گل بنفشه؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
نام گل بنفشه
نام انگلیسی Pansy
نام علمی Viola
زادگاه اروپا و شمال غرب آسیا
گل زیبای بنفشه با نام انگلیسی Pansy از جمله گل هایی است که در شمال ایران به صورت طبیعی رشد می کند.

این گل زیبا گیاهی است چند ساله که زادگاهش اروپا و شمال غرب آسیا است که به صورت یک ساله و دو ساله نیز کشت می شود، این گیاه از خانواده Violaceae است که معمولا به صورت تک گل دیده می شود که هر گل بنفشه دارای 3 تا 4 گلبرگ است.
 
گل بنفشه از جمله گل هایی است که می توان آن را در فصل زمستان کاشت به همین خاطر به گل زیر برف نیز مشهور است ، این گل زیبا را از اوایل زمستان تا اواخر فصل بهار می توان در بیشتر نقاط کشور دید که بیشتر در باغچه ها کاشته می شود و گل های آن به رنگ بنفش، زرد، آبی ، بندرت سفید یا گلی دیده می شود و عطر خاصی ندارند.
 
گل بنفشه گیاهی است که آفتاب را دوست دارد پس بهتر است هنگام کاشتن دقت کنیم که بنفشه ها را در محلی بکاریم که آفتاب فراوان باشد با این وجود چند ساعت سایه را نیز می تواند تحمل کند ، گل های بنفشه ای که در سایه کاشته شوند گل های ریزی می دهند و از کیفیت خیلی خوبی برخوردار نیستند البته با گرم شدن هوا هم اندازه گل بنفشه کوچک و گلدهی این گیاه نیز کم می شود.
 
گل های بنفشه در دمای 4 تا 10 درجه سانتیگراد و در فصل های سرد سال به خوبی رشد می کنند اما در دمای 16 درجه سانتی گراد یا بالاتر رشدشان ضعیف تر و فاصله ی بین میان گره هایشان بیشتر می شود.
 
انواع گل بنفشه برای اینکه بتوانند رشد مناسب و گلدهی خوبی داشته باشند باید خاکی با زهکشی مناسب ، مرطوب و غنی از کود حیوانی داشته باشند.
 
گل بنفشه از محبوب ترین گل هایی است که در سال های اخیر انواع هیبریدی و گونه های جدیدی از آن تولید شده که رنگ های بسیار زیبایی دارند. در کشور ما ایران ۱۹ گونه بومی آن شناخته شده است که معمولا دو رنگ هستند اما یکی از معروف ترین این بنفشه ها ، بنفشه 3 رنگ است که علاوه بر رنگ های زیبایش عطر خوبی نیز دارد و فقط در فصل بهار رشد می کند و گلدهی بسیار سریعی دارد .
 
این گل زیبا با ظرافتی که دارد از دسته گیاهان بسیار مقاوم به حساب می آید و جالب تر این که این گلهای زیبای خوردنی را می توان در غذاها ، سالادها به صورت پخته و خام استفاده کرد.
 

انواع گل بنفشه

گل بنفشه بخاطر زیبایی خاصی که به محیط اطرافش می دهد در مناطق مختلفی کاشته می شود. این گل دوست داشتنی دارای 400 نوع گونه است که در این جا به معروفترین آن ها اشاره می کنیم.
 
1- بنفشه آفریقایی (African violet)
گل بنفشه افریقایی انواع مختلفی دارد که یکی از اصلی ترین آن ها نوع کلاسیک آن است که گل هایی به رنگ بنفش با مرکزیت زرد دارد . رنگ های مختلف دیگر این گل زیبا: بنفش، صورتی، اسطوخودوسی، آبی بنفش،  قرمز بنفش،صورتی و سفید نیز هستند.

گل بنفشه؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
2- بنفشه دندان سگی (Fawn lilies)
گل بنفشه دندان سگی ظاهری متفاوت با بنفشه های دیگر، منجمله بنفشه افریقایی دارد ، این گیاه گل هایی سفید، صورتی، یاسی با برگ‌هایی بیضی شکل دارد که طولشان نسبت به بنفشه های دیگر بلندتر و همچنین نگهداریشان سخت تر است، اما مانند بنفشه های دیگر در فصل بهار شروع به گل دادن می کنند.

گل بنفشه؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
3- گل بنفشه سه رنگ (Three colored violet)
نوع دیگری از گل بنفشه، Pansyگل یا بنفشه سه رنگ است که دارای رنگ های زیبای آبی ، زرد، سفید و ارغوانی است که بیشتر در منطقه های غربی و شمال غربی کشورمان می روید.

گل بنفشه؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
4- بنفشه فرنگی
یکی از پرطرفدارترین گل های بنفشه ، بنفشه فرنگی یا بنفشه دو رنگ است که از دو رنگ بنفش و سفید تشکیل شده و به عنوان یک گل زیبای زینتی در فصل بهار کاشته می شود.

گل بنفشه؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

مراحل کاشت گل بنفشه

بهترین زمانی که می توان برای کاشت گل بنفشه در نظر گرفت از اواسط فصل پاییز که هوا خنک می شود تا اوایل شهریور ماه می باشد.

برای کاشتن بذرهای گل بنفشه یک سبد پلاستیکی و یا یک گلدان را می توانیم در نظر بگیریم زیرا کاشت گل بنفشه نیاز به فضای بزرگی ندارد ، فقط اینکه بذرها را باید جدا از بستر اصلی بکاریم زیرا زمانی که بذرها را روی خاک می پاشیم به صورت نامنظم جوانه می زنند.

بهتر است بذرها را در خاکی سبک که از خاک برگ و پیت ماس و خاک معمولی تشکیل شده استفاده کنیم.

در این قسمت سبد و یا گلدانی را که در نظر گرفته ایم را از خاک مناسب پر می کنیم و بذرها را روی خاک می پاشیم سپس روی آن را به اندازه حدودا نیم سانتی متر با کود پوسیده می پوشانیم ، در این قسمت توجه داشته باشید که کودتان به هیچ نوع قارچ و آفتی آلوده نباشد.

بعد از اینکه بذرها را روی خاک پاشیدیم بذرها را آبیاری می کنیم تا خاک خشک نماند و مرطوب شود ، البته بهتر است برای مرطوب کردن خاک از روش غبارپاشی استفاده کنیم تا بذرهایمان جابجا نشوند.

گل بنفشه؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

دمای مناسبی که برای جوانه زدن بذرها در طول شب مناسب است  حدود ۱۲ درجه سانتی‌گراد می باشد و بهترین دما در طول روز دمای ۱۵ – ۲۰ درجه سانتی‌گراد می باشد. بهتر است در طول مدتی که بذرها جوانه میزنند آنها را در مقابل تابش نور خورشید قرار ندهیم زیرا در این زمان بسیار حساس هستند و تابش نور خورشید باعث سوختگی بذرها می شود.

برای مثال پنجره های جنوبی بهترین مکان برای کاشت بذرها هستند.

بذرهای گل بنفشه بعد از 2 هفته سبز می شوند وسر از خاک بیرون می آورند و صبر می کنیم تا جوانه های گل بنفشه تا حدود 20 سانتیمتر رشد کنند و بعد آنها را به مکان اصلی انتقال می دهیم.
 
جالب است بدانید که گل بنفشه را نمی توان در خانه نگهداری کرد زیرا این گل زیبا برای اینکه بتواند خوب رشد کند به فضای باز و اکسیژن فراوان نیاز دارد، البته می توان از این گل زیبا در تراس خانه و یا بالکن نگهداری کرد.

گل بنفشه؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

و دیگر این که گل بنفشه زمانی که به بلوغ می رسد بذر تولید می کند که اگر این بذرها را برداشت نکنیم ، بذرها پای گیاه ریخته و در سال بعد دوباره سبز می شوند.
 
  • تکثیر و ازدیاد گل بنفشه

  • تکثیر گل زیبای بنفشه به 4 روش انجام می شود:
  • 1. کشت با بذر
  • 2. قلمه زدن
  • 3. تقسیم با ریشه
  • 4. تقسیم ساقه

گل بنفشه؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

تکثیر گل بنفشه بستگی به نوع گونه ی آن دارد، البته اکثر گونه های بنفشه به روش کشت با بذر ازدیاد می شود. که در این روش نشاها را می کارند و در فصل پاییز به مکان اصلی انتقال می دهند ، البته هر چقدر نشاها را زودتر انتقال دهند گل های گل بنفشه درشت تر خواهد شد .                                                                                                                                                                                                                            
گل بنفشه؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

شرایط نگهداری از گل بنفشه

خاک
برای گل بنفشه باید از خاکی استفاده کرد کهPH آن بین 5.5 تا 7.5 باشد. و همچنین از زهکشی بالایی نیز برخوردار باشد تا بتواند رطوبت مورد لازم گیاه را در خود نگه دارد تا گل بنفشه بتواند رشد مطلوبی داشته باشد.
 
آبیاری
آبیاری گل بنفشه باید به صورت منظم انجام شود مخصوصا در فصل گرم تابستان البته به این نکته هم توجه داشته باشید که آب دادن بیش از حد یا غرقاب کردن گل باعث از بین رفتن گیاه و خفه شدن ریشه های گیاه می شود و همچنین بر عکس اگر گیاه بیش از حد خشکی بکشد باعث می شود  گلدهی گیاه کم شود و گلی بی کیفیت داشته باشیم ، بنابر این آبیاری را به طور منظم انجام دهید تا گل هایی زیبا و با کیفیت داشته باشیم.
 
نور
نور برای گل بنفشه حکم زندگی را دارد زیرا این گل زیبا و آفتاب دوست در سایه زیاد دوام نمی آورد و دریافت نکردن نور کافی باعث بی کیفیتی و کوچک شدن گل های آن می شود.

گل بنفشه؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
دما
گل بنفشه از جمله گل هایی است که هوای خنک را دوست دارد و در دمای بین 4 تا 13 درجه سانتی گراد میتواند به بهترین نحو به رشد خود ادامه دهد و حتی سرمای زمستان را به خوبی می تواند تحمل کند  و عمر بیشتری داشته باشد .
 
آفات
از آفاتی که گل بنفشه را تحدید می کند یکی شته است و دیگری لکه برگ  است که باعث می شود روی گلبرگ های گل لکه های سیاه ایجاد شود ، که برای از بین بردن شته می توان مخلوطی از آب و صابون و یا سم حشره‌کش روی شته ها اسپری کرد . عارضه ی دیگری که گل بنفشه را تحدید می کند پوسیدگی ساقه و بیماری‌های قارچی است که باعث می شود گلبرگ ها کم رنگ  و چروک شود.
 
زمان گل دهی
گل بنفشه از جمله گل هایی است که می تواند در طول سال گل بدهد ، اما در فصل تابستان گلدهی این گیاه به علت گرمای زیاد کم می شود اما در کل زمان گلدهی گیاه بنفشه از اواخر زمستان و با آمدن بهار شروع می شود.


منبع: سایت خانه و خانواده راسخون
نسخه چاپی