معرفی کتاب «انسان 250 ساله» نوشته سید علی حسینی خامنه‌ای

مشخصات

نام کتاب انسان 250 ساله
نویسنده موسسه ایمان جهادی صهبا، بر اساس سخنرانی رهبری
ناشر صهبا
سال چاپ ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
تعداد صفحات 402صفحه
رده سنی بزرگسال
ژانر مذهبی
کشور سازنده ایران
 

خلاصه ای از داستان

  این کتاب برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری درباره‌ی زندگی سیاسی و مبارزات ائمه‌ی معصومین (ع) می‌باشد. از مهم‌ترین اتفاقات بعد از بعثت پیامبر اکرم و مجاهدت‌های پیامبر شروع می شود و به مسائلی چون: مفهوم امامت و وظایف امام ،  تبیین مفهوم مبارزه حاد سیاسی، مبارزاتی ائمه، نقش دو بانوی بزرگ تاریخ اسلام، حضرت فاطمه و زینب کبری سلام الله علیهما، مفهوم انتظار و برخی از شاخصه‌های جامعه‌ی آرمانی بعد از ظهور، کلمه توحید و حکومت الهی  و... پایان میابد.

کتاب انسان ۲۵۰ ساله شامل پانزده فصل است. نحوه‌ی چینش فصل‌ها، به ترتیب تاریخی زندگی ائمه از دوران پیامبر اسلام تا دوره‌ی امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری می‌باشد؛ که بیانات مقام معظّم رهبری درباره‌ی این سه بزرگوار در یک فصل گردآوری شده است.

معرفی کتاب «انسان 250 ساله» نوشته سید علی حسینی خامنه‌ای

 

مشخصات نویسنده

سید علی حسینی خامنه ای ،مرجع تقلید شیعی و دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران است. ایشان عالی‌ترین مقام کشور و فرمانده کل نیروهای مسلح محسوب می‌شود. آیت الله خامنه ای، در ۲۹ فروردین ۱۳۱۸ در شهر مشهد چشم به جهان گشودند. تحصیلات حوزوی خود را در حوزه‌های علمیهٔ مشهد، نجف و قم گذراندند. ایشان از همان جوانی به مبارزه با حکومت شاهنشاهی پرداختند.  به همین دلیل ایشان در دوران پهلوی شش بار بازداشت شدند و همچنین به مدت سه سال به ایرانشهر تبعید شدند که با اعتراضات مردم این امر لغو گردید.

پس از انقلاب، عضوی از شورای انقلاب، امام جمعه تهران، و معاون وزیر دفاع،  نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و دو دوره رئیس‌جمهور ایران، در پایان بعد از فوت رهبر کبیر انقلاب در سال 1368 به صلاح دید مجلس خبرگان دومین رهبر انقلاب، از سال 1373 ایشان عضو  مراجع تقلید شیعیان مورد قبول جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرار گرفتند.فوربز آیت الله خامنه‌ای را هجدهمین رتبه در فهرست قدرتمندترین افراد جهان در سال ۲۰۱۵ ارزیابی کرده است.
 

نظرات و تجربه کاربران دربارۀ کتاب«انسان250 ساله»

+واقعا عالی بود. از سطر سطر کتاب هم لذت بردم و هم کلی چیز یاد گرفتم. تحلیل و بررسی ها دقیق و به جا بود. بی شک سیدعلی حسینی خامنه ای حفظه الله یکی از نابغه های زمان هستن.

+کتاب به صورت جامع و در عین حال کلی درباره ۱۴ معصوم صحبت کرده و برای آشنایی ابتدایی با ائمه خیلی خوبه. ولی برای دریافت جزئیات باید بعد از مطالعه این کتاب، کتاب‌های دیگه خونده بشه. در کل لحن صحبت آقا جذب‌کننده‌اس حتی به شکل متن. 

+با زبانی بسیار نرم و روان مطالب بیان شده است،با اینکه ظاهرا کتاب قطور است ولی خیلی سریع پیش می رود و خسته کننده نیست،هرچند در بعضی از فصول باید کمی با فکر و تامل ادامه دهید مخصوصا زمانی که مظلومیت ائمه ع را بیان می کند و جایی که باید متوجه وظیفه ی خودمان شویم. پیشنهاد می کنم حتما مطالعه بفرمائید.

+کتاب متن ثقیلی نداره میشه مثل داستان خوند و رد شد... و یا میشه فکر کرد و غرق شد. به شخصه بخش حضرت فاطمه برام خیلی جالب بود. پیشنهادم اینه که با هر اندیشه سیاسی بخونیدش.

+بعد سیاسی ائمه رو خوب شرح داده. اگه بخونید و اندکی تمرکز کنید بر مسائل سیاسی این روزها؛ حرکت انقلاب و فعالیت های داخلی و خارجی سپاه رو بر این اساس تشخیص میدین.

+ کتاب رو خوندم. واقعا عالی بود. همه انبیا یک هدف مشترک داشتند ولی با توجه به شرایط جامعه مسیرهاشون برای رسیدن به این هدف مشترک متفاوت بوده. برای همین اسم کتاب انسان ۲۵۰ ساله است.
 

برش هایی از کتاب

+در شدیدترین مراحل، امیرالمؤمنین ایستاد؛ هیچ برایش مطرح نبود که اینجا خطر است. بعضی‌ها با خودشان فکر می‌کنند که ما خوب است جان خودمان را حفظ کنیم تا بعداً برای اسلام مفید واقع بشویم، امیرالمؤمنین هرگز خودش را با این‌گونه معاذیر فریب نداد و نفْس والای امیرالمؤمنین فریب‌بخور نبود. در تمام مراحلِ خطر در خطوط مقدم، امیرالمؤمنین حاضر بود.

+زن مسلمان باید در راه فرزانگی و علم تلاش کند؛ در راه خودسازی معنوی و اخلاقی تلاش کند؛ در میدان جهاد و مبارزه از هر نوع جهاد و مبارزه‌ای پیش‌قدم باشد؛ نسبت به زخارف دنیا و تجملاتِ کم‌ارزش، بی‌اعتنا باشد؛ عفت و عصمت و طهارتش در حدی باشد که چشم و نظرِ هرزهٔ بیگانه را به‌خودی‌خود دفع کند؛ در محیط خانه، دل‌آرام شوهر و فرزندانش باشد؛ مایهٔ آرامش زندگی و آسایش محیط خانواده باشد؛ در دامن پرمهر و پرعطوفت و با سخنان پرنکته و مهرآمیزش، فرزندان سالمی را ازلحاظ روانی تربیت کند؛ انسان‌های بی‌عقده، انسان‌های خوش‌روحیه، انسان‌های سالم ازلحاظ روحی و اعصاب، در دامان او پرورش پیدا بکنند، مردان و زنان و شخصیت‌های جامعه را به‌وجود بیاورد. از هر سازنده‌ای، مادر سازنده‌تر و باارزش‌تر است. بزرگ‌ترین دانشمندان، ممکن است یک ابزار بسیار فوق پیچیدهٔ الکترونیکی را مثلاً به‌وجود بیاورند، موشک‌های قاره‌پیما را به‌وجود بیاورند، وسایل تسخیر فضا را به‌وجود بیاورند؛ هیچ‌کدام از اینها اهمیت این را ندارد که کسی یک انسان والا به‌وجود بیاورد و او، مادر است. این، آن الگوی زن اسلامی‌ست.

+وقتی می‌گوییم ائمه مبارزه می‌کردند، باید این را بدانیم که مبارزه در هر زمانی به‌شکل خاصی‌ست. گاهی مبارزه با کار فرهنگی‌ست، کار علمی‌ست، گاهی با کار سیاسی‌ست، گاهی با تشکُّل و تحزّب است، ایجاد سازماندهی‌ست. گاهی با کارهای خونین و فعالیت‌های جنگی و نبرد آشکار است و هر زمانی مبارزه به‌نحوی‌ست.

+علی را عدلش به خاک‌وخون غلتاند. اگر امیرالمؤمنین می‌خواست عدالت را رعایت نکند، اگر می‌خواست ملاحظه‌کاری بکند، اگر می‌خواست شأن و مقام و شخصیت خودش را بر مصالح دنیای اسلام ترجیح بدهد، موفق‌ترینِ خلفا می‌شد و قدرتمندترین و هیچ معارضی هم پیدا نمی‌کرد. اما امیرالمؤمنین شاخص حق و باطل است. اینکه علی‌بن‌ابی‌طالب را معیار و شاخص حق و باطل می‌دانند و هرکس دنبال علی‌ست و علی را قبول دارد و می‌خواهد مثل او عمل کند، او حق است و هرکه علی را قبول ندارد، باطل است، این به‌خاطر همین است. به‌خاطر این است که امیرالمؤمنین به لُبّ وظیفه، بدون ذره‌ای دخالت‌دادن منیّت و احساسات شخصی و منافع شخصی و «خود»، در آن راه و حرکتی که انتخاب کرده عمل کرده؛ یک‌چنین شخصیتی‌ست امیرالمؤمنین.

+پیغمبر نامه‌ها نوشت، مجادله‌ها کرد، سخن‌ها گفت، لشکرکشی‌ها کرد، سختی‌ها کشید، در محاصرهٔ اقتصادی افتاد، کار به جایی رسید که مردمِ مدینه دو روز و سه روز گاهی نان برای خوردن پیدا نمی‌کردند. تهدیدهای فراوان از همه طرف، پیغمبر را احاطه کرد. بعضی از مردم نگران می‌شدند، بعضی متزلزل می‌شدند، بعضی نق می‌زدند، بعضی پیغمبر را به ملایمت و سازش تشویق می‌کردند؛ اما پیغمبر در این صحنهٔ دعوت و جهاد، یک لحظه دچار سستی نشد و نشد و با قدرت، جامعهٔ اسلامی را پیش بُرد و بُرد، تا به اوج عزت و قدرت رساند؛ و همان نظام و جامعه بود که در سال‌های بعد توانست به قدرت اول دنیا تبدیل بشود به برکتِ ایستادگی پیغمبر در میدان‌های نبرد .

معرفی کتاب های مشابه 

چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟

بازنویسی زیبا و گیرا از سخنان ارزشمند آیت الله علیرضا پناهیان در مورد «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» در این کتاب نگاشته شده است . امیدواریم کاربران عزیز راسخون از این معرفی کتاب استقبال کنند. نوشته: علیرضا پناهیان
 

قدر شکوه زن

کتاب «قدرت و شکوه زن» شامل ناشنیده‌هایی است از بیانات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری درباره ویژگی‌ها و برتری‌های زنان است: نوشته : آیت الله سید علی خامنه ایی
 

نگاهی به رابطه‌ی عبد و مولا
کتاب «نگاهی به رابطه عبد و مولا» برگرفته از مباحث استاد علیرضا پناهیان با موضوع درک، رشد و آثار رابطه بنده با خداوند است. نوشته : علیرضا پناهیان
 
نامه امام صادق به شیعیان
نامه امام مخاطب عام دارد و همه شیعیان با هر درجه از علم و معرفت باید آن را بخوانند؛ حضرت گاهی به مطالب اخلاقی می پردازند و گاهی وارد مباحث اعتقادی می شوند.  نوشته: محمد باقر انصاری
نسخه چاپی