آزمایش مبتنی بر مدفوع با نتایج غیرمنتظره برگشت، معمولاً برای تعیین منبع مشکل، کولونوسکوپی بعدی لازم است.
 
سرطان ریه
مردان یا زنان 55 ساله یا بالاتر باید در مورد سابقه مصرف سیگار خود با یک پزشک مراقبت های بهداشتی صحبت کنند و اینکه آیا غربالگری سرطان ریه توصیه می شود یا خیر. درمان سرطان ریه زمانی که در مراحل اولیه باشد آسان تر است. اگر همه موارد زیر در مورد شما صدق می کند، باید سالانه غربالگری سرطان ریه را انجام دهید:
* سیگاری فعلی یا سابق که در 15 سال گذشته سیگار را ترک کرده است
* سیگاری شدید (یا قبلاً) : یعنی سابقه سیگار کشیدن 20 بسته در سال دارید (یعنی حداقل یک بسته در روز برای 20 سال، دو بسته در روز برای 10 سال و غیره)
* سن 50 تا 80 سال و بدون علامت
پیش از این، این غربالگری ها از اشعه ایکس قفسه سینه معمولی استفاده می کردند، اما سی تی اسکن با دوز پایین (LDCT) دقیق تر است و در سال های اخیر جایگزین اشعه ایکس شده است. اسکن هر سال توصیه می شود تا زمانی که فرد به 81 سالگی برسد یا در 15 سال یا بیشتر سیگار نکشیده باشد.

انواع دیگر غربالگری سرطان

انواع دیگری از غربالگری سرطان از جمله تخمدان، پانکراس، بیضه و تیروئید وجود دارد. با این حال، به نظر نمی رسد غربالگری این نوع سرطان ها باعث کاهش مرگ و میر ناشی از آن ها شود. غربالگری‌های سرطان دهان، سرطان مثانه و سرطان پوست شواهد کافی برای سنجش مزایا و خطرات اثبات نشده‌اند.
 
منبع: Verywell Health
نسخه چاپی