آخرین پیشرفت ها در لباس و تجهیزات جنگی
سربازان مدرن تعداد بی‌سابقه‌ای از کیت های پیشرفته را در اختیار دارند که برای افزایش کشندگی و بقا طراحی شده‌اند. این مقاله نگاهی دقیق‌تر به جدیدترین سیستم‌های لباس نظامی سرباز از سر تا پا، از جمله کلاه ایمنی، عینک، زره بدن، لباس‌ها و دستگاه‌های هوشمند پیشرفته دارد.
 

سیستم یکپارچه حفاظت از سر ارتش ایالات متحده

بخشی از سیستم کلی محافظت از سرباز (زره بدن) که توسط ارتش ایالات متحده راه اندازی شده است، سیستم جدید محافظت از سر یکپارچه سبک وزن (IHPS) شبیه یک کلاه ایمنی برای تمام صورت موتور سیکلت است ولی دارای یک گیره، فک پایین و لایه اضافی برای محافظت بیشتر در برابر ضربه است. این کلاه دارای چهار سوراخ در مقایسه با پنج سوراخ در کلاه جنگی پیشرفته (ECH) است: دو تا در هر طرف برای اتصال دستگاه نگهدارنده یا بند سر و چانه و یکی در جلو برای دید در شب یا نصب اپتیک بر روی آن. یک IHPS نسل بعدی در حال آزمایش است که شامل یک پایه UHM جدید است که عینک دید در شب پیشرفته دارای دوربین چشمی را نگه می دارد.
 
آخرین پیشرفت ها در لباس و تجهیزات جنگی
 

سیستم یکپارچه تقویت بصری مایکروسافت

سیستم تقویت بصری یکپارچه (IVAS) یک هدست واقعیت افزوده است که اشیاء دیجیتالی مانند نقشه ها یا نمایشگرهای ویدئویی را از دنیای واقعی در مقابل جنگجویان قرار می دهد. واقعیت افزوده یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم است که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS می‌باشد، ایجاد می‌شود. در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر خود از محیط پیرامون درک می‌کند و در دنیای واقعی وجود دارند، اما بخشی از آن تصاویر توسط کامپیوتر ساخته شده‌اند مانند اضافه شدن موقعیت مکانی بر صفحه نمایش و غیره. شیشه  این سیستم قادر است داده های مکان را نمایش دهد. در نتیجه کاربر می تواند موقعیت خود را با استفاده از قطب نما تأیید کند و اعضای تیم را با استفاده از یک ردیاب نیروی دریایی تقریبا کوچک شده پیدا کند و همچنین تصاویر سه بعدی و حرارتی که به سربازان اجازه می دهد از میان دود آتش به راحتی ببینند. ارتش ایالات متحده آمریکا نیز از سیستم IVAS برای تدوین گزارش‌های ((پس از عملیات جنگی یا تمرینی)) استفاده می‌کند که خلاصه‌ای از تیراندازی و عملکرد یک سرباز در طول تمرین آموزشی است. ارتش ایالات متحده در حال کار بر روی کوچک نمودن IVAS فعلی است تا با کلاه ایمنی های موجود کار کند.
 

مجموعه Dominator Elbit Systems

این سیستم یکپارچه سرباز محور که برای افزایش اثربخشی رزمی و بقای سرباز پیاده شده طراحی شده است، طراحی ارگونومیک کم وزن را ترکیب می کند و مدولار و مقیاس پذیر است، به این معنی که اجزای متعدد Dominator را می توان با نیازهای همه انواع سرباز، فرماندهان و تیم آن ها، تک تیراندازها و تفنگداران تنظیم نمود. DOMINATOR که در پیکربندی‌های مجموعه سبک، پایه و پیشرفته موجود است، شامل رادیو شبکه شخصی PNR-1000 است که ارتباطات دیجیتالی صوتی و داده ‌ای همزمان را در اختیار گروهان و نیروهای ویژه قرار می‌دهد و واحد محاسبات پوشیدنی همه‌در یک Raptor که در دسترس است، قرار می گیرد. Raptor در قالب گوشی هوشمند یا تبلت، آگاهی کامل از موقعیت مکانی را برای سربازان فراهم می کند. Dominator همچنین به همراه طیف وسیعی از دستگاه‌های پوشیدنی، از جمله عینک‌های بالستیک SmartEye، Smart WristView ،مچ بند SmarTrack که اخیراً راه‌اندازی شده است، یک سیستم آگاهی موقعیتی برای نیروهای پیاده‌شده در محیط‌های محروم از GPS ارائه می‌شود.
 

لباس رزمی با الگوی چند زمینی

لباس رزمی ارتش بریتانیا با الگوی چند زمینی (MTP) جایگزین یونیفرم قبلی Combat 95 به گونه ای طراحی شده است که با طیف وسیعی از محیط ها مانند جنگل، نواحی چوبی، محصولات زراعی، علفزار و سنگ های خشک ترکیب شود. به سربازان بریتانیایی که در عملیات اعزام می‌شوند یک کیسه سیاه حاوی زیرشلواری ضد میکروبی داده می‌شود که برای روزها پوشیدن در یک زمان طراحی شده است. لباس‌های مقاوم در برابر شعله برای کار در داخل وسایل نقلیه، جوراب‌هایی که تا روی زانو، ضد آب و ضد باکتری‌ها هستند با خواص ضدمیکروبی مشابه آنچه در پانسمان‌های پزشکی یافت می‌شود. علاوه بر این، تجهیزات حمل بار شخصی همه چیزهایی را که یک سرباز برای عملیات به مدت 48 ساعت نیاز دارد، از جمله مهمات/سلاح های جانبی، ابزار سنگرگیر، سرنیزه، غذا و آب (وسیله ای برای پخت و پز)، تجهیزات حفاظتی و ارتباطی را در خود جای می دهد.
 

دید سلاح حرارتی Qioptiq Dragon S

دوربین Qioptiq Dragon S (تک تیرانداز) به صورت حرارتی است که یک تصویرگر حرارتی مقاوم خنک نشده است که به تک تیراندازها قابلیت نظارت 24 ساعته و درگیری با هدف را، حتی در دید ضعیف، تاریکی مطلق، و در تاریکی میدان نبرد، ارائه می دهد. Dragon S که قادر به شناسایی یک هدف به اندازه انسان در برد تقریباً 3 کیلومتری است، دارای یک سیستم باتری قابل تعویض گرم است که به اپراتور اجازه می دهد دائماً هدف را تحت نظر داشته باشد و می توان آن را برای استفاده در انواع مختلفی از سلاح ها تنظیم دامنه سلاح‌های تقویت‌شده با تصویر Kite Qioptiq که به‌عنوان یک دوربین مستقل یا یک اپتیک درون خطی برای حفظ دقت در طول روز در دسترس است، به کاربران این امکان را می‌دهد تا در شرایط اوج تا فاصله ۲.۵ کیلومتری فرد را شناسایی کنند. این در حالی است که نسخه Maxkite-1 قادر به شناسایی اهداف تا فاصله 4.5 کیلومتری است.
 
آخرین پیشرفت ها در لباس و تجهیزات جنگی
 

پهپادهای کامی کازه یا انتحاری KARGU

ترکیه قصد دارد از اوایل سال 2020 30 پهپاد کامیکازه ارتقا یافته STM KARGU را با ظرفیت مهمات و دقت بهبود یافته مستقر کند. سیستم KARGU که توسط یک فرد در هر دو حالت خودمختار و دستی قابل استقرار و کار است، شامل یک هواپیمای بدون سرنشین بال چرخشی، یک واحد کنترل زمینی و اجزای ایستگاه شارژ پهپاد است. این کوادکوپترها که به عنوان بخشی از یک گروه استفاده می شوند، کمتر از 7 کیلوگرم وزن دارند و ظرفیت نابودی کل تیپ و کشتی جنگی را دارند. تمامی پهپادهای KARGU دارای هوش مصنوعی و سیستم های تشخیص چهره هستند، بردی معادل 15 کیلومتر دارند و می توانند به مدت 30 دقیقه با حمل انواع مواد منفجره در هوا بمانند و آن ها را برای جنگ نا متقارن و مبارزه با تروریسم موثر می کند.
 

خودروی رزمی رباتیک Ripsaw M5

وسیله نقلیه رزمی رباتیک بدون سرنشین و کنترل از راه دور Ripsaw M5 (RCV) که به عنوان اولین وسیله نقلیه رزمی رباتیک جهان نامیده می شود، دارای ویژگی هایی چون مجهز بودن به وسایل نقلیه هوایی و زمینی بدون سرنشین کوچک، آگاهی از موقعیت 360 درجه، تحرک شدید و مانورپذیری در زمین های ناهموار، عبور راحت از میان موانع، هوش مصنوعی،شناسایی محیط پیرامون، توانایی انجام چند عملیات به طور همزمان و تسلیحاتی چون یک توپ کالیبر متوسط و تجهیزات ضد تانک و هواپیما است. ماژولار بودن بالای RCV به این معنی است که برای چندین کاربرد مناسب است، در حالیکه معماری باز و مسطح آن امکان ادغام محموله های مختلف را برای چندین کاربرد رزمی فراهم می کند. Ripsaw M5 همچنین دارای یک خط مین پاکسازی است. در واقع این تانک مجهز به خودروی بدون سرنشین کوچکی است به وزن 13 کیلوگرم که ی تواند به کمک بازوی تعبیه شده بر روی آن اجسامی به وزن 10 کیلوگرم را جا به جا کند در نتیحه علاوه بر شناسایی محیط پیرامونی می تواند در خنثی سازی بمب ها و مین ها خودروی رزمی Ripsaw M5 را یاری دهد. M5 RCV همچنین می تواند یک سیستم هواپیمای بدون سرنشین FLIR SkyRaider را حمل کند.

آخرین پیشرفت ها در لباس و تجهیزات جنگی
 
منبع: Army Technology
نسخه چاپی