کالری سیب چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی سیب در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 48 کیلوکالری
کربوهیدرات 12.76 گرم
پروتئین 0.27 گرم
چربی 0.13 گرم
آب 86.67 گرم
فیبر 1.30 گرم
قند 10.10 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در سیب در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 2.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.05 میلی گرم
ویتامین K 0.60 میکروگرم
ویتامین C 4.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.02 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.03 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.09 میلی گرم
کولین (B4) 3.40میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.07 میلی گرم
ویتامین B6 0.04 میلی گرم
فولات (B9) 0.00 میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در سیب در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 5.00 میلی گرم
آهن 0.07 میلی گرم
منیزیم 4.00 میلی گرم
فسفر 11.00 میلی گرم
پتاسیم 90.00 میلی گرم
سدیم 0.00 میلی گرم
روی 0.05 میلی گرم
مس 0.03 میلی گرم
منگنز 0.04 میلی گرم
سلنیم 0.00 میکرو گرم
 

سیب برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
بهبود سلامت مغز و دستگاه عصبی
سیب با دارا بودن ویتامین های گروه B و هچنین منیزیم و فسفر باعث آرامش دستگاه عصبی میشود.با مصرف منظم سیب میتوان از بیماری های مغزی همچون آلزایمر و پارکینسون در امان بود چراکه سیب از از نابودی تدریجی سلول‌ های ترشح‌ کننده‌ دوپامین جلوگیری میکند.
 
بهبود سلامت دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا
سیب منبعی غنی از فیبر است و همان طور که میدانید فیبر باعث تحرک روده و جلوگیری از یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سایر اختلالات معده می شود.با مصرف روزانه سیب میتوان عملکرد باکتری‌ های موجود در روده‌ بزرگ را بهبود بخشید و این سبب جذب حداکثری مواد مغذی و همچنین از بین رفتن باکتری های مضر میشود.
 
سطح کلسترول بد بدن را پایین می آورد
فیبر موجود در سیب سطح کلسترول بد بدن را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و بدن را در برابر بیماری قلبی عروقی ایمن میکند. طبق تحقیقات انجام شده با خوردن یک سیب در شبانه روز به مدت شش ماه میتوان کاهش 23 درصدی کلسترول LDL  (بد) و 4 درصدی در کلسترول HDL (خوب) را شاهد بود.
 
کاهش وزن و تناسب اندام
از آنجا که سیب مقدار زیادی آب و فیبر دارد میتواند احساس سیری ایجاد کند و باعث کاهش اشتها شود کالری موجود در سیب سریع سوزانده شده و جذب بدن نمیشود و درواقع سرغت متابولیسن بدن را افزایش میدهد.بنابراین گنجاندن یک عدد سیب در رژیم غذایی افرادی که به دنبال کاهش وزن و تنسب اندام هستند توصیه میشود.
 
طراوت و شادابی پوست
رادیکال های آزاد به طور مستقیم با پیری، چین و چروک، لک و کک و مک پوستی ارتباط دارد اما با مصرف سیب که سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است میتوان اثرات مخرب این رادیکال های آزاد را کاهش داد از طرفی سیب گردش خو را نیز بهبود میبخشد که پوست را جوان و تازه می کند و نقاط آسیب دیده را ترمیم و از ایجاد آکنه جلوگیری میکند.
 
بهبود قدرت بینایی
سیب منبعی غنی از ترکیبات فلاونوئیدها و فیتواتوتوپ های آنتی اکسیدانی است که باعث جلوگیری از انواع بیماری های چشمی همچون آب مروارید، گلوکوم و شب کوری میشود و موجب افزایش قدرت بینایی چشم میشود.
 
تقویت سیستم ایمنی بدن
سیب سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است که این دو مورد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر بیماری هایی همچون آنفلوانزا و سرما خوردگی مصون میدارد.
 
بیماران مبتلا به دیابت
پلی فنول ماده ای است که با کاهش جذب کربوهیدرات، نوسانات سطح قند خون را که در جریان خون رخ می دهد، کاهش می دهد و دیابت را کنترل میکند. سیب با داشتن پلی فنول و فیبر بسیار جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش داده و و باعث آزاد شدن انسولین میشود که بدین وسیله سطح قند خون در بدن کنترل میشود بنابراین به افراد دیابتی خوردن یک عدد سیب در طول روز توصیه میشود البته بهتر است سیب را پوست نکنید تا فیبر بیشتری داشته باشد.
 
افرادی که از بیماری کم خونی رنج میبرند
سیب سرشار از آهن است آهن موجود در مواد غذایی سبب افزایش تعداد گلبول های قرمز و درنتیجه اکسیژن زایی مناسب سیستم های ضروری بدن را به دنبال دارد که نه تنها از کم خونی جلوگیری میکند بلکه سبب بهبود گردش خون نیز میشود.
 
بهبود عملکرد دستگاه تنفسی
سیب با داشتن فیتوکمیکال ها و پلی فنول ها به یک ماده غذایی ضد التهاب تبدیل شده است که باعث از بین رفتن مشکلات تنفسی و درمان آسم و بهبود عملکرد ریه ها میشود.
 
استحکام و تقویت استخوان ها
سیب با ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی که دارد استخون ها را تقویت کرده و همچنین با داشتن کلسیم بسیار از بروز بیماری های همچون پوکی استخوان ،آرتروز و رماتیسم جلوگیری می کند.
 
دندان های سالم و محکم
وقتی که یک سیب را گاز میزنیم و می جویم فیبر موجود در سیب دندان ها را تمیز کرده و باکتری‌های دهان را از بین میبرد و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری میکند.از طرفی یکی دیگر از مزایای جویدن سیب این است که عضلات فک را قوی‌ تر می‌سازد.

منبع: تغذیه راسخون
نسخه چاپی