نمودار قیمت میلگرد چیست؟ آشنایی با آهن اسپات
یکی از مسائلی که همواره ذهن هر صنعت‌مداری را مشغول می‌کند، تحلیل و بررسی بازار مورد نظر و اطلاع از آخرین نوسانات قیمتی آن است. نمودار قیمت یکی از رایج‌ترین ابزاری است که در هر صنعتی برای نشان دادن این نوسانات استفاده شده و اطلاعات جامعی را به‌شکلی جمع‌بندی‌شده و منظم در اختیار افراد قرار می‌دهد.

در صنعت آهن و فولاد نیز از این نمودارها استفاده‌ی زیادی می‌شود که از نمونه‌های مهم آن می‌توان به نمودار قیمت میلگرد اشاره کرد. این نمودار که می‌توان آن را به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالانه تهیه و تدوین کرد، قیمت میلگرد بر اساس عوامل تاثیرگذار بر تغییر قیمت این کالا را در بازه زمانی مشخص‌شده به فعالان حوزه خرید و فروش آهن‌آلات نشان می‌دهد.

نمودار قیمت میلگرد معمولا برای سایزهای مختلف این محصول طراحی می‌شود و خریداران یا فروشندگان این کالا معمولا نمودار میلگردهای سایز 14، 16 و 18 از شرکت‌های مختلف سر و کار دارند.

 
نمودار قیمت میلگرد چیست؟ آشنایی با آهن اسپات


اما افرادی که در این صنعت مشغول به کار می‌باشند، برای مشاهده‌ی چنین نموداری نیاز به یک مرجع معتبر دارند تا بتوانند به‌راحتی در هر ساعتی از شبانه‌روز به نمودار قیمت میلگرد و سایر اطلاعات مربوط به این حوزه دسترسی داشته باشند.

در این زمینه وبسایت آهن اسپات (Ahanspot) مرجع قدرتمند و جامعی است که بروز‌ترین اطلاعات و اخبار حوزه آهن و فولاد کشور را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

عوامل موثر بر تغییرات نمودار قیمت میلگرد
هنگام مشاهده نمودار قیمت ورق، میلگرد و سایر محصولات فولادی در بازار آهن، باید عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که تاثیر مستقیمی بر نوسانات قیمتها دارند را مد نظر داشت.

برای مثال، با نگاهی به نمودار قیمت میلگرد که توسط کارشناسان آهن اسپات در سال 1400 تهیه شده، خواهید دید که انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید در این سال باعث افزایش قیمت میلگرد و در نتیجه تغییر و تحول نمودار این کالا شده‌است.

بودجه و تقاضا
شرایط اقتصادی کشور و میزان بودجه‌ای که دولت هرسال برای طرح‌های عمرانی درنظر می‌گیرد نیز بر این نمودار تاثیر ویژه‌ای دارد.

ممکن است در یک سال پویایی در بخش ساخت و ساز افزایش یابد و این اتفاق مستقیما با افزایش تقاضای مصالح مورد نیاز از جمله میلگرد خواهد شد که این خود موجب تغییرات قیمت این محصول و در ادامه نوسانات نمودار می‌شود.

علاوه‌بر پویایی در صنعت ساخت و ساز، تغییر فصل و شرایط آب و هوایی نیز تاثیر مستقیم و چشم‌گیری در نوسانات قیمت میلگرد دارد؛ چراکه ساختمان‌سازی در فصل‌های گرم سال یعنی بهار و تابستان رشد قابل‌توجهی دارد و در این زمان است که تقاضا برای قطعاتی مانند میلگرد بیشتر خواهد شد. بنابراین نمودار قیمت میلگرد در این فصل‌ها نسبت به پاییز و زمستان نوسان بیشتری دارد.

 
نمودار قیمت میلگرد چیست؟ آشنایی با آهن اسپات


نرخ دلار
مانند هر صنعت دیگری، کاهش و افزایش نرخ دلار همواره بر نوسانات نمودار قیمت میلگرد تاثیرگذار خواهد بود.

در این زمینه برخی از سیاست‌های دولت مانند نزدیک نمودن نرخ دلار نیمایی به دلار آزاد، به‌شدت بر این نوسانات اثر گذاشته و نیاز فعالان این حوزه به نمودار دقیقی از قیمت میلگرد را افزایش می‌دهد.

در این مواقع اخباری که در اختیار صنعت‌مداران قرار می‌گیرد از حساسیت بالایی برخوردار خواهند بود و آهن اسپات در اینجا مناسب‌ترین مرجع خواهد بود که کامل‌ترین اخبار روز را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

پیش‌بینی قیمت میلگرد

اگر میخواهید بدانید که چگونه قیمت میلگرد را در بازار آهن پیش بینی کنیم؟ پیش‌بینی قیمت میلگرد به چند عامل بستگی دارد. متخصصان و تحلیل‌گران این حوزه پیش‌بینی قیمت میلگرد را بر اساس قیمت فولاد انجام می‌دهند.

آنها بر اساس اخبار و تحولات بازار می‌توانند روند قیمت را در در بلند مدت پیش‌بینی کنند. برخی از این تحیل‌گران به تحولات اتفاق افتاده در بازار توجه نکرده و بر اساس نمودار قیمت و الگوهایی که هم در کوتاه‌مدت و هم در بلند مدت در این نمودارها رخ داده، می‌توانند روند قیمت را پیش‌بینی کنند. این تحلیل‌گران معتقدند تمام اخبارها و تحولات، اثر خود را در نمودار قیمت نشان می‌دهند.

پیش‌بینی قیمت میلگرد به عواملی مانند قیمت جهانی فولاد هم بستگی دارد. عاملی که می‌تواند نوسانات چشم‌گیر و قابل‌توجهی بر نمودار داشته باشد.

برای اطلاع از قیمت جهانی فولاد، قیمت روز آهن و نوسانات بازار می‌توانید به وبسایت آهن اسپات سر بزنید و با خیالی آسوده به دقیق‌ترین اخبار روز دسترسی پیدا کنید.
نسخه چاپی