شما روزه‌تان را با چه افطار می‌کنید؟
شما روزه‌تان را با چه افطار می‌کنید؟
شما روزه‌تان را با چه افطار می‌کنید؟






پزشكان و متخصصان تغذیه نیز معتقدند كه خرما از جایگاه ویژه‌ای در میان محصولات كشاورزی برخوردار است: سرشار از پتاسیم و آهن، غنی از ویتامین‌های E، B، A، D و دارای املاحی نظیر روی و منگنز. اغلب متخصصان تغذیه، توصیه می‌كنند كه به هنگام نوشیدن چای، خرما را جایگزین قند یا شكر كنیم و اگر مدت‌هاست كه از خواب راحت و آرامش بی‌نصیب مانده‌ایم؛ هر شب یادمان باشد كه: <پیش از رفتن به رختخواب، یك یا دو عدد خرما بخوریم، به همراه یك لیوان شیرگرم.>

پزشكان، خرما را ترجیح می‌دهند

<خرما در پیشگیری و كنترل بسیاری از بیماری‌ها نقش دارد.> این را دكتر رامین ایرانی - پزشك متخصص بیماری‌های داخلی- می‌گوید و ادامه می‌دهد كه: <پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث مغزی و حتی پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ و سرطان معده در مورد خرما بحث شده و به اثبات رسیده است. اما بیماری‌های دیگری هم هستند كه اغلب پزشكان، خرما را جزیی از رژیم‌ درمانی آنها می‌دانند: زخم‌های بدخیم، اختلال در جذب و دفع غذا،‌ افت توانایی‌های جنسی، ام-اس، سنگ‌های مثانه، برونشیت و...> ولی پزشكان متخصص زنان و زایمان و متخصصان اطفال هم خرما را به دلایل دیگری توصیه می‌كنند: خوردن خرما، شیر مادر را زیاد می‌كند و از سوءتغذیه كودكان جلوگیری می‌كند. مقابله با اختلالات دوران بارداری، رفع تُردی و زودشكنی استخوان‌های كودكان، پیشگیری از سوء تغذیه و اختلال جذب ودفع غذا در اطفال جزء خواص همین ماده مغذی است.> خوشبختانه بر مبنای گزارش فائو (سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد) سالانه ۴/۹ میلیون تن خرما در سطح جهان تولید می‌شود كه ۹۰۰ هزار تن از این میزان را ایران تولید می‌كند، یعنی چیزی حدود ۱۸/۵ در صد از كل تولیدات خرما در جهان. به همین دلیل است كه ایران را بزرگترین تولیدكننده خرما در جهان می‌دانند.

شما روزه‌تان را با چه افطار می‌کنید؟

خرما را همه دوست دارند

اگر خیال می‌كنید كه خرما را فقط ما ایرانی‌ها شناخته‌ایم، سخت در اشتباهید. خرما در میان كشورهای دیگر دنیا هم طرفداران زیادی دارد ولی ظاهرا میانهِ چینی‌ها با این سوغات سرزمین‌های گرمسیری، بهتر از سایرین است. شربت خرما در طب سنتی چین، یكی از رایج‌ترین شیوه‌های درمان دل درد بوده است. آنها ۲ تا ۳ عدد خرمای له شده را در آب جوش خیس می‌كنند و خوب به هم می‌زنند و شربتی درست می‌كنند به اسم شربت خرما. چینی‌ها معتقدند كه این معجون برای درمان دل‌دردهای گوارشی، بسیار سودمند است. اما قصه به اینجا ختم نمی‌شود. چرا كه آنها اعتقاد دارند <شربت خرما> برای بیمارانی كه در طی روز مرتبا <ترش می‌كنند>، هم معجون مناسبی است: ۶ یا ۷ عدد خرما را در دو لیوان آب جوش خیس كنید و صبح و شب آن را بنوشید؛ و یا اینكه پس از خوردن تعدادی خرما، بلافاصله یك یا دو لیوان آب گرم بنوشید. با این توصیه ساده، اسید اضافی معده شما خنثی خواهد شد و ترش كردن‌های مكرر شما در طی روز متوقف خواهد شد.

‌۱۰ فرمان غذایی به روزه‌داران

1. روزه‌تان را با آب سرد و نوشابه و مانند اینها باز نكنید. به جای آب سرد، بهتر است كمی آب گرم یا‌ چای ‌بنوشید. مصرف نوشابه‌های گازدار موجب تحریك معده‌تان می‌شود، خصوصا اگر التهاب معده (گاستریت) هم داشته باشید.
2. وسط غذا، زیاد آب نخورید تا شیره گوارشیتان بیش از حد رقیق نشود و‌ ‌به سوء هاضمه دچار نشوید اما در‌‌ ‌فاصله بین افطار تا سحر، تا دلتان می‌خواهد آب بخورید.
3. چای‌‌ شیرین ‌كم رنگ، شیر گرم، فرنی و‌ حلیم ‌كم‌روغن هم برای آغاز افطار مناسب است.‌‌ ‌نان و پنیر و سبزی (ضدعفونی‌شده) و یا نان و پنیر و مغز‌ گردو ‌هم افطاری خوبی است. سبزی را ترجیحا در افطار بخورید، نه سحر. خوردن سبزی در وعده سحری، تشنگی می‌آورد. بادمجان، فلفل و سایر ادویه‌ها هم موجب احساس‌ ‌تشنگی در طول روز می‌شوند.
4. افطار را با خوردن‌ خرما،‌ ‌كشمش،‌ عسل ‌و به طور كلی با یك‌ قند ‌طبیعی آغاز كنید تا اشتهایتان كنترل شود و زیاده‌خوری نكنید.
5. معده خالی به هنگام افطار، تحمل غذای سنگین ندارد. خوردن غذاهای سهل‌الهضم و نرم برای افطار مناسب‌تر است. تخم مرغ نیمرو دیرهضم است و برای افطار چندان مناسب نیست.
6. از خوردن تنقلات فراوان پرهیز كنید. حتماً در وعده افطاری و به خصوص سحری، میوه بخورید. علاوه بر میوه‌جات فصل، از‌ ‌خیسانده برگه آلو، زردآلو،‌ انجیر ‌و مانند اینها هم برای جلوگیری از یبوست استفاده كنید. خورش‌های ملین مثل خورش آلو و خورش‌های سبزی‌دار هم در پیشگیری از یبوست موثرند؛ و همین‌طور سالاد (بدون پیاز) كه مكمل بسیار خوبی برای غذاهای ماه‌‌ ‌مبارك رمضان است.
7. حتماً برای صرف سحری، كمی زودتر از‌ خواب ‌بیدار شوید تا بتوانید بدون عجله و ‌با آرامش خاطر، سحری بخورید. آب،‌ چای،‌ ‌شیر و مانند اینها را در سحریتان فراموش نكنید. اما از خوردن غذاهای چرب و پرحجم خودداری كنید و در نوشیدن چای هم زیاده‌روی نكنید.
8. از ایجاد تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهایی كه نظم دستگاه گوارشتان را به هم می‌ریزد، خودداری كنید. مثلا كله‌پاچه، سیرابی و شیردان ضمن سنگین بودن، موجب تشنگی زیاد‌ ‌می‌شوند. بهتر است سراغشان نروید ولی اگر تمایل به خوردن این غذاها دارید، ترجیحا به صورت كم آب، كم نمك و‌ ‌آن هم در افطار میل كنید.
9. در ماه رمضان، بیشتر از سایر اوقات به بهداشت دهان‌‌ ‌و دندانتان‌ توجه ‌كنید. حتماً بعد از صرف افطار و سحری، دندان‌هایتان را به دقت مسواك كنید و نخ دندان بكشید.
10. از مصرف انواع دسرها و‌ شیرینی‌هایی‌ ‌كه شكر زیادی دارند، خودداری كنید. مصرف قند‌ها و شیرینی‌های طبیعی مانند خرما و‌ ‌توت كه منابع خوبی از املاح، ویتامین‌ها و انرژی هستند به جای انواع شیرینی‌های تهیه‌‌ ‌شده با شكر توصیه می‌شود.
منبع: هفته نامه سلامت


نسخه چاپی