آیا شکلات باعث کاهش وزن میشود؟
وقتی تصمیم به کم کردن وزن می گیرید، شاید شکلات اولین خوراکی باشد که به فکر کنار گذاشتن آن می افتید. اما باید بدانید که کاکائو تلخ برای لاغری مفید است.

شکلات تلخ دارای بیش از ۷۰ درصد کاکائو است که می تواند به کاهش وزن کمک کند . اما شکلات هایی که کمتر از ۷۰ درصد کاکائو در آن ها به کار رفته است دارای شکر، چربی و افزودنی های غیر سالم دیگر بیشتری هستند که مصرف آن ها می تواند موجب اختلال در روند کاهش وزن شوند.

در این مطلب قصد داریم درباره فواید شکلات برای لاغری توضیح دهیم. پس از خواندن این مقاله متوجه می‌شوید که برای کاهش وزن نه تنها نیازی نیست شکلات را کنار بگذارید؛ بلکه خوردن شکلات به شکل صحیح می‌تواند به لاغری شما کمک کند. اما لاغری با شکلات چگونه امکان‌پذیر است؟

شکلات چه ارتباطی با کاهش وزن دارد؟

برای شروع، باید بدانید که برای به‌دست‌آوردن حداکثر مزایای تغذیه‌ای، شکلات باید تا کمترین حد ممکن فرآوری شود. مطالعات نشان می‌دهد که شکلات‌های تلخ با کاکائو ۷۰ درصد یا بیشتر، فواید سلامتی زیادی دارند و در صورت مصرف متعادل، به کاهش وزن کمک می‌کنند. در ادامه 10 دلیل قانع کننده درباره این که چرا اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید شکلات تلخ بخورید برای شما آورده‌ایم.

شکلات تلخ میل به غذاهای مضر را کاهش میدهد

محققان دریافته‌اند که شکلات تلخ میل به غذاهای شیرین، شور و چرب را از بین می‌برد زیرا احساس رضایت یا سیری می‌دهد. شکلات تلخ می‌تواند هوس شما را به طور مغذی برآورده کند و شما را از خوردن تنقلات ناسالم نجات دهد.

شکلات سبب کاهش چربی بدن میشود

شکلات‌ها حاوی فلاوانول هستند و فلاوانول‎های کاکائو برای شما بسیار مفید خواهند بود. فلاوانول‎ها مواد مغذی گیاهی هستند که به طور طبیعی در کاکائو یافت می‌شوند و به گفته کارشناسان، هیچ ماده غذایی روی زمین نمی‌تواند با ترکیب بی‌نظیر فلاوانول‎های کاکائو برابری کند. فلاوانول‎ها به کاهش قند خون و کاهش وزن بدن کمک می‌کنند. علاوه بر مزایای فلاوانول برای لاغری، این ماده باعث جلوگیری از آلزایمر و و زوال عقل نیز می‌شود.

شکلات التهاب های بدن را کم میکند

 فلاوانول‎های موجود در شکلات تلخ حاوی خواص ضدالتهابی هستند. التهاب‌های مزمن در بدن با افزایش مقاومت به انسولین مرتبط است که به نوبه خود با احساس گرسنگی و هورمون‌های تنظیم‌کننده متابولیسم تداخل می‌کند. دررابطه با شکلات و لاغری باید گفت، شکلات تلخ می‌تواند به پیشگیری و ترمیم آسیب سلولی ناشی از التهاب کمک کند. به این‌ترتیب، ما را از پرخوری دور نگه می‌دارند.
 
آیا شکلات باعث کاهش وزن میشود؟
 

شکلات انرژی لازم برای ورزش را تامین میکند

شکلات دارای ترکیبات ضدالتهابی و همچنین سرشار از منیزیم است، این دو با هم منجر به درد کمتری می‌شوند. اگر عاملی برای احساس خوب وجود داشته باشد، آن ورزش‌کردن خواهد بود و این بر کسی پوشیده نیست که ورزش منظم به ما کمک می‌کند تا تناسب‌اندام داشته باشیم و وزن کم کنیم.

بنابراین، اگر بعد از یک جلسه سخت در باشگاه از درد رنج می‌برید، خوردن یک لیوان شکلات داغ، ایده خوبی برای تسکین فوری درد و کوفتگی است.

شکلات به کنترل اشتها کمک می‌کند

 خوردن غذاهای شیرین می‌تواند بدن ما را در برابر انسولین مقاوم کند و این به نوبه خود باعث می‌شود بدن گرلین بیشتری تولید کند، هورمونی که مسئول افزایش اشتهای ماست. خوردن شکلات تلخ به‌جای سایر دسرهای شیرین، انسولین و اشتهای ما را کنترل می‌کند. علاوه بر این، شکلات‌های تلخ حاوی مقدار مناسبی فیبر هستند؛ بنابراین احساس سیری را افزایش می‌دهند.
شکلات متابولیسم بدن را افزایش میدهد

خبر خوب برای همه دوستداران شکلات این است که شکلات تلخ واقعاً متابولیسم انسان را به‌خوبی تغییر می‌دهد. چربی‌های تک غیراشباع (MUFA) موجود در شکلات تلخ، متابولیسم را تقویت می‌کنند و بدن را تحریک می‌کند تا سریع‌تر کالری بسوزاند. مطالعات ثابت کرده‌اند که شکلات بر روشی که بدن ما اسیدهای چرب را سنتز می‌کند تأثیر می‌گذارد و جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهد.

شکلات تلخ مانع افزایش قند خون میشود

 با کمک چربی‌های سالم (اولئیک اسید، اسید استئاریک) که در شکلات تلخ وجود دارد، جذب قند در جریان خون کند خواهد شد. همین موضوع از افزایش سطح قند یا انسولین و از انتقال مستقیم قند به سلول‌های چربی بدن جلوگیری می‌کند. این موضوع دررابطه با لاغری با شکلات مهم است، چرا که سطوح بالای انسولین باعث توقف چربی‌سوزی بدن شما می‌شود و باعث می‌گردد مکرراً احساس گرسنگی کنید.

شکلات استرس را کاهش می‌دهد

افراد در هنگام استرس معمولا تمایل زیادی به پرخوری دارند. استرس باعث افزایش سطح کورتیزول می‌شود. کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که به متابولیسم چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند. بنابراین، افزایش این هورمون اشتهای ما را افزایش می‌دهد و ما را تشویق می‌کند که بیش‌تر از چیزی که نیاز داریم و باعث افزایش وزن ما می‌شود، غذا بخوریم.

درحالی‌که خوردن شکلات تلخ باعث افزایش سطح سروتونین و اندورفین در مغز می‌شود، این دو «مواد شیمیایی شادی‌بخش» هستند و به کاهش احساس استرس کمک و تقویت خلق‌وخو کمک می‌کنند. مطالعات منتشر شده توسطJournal of Proteome Research تأیید می‌کند که خوردن چند شکلات تلخ در هر روز می‌تواند به شما کمک کند آرام شوید.
 
آیا شکلات باعث کاهش وزن میشود؟
 

چربی های شکلات تلخ برای بدن مفید است

 شکلات تلخ حاوی چربی اشباع شده است. همه چربی‌ها برای بدن ما مضر نیستند، در واقع چربی‌های خوب در هنگام تلاش برای کاهش وزن ضروری هستند. اسید اولئیک، اسید استئاریک و اسید پالمیتیک سه نوع چربی هستند که در شکلات وجود دارند. اسید استئاریک وقتی متابولیزه می‌شود به اسید اولئیک تبدیل خواهد شد. اسید اولئیک یک چربی تک غیراشباع است که کلسترول را کاهش می‌دهد.

 اگرچه نشان‌ داده ‌شده است که اسید پالمیتیک زمانی که با اسید اولئیک و اسید استئاریک ترکیب می‌شود سطح کلسترول را افزایش می‌دهد؛ اما تأثیر منفی کلسترول نامربوط است.

 این یک واقعیت است که وقتی احساس خوبی دارید طبیعتاً می‌خواهید از خود مراقبت کنید. کاکائو و شکلات تلخ در ترکیبات خود پلی فنول دارند. ظاهراً پلی فنول‌ها تأثیر مثبتی بر حس خوب ما دارند.

در کنار موضوع شکلات و لاغری باید گفت، شکلات تلخ حاوی آناندامید است، نوعی لیپید که به‌عنوان «ماده شیمیایی سعادت» شناخته می‌شود. خوردن شکلات تلخ قطعاً خلق‌وخوی ما را بالا می‌برد و ما را تشویق می‌کند که به‌درستی از خود مراقبت کنیم.

سخن آخر

 مصرف شکلات و کاهش وزن شاید در نگاه اول عجیب باشد. اما این خوراکی محبوب و بسیار خوشمزه اگر به درستی و به اندازه مصرف شود میتواند در روند کاهش وزن بسیار تاثیر داشته باشد.
نسخه چاپی