از قوانین آپارتمان نشینی چه می دانید؟
هر چه قدر زندگی به سمت مدرنیزه شدن برود. سبک زندگی مردم متفاوت تر می شود، همچنین قوانین و مقررات زیادی در آن خصوص نگاشته می شود. با این که زندگی کردن در آپارتمان مزایای خاص خودش را دارد در مقابل معایبی نیز دارد که با رعایت قوانین و مقررات می توان راحت تر با فرهنگ آپارتمان نشینی کنار آمد.
 
در این مقاله سعی شده تا مخاطبین را بیشتر با فرهنگ و قوانین آپارتمان نشینی آشنا کرد:
 

 مشاعات 

مالک یک  واحد از آپارتمان نه تنها مالک بر قسمت های اختصاصی آن مثل (هفتاد متر مکعب از بنای ساختمان) هستند، بلکه برای مالکیت از این قسمت ساختمان حتما باید سند رسمی یا اجاره نامه داشته باشند، بنابراین بر این قسمت از ساختمان مالکان واحد های دیگر هیچ حقی ندارند. همچنین ضمن اینکه انباری و پارکینگ نیز، اگر در سند آمده باشد، به عنوان فضای اختصاصی همان واحد در نظر گرفته می شود. در مقابل علاوه بر مالکیت اختصاصی بر آن بخش مشخص از ساختمان مالک اموال  دیگری هم هستند. به طور اختصار نیز، مالک قسمت های مشترک یا به اصطلاح مشاعات آن ساختمان هم خواهند بود، که این مشاعات خود قوانین و مقررات خاصی را شامل می شود.

مشاعات مکان هایی هستن در آپارتمان که به صورت ضمنی در سند ملکی قید نشده اند. اما عموم ساکنین از آن استفاده می کنند. که در این مقاله به صورت اختصار از آن نام می بریم :
  1. زمین ساختمان
  2. پشت بام
  3. درب ورودی
  4. راهرو
  5. پنجره‌های راهرو
  6. آسانسور
  7. ورودی پارکینگ
  8. پارکینگ اضافی
  9. پله‌ها
  10. شوفاژخانه
  11. تاسیسات مشترک
  12. انشعابات مشترک
  13. حیاط
  14. لابی
  15. باغچه


اموال خصوصی سکنه

با این که با خرید منزل افراد می توانند درون واحد ها هر رفتاری داشته باشند اما فرهنگ آپارتمان نشینی ایجاب می کند که سکنه مواردی را رعایت کنند:
 

وسایل تولید صدا در آپارتمان

استفاده از وسایل های صدا زا در آپارتمان مطلقا ممنوع است مگر این که صاحب خانه عایق های صدا روی دیوار ها و سقف و کف آپارتمان قرار دهند . مانند : موسیقی زدن ، سینما خانگی، موسیقی گوش دادن با صدای بالا، قالی بافتن، کشیدن صندلی به کف زمین، دویدن  و...هر وسیله ای که باعث صدا در ساختمان می شود.
 

تعمیرات شخصی در آپارتمان

در صورتی که  ساکنی قصد تعمیر خانه را دارد علاوه بر کسب اجازه از همسایگان،  در روزهای غیر تعطیل و در ساعات صبح و عصر انجام دهند.
 

اجتماعات در واحد آپارتمان

 برای مهمانی گرفتن ، بلند صحبت کردن در مراسمات نذری و جلسات سخنرانی که باعث رفت و آمد و سر و صدا می شود ، دور همی های خانوادگی مداوم که باعث آزار و اذیت سکنه می شود باید از سایر ساکنین و مدیر ساختمان اجازه کسب شود و سپس با دادن شارژ بیشتر در آن ماه به جبران این خلل بپردازد.
 

شئونات اسلامی در آپارتمان

از دیگر قوانین آپارتمان نشینی، حفظ شئونات اسلامی است، که باید کاملاً رعایت شود و آقایان از راه رفتن با شلوارک و زیر پیراهن در فضاهای عمومی دوری کنند.

و...

از قوانین آپارتمان نشینی چه می دانید؟
 

قوانینی در خصوص مشاعات

خسارت زدن به آپارتمان
در صورتی که مشکلی برای مشاعات ساختمان به وجود آید یا برای رفاه بیشتر بخواهند تغییراتی در آن ها ایجاد کنند، کلیه ساکنان آن ساختمان بر اساس سهم خود بر آن ساختمان موظف هستند هزینه برای تعمیر یا نگه داری و رفاه حال ساختمان را پرداخت نمایند. اما اگر بعضی از  ساکنین آپارتمان حقوق آپارتمان نشینی را رعایت نکند و سهم خود را پرداخت ننماید دیگر افراد ساختمان می توانند از طریق شورای حل اختلاف پیگیری کرده و حق را باز پس گیرند. اما اگر تنها یک واحد عامل خسارت باشد همان واحد به تنهایی باید ضامن خسارت گردد. مانند:  وقتی آپارتمان آسانسور باربری نداشته باشد، طبق قانون آپارتمان نشینی، به هیچ عنوان نباید از آسانسور اصلی آپارتمان برای جابجایی اسباب و اثاثیه استفاده کرد. یا  قرار دادن اشیا روی پوشش عایق کف پشت بام ممنوع است و در صورت صدمه زدن به آن هزینه‌های تعمیرات بر عهده آسیب زننده خواهد بود.
 
سد معبر در آپارتمان
هر یک از اعضای ساختمان باید در میزان عرفی از اموال مشاع ساختمان استفاده نمایند مانند: بعضی افراد گلدان های بزرگ روی پله ها قرار می دهند که عبور و مرور را سخت خواهند کرد. یا این که حق پارک یک ماشین در پارکینگ توافق شده اما فرد دو یا سه ماشین پارک می کند. فضاهای اضافی در اتاقک آسانسور در پشت بام و اتاق تأسیسات در پارکینگ صرفاً جهت قرار دادن وسایل مرتبط با ساختمان است. در این صورت سایر افراد ساکن می توانند اعتراض بنمایند.
 
استفاده مازاد از حق مشاع آپارتمان
گاهی اوقات ساکنین اجازه تصرف مشاعات را به افراد غیر از ساکن می دهند، مانند: دوستانشان به راحتی در پارکینگ پارک می کنند اما اگر سایر سکنه به این امر توافق کنند مانعی پیش نمی آید. همچنین اگر فردی در پارکینگ آپارتمان فرد دیگری خودرو خود را متوقف کند و تمایل به برداشت آن نداشته باشد، بر اساس قانون آپارتمان نشینی جرم محسوب شده و جریمه و حبس به عنوان مجازات برای او در نظر گرفته می‌شود.
 
آزار و اذیت در آپارتمان
استفاده از مشاعات نباید باعث اذیت ساکنین شود مانند: جلوی واحد شان سگ یا حیوان دیگر نگه داری می کنند که این کار خلاف قانون است.

از قوانین آپارتمان نشینی چه می دانید؟
 
رعایت بهداشت در آپارتمان
گذاشتن زباله در راهرو که موجب پخش بوی بد در کل ساختمان می‎شود ممنوع است. همچنین  تمیز نگه داشتن راه پله بسیار اهمیت دارد. قبل از بردن زباله‌ها به بیرون از خانه از سالم بودن پلاستیک آن مطمئن شوید و اگر به هر دلیل قسمتی از راه پله را آلوده و کثیف شد، باید به سرعت برای نظافت آن قسمت اقدام کنید.
 
تغییر سازه در آپاتمان
گاهی اوقتات  سکنه در شکل و رنگ و سازه ساختمان تغییراتی ایجاد می کنند و نظم آپارتمان را بر هم می زنند، که این کار هم خلاف قوانین آپارتمان نشینی می باشد. مانند: در هنگام بنایی شکل پنجره را از مستطیل به دایره تبدیل می کنند،
 
استفاده اختصاصی از مشاعات آپارتمان
استفاده اختصاصی از برق و آب مشاع ساختمان  خلاف قوانین آپارتمان نشینی است. مانند: شستن اتومبیل با آب مشاع ساختمان .
 
استفاده از وسایل نقلیه در آپارتمان
خودروها نباید در محلی غیر از محل تعیین شده پارک شوند یا جلو رفت و آمد ساکنین ساختمان را بگیرد و یا این که جلوی پنجره مسکونی بوق زده شود که مخل آسایش سکنه شود و این کار هم خلاف قوانین آپارتمان نشینی می باشد. 
 
اجتماع در آپارتمان
استفاده از فضای پارکینگ برای مهمانی و جشن تنها با رضایت ساکنین و اجازه مدیر ساختمان امکان پذیر است.
 

شارژ ساختمان

 شارژ مبلغی است که برای خدمات خاصی از ساکنین آپارتمان گرفته می‌شود. مواردی که برای شارژ ساختمان استفاده می شود شامل:
  1. هزینه‌های برق، آب و گاز مشترک
  2. هزینه نگهداری و تعمیرات بخش های عمومی ساختمان
  3. هزینه‌های نگهداری از گیاهان و رسیدگی به آن‌ها در فضای عمومی ساختمان
  4. هزینه‌های مربوط به سرایداری مانند تمیز کردن و ...
  5. هزینه‌های خرید اقلام مورد نیاز در قسمت‌های عمومی ساختمان (مثلاً وسایل مورد نیاز جهت نظافت، روشنایی راهروها و…
  6. هزینه نگهبانی آپارتمان
-تمامی سکنه ساختمان باید شارژ ماهیانه را به طور دقیق و منظم پرداخت کنند. واحدی حق شارژ ماهانه را پرداخت نکند، هیئت مدیره طبق قانون آپارتمان نشینی، اظهارنامه‌ای با موضوع عدم پرداخت حق شارژ ساختمان با اعلام مبلغ دقیق بدهی برای آن واحد ارسال می‌کند. در صورتی که حتی با دریافت اظهارنامه بدهکار مبلغ بدهی را پرداخت نکرد، هیئت مدیره این اجازه را دارد که مسئله را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند. اگر با وجود حکم دادگاه مبنی بر پرداخت بدهی، بدهکار همچنان برای پرداخت شارژ اقدام نکرد، هیئت مدیره می‌تواند بر طبق قوانین آپارتمان نشینی دسترسی بدهکار را به امکانات عمومی ساختمان مثل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق و گاز متوقف کند.

-هزینه های شارژ ثابت نیست ، گاهی اوقات به  خاطر تاسیسات و مشکلات زیاد تر می شود .

- گاهی اوقات این سوال به وجود می آید که بین مستاجر و مالک چه کسی باید شارژ را پرداخت کند؟ باید گفت این موضوع باید به صورت توافقی بین مالک و مستاجر از قبل معین شود.
 

سخن آخر

در این مقاله سعی شد در خصوص قوانین و مقررات حقوق شهروندی در فرهنگ آپارتمان نشینی صحبت به عمل آید. با رعایت کردن این قوانین می توان حداقل مشکلات آپارتمان نشینی را به حداقل رسانید. در صورتی که این مشکلات قابل حل نبود با در میان گذاشتن با مدیر ساختمان و کمک گرفتن برای راه حل این مشکل تلاش کرد. همچنین مدیران ساختمان باید تلاش کنند تا با برنامه ریزی و مدیریت دقیق بتوانند با بحران های آپارتمان نشینی مقابله کنند و برای مشکلات راه حل های بنیادین و اساسی قرار دهند. آموزش و اعلام قوانین آپارتمان نشینی در ساختمان می تواند کمک شایانی به جلوگیری از مشکلات آپارتمان نشینی داشته باشد.
 

منبع:

بخش حقوق و قضا سایت راسخون
نسخه چاپی