فناوری حمل و نقل

فناوری حمل و نقل چیست؟

وقتی به نوآوری های تکنولوژیکی تغییر دهنده زندگی در حمل و نقل فکر می کنید، چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ مدل T هنری فورد؟ خطوط هوایی تجاری؟ خودروهای هیبریدی چطور؟ همه آن پاسخ ها درست خواهد بود. نکته این است که این فناوری‌ها وضعیت موجود بخش حمل و نقل را کاملاً تغییر داده و تأثیرات ماندگاری بر نحوه رفت و آمد ما داشته‌اند. نوآوری ها در فناوری حمل و نقل اساساً از سه ضرورت ناشی می شوند: کارایی، سهولت و ایمنی. دانشمندان و متخصصان صنعت حمل و نقل در کنار هم کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که این فناوری های جدید افراد (یا وسایل) بیشتری را سریع تر، ایمن تر و با کمترین منابع ممکن به مقصد می رساند. به عنوان مثال، به همین دلیل است که ما شاهد تغییر مسیر قطارهای زغال‌سنگ به سمت قطارهای فوق سریع، هواپیماهای مجلل به مدل‌های مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه و تغییر از وسایل نقلیه گازسوز به خودروهای 100% الکتریکی بوده‌ایم.
 
همانطور که فناوری هایی مانند هوش مصنوعی، علم داده، تولید و یادگیری عمیق پیشرفته تر می شوند، خود وسایل نقلیه نیز پیشرفت خواهند کرد. این فناوری ها به عنوان ستون فقرات همه چیز از وسایل نقلیه خودران گرفته تا سفرهای هوافضا عمل می کنند و حتی به عنوان پایه پلت فرم های حمل و نقل مانند Uber و Lyft عمل می کنند. به دلیل پتانسیل عظیمی که این فناوری ‌ها دارند، فناوری حمل‌ونقل به یکی از زمینه ‌های با سرعت در حال رشد و بسیار مورد بحث در جهان تبدیل شده است. هزاران استارت آپ در حال رقابت برای توسعه پیشرفت های بعدی در دنیای حمل و نقل هستند. ما چند نمونه از فناوری های حمل و نقل آینده را در این مقاله گردآوری کرده ایم.
 

انواع فناوری حمل و نقل

نوآوری در فناوری حمل و نقل با راه حل های خلاقانه ای که به ما کمک می کند تا از بلوک، در سراسر کشور یا جهان و حتی به فضا خارج شویم، در بالاترین حد خود قرار دارد. برخی از پیشگامانه ترین روش های حمل و نقل را در زیر بررسی کنید.
هایپرلوپ ها
هایپرلوپ یک روش پیشنهادی برای حمل و نقل مسافر یا بار است که از نیروی محرکه الکتریکی و لوله های کم فشار برای سر خوردن در امتداد با سرعتی فراتر از سرعت هواپیماهای تجاری استفاده می کند. هایپرلوپ یک سیستم حمل و نقل با سرعت بالا برای حمل و نقل مسافر و بار پیشنهاد شده بود. این اصطلاح توسط ایلان ماسک ابتدا در دهه 1900 ابداع شد. هایپرلوپ به عنوان یک لوله بزرگ مهر و موم شده با خلاء یا سیستمی از لوله های آب بندی شده وکیوم متصل با فشار هوای بسیار پایین توصیف می شود که از طریق آن یک غلاف ممکن است به طور قابل ملاحظه ای بدون مقاومت هوا یا اصطکاک حرکت کند.استفاده از آهنربا برای به حرکت درآوردن لوله مسافری به میزان قابل توجهی میزان انرژی و هزینه های پولی مورد نیاز برای به کارگیری این فناوری را کاهش می دهد. هایپرلوپ ها هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند و حداکثر سرعت آن تنها به نیمی از سرعت پیشنهادی 750 مایل در ساعت می رسد. با این حال، آن ها به عنوان جایگزین های مناسب برای روش های سنتی سفر در آینده نزدیک مورد آزمایش قرار می گیرند.
 
فناوری حمل و نقل
 
تونل زیرزمینی
حمل و نقل زیرزمینی توسط ایلان ماسک رایج شده است. حرکت دادن افراد یا اشیا از طریق سیستم های وسیع تونل های زیر سطح زمین است. شرکت ماسک (Musk’s Boring Company) (برگرفته از Musk Sat in LA Traffic) یک شرکت زیرساختی و ساخت تونل است که مسیرهای زیرزمینی را برای اتومبیل‌ها ایجاد می‌کند تا با سرعت‌های بالاتر و تراکم ترافیک کمتر از آن عبور کنند. تاکنون، این شرکت با پروژه ای موافقت کرده است که ترافیک مرکز شهر شیکاگو را به فرودگاه O’hare متصل می کند و با پروژه ای که از بالتیمور به واشنگتن دی سی سفر می کند، موافقت کرده است. تونل زنی زیرزمینی، اگرچه در مراحل اولیه خود است، اما به عنوان یک مفهوم جالب در نظر گرفته می شود که پتانسیل کاهش تراکم ترافیک و اثرات زیست محیطی کلی سفر با ماشین فعلی را دارد.
 
فناوری حمل و نقل
 
هوافضا
فناوری حمل و نقل که در حال حاضر بیشترین هیجان را به همراه دارد، هوافضا است. شرکت هایی مانند SpaceX، Blue Origin و Virgin Galactic در حال رقابت با هم هستند تا اولین شرکتی باشند که پروازهای فضایی تجاری را ارائه می دهد. درست است، دیگر لازم نیست یک فضانورد ناسا باشید تا رویای دوران کودکی خود را برای پرواز در فضای بیرونی برآورده کنید.
 
ظهور پروازهای فضایی تجاری باعث ایجاد یک سری پیشرفت‌های فن‌آوری باورنکردنی شده است، از جمله استفاده از تقویت‌کننده‌های موشک قابل استفاده مجدد. در اصل، کشتی های موشکی حدود 2 دقیقه پس از بلند شدن، تقویت کننده های خود را می ریزند. این تقویت‌کننده‌ها یک بار مصرف بودند و در یک تپه شعله‌ور به زمین می‌افتند. اسپیس ایکس تقویت کننده هایی طراحی کرده است که به آرامی خود را با دقت عالی به زمین باز می گرداند. قابلیت استفاده مجدد از این موشک ها دستاوردی در فناوری سفر به صرفه است که اکنون پروازهای فضایی را به روی غیرنظامیان (البته غیرنظامیان بسیار ثروتمند در حال حاضر) باز می کند. علاوه بر این، Relativity Space، مستقر در لس آنجلس، حتی کشتی‌های موشکی را پرینت سه بعدی می‌کند.
 
عصر جدید "مسابقه فضایی" فن آوری حمل و نقل را به محدودیت های خود سوق می دهد و برخی از شگفت انگیزترین فناوری هایی را که امروز می بینیم تولید می کند. این امر هزینه های اولیه پرواز فضایی را از 500 میلیارد دلار به حدود 60 میلیون دلار در هر پرواز کاهش می دهد و ما را به تصویری از زندگی آینده در ماه، مریخ و فراتر از آن می رساند. ناسا در چاپ سه بعدی سرمایه گذاری می کند تا تولید در فضا را فعال کند.
 
وسایل نقلیه خودران
خودروی خودران وسیله نقلیه‌ای است که می‌تواند محیط خود را حس کند و بدون دخالت انسان کار کند. یک مسافر در هر زمانی موظف نیست که کنترل وسیله نقلیه را در دست بگیرد و اصلاً نیازی نیست که مسافر در وسیله نقلیه حضور داشته باشد. نبرد بر سر وسایل نقلیه خودران نیز در حال گرم شدن است و تقریباً هر تولید کننده خودرو و استارتاپ بزرگی در حال رقابت برای ایجاد اولین موج تولید انبوه وسایل نقلیه خودران است. تصور کنید سوار ماشینتان می شوید، آدرسی را انتخاب می نمایید، عقب می نشینید و اجازه می دهید ماشینی شما را به نقطه هدف شما برساند بدون اینکه مجبور باشید فرمان را لمس کنید یا در ترافیک تحت فشار قرار بگیرید. این یک رویای دست نیافتنی برای چندین دهه بود. اکنون، در حال تبدیل شدن به واقعیت است.
 
فناوری حمل و نقل
 
شرکت‌هایی مانند گوگل، ویمو، اوبر، تسلا و فورد همگی در حال توسعه یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و پلت ‌فرم‌های یادگیری عمیق هستند که به خودروها کمک می‌کند تا محیط اطراف خود را در زمان واقعی محاسبه کنند و مطابق با آن عمل کنند. این خودروها در هر ثانیه میلیون ها نقطه داده را از طریق انواع سنسورها، نرم افزارها و GPS دریافت می کنند. حسگرها دائماً محیط اطراف را کنترل می کنند (مانند افرادی که از جاده ها عبور می کنند، وسایل نقلیه اطراف و حیواناتی که به سمت ترافیک می روند) و محاسباتی را در چند ثانیه در مورد نحوه واکنش ایمن و کارآمد انجام می دهند.

علاوه بر این، GPS مسیرها را برای یافتن سریع‌ترین راه رسیدن به مقصد، تصادفات یا تنگناهایی که می‌توانند واژگون شوند، نظارت می‌کند. بزرگترین مانع در خودروهای خودران در حال حاضر ایمنی است. تعداد بی نهایت سناریو وجود دارد که در جاده اتفاق می افتد. چگونه یک ماشین می تواند مانند یک انسان منطقی پاسخ دهد؟ هر خودروساز و استارت آپی به این خودروها آموزش می دهند که ایمن و با منطقی مشابه یک انسان رانندگی کنند. اگرچه وسایل نقلیه خودران در مراحل اولیه خود پیشرفت هایی در فناوری حمل و نقل داشته اند که تأثیر زیادی بر آینده کلی نحوه رفت و آمد ما خواهد داشت.
 
ربات های آخرین مایل
تحویل خودکار آخرین مایل شامل وسایل نقلیه خودران است تا محصول یا خدمات را بدون دخالت انسانی در کل فرآیند به درب منزل تحویل دهند. این ربات ها تضمین می کنند که محصول در مدت زمان تعیین شده به مشتری تحویل داده می شود بدون اینکه به شأن و وجهه بازار شرکت آسیبی وارد شود. فناوری حمل و نقل فقط در مورد حمل و نقل افراد نیست. همچنین می‌تواند شامل فناوری‌هایی باشد که به رساندن بسته‌ها و محصولات ما از نقطه الف به نقطه ب کمک می‌کند. یکی از بزرگترین پیشرفت‌ها در فناوری حمل‌ونقل برای صنعت حمل‌ونقل، رباتیک مایل آخر است.
 
فناوری حمل و نقل
 
شرکت‌ها به‌ جای تکیه بر یک راننده تحویل‌دهنده یا کارمند پست برای تحویل کالا به درب ورودی، اکنون از روبات‌هایی استفاده می‌کنند که از شهرها عبور می‌کنند و از پیاده‌روها رد می شوند تا بسته شما را مستقیماً به درب منزل تحویل دهند. آمازون و فدرال اکسپرس در حال حاضر از ربات‌هایی در شهرهای خاصی استفاده می‌کنند تا بسته‌ها را در شعاع چند مایلی مراکز تکمیلی خود تحویل دهند، و Domino’s Pizza از روبات ‌ها برای تحویل به موقع سفارش‌های پیتزا استفاده می‌کند. Walmart خلبان خودروی خودران را با Gatik برای تحویل مواد غذایی راه اندازی می کند.
 
وسایل نقلیه الکتریکی
وسایل نقلیه الکتریکی تأثیر زیادی بر نحوه رفت و آمد ما دارند، چه در سراسر شهر و چه در سراسر کشور. تسلا و نیسان خودروی الکتریکی را محبوب کرده‌اند که کاملاً با باتری کار می‌کند تا ما را به جایی که باید برسیم. خودروهای برقی به جای سوخت‌گیری در پمپ بنزین، به شارژ باتری نیاز دارند تا دوباره به جاده بازگردند. پیشرفته ترین وسایل نقلیه الکتریکی امروزی می توانند با یک بار شارژ از 150 مایل تا 350 مایل حرکت کنند. این وسایل نقلیه نمونه‌های فوق‌العاده‌ای از فناوری حمل‌ونقل هستند زیرا اساساً نحوه عملکرد وسایل نقلیه و نحوه نیرودهی آن ها را تغییر می‌دهند.
 
فناوری حمل و نقل
 
دوچرخه ها و اسکوترهای برقی (معروف به دوچرخه های الکترونیکی و اسکوترهای الکترونیکی) به گزینه های مناسب سفر برای عبور از محله ها یا کل شهرها تبدیل شده اند. این وسایل نقلیه سهولت استفاده و راحتی را ارائه می دهند که توسط سایر اشکال حمل و نقل آخرین مایل ارائه نشده است. به لطف گزینه ها و مزایای سازگار با محیط زیست ارائه شده توسط اسکوترها و دوچرخه های برقی، رد کردن ترافیک برای رسیدن به محل کار یا رزرو شام در سراسر شهر آسان تر شده است.
 
منبع: Builitin
نسخه چاپی