8 تکنیک و تمرین مؤثر برای افزایش مهارت تندخوانی
آیا از سرعت پایینتان هنگام مطالعه خسته شده‌اید؟ آیا تا به حال چیزی درباره فواید تندخوانی شنیده‌اید؟ سریع‌تر خواندن دو مزیت مهم دارد اول اینکه می‌توانید در همان زمان همیشگی مقدار بیشتری مطالعه کنید دوم اینکه می‌توانید با افزایش سرعت خواندن فرصت بیشتری را برای انجام کارهای دیگر پیدا کنید.

همه می‌توانند به دنبال آموزش تندخوانی باشند و هیچ محدودیتی وجود ندارد. آیا برای یادگیری این مهارت آماده هستید؟
 

چگونه تندتر بخوانیم!!

در این بخش 12 روش اثبات شده برای افزایش سرعت مطالعه شما وجود دارد.

1.مونولوگ درونی را متوقف کنید

اگر هنگام مطالعه صداهایی را در ذهنتان می‌شنوید مضطرب نشوید زیرا شما تنها نیستید. این روشی است که معلمان در دوران کودکی به ما آموزش داده‌اند. مونولوگ درونی به‌عنوان زیر آوازی شناخته می‌شود. زیر آوازی یکی از رایج‌ترین ویژگی‌های مشترک میان خوانندگان است.

در این فرآیند شما کلمات را در ذهنتان می‌خوانید و این بزرگ‌ترین مانع شما هنگام افزایش سرعت مطالعه است. این عادت تا زمانی که نخواهید سرعت مطالعه‌تان را افزایش دهید مشکل ساز نیست اما اگر تصمیم به یادگیری مهارت تندخوانی گرفته‌اید باید آن را حذف کنید.

شاید این سؤال برای شما به وجود آید که چگونه این عادت سرعت مطالعه را کاهش می‌دهد! میانگین سرعت خواندن تقریباً با میانگین سرعت کلمات یکسان است. بر اساس گزارش فوربس متوسط سرعت مطالعه بزرگسالان ۳۰۰ کلمه در دقیقه می‌باشد.

از آنجایی که اکثر مردم عادت دارند هنگام خواندن کلمات را با صدای بلند در ذهنشان بیان کنند پس تمایل دارند با همان سرعتی که صحبت می‌کنند کلمات را با صدای بلند بخوانند. اگر می‌خواهید سرعت مطالعه‌تان را افزایش دهید باید این عادت را حذف کنید. برای شروع باید درک کنید لازم نیست هر کلمه‌ای را در ذهنتان بگویید.

2.کلمات را خرد کنید

  • تکه کردن کلمات یک تکنیک مؤثر برای سریع‌تر خواندن است. در روزهای اول تلاش کنید تا با یک نگاه سه کلمه را بخوانید. این کار را تا پایان صفحه ادامه دهید. ناخودآگاه متوجه می‌شوید که چقدر سرعت شما در مطالعه یک صفحه بیشتر شده است.
 
8 تکنیک و تمرین مؤثر برای افزایش مهارت تندخوانی
 
  • یک مداد بردارید و به آرامی دو خط عمودی و موازی در صفحه بکشید و متن را به سه بخش جداگانه تقسیم کنید. طبق معمول از سمت راست صفحه شروع به مطالعه کنید و با کمک دست یا یک تکه کاغذ خط‌های زیرین را بپوشید و به خواندن ادامه دهید.
 
  • روی هر بخش تمرکز کنید، کلمات را تکه‌تکه کنید و در یک نگاه آن‌ها را مانند تابلوهای جاده‌ای بخوانید. این کار را در طول صفحه انجام دهید و کاغذ را همراه با چشمانتان حرکت دهید. بعد از مدتی متوجه می‌شوید که سرعت شما بیشتر از قبل شده است. این روش را تا زمانی تکرار کنید که با آن احساس راحتی کنید.

3.کلمات موجود در صفحه را دوباره نخوانید

اگر تصمیم به یادگیری تندخوانی گرفته‌اید باید عادت بازخوانی کلمات را ترک کنید. اگر به چشمان خوانندگان معمولی نگاه کنید متوجه می‌شوید که به راحتی می‌پرد و این طرف و آن طرف می‌رود.

این اتفاق می‌افتد زیرا شخص تمایل دارد کلماتی که قبلاً خوانده را دوباره مطالعه کند و به همین علت سرعتش کاهش پیدا می‌کند. احتمالاً شما بدون اینکه متوجه شوید این کار را انجام می‌دهید به همین علت اصلاح آن برای شما دشوارتر است.

شاید خیلی ساده و کودکانه به نظر برسد اما فقط کافی است با کمک انگشت یا نشانگر چشمانتان را راهنمایی کنید و از برگشت به عقب جلو گیری کنید. ردیابی کلمات را تا زمانی که صفحه تمام می‌شود ادامه دهید سپس با خودتان فکر کنید این صفحه درباره چه چیزهایی صحبت کرد! به احتمال زیاد بخش زیادی از آنچه خوانده‌اید را به یاد می‌آورید.

4.از تایمر استفاده کنید

حالا که فهمیدید تند خوانی چیست باید خودتان را آزمایش کنید. تایم را روی یک دقیقه تنظیم کنید و مثل همیشه کتاب بخوانید، وقتی تایمر خاموش شد ببینید چند صفحه خوانده‌اید. حالا با توجه به تکنیک‌هایی که یاد گرفتید مطالعه کنید و دوباره تعداد صفحاتی که خوانده‌اید را مشخص کنید. این کار را روزانه یا هفتگی انجام دهید تا میزان پیشرفتتان را بسنجید.

5.بیشتر بخوانید

هر حرفه‌ای از تندخوانی گرفته تا نوازندگی به تمرین منظم احتیاج دارد. یک خواننده هر چقدر بیشتر بخوانند در این کار بهتر می‌شود.

 
8 تکنیک و تمرین مؤثر برای افزایش مهارت تندخوانی
 

6.نکات اصلی را بررسی کنید

اگر زمان محدودی دارید و حجم زیادی از مطالب را باید برای فردا بخوانید:
  • نفس عمیق بکشید و آرام باشید.
  • کتاب را باز کنید و کمی وقت بگذارید تا نکات اصلی متن را بخوانید.
  • فهرست مطالب را بخوانید، نمودارها را نگاه کنید، تصاویر را ببینید و یک اطلاعات کلی درباره فصل‌ها و بخش‌های مختلف به دست آورید.
  • سپس پاراگراف اول هر بخش اصلی را بخوانید، آخر آن را بخوانید، وسط آن را بخوانید و به این موضوع فکر کنید که این مطالب چه ارتباطی با یکدیگر دارند.
  • حالا به‌صورت هم‌زمان تکنیک‌هایی که بررسی کردیم را به کار ببرید.
با توجه به اینکه شما اطلاعات کلی و کامل درباره مطالب پیش روی‌تان دارید پس می‌توانید با سرعت بیشتری آن‌ها را بخوانید.

 
8 تکنیک و تمرین مؤثر برای افزایش مهارت تندخوانی
 

7.سرعت در مقابل درک مطلب

شاید فکر کنید یکی از معایب تندخوانی کاهش سطح درک انسان است! طبیعتاً هر چقدر سریع‌تر مطالعه کنید سطح درک شما پایین می‌آید اما بخش بزرگی از مهارت تندخوانی روی این موضوع تمرکز می‌کند که شما بخش‌هایی از متنی که اهمیت بیشتری دارند و دقت بیشتری را می‌طلبند را شناسایی کنید.

در اینجا چند قانون کلی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا همراه با تندخوانی قسمت‌هایی از متن که به تمرکز بیشتری احتیاج دارند را شناسایی کنید.
 

پاراگراف اول

پاراگراف اول را با دقت بخوانید. این بخش سرنخ‌هایی در مورد محتوای کلی متن به شما می‌دهد و کمک می‌کند که بفهمید چه چیزی را باید با دقت بیشتری بخوانید یا چه چیزهایی را باید مرور کنید.

جمله اول هر پاراگراف

جمله اول هر پاراگراف توضیح می‌دهد که آن پاراگراف درباره چیست. این جمله به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که برای مطالعه ادامه پاراگراف به چه میزان تمرکزی احتیاج دارید. گاهی اوقات حتی نیازی به خواندن مابقی پاراگراف نیست و همان جمله اول همه چیز را توضیح می‌دهد.
 

پاراگراف آخر

پاراگراف آخر یا نتیجه گیری همیشه ارزشمند است. در این بخش شما خلاصه‌ای از متنی که خوانده‌اید را مطالعه می‌کنید و اگر بخش‌هایی را متوجه نشدید به راحتی پیدا می‌کنید و دوباره آن‌ها را می‌خوانید.

8.دوپینگ کنید

پکیج دوپینگ مغز جاوید محصولی است که به شما کمک می‌کند سرعت مطالعه‌تان را ۴ تا ۱۰ برابر بیشتر کنید. با این پکیج تکنیک‌های تندخوانی، تقویت حافظه، خلاقیت و ایده پردازی، پرورش تمرکز حواس و فنون محاسبات ذهنی را به‌صورت هم‌زمان یاد می‌گیرید. جالب است که این پکیج به شما کمک می‌کند از بیماری‌های ذهنی و حتی ابتلا به آلزایمر هم جلوگیری کنید.

و در نهایت پیشنهاد می‌کنیم محیط مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید. فضایی که انتخاب می‌کنید باید نور کافی داشته باشد. نور طبیعی نسبت به نور مصنوعی بهتر است. به یاد داشته باشید که تندخوانی نیاز به تمرکز بالایی دارد.

شما نمی‌توانید تمرکزتان را بیشتر از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه نگه دارید؛ پس هر نیم ساعت یک بار به خودتان استراحت‌های کوتاه بدهید تا با تمرکز بیشتری به مطالعه ادامه دهید.
نسخه چاپی