گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
نام گل بنجامین
نام انگلیسی Weeping fig
نام علمی ficus benjamina
زادگاه هند و جنوب شرقی آسیا،اروپا

گیاه بنجامین از جمله گیاهان محبوبی است که می توان از آن در آپارتمان به راحتی نگهداری کرد ، زیرا این گیاه زیبا با برگ های سبز تیره رنگی که دارد اگر در مکان کم نور قرار بگیرد نیز به رشد خود ادامه می دهد.

گیاه بنجامین به خاطر برگ های زیاد ، تیره و براق و همچنین ساقه های باریک و نرمی که دارد به پایین خم می شود از این رو به این گیاه نام برگ انجیر ریز و یا  weeping fig  نیز می گویند.

این گیاه زیبا و دوست داشتنی را اگر در محیطی قرار دهید که از نور خوب و کافی  برخوردار باشد رشد بهتری خواهد داشت و جالب است بدانید که گیاه بنجامین از جمله بهترین گیاهانی است که برای تصفیه ی هوای داخل منزل از آن استفاده می شود. اگر این گیاه دوست داشتنی را در فضای باز قرار دهیم ارتفاع آن تا حدود 100 متر نیز می رسد با این حال در مکان های سرپوشیده مثل باشگاه‌ها، رستوران‌ها و ادارات نیز می توان از این گیاه استفاده کرد.

این درختچه ی زیبای آپارتمانی 850 گونه ی مختلف دارد که در شرایط  مشابهی می توان از آن ها نگهداری کرد ، تنها تفاوت انواع بنجامین در رنگ و اندازه ی برگ های این گیاه است. البته برای نگهداری این گیاه باید نکات ظریفی را رعایت کرد زیرا گیاه بنجامین حساسیت بالایی دارد.

این گیاه زیبای پر طرفدار اصالتا متعلق به جنگل های استوایی به ویژه کشور هندوستان است که به نام های انجیر برگ ریز و فیکوس بنجامین و بنژامین نیز معروف است. از مهمترین ویژگی های این گیاه خارق العاده برگ های سبز و بیضی شکل و حالت ارتجاعی این گیاه است که آن را بیشتر خواستنی کرده است.

گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

انواع بنجامین

1- بنجامین آمستل (Amstel):
یکی از انواع گل بنجامین ، بنجامین آمستل است. این گیاه زیبا به خاطر داشتن برگ های سبز و کشیده و شاخ و برگ های پرپشتش معروف است . این گیاه را به خاطر شکل ظاهری بیشتر در دکوراسیون منزل استفاده می کنند. این گیاه زیبا را نباید در نور مستقیم خورشید قرار داد ، بنجامین نور غیر مستقیم اما فراوان را بیشتر ترجیح می دهد فقط حواستان باشد که این گیاه را به مدت طولانی در سایه قرار ندهید زیرا دچار ریزش برگ هایش خواهد شد ، بهترین مکانی که می توان از این گیاه به خوبی نگهداری کرد پشت پنجره در خانه های جنوبی می باشد و بهتر است هر دو روز یک بار این گیاه را به وسیله ی اسپری غبار پاشی کرد.

گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
2- بنجامین ابلق (نور ستاره ای یا Starlight):
بنجامین ابلق یا نور ستاره ای یکی دیگر از انواع  بنجامین ها است که دارای برگ هایی کرم رنگ و ابلق دارد . بنجامین ابلق را اگر در مکانی قرار دهیم که  در طول روز از نور زیاد و غیر مستقیم برخوردار باشد می تواند تا 2.5 متر رشد کند.

این گیاه زیبا مناسب برای نگهداری در آپارتمان است.

گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
3- بنجامین بلک:
نوع دیگر بنجامین که برگهایی به رنگ سبز تیره مایل به سیاه دارد بنجامین بلک نام دارد که یکی از انواع محبوب بنجامین محسوب می شود . بنجامین بلک نیز مانند دیگر انواعش باید محیطی مناسب برای رشدش داشته باشد در غیر این صورت دچار برگ ریزی می شود.

گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
4- بنجامین پادشاه طلایی (Golden King):
یکی دیگر از اعضای خانواده فیکوس ها بنجامین پادشاه طلایی است این گیاه زیبا با برگ های سبز و طلایی که دارد نظرها را به خود جلب می کند و این گیاه خاص دارای قابلیت فیلتر سموم هوا نیز می باشد.
 
5- بنجامین اگزوتیکا (Exotica):
از دیگر انواع بنجامین ها، بنجامین اگزوتیکا است که دارای برگ های سبز روشن و براق است که با رشد گیاه این برگ ها به سمت پایین خم می شوند و زیبایی خاصی به درختچه می دهد و گاهی ارتفاع این درختچه زیبا تا 1 متر نیز می رسد.

بنجامین اگزوتیکا را بهتر است در مکانی قرار دهیم که از نور فراوانی برخوردار باشد و رطوبت این گیاه را در تابستان باید از طریق غبار پاشی و آبیاری منظم تامین کرد. این گیاه نیز خاصیت فیلتر کردن سموم هوا را نیز دارد.
 
گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
6- بنجامین رجینالد (Reginald):
بنجامین رجینالد یکی از پر استفاده ترین انواع بنجامین است . برگ های این گیاه بیضی شکل و نوک تیز و سبز رنگ است. این گیاه دوست داشتنی نیز مثل هم نوع هایش برای تامین رطوبت باید آبیاری و غبار پاشی  به طور منظم انجام شود.

گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
7- بنجامین ناتاشا (Natasja):
یکی دیگر از بنجامین ها که با دیگر انواعش از نظر ظاهری کمی فرق دارد بنجامین ناتاشا یا ناتاسیا است . این گیاه زیبا دارای برگ هایی باریک و دراز به رنگ سبز تیره استکه گاهی ارتفاع آن به 60 الی 80 سانتیمتر نیز می رسد.

اگر بخواهیم گیاهی سالم داشته باشیم باید آن را در مکانی پر نور قرار دهیم و آبیاری منظمی داشته باشد و نکته مهم در مورد این گیاه این است که از جابجایی آن بپرهیزیم زیرا این کار باعث می شود برگ های گیاه دچار ریزش شود.
 
8- بنجامین کینکی (Kinky):
یکی از انواع دیگر بنجامین که برگ های آن سبز روشن با حاشیه های کرم رنگ است بنجامین کینکی است.

بنجامین دیگری شبیه به بنجامین کینکی است به نام استارلایت که گاهی باهم اشتباه گرفته می شوند از این رو که استارلایت برگ هایی کاملا کرم و سبز دارد ولی بنجامین کینکی برگ هایش سبز روشن با حاشیه ی کرم رنگ است.
 
9- بنجامین ویاندی (Wiandi):
نوع دیگری از بنجامین که برگهای آن کوچکتر و رنگ برگ هایش سبز تیره و براق است و روی برگ هایش فرو رفتگی و قوس دارد بنجامین ویاندی است. این بنجامین زیبا به خاطر جثه کوچکی که دارد بیشتر برای دکوراتیو از آن استفاده می شود و همچنین این درختچه ی زیبا یک تصفیه کننده هوا و یک فیلتر کننده سموم محسوب می شود.
 
10- بنجامین مونیک (Monique):
یکی دیگر از اعضای خانواده ی فوکوس ها که حاشیه ی برگ هایش موج دار است و رنگ برگ هایش سبز تیره و کوچک هستند بنجامین مونیک است . این درختچه آپارتمانی زیبا به دلیل برگ ریزی کمی که دارد نسبت به انواع دیگرش محبوبیت بیشتری دارد. نوع دیگر این گیاه بنجامین مونیک طلایی نام دارد که رنگ برگ هایش سبز روشن است.
 

قلمه زدن و روش تکثیر بنجامین 

برای تکثیر گیاه بنجامین به چند نکته باید توجه کرد ، اول زمان تکثیر گیاه است که بهترین زمان آن از اوایل فصل بهار شروع می شود و تا اواخر تابستان فصل تکثیر ادامه دارد، دوم استفاده کردن از هورمون ریشه زا است که باعث موفقیت هر چه بیشتر در عمل قلمه زدن است.
 

تکثیر بنجامین به روش قلمه زدن

در تکثیر بنجامین به روش قلمه زدن ابتدا باید ساقه ای را انتخاب کنیم که نه زیاد پیر باشد و نه زیاد جوان  و حداقل 15 سانتیمتر طول داشته باشد و قطرش به اندازه ی یک مداد باشد. بعد از اینکه ساقه ی مناسب را انتخاب کردید از یک چاقو و یا قیچی تیز استریل شده استفاده می کنیم و از قسمت پایین گره مطابق عکس برش می دهیم و ساقه ی باقی مانده را نیز تا قسمت بالای گره پایینی برش می زنیم تا گیاه ما رشد بهتری داشته باشد.
 
گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
چیدن برگهای پایینی
در این قسمت برگ های پایینی قلمه را جدا می کنیم تا ۱ الی ۲ برگ روی قلمه باقی بماند این کار باعث می شود انرژی گیاه بیشتر وریشه دهی زودتر انجام شود.

گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
ریشه دار کردن قلمه
قلمه ها را می توان به دو روش ریشه دار کرد یکی در آب و دیگری در خاک ، که بهترین روش ریشه دار کردن قلمه روشی است که در خاک می گذاریم.

برای ریشه دار کردن قلمه ها در خاک در ابتدا خاکی از ترکیب پیت موس و پرلایت تهیه می کنیم و خاک را خوب آبیاری و مرطوب می کنیم و برای کاشت آماده می کنیم بعد انتهای قلمه را به هورمون ریشه زا آغشته می کنیم و در خاک می کاریم و شرایطی مشابه گلخانه برای قلمه ها فراهم می کنیم تا قلمه ها به خوبی ریشه بدهند حتی می توان روی قلمه ها را با یک نایلون پلاستیکی روشن پوشاند و بهتر است برای اینکه گیاه ما دچار مشکلات قارچی نشود در طول روز 2 تا 3 ساعت نایلون را برداشت . ریشه دهی گیاه حدودا 8 هفته طول می کشد و در این مدت باید خاک مرطوب نگه داشته شود ، مراقب باشید که بیش از حد محیط را باطلاقی نکنید زیرا گیاه می پوسد و از بین می رود و نکته دیگر اینکه بهتراست گیاه را در محیطی قرار دهید که دمای آن  حدود ۲۱ الی ۲۳ درجه سانتیگراد باشد.
 
گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

ریشه دار کردن گیاه بنجامین در آب به این صورت است که در ابتدا لیوانی تمیز تهیه کرده و از آبی که با محیط هم دما شده باشد پر می کنیم و قلمه ها را در آن قرار داده و در جایی قرار می دهیم که پر نور ولی نوری فیلتر شده باشد که بهترین جا برای آن پشت پنجره در فاصله 1 تا 2 متری است و باری اینکه ریشه دهی گیاه به مشکل نخورد بهتر است هر هفته آب گیاه را عوض کنید. ریشه دهی گیاه بنجامین در آب حدود 3 تا 4 هفته طول می کشد.

گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
انتقال به خاک
برای انتقال دادن قلمه ها در خاک بعد از ریشه دار شدن، یک گلدان تهیه می کنیم که قطر دهانه آن حدود ۱۳ سانتی متر باشد و آن را از خاکی سبک مثل  خاک کمپوست و پیت ماس پر می کنیم و قلمه ها را با دقت زیاد در خاک می کاریم در این قسمت حواستان باشد به ریشه ها آسیب نرسد زیرا ریشه ها بسیار حساس و شکننده هستند . بعد از اینکه قلمه ها را به خاک منتقل کردیم آن ها را آبیاری می کنیم و گلدان را در جایی قرار می دهیم که نور زیاد ولی غیر مستقیم داشته باشد .

بهترین شرایط برای نگهداری قلمه ها باید به این صورت باشد که دمای محیط را بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سلسیوس نگه داریم و گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهیم ، خاک گیاهمان را مرطوب نگه داریم ، رطوبت محیط را تامین کنیم و همچنین غبار پاشی برای رشد بهتر گیاه انجام دهیم. نکته مهم اینجاست که این گیاه تغییرات دمایی محیط و جابجایی را به هیچ عنوان دوست ندارد و این کار باعث برگ ریزی گیاه می شود.
 
گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

شرایط نگهداری و پرورش گیاه بنجامین

گیاه بنجامین جزء گیاهان خانگی محسوب می شود ، که می توان از آن داخل منزل نگهداری کرد ، اندازه ی بالغ این گیاه از 60 تا 180 سانتی متر می رسد و این گیاه برای رشد به نور فیلتر شده و خاکی که غنی از مواد مغذی باشد نیاز دارد. نام علمی این گیاه بنجامین فیکوس است که به نام های بنجامین، درخت فیکوس، نالان نیز مشهور است. این گیاه زیبا بومی مناطق هند و جنوب شرقی آسیا است.
 
نور
گیاه بنجامین همانطور که گفته شد برای رشد به نور زیاد و فیلتر شده نیاز دارد در آپارتمان بهتر است گلدان را در جایی مثل پشت پنجره قرار دهیم که نور زیاد اما غیر مستقیم داشته باشد . گیاه بنجامین نسبت به جابجایی از خود واکنش نشان می دهد و برگ هایش شروع به ریختن می کند بنابر این تا جایی که ممکن است از جابجایی این گیاه خودداری کنید.
 
خاک
خاکی که باید برای گیاه بنجامین استفاده کرد باید دارای مواد عالی و غنی  و از زهکشی بالایی برخوردار باشد. برای گیاه بنجامین خاک حاوی پرلیت، شن و ورمیکولیت مناسب است.
 
آب
آبیاری گیاه بنجامین بهتر است به طور مرتب انجام شود اما حواستان باشد که بیش از حد آبیاری نکنید زیرا باعث برگ ریزی در گیاه و پوسیدگی ریشه می شوید بهتر است خاک گیاه مرطوب نگه داشته شود.

گل بنجامین؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
دما و رطوبت
گیاه بنجامین در کل رطوبت  بالا را دوست دارد ، بهتر است در طول شب این گیاه در دمای بین 65 تا 70 درجه فارنهایت قرار بگیرد و در طول روز در دمای بین 75 تا 85 درجه فارنهایت باشد تا گیاه ما از رشد و کیفیت بالایی برخوردار باشد.

استفاده از دستگاه بخور در منزل باعث می شود که گیاه رطوبت لازم را داشته باشد .
 
کود
گیاه بنجامین از جمله گیاهانی است که در طول رشدش به کوددهی زیاد نیاز دارد و بهتر است از مکمل هایی مثل منیزیم و منگنز استفاده کنیم. به یک نکته توجه کنید که اگر گیاه شما با تمام شرایط ایده آل باز هم برگ ریزی داشت باید به دنبال آفاتی همچون حشرات، شته ها، و مگس سفید بگردید
 
هرس
هرس کردن گیاه بنجامین بهتر است در فصل زمستان زمانی که گیاه در خواب است انجام شود و بهتراست زمانی که گیاه در حال رشد است انجام نشود زیرا باعث آسیب دیدن گیاه می شود.


منبع: خانه و خانواده راسخون
نسخه چاپی