همه خودرو سازان آلماني (1) مرسدس بنز
همه خودرو سازان آلماني (1) مرسدس بنز
همه خودرو سازان آلماني (1) مرسدس بنز

تهيه كننده : محمود كريمي شرودانی
منبع : راسخون




اگر كسي هيچ چيز از اتومبيل نداند ، مي داند كه مرسدس بنز يك خودروي بسيار معروف است.

مرسدس بنز، که در فارسی بیشتر به بنز معروف است، نام خودروهای ساخت شرکت دایملر است. این شرکت ادامه قدیمی‌ترین سازنده خودرو در جهان است. گوتلیب دایملر و کارل بنز، دو مخترع آلمانی موتور چهار زمانه، پس از مدتی کار مستقل، شرکت دایملر- بنز را در سال ۱۹۲۶ تأسیس کردند و محصولات خود را به پیشنهاد نخستین نماینده فروش خود، مرسدس گذاشتند که از نام دختر این نماینده گرفته شده بود.

تاریخچه شرکت مرسدس بنز در زمان كارل بنز

مرسدس نام یك دختر اسپانیایی است و اصولاً‌ یك اسم اسپانیایی است كه به معنای وقار و زیبایی است. آرم جاودان مرسدس بنز در سال ۱۹۰۳ طراحی گردید اما در سالهای ۱۹۰۹ ( دو بار ) ،‌ ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ تكامل یافت تا اینكه در سال ۱۹۲۶ به یك ستاره طلایی با دایره ای كه دور آن را محصور كرده بود مبدل گردید و تا به امروز به همین شكل و شمایل ماند.
كارل بنز در بیست و پنج نوامبر سال ۱۸۴۴ در كالسروهه (یكی از شهرهای آلمان) پا به عرصه وجود گذاشت. وقتی دو ساله بود پدرش درگذشت . با وجود وضع بد مالی ‌، مادرش امكانات آموزشی را برای او فراهم نمود . كارل بنز دبیرستان را زیر نظر فردیناند رتین بافر به پایان رساند و بعد از آن در دانشكده فنی در شهر كالسروهه ادامه تحصیل داد . همزمان با تحصیل یك دوره دو ساله را در یك كارخانه فنی و مهندسی در كالسروهه گذراند در مدتی كه آنجا بود ،‌ كارل تجربه های مقدماتی را در همه زمینه های فنی كسب كرد . اولین تجربه كاری او ،‌ به عنوان یك طراح در ساخت یك كارخانه در شهر مانهایم بود .

همه خودرو سازان آلماني (1) مرسدس بنز

وی در سال ۱۸۶۸ كارش را از دست داد و جذب شركتی به نام Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik شد این شركت بیشتر كارهای ساختمانی و پلسازی انجام می داد . سپس در كارخانه Ben ckiser در وین مشغول بكار شد .
در سال ۱۸۷۱ اولین شركت خود را در مانهایم به كمك یك مكانیك به نام آگوست ریتر تاسیس كرد و به زودی معلوم شد ریتر همكار مناسبی نیست در نهایت بنز تنها با كمك نامزدش ‌، برتا رینگر ،‌ موفق شد بر موانعی كه سد راه او شده بودند پیروز شود یكی از دلایل پیروزی او این بود كه برتا جهیزیه اش را فروخت و بنز توانست سهام ریتر را خریداری نماید .
بنز ابتدا در تجارت موفقیتی بدست نیاورد و خوش شانس نبود .برای مثال Iron foumdry and mechanical work shop كه از كارگاههای او بود توسط ماموران سلطنتی مصادره شد در طول این مدت كارل تمام توانایی اش را روی توسعه موتورهای دو زمانه متمركز كرد .
بنز چند امتیاز مهم برای تولید و تكمیل كردن موتور دو زمانه اش دریافت كرد ‌، و تا وقتی كه به استانداردهای مورد نظرش نرسید ‌، دست از كار نكشید به عنوان مثال یكی از این امتیازهایی كه به بنز اعطا شد این بود كه سیستم موتورهای سرعتش را تنظیم كند وی با كمك مخترعان و همكاران جدیدش ‌، عكاس معروف امیل بوهلر و برادرش،‌ یك بازرگان و با پشتیبانی مالی یك بانك در مانهایم یك شركت سهامی در سال ۱۸۸۲ تاسیس كردند و آن راGas motoren-fabrik Mannheim نامیدند. كارل بنز ۵۰‌ درصد از سهام شركت را در اختیار داشت او به عنوان یك عضو هیئت مدیره و سهامدار از حق اظهار نظر كمتری نسبت به دیگران برخوردار بود همكارانش (دیگر سهامداران) سعی كردند كه نفوذشان را در شركت بیشتر كنند و بالاخره این برخوردها باعث شد كه بنز شركت را در سال ۱۸۸۳ ترك كند .
در سال ۱۸۸۳ بنز یك پشتیبان مالی دیگر را در ماكس رز پیدا نمود او كسی نبود جز (بردریك ویلهم ابلینگر). فردریك فروشگاه دوچرخه فروشی را اداره می نمود و بنز علاقه وافری را به وسایل موتوری در او یافت . در اكتبر همان سال بنز و ۲ نفر دیگر كه یكی از آنها فردریك بود شركتBenz & co را تاسیس نمودند نیروی كار این شركت به ۲۵ نفر می رسید . این كمپانی تا جایی پیشرفت كرد كه قادر بود امتیاز تولید موتورهای بنزینی را واگذار كند .
اكنون بنز می توانست بیشتر وقتش را وقف توسعه موتورهای اتومبیل كند. وی راه خویش را از دایملر جدا كرد و موتور چهار زمانه بنزینی خودش را بر روی كالسكه ای نصب كرد. در سال ۱۸۸۶ بنز از اولین خودروی خود پرده برداری كرد و آنرا به نمایش عمومی گذاشت .
بین سالهای ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۷ ،‌ سه مدل از این نوع خودروها را طراحی كرد. مدل اول كه بنز آنرا در سال ۱۹۰۶ به موزه آلمان اهداء كرد. مدل دوم كه چندین بار طراحی و بازسازی شد. مدل سوم كه از چرخهای چوبی استفاده می‌كرد و برتا برای اولین بار با این خودرو به مسافرتی طولانی رفت.
در سال ۱۸۸۶ تولیدات بنز جوابگوی تقاضای مردم برای خودرو نبود و او Benz & co . Rheinische Gas motoren Fabrik را به كارخانه بزرگتر در والدهافتتراس منتقل نمود. دراین كارخانه تا سال ۱۹۰۸ خودرو تولید می شد. در سال ۱۸۹۳ مرسدس بنز خودروهایی تولید می كرد كه مجهز به محورهای پیچشی بود .
بین سالهای ۱۸۹۴ تا ۱۹۰۱ بنز خودرو مدل velo را در كارخانه Benz & co تولید می‌كرد. این خودرو از قیمت متعادلی برخوردار بود و از این خودرو دو نفره جمعا‌ ۱۲۰ دستگاه تولید شد. بتدریج Benz & co به قدری پیشرفت كرد كه پیشتاز در امر خودرو سازی شد و در نهایت در سال ۱۸۹۹ به یك شركت سهامی تبدیل شد.
جولیوس گان عضو هیئت مدیره و مسئول امور بازرگانی شركت شد كارگران قسمت تولیدی از ۵۰ نفر در سال ۱۸۹۰ به ۳۴۰ نفر در سال ۱۸۹۹ رسید. در همین سال بنز به تنهایی ۵۷۲ دستگاه خودرو تولید كرد .
۲۴ ژانویه ۱۹۰۳ ‌، روزی بود كه كارل بنز از كارهای فنی كناره گیری كرد‌، و به عنوان ناظر هیئت مدیره به كار خودش ادامه داد. این اقدام او نتیجه مشاجره ای بود كه با مدیر عامل داشت زیرا مدیر عامل تصمیم داشت كه از طراحان فرانسوی در طرح مانهایم استفاده كند و هدفش مقابله و رقابت با مرسدس بود . همچنین دو پسر كارل ‌، ایگن و ریچارد ‌، همراه با این اقدام او شركت را ترك كردند اگرچه ریچارد در سال ۱۹۰۴ به عنوان مدیر تولید خودروهای مسافرتی به شركت برگشت. در پایان همان سال كل فروش شركت ۳۴۸۰ دستگاه بود .

همه خودرو سازان آلماني (1) مرسدس بنز

در سال ۱۹۰۶ كارل بنز شركتی بنامCarl Benz shone در لیدنبورگ تاسیس كرد .سهامداران این شركت خودش و پسرانش بودند در ابتدا آنها سعیشان بر این بود كه خودروهایی با موتور بخار تولید كنند با این حال ‌، زمان به سرعت تغییر می كرد و تقاضا برای این موتورها به سرعت رو به كاهش بود . آنها مجبور شدند كه خط‌مشی را تغییر دهند. در سال ۱۹۲۳ تعدادی از Benz ۳۵۰ تولید شد. در این زمان ،‌ خانواده بنز به شهر لیدنبورگ مهاجرت كردند. در سال ۱۹۱۲ وی شركت را به عنوان یك شریك ترك كرد و پسرانش ‌، ایگن و ریچارد را تنها گذاشت. شركت به سرعت پیشرفت كرد و شعبه هایی در بازارهای مختلف ایجاد كرد. برای مثال در انگلیس خودروهای تولیدی این شركت ‌، بخاطر كیفیت بالایی كه داشتند به عنوان تاكسی بكار گرفته شدند و هر روز به محبوبیت آنها افزوده می شد . در سال ۱۹۲۳ كارل آخرین خودروهای تولیدی خود را ساخت. این خودرو یكی دارای ۸ و دیگری ۲۵ اسب بخار قدرت تولید می كرد. هر دو این خودروها را بنز برای استفاده شخصی خودش نگه داشت و از آنها لذت برد و هرگز آنها را نفروخت این خودروها امروزه در موزه نگهداری می شوند.
كارل بنز در چهارم آوریل ۱۹۲۹ در منزلش واقع در لیدنبورگ در گذشت و امروزه خانه اش به عنوان دفتر مركزی مرسدس بنز استفاده می شود .
در طول ساليان دراز مرسدس بنز به رشد و تعالي پرداخته است. كيسه هواي اتومبيل، ترمز ABS و خيلي از تكنولوژي هاي ديگر در صنعت اتومبيل كه برخي از ما شايد نامشان را هم نشنيده ايم، دست پخت همين خودرو ساز است. تكنولوژي در مرسدس بنز به اوج مي رسد. و اين معني همان مديريت صحيح و پشتكار قوي است.

ماجراي دایملر کرایسلر

در سال ۱۹۹۸ شرکت دایملر- بنز با پرداخت مبلغ ۳۶ میلیارد دلار اقدام به خرید شرکت آمریکایی کرایسلر نمود. با این خرید شرکت دایملرکرایسلر تأسیس شد. پس از تاسیس شرکت جدید دایملرکرایسلر، تولید اتومبیل‌ها با نامهای تجاری قدیمی ادامه یافت. با اینکه در ابتدا استفادهٔ مشترک از فن‌آوری‌های دو شرکت بصورت محدود پیش‌بینی شده بود، اما ساخت خودروهای آمریکایی دوج مگنوم، دوج چارجر، کرایسلر ۳۰۰ و کرایسلر چلنجر مدل ۲۰۰۹ اصولا به خاطر استفاده از فن‌آوری دایملر امکان پذیر شد. طرف آمریکایی امکان استفاده از موتورهای دیزل دایملر را در خودروهای کرایسلر پیدا کرد.
در سال ۲۰۰۷ به دلیل کارکرد ضعیف کرایسلر، شرکت دایملر سهام کرایسلر را به یک موسسه مالی فروخت و به شراکت تجاری با کرایسلر پایان داد. شرکت دایملر کراسلر متعاقبا به شرکت دایملر آ گ تغییر نام داد.

آرم مرسدس بنز

ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمین ,دریاو آسمان است.این نشان برای اولین بار روی دایملر 1909 دیده شد و ترکیبی بود برای نشان دادن تاج افتخار بنز در تاریخ 1926. نشان کنونی حلقه محاط بر ستاره در تاریخ 1937 طراحی شده است.

همه خودرو سازان آلماني (1) مرسدس بنز

همه خودرو سازان آلماني (1) مرسدس بنز

كلاس بندي خودروهاي مرسدس بنز:
کلاس A خودروی هاچ بک کوچک است.
کلاس B خودروی MPV کوچک است.
کلاس C خودروی سدان کوچک خانوادگی است.
کلاس E خودروی سدان متوسط است.
کلاس S خودروی سدان بزرگ لوکس است.
کلاس G خودروی SUV بزرگ است. کلاس G نزدیک به 30 سال است که روی خط تولید است.
کلاس GL خودروی SUV بزرگ است.
کلاس GLK خودروی SUV کوچک است . ‎
طریقه نامگذاری مرسدس پس از دهه نود:
مرسدس در اوایل دهه نود تصمیم به استاندارد کردن طرق نامگذاری و مدل بندی خودروهايش گرفت که این امر در میانه دهه نود و برای تمام کلاسهای اتاقی که در این دهه نسل جدیدشان معرفی مي شد ( مثل 190 که مربوط بود به دهه هشتاد و نسل جدیدش قرار بود در سال 1994 معرفی شود یا کوپه های سری شاسی W126 که نسل جدیدشان در سال 94 معرفی شد و ....... ) اجرا شود.
این شیوه نامگذاری و کد بندی تا امروز همچنان ادامه دارد.

شیوه جدید کلاس بندی مرسدس:

1- ترکیب یک تا سه حرف جهت مشخص کردن کلاس اتاق که این حروف قبل از عدد نماینده حجم موتور قرار میگیرند.
2- ترکیب سه شماره جهت مشخص کردن حجم موتور که مطابق سنت مرسدس این شماره نماینده حجم موتور تقسیم بر عدد 10 می باشد.
3- ذکر کردن مشخصات خاص جهت شناسائی مدل خاص در بین هم کلاسان خودش بوسیله ترکیب حروف یا کلمات بعد از عدد نماینده حجم موتور
4- تخصصی تر کردن کلاس بندی اتاق ( به دلیل تولید گونه های جدید اتاق در شرکت ) و همچنین تخصصی تر کردن کدهای شاسی

طریقه کلاس بندی اتاقها و قوانین مربوطه:

در این شیوه جدید کلاس اتاق خودرو بوسیله ترکیب 1 تا سه حرف در سمت چپ مشخص میشود ( به این موضوع که حروف بر خلاف کلاسهای قبلی قبل از عدد نماینده حجم موتور قرار میگیرند دقت کنید ).
به این ترتیب که برای کلاسهای اتاق اصلی و کلاسهای اتاقی که قبلا" موجود بودند از یک یا دو حرف و برای گونه های مشتق شده ( گونه هائی که بر مبنای یکی از کلاسهای اتاق اصلی بوجود آمده اند یا از ترکیب دو گونه اتاق اصلی ساخته شده اند ) یک حرف به تعداد یک یا دو حرف قبلی اضافه میشود.
کلاسهای اتاق اصلی عبارتند از کلاس اتاقهائی که یا قبلا" به همین صورت موجود بوده اند ( نظیر S و یا خود بنیان گذار این سبک اتاق در محصولات مرسدس هستند ( نظیر کلاسهای A وB وR و....)
کلاسهای اتاق اصلی از دهه نود (سال 1994 ) تا پایان دهه جاری ( تا سال 2010 )عبارتند از این کلاسها :
کلاس A شامل سری شاسی های W168 و W169
کلاس B شامل سری شاسی W245
کلاس C ( مخفف Compact ) شامل سری شاسی های W202-W203-W204
کلاس E ( مخفف Economic ) شامل سری شاسی های W210-W211-W212
کلاس S ( مخفف Special ) شامل سری شاسی های W140-W220-W221 ( در مورد کلاس S کد بندی به این صورت پس از سال 1994 اجرا شد به همین دلیل W140 بعد از سال 1994 با کد بندی جدید اتاق شناسائی میشود )
کلاس SL ( مخفف Sport Large ) شامل سری شاسی های R129-R230 ( در مورد SL هم نظیر S بدلیل کد گذاری جدید پس از سال 1994 R129 با کد بندی جدید اتاق شناسائی میشود)
کلاس CL ( مخفف Cupe Large ) شامل شاسی های W140-C215-W216 ( مجددا" W140 های پس از 94 با کدبندی جدید شناسائی میشوند...ضمنا" این شاسی با شاسی W140 کلاس S مشترک است)
کلاس G ( مخفف Gland ) فقط شامل شاسی W463
کلاس M( مخفف Midsized body on frame ) شامل شاسی های W163-W164
کلاس R شامل شاسی W251

همه خودرو سازان آلماني (1) مرسدس بنز

کلاس لیموزین میباخ شامل شاسی W240 ( این کلاس که بزرگترین و لوکس ترین مرسدس ساخته شده تا کنون میباشدجهت ادای احترام به ویلهلم میباخ یکی از مهندسین بسیار قدیمی شرکت کلاس میباخ نامیده میشود. به سبب وجود فقط یک موتور در این کلاس حجم موتور قید نشده و طول خودرو برحسب سانتیمتر بر عدد 10 تقسیم شده و بعد از کلمه میباخ قرار میگیرد نظیر میباخ 57 یا میباخ 62 )
کلاسهای مشتق شده اتاق شامل سری های زیر ( از سال 94 تا سال 2010 ) میشود:
کلاس CLS ( این کلاس سدانی است که از کوپه های CL مشتق شده و حرف S به همین علت به آن اضافه شده ) شامل سری شاسی W219
کلاس CLK ( این کلاس هم مشتق شده از CL اصلی است و شامل اتاقهای کوپه و کانورتیبل است که حرف K معرف Kurz جهت نمایش دادن کوچکتر بودن نسبت به CL اصلی است ) شامل سری شاسی های W208-W209
کلاس SLK ( این کلاس مشتق شده از SL اصلی است منتهی ابعاد کوچکتر از SL اصلی و حرف K معرف کلمه آلمانی KURZ که به معنای کوچک است هم همین علت به آن اضافه شده ) شامل سری شاسی های R170-R171
کلاس SLR ( این کلاس مشتق شده از SL اصلی با این تفاوت که از نظر فنی گونه خیابانی یکی از خودروهای مسابقه ای مرسدس محسوب میشود و حرف R معرف خیابانی بودن آن است ) شامل شاسی C199
کلاس GL ( این کلاس مشتق شده از کلاس G که یک کلاس بیابانی است و حرف L به سبب لوکسی بیشتر به آن اضافه شده است ) شامل سری شاسی X164
کلاس GLK ( این کلاس مشتق شده از GL و به سبب کوچکتر بودن از آن دارای حرف K میباشد ) شامل سری شاسی GLK میباشد ( ایده تولید این خودرو مربوط به خود مرسدس نمیباشد و ساخت شاسی آن بوسیله یک فرد و برمبنای شاسی W204 کلاس C برای اولین بارصورت گرفته و به همین دلیل نام شاسی GLK میباشد )
کلاس ML که مشتق شده از M اصلی است و به دلیل لوکسی بیشتر با نام ML نامگذاری شده ضمنا" امروز M اصلی دیگر تولید نمیشود و کلیه M کلاسها ML هستند و نتیجتا" ML را با همان نام M میشناسند.
حجم موتور در تمامی این کلاسها به همان صورت تقسیم بر عدد 10 و به صورت سه رقمی پس از حروف کلاس اتاق ذکر میشود.همچنین محدودیت در مورد حجم موتور و تعداد سیلندرهای یک کلاس وجود ندارد.
ضمنا" بسیاری از موتورها با شماره های یکسان در کلاسهای مختلف در حقیقت یک موتور هستند ( فقط ممکن است تنظیم موتور برای آن کلاس خاص با کلاسهای دیگر اندکی تفاوت داشته باشد ) مثلا" موتور در این پنج مدل خودرو یکی است C350 و E350و S350 و CLS350وML350
جهت ذکر کردن مشخصات ویژه یک مدل در یک کلاس خاص از ترکیب حروف یا کلمه بعد از عدد نماینده حجم موتور استفاده میشود مثل L که به معنای طول بیشتر برای یک مدل خاص میباشد و S500L نماینده یک مرسدس کلاس S با حجم موتور 5 لیتری منتهی با بدنه ای با طول بیشتر از S500 استاندارد میباشد.
یا وجود کلمه 4Matic به معنای سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ...وجود کلمه Kompressor که در بعضی مدلها فقط به صورت مخفف K بعد از عدد نماینده حجم موتور قید میشود نماینده سیستم سوپرشارژ ( با توربو شارژ اشتباه نگیرید ) برای موتور است نظیر C200K که نماینده موتور 2 لیتری سوپرشارژ برای کلاس C است.
بعد از دهه نود به سبب انژکتوری شدن تمام خودروهای بنزینی حرف E دیگر قید نمیشود.
جهت نمایش خودروهای دیزلی بعد از دهه نود پس از عدد نماینده حجم موتور از سه کلمه CDI به اتفاق هم استفاده میشود ( به سبب توربودیزل شدن موتورهای دیزل مرسدس بعد از دهه نود کلمه D به CDI تغییر کرد )

همه خودرو سازان آلماني (1) مرسدس بنز

جهت نمونه های ویژه و تیونینگ شده در هر سری حروف AMG قید میشود ( به سبب تملک کامل کمپانی تیونینگ AMG بعد از دهه نود بوسیله مرسدس مرسدس خودروهای ویژه خود در هر سری را بوسیله AMG تیونینگ کرده و به صورت استاندارد شرکتی از طریق شبکه فروش خود شرکت به فروش میرساند. ضمنا" به دلیل اینکه AMG از یکی از موتورهای هشت یا 12 سیلندر خود را برای هر سری استفاده میکند و از موتورهای استاندارد مرسدس استفاده نمیکند شیوه کد بندی حجم موتور به صورت دو رقمی یعنی حجم موتور تقسیم بر عدد 100 میباشد نظیر S63AMG که نماینده یک مرسدس تیونینگ شده کلاس S با موتور 6.2 لیتری یا C55AMG که نماینده یک مرسدس کلاس C تیونینگ شده با موتور 5.5 لیتری هشت سیلندر میباشد )
* همان طور که می بینید طریقه کد بندی شاسی ها هم تقریبا" به مقدار زیادی مرتب تر شده و مثلا" برای کلاس C شاسی های W202-3-4 به ترتیب قدمت و زمان ساخت شاسی کد گذاری شده اند یا در مورد کلاس S شاسی های W220-1 همین ترتیب را دنبال میکنند. ضمنا" سعی میشود که شاسی برای مدل های مختلف با حروف تخصصی تر کد گذاری بشه...نظیر R یا X یا C و .........
* کلاسهای اصلی و مشتق ذکر شده تا تاریخ ژوئن سال 2006 است
* برخلاف مرسدس بنز بخش خودروهای تجاری شرکت یعنی دایملر بنز از یک رویه تقریبا" ثابت جهت شناسائی محصولات برای مدت های مدیدی است که استفاده میکند به این ترتیب که جهت هر کلاس از خودروهای تجاری یک نام در نظر گرفته میشه ( نظیر اکتروس-اکسور-اتیگو و ..... که بعضی اوقات این نامها حتی اسم شرکتهای سهیم در ساخت آن مدل خودروی تجاری هم می توانستند باشن نظیر ماهلر ( در ایران با تلفظ اشتباه مایلر ! ) یا اشمیتز و ...... ) بعد از این نام هم یک عدد ذکر می شود که با جدا کردن دو رقم سمت راست عدد و ضرب کردنش در ده می توانید قدرت موتور را بدست بیاورید و اعداد باقی مانده سمت چپ هم نشان دهنده حداکثر وزن مجاز خودرو به همراه بار میباشد نظیر 1921 که نماینده 210 اسب بخار قدرت موتور ( با توجه به دورقم سمت راست ) و 19 تن حداکثر وزن مجاز به همراه بار میباشد ( با توجه به باقی ماندن 19 در سمت چپ بعد از جدا کردن 21 ) یا 608 نماینده یک موتور 80 اسبی ( با توجه به عدد سمت چپ یعنی 08 ) و شش تن حداکثر وزن مجاز ( با توجه به باقی ماندن 6 در سمت راست ) است که این مورد در مدلهای جدید و آینده شرکت هم به همین صورت باقی مانده است.
* این طریقه نامگذاری شامل میدی باس و اتوبوسهای دایملر بنز نمی شود و اتوبوسها و میدی باسها از طریقه متفاوتی برای نامگذاری استفاده می کنند.

موزه مرسدس بنز، سفري در زمان

مرسدس بنز از ديرباز مالك يكي از بزرگترين مجموعه كلكسيوني خودروهاي نفيس و قديمي كه اكثرشان از محصولات اين شركت در طول فعاليت تقريبا 120 ساله اش هستند، بوده است. با گشايش موزه مرسدس بنز طي ماه گذشته ميلادي اكنون اين شركت صاحب يكي از بزرگترين نمايشگاه هاي خودرو جهاني به لحاظ تعدد نمونه هاي به نمايش درآمده و وسعت نمايشگاه شده است.
نمايشگاه مرسدس بنز در مجاورت هسته مركزي اين شركت در اشتوتگارت احداث شده است و در آن 40نمونه نادر از خودروهاي سواري به علاوه 40 كاميون تجاري و 40 دستگاه خودرو مسابقه اي به نمايش درآمده است. فضاي داخلي اين نمايشگاه 54هزار مترمربع در نه طبقه است.
برنامه ريزي اوليه براي پايه ريزي بناي نمايشگاه در سال 1999 آغاز شد، اما پروسه اجرايي بنا تا سال 2000 ميلادي به تعويق افتاد و هزينه احداث آن به چيزي در حدود 65ميليون دلار بالغ شد . ديدار از اين اين موزه به سان سفري در زمان است. بازديدكنندگان اين ديدار را با سوار شدن بر آسانسوري آغاز مي كنند كه با صعود به سوي طبقه سوم امكان تماشاي تصاويري پيرامون روند تكامل مرسدس بنز بر روي سقف گنبد مانند مجموعه را مي يابند.

همه خودرو سازان آلماني (1) مرسدس بنز

سپس مقارن با پخش صدايي چون حركت اسب بر روي زميني محكم، آسانسور به بالاترين طبقه نمايشگاه مي رسد و تور ديدار از توانمندي هاي بيش از يك سده فعاليت مرسدس بنز آغاز مي شود. محور اصلي اين نمايشگاه اولين نمونه توليد شده در شركت مرسدس بنز به سال 1886 است كه توسط شخص كارل بنز، طراحي شده بود. بازديدكنندگان سپس مي توانند راه يكي از راهروهاي استوانه اي شكل كه طبقات مختلف را به يكديگر متصل مي كنند، در پيش بگيرند و در فضايي وسيع و چشم نواز شاهد خودروهايي باشند كه هر يك نمايانگر روند توسعه شركت مرسدس بنز و تاريخ رشد اين شركت هستند.
اولين مسير به هفت محوطه دهليز مانند ختم مي شود كه در آنها خودروهاي به نمايش درآمده به علاوه 1500 تابلوي نصب شده بر روي ديوار تولد صنعت خودرو را در سال هاي پاياني قرن نوزدهم ميلادي به تصوير مي كشند. سال هاي 1900 ميلادي تا 1914 سال هاي شكل گيري برند مرسدس بنز بود. دهه 1950 سال هاي خلق ايده هاي نو و ظهور توربوشارژر ها بود و سال هاي 1960 تا 1982 ميلادي برند مرسدس بنز به برندي جهاني تبديل شد.
مسير دوم بازديدكنندگان را به محوطه اي مشتمل بر پنج سالن مي برد كه درآنها سير پيشرفت صنعت خودرو به طور كامل مشهود است. اين پنج سالن گالري سفر، گالري بارها، گالري ياوران، گالري نام ها و گالري قهرمانان نام دارد. دليل نامگذاري اين سالن ها آنچنان مشهود است كه لازم نيست كسي به بازديدكنندگان در مورد نامشان توضيحي بدهد. تاكسي ها و اتوبوس هاي توليد شده توسط بنز محوطه بخش سفر را پركرده اند، در حالي كه خودروي شخصي پاپ ژان پل دوم در مركز محوطه سالن قهرمانان قرار دارد.
ساختمان موزه توسط بن ون بركل و كارولين باس، معماران هلندي طراحي شده است و فضاسازي داخلي آن از مدل DNA انسان الگو برداري شده است. هر دو مسير اصلي بازديد از اين نمايشگاه در نهايت به يك جا ختم مي شوند. ساختمان موزه در مجاورت مقر مركزي مرسدس بنز قرار گرفته و به همين دليل در هر مقطع زماني از تمام مدل هاي در دست ساخت اين شركت يك نمونه به لابي اصلي سالن ورودي منتقل شده و رديفي از محصولات شركت را در معرض ديد بازديدكننده ها قرار مي دهد.
موزه جديد جايگزين موزه قديمي و كوچك مرسدس بنز شده كه تالار پذيرايي پانصدهزار بازديدكننده بود. مديران مرسدس بنز اميدوار هستند تعداد بازديدكنندگان از موزه مرسدس بنز افزايش پيدا كند و تور دوساعته ديدار از اين نمايشگاه به خاطره اي جذاب تبديل شود كه پروسه پا گرفتن صنعت خودرو و تبديل شدن مرسدس بنز به يكي از اسطوره هاي تاريخي اين صنعت را به طور همزمان براي علاقه مندان اين صنعت به تصوير بكشد.
منابع سري مقالات همه خودرو سازان آلماني:
مجله گسترش صنعت
مرکز اطلاعات علمی تخصصی مدیریت
روزنامه دنياي اقتصاد
روزنامه ابرار اقتصاد
مجله موتور ترند
www.persiantuning.com
www.tebyan.net
magiran.com
www.hosseinzadegan.ir
www.tebyan-ardebil.ir
carnitro.blogfa.com
www.hesabdary.net
www.aftab.ir
www.iranpardis.com
Fa.wikipedia.org /ن


نسخه چاپی