تاثیر ورزش بر روی سلامت جسم و روان
زندگی سالم را با ورزش تجربه کنید. شاید آنقدر که از تاثیرات ورزش بر روی سلامت جسم و زندگی گفته شده از تاثیر آن بر سلامت روحی و روان صحبت نشده، در حالی که ورزش بر سالم‌تر بودن و یا بهبود روان ما نیز تاثیر دارد. بسیار از افراد تصور می‌کنند ورزش فقط ساختن عضله و بزرگ‌ترکردن آن‌ها است، که بهتر است این تصور را تغییر دهند. در این مطلب درمورد تاثیرات ورزش بر سلامت روان و البته جسم صحبت می‌کنیم. ورزش چطور بر سلامت روان ما تاثیر می‌گذارد؟
 

تاثیرات ورزش بر روان انسان

ورزش تاثیر به‌سزایی بر افسردگی، استرس و اضطراب و حتی اختلال عدم توجه/ بیش‌فعالی دارد. ورزش موجب تخلیه شدن اضطراب، بهبود حافظه، و خواب بهتر می‌شود. برای رسیدن به این تاثیرات نیازی به ورزش‌های سنگین ندارید و تنها با انجام میزان متوسطی از آن اما به‌طور منظم می‌توانید از تاثیرات آن بهره ببرید.
 

1.      ورزش و افسردگی

ورزش چگونه بر افسردگی تاثیر می‌گذارد؟ ورزش موجب تولید هورمون سروتونین که آن را به‌عنوان هورمون شادی می‌شناسند می‌شود. در تحقیقی اخیر که توسط دانشکده‌ی بهداشت عمومی دانشگته هاروارد انجام شد، محققان نشان دادند که ۱۵ دقیقه ورزش در روز یا ۱ ساعت پیاده‌روی خطر ابتلا به افسردگی تا ۲۶ درصد کاهش می‌دهد. بنابراین ورزش برای افسردگی‌های خفیف می‌تواند مانند قرص ضد افسردگی عمل کند. ورزش همچنین می‌تواند از عود کردن افسردگی جلوگیری کند. ورزش باعث تغییراتی در مغز مانند رشد عصبی، کاهش التهاب و همینطور تولید اندورفین می‌شود.
 

2.      ورزش و اضطراب

تاثیر ورزش بر روی سلامت جسم و روان

مانند مورد قبل، ورزش با تولید اندورفین موجب بهبود و افزایش انرژی می‌شود. با ورزش می‌توانیم اضطراب و تنش را تخلیه کنیم. هنگامی انجام فعالیت‌های بدنی سعی کنید به اتفاقاتی که در بدنتان هنگام ورزش می‌افتد تمرکز کنید یا حرکات خود را با ریتم تنفس‌تان هماهنگ کنید.
 

3.       ورزش و استرس

تا به حال به تغییرات بدن خود هنگام استرس دقت کرده‌اید؟ زمانی که استرس دارید ماهیچه‌ها در صورت، گردن و شانه منقبض می‌شوند. گاهی نیز باعث کمردرد، گردن‌درد و یا سردرد می‌شود. این حالت‌ها خود می‌توانند باعث استرس بیشتر شما شوند و بدن شما در یک چرخه‌ی استرس گیر کند. با ورزش می‌توانید انقباض و تنش ماهیچه‌ها را آزاد کنید.
 

4.       ورزش و اختلال عدم توجه/بیش‌فعالی

از دیگر تاثیرات ورزش کاهش علائم و اثرات این اختلال است. فعالیت بدنی باعث افزایش تولید دوپامین، نوراپی‌نفرینو سرتونین می‌شودکه تمام این‌ها بر تمرکز و توجه اثر می‌گذارند. در این حالت ورزش مانند قرص‌هایی مانند ریتالین عمل می‌کند.
 

5.       ورزش و اختلال استرس پس از حادثه و تروما

در صورتی که بر روی بدن خود و تغییرات و حالات آن هنگام ورزش توجه کنید، سیستم عصبی از مرحله‌ی پاسخ بی‌حرکتی استرس که از مشخصه‌های تروما و اختلال پس از حادثه است خارج می‌شود. ورزش‌هایی مانند شنا، دو، و حت رقص گزینه‌های مناسبی برای این مورد هستند. ورزش‌هایی که در محیط باز هم انجام می‌شوند گزینه‌های خوبی هستند. مانند: دوچرخه‌سواری، صخره‌نوردی، و اسکی.
 

6.      ورزش و سلامت جسمی

تاثیر ورزش بر روی سلامت جسم و روان

اولین چیزی که با ورزش به ذهن اکثر افراد می‌آید کاهش و کنترل وزن است، که درست می‌باشد. ورزش در کنار رژیم غذایی وزن را کنترل و از چاقی مفرط جلوگیری می‌کند. برای اینکه وزن خود را ثابت نگه‌دارید باید میزان کالری مصرفی و میزان کالری که می‌سوزانید یکسان باشند. اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید باید کالری بیشتری نسبت به آن چیزی که مصرف می‌کنید بسوزانید.
 

7.       ورزش و کاهش خطر بیماری‌های قلبی

ورزش قلب را قوی‌تر و جریان خون را بهبود می‌بخشد. جریان خون که افزایش مییابد سطح اکسیژن هم در بدن بیشتر می‌شود که باعث کاهش خطرات مربوط به بیماری‌های قلبی مانند کلسترول بالا، و سکته‌ی قلبی می‌شود. ورزش منظم همچنین فشار خون را کاهش می‌دهد.
 

8.       قوی‌تر شدن استخوان‌ها و ماهیچه‌ها

کودکان و نوجوانان با ورزش منظم می‌توانند استخوان‌های قوی بسازند و احتمال تراکم استخوان که در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد را کاهش دهند. انجام فعالیت‌هایی که ماهیچه را هدف قرار می‌دهند نیز می‌توانند به نگه‌داشتن حجم و قدرت ماهیچه‌ها کمک کنند.
 

9.       ورزش و ترک سیگار

ورزش می‌تواند ترک سیگار را با کاهش تمایل به آن آسان‌تر کند. همچنین ممکن است پس از ترک سیگار وزن اضافه کند که با ورزش می‌توانید این مورد را هم کنترل کنید.
 

چه موقعی از شبانه روز ورزش کنیم؟

برای بسیاری از افراد این سوال را دارند که ورزش در شب بهتر است یا روز؟ زمانمناسب ورزش، زمانی نیست که کالری بیشتری سوزانده می‌شود، زمانی است که برای برنامه‌‌ی روزانه‌ی شما بهتر است و حس  حال بهتی در آن موقع از شبانه‌روز دارید. اما اگر همچنان این سوال برایتان وجود دارد که بهتر است بعد از بیدار شدن ورزش کنید یا تمام روز را صبرکنید، ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

در این زمانی که ما زندگی می‌کنیم جا دادن ورزش در برنامه‌ی روزانه کار تقریبا مشکلی است، پس بهترین زمان ورزش زمانی است که میتوانید آن را انجام دهید. تمام افراد نمی‌توانند در یک زمان و برای مدت زمان یکسانی ورزش کنند و فرمول یکسانی برای این مورد وجود ندارد. اگر تنها زمان آزاد شما صبح‌ها است بنابراین بهتر است صبح ورزش کنید.

اگر فقط قبل از خواب زان داریدُ می‌توانید با ۲۰ دقیقه ورزش قبل از خواب آن میزان از فعالیت جسمی که می‌خواهید را نگه‌دارید. علاوه برا اینکه باید زمانی را پیدا کنید که برای شما راحت‌تر است، زمانی از روز را که برای هفته‌ها و یا ماه‌ها بری شما مناسب است را پیدا کنید چرا که با ورزش مکرر و منظم می‌توانید با فواید جسمی و روانی ورزش دست پیدا کنید. اما ورزش صبح و شب فواید مخصوص به خود را دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
 

ورزش در صبح

  • تنظیم خواب: صبح زود بیدار شدن اوایل سخت است اما اگر به٬طور مکرر صبح زود بیدار شوید و ورزش کنید ریتم شبانه‌وزی خواب شما تغییر می‌کند. به این صورت ک بدن شما صبح‌ها هوشیار تر و شب‌ها خسته‌تر است، بنابراین شب‌ها زودتر می‌توانید بخوابید و صبح‌ها زودتر بیدار شوید.
  • چربی‌سوزی بیشتر: ورزش روی شکم خالی بیشتر باعث چربی‌سوزی می‌شود نسبت به ورزش پس از خوردن غذا. چرا که بدن برای تولید انرژی مجبور است از چربی‌هایی که از قبل ذخیره شده‌اند استفاده کند.

ورزش در بعد از ظهر و عصرها

  • عملکرد بهتر بدن: تخقیقات نشان می‌دهند بیشتر افراد در این زمان‌ها ا روز عملکرد بهتری دارند، قدرت ماهیچه‌ها، انعطاف بد از ظهرها و عصرها نسبت به صبح‌ها بهتر هستند.
  • بدن گرم‌تر است: بدن در این زمان از روز گرم‌تر است بناراین سریع‌تر به آن نقطه‌ی دلخواه و مورد نظر در ورزش می‌رسد.
  • تخلیه‌ی بیشتر استرس: ورزش عصر و بعد از ظهر به تخلیه‌ی بیشتر استرس کمک شایانی می‌کنند. میزان اندروفینی که در بدن در طول ورزش عصرگاهی تولید می‌شود شما را قبل از خواب آرام می‌کند.
  • تولید بیشتر تستسترون: ورزش عصرگاهی موجب تولید بیشتری از تستسترون می‌شود که برای ماهیچه‌سازی در زنان و مردان موثر است.
نسخه چاپی