آشنایی با انواع روش های جراحی بینی و کاربرد هر کدام
آشنایی با انواع روش های جراحی بینی از قبیل رینوپلاستی، سیتوپلاستی و آلارپلاستی برای افرادی که قصد انجام عمل بینی را دارند بسیار مهم می باشد. جراحی زیبایی بینی از جمله عمل هایی می باشد که در میان همه افراد به خصوص جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است.

رینوپلاستی به عنوان یکی دیگر از نام های عمل زیبایی بینی به شمار می آید که در طول آن سایز، فرم و تقارن کلیه بخش های بینی از جمله پره ها، نوک و پل تغییر کرده و بینی متعادل تر می شود.

انجام دادن این عمل به دو شیوه باز و بسته امکان پذیر می باشدکه پزشک با توجه به شرایط شما یکی از شیوه ها را انتخاب خواهد کرد.

جراحی بینی به آن دسته از افرادی که از سایز و شکل ظاهری بینی خود رضایت ندارند این امکان را می دهد تا به فرم مناسب بینی خود دست پیدا کنند. به علاوه جراحی زیبایی بینی کمک می کند تا بینی هایی که از لحاظ عملکرد صدمات جدی دیده اند به بهترین شکل ممکن بهبود یابند. برای آشنایی بیشتر با این جراحی در ادامه مطلب قصد داریم مطالب جامع تری را در اختیارتان قرار دهیم.

 عمل جراحی بینی چیست ؟

رینوپلاستی یا همان جراحی بینی یکی از عمل های زیبایی می باشد که با انجام آن کلیه معایب ظاهری بینی برطرف می شود. با استفاده از این جراحی محبوب و پرطرفدار بینی شکل ظاهری زیبایی به خود می گیرد و با اجزای دیگر صورت تناسب پیدا می کند. در این نوع عمل شکل بینی های گوشتی، استخوانی و غیره اصلاح شده و ناهنجاری ها و مشکلات بینی رفع می گردند.

لازم به ذکر است که انواع روش های جراحی بینی یا رینوپلاستی تحت بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شوند. با توجه به اینکه نقص ظاهری در هر یک از افراد یکسان نیست به همین جهت جراح شیوه جراحی بینی را براساس آناتومی بینی انتخاب می نماید. در بخش بعدی هر کدام از روش های جراحی بینی را مورد بررسی قرار می دهیم.

رینوپلاستی یک شیوه عمل زیبایی بینی می باشد که توانایی رساندن بینی شما به شکل و فرم دلخواهتان را دارد. در این عمل به طور معمول جراح بینی را از بخش پایینی می شکافد و بعد براساس تغییرات مورد نیاز در پره های بینی، غضروف، شکل و فرم استخوان بینی تغییر ایجاد می کند.

امکان استفاده از رینوپلاستی برای برطرف نمودن مشکلات تنفسی یا پولیپ وجود دارد. در این عمل برای اینکه گرفتگی بینی به طور کامل برطرف شود و فرد به راحتی و آسانی قادر به نفس کشیدن باشد صاف شدن استخوان تقسیم کننده داخلی بینی انجام می گیرد.

پزشک در این عمل دیواره های کناری بینی را هم صاف می کند تا علاوه بر رفع شدن مشکلات تنفسی شخص بینی او نیز فرمی زیبا به خود بگیرد. در حال حاضر رینوپلاستی با استفاده از 3 شیوه جراحی بینی باز، جراحی بینی بسته و آلارپلاستی انجام می شود.
 
آشنایی با انواع روش های جراحی بینی و کاربرد هر کدام

انواع روش های جراحی بینی

عمل زیبایی بینی با توجه به نوع بینی و مشکلات بینی دارای انواع گوناگونی می باشد. عمل نوک بینی، عمل پولیپ بینی، عمل بینی قوزدار، عمل بینی گوشتی، عمل انحراف بینی، جراحی بینی استخوانی و جراحی شکستگی بینی جزء انواع عمل های زیبایی بینی محسوب می شوند. 

عمل نوک بینی و نحوه انجام آن به چه صورت است ؟

اشخاصی که برای انجام عمل زیبایی بینی اقدام می کنند هدف های مختلفی دارند که اصلاح و ترمیم نوک بینی به عنوان اصلی ترین و رایج ترین آنها به شمار می آید. عمل نوک بینی در درون بینی انجام می شود و پزشک به راحتی و آسانی قادر است از درون بینی تغییرات مورد نیاز را بر روی استخوان و همچنین غضروف بینی اعمال کند.

جراح برای اصلاح کردن نوک بینی در این نوع عمل غضروف های بسیار قوی و محکمی را به غضروف های نوک بینی می چسباند تا منجر به افزایش زیبایی و استحکام نوک بینی گردد.

عمل پولیپ بینی

بعد از آخرین تشخیص پزشک برای انجام عمل پولیپ بینی اقدام می کند و در این نوع جراحی به طور معمول نیازی نیست که بر روی پوست بینی برش ایجاد شود. پزشک دستگاه آندوسکوپی را در داخل بینی فرو می برد و به این صورت عمل را آغاز می کند.

با انجام چنین کاری پزشک خیلی راحت به مسیر کارش پی برده و می داند که در کدام مرحله می بایست چه کاری انجام شود. لازم است که پزشک در مرحله آخر سینوس ها را به شکل صحیح و اصولی شستشو دهد تا از این طریق مانع بروز مشکلات دوباره شود و مواد اضافی موجود در بینی را بیرون آورد. با انجام این کار کلیه مشکلات فرد به طور کامل رفع خواهند شد.

 
آشنایی با انواع روش های جراحی بینی و کاربرد هر کدام

روش جراحی بینی قوزدار چگونه است ؟

منظور از قوز بینی، حالت برآمدگی روی بینی می باشد که ظاهر بینی را هم تحت تاثیر قرار می دهد. قوز بینی از لحاظ سایز تنوع بسیار زیادی دارد. در صورتی که بر روی بینی برآمدگی وجود داشته باشد باعث می شود تا بینی در چهره بیشتر افراد به شکل استخوانی و عقابی به نظر برسد و بینی با اجزای دیگر صورت تناسب و هماهنگی نداشته باشد.

این مسئله زیبایی بینی را برهم می زند و از جمله عواملی می باشد که توجه همه افراد را به سوی خود جلب خواهد کرد. از طرفی دیگر باعث می شود تا اعتماد به نفس افراد تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.

بنابراین شخصی که بر روی بینی خود دارای برآمدگی است برای اینکه در زیبایی بینی و صورت خود تعادل را به وجود آورد و بینی خود را با دیگر اجزای صورت متناسب سازد لازم است که عمل بینی قوزدار را انجام دهد. 

جراحی بینی های گوشتی چگونه انجام می شود؟

یکی از مهمترین و اصلی ترین کارهایی که در جراحی بینی های گوشتی انجام می شود این است که بافت از یک طرف کاهش پیدا کند و بافت به بخش های دیگر اضافه شود. برداشت بافت افزودنی در بیشتر موارد از غضروف تیغه بینی صورت می گیرد.

زمانی که بینی صدمه دیده است و تیغه بینی دارای غضروف نیست پزشک غضروف گوش را بدون آسیب وارد کردن به ظاهر گوش مورد استفاده قرار می دهد. به این صورت چیزهای برداشته شده از غضروف بینی و یا اضافه شده به آن منجر می گردد تا نوک بینی خیلی جمع تر شود. این کار همچنین افزایش تقویت پایه بینی، زیبایی و دوام عمل جراحی بینی را به دنبال خواهد داشت.

سیتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی چیست ؟

عمل انحراف بینی که به آن سیتوپلاستی نیز گفته می شود به عنوان یک نوع جراحی بدون زیبایی به شمار می آید. در این نوع جراحی پزشک به شکل خاص و تخصصی تمام تمرکز خود را فقط بر روی درمان کردن این اختلال قرار می دهد.

در حقیقت جراحان با مورد استفاده قرار دادن این شیوه قصد بهبود بخشیدن تنفس فرد را دارند. همچنین می خواهند مشکلی که باعث شده تا شخص احساس ناراحتی کند را به طور کامل رفع نمایند.

اگرچه جراح با استفاده از این روش قادر به ایجاد کردن تغییرات زیادی در ظاهر بینی نخواهد بود، ولی می تواند تغییرات نامحسوس فراوانی را به وجود آورد. این نکته را درنظر بگیرید که هدف از انجام عمل انحراف بینی یا سیتوپلاستی زیبایی بینی نمی باشد بلکه از طریق آن تنفس و مواردی از این قبیل بهبود پیدا می کند.

جراحی بینی استخوانی

شخصی که بینی استخوانی دارد قادر به انتخاب کردن هر کدام از فرم های بینی می باشد. به دلیل اینکه استخوان ها و غضروف های بینی او استحکام بالایی داشته و ضخامت پوست آن نیز زیاد نیست.

در نتیجه پزشک به راحتی و آسانی می تواند به این نوع بینی فرم دهد. افرادی که بینی آنها استخوانی است می توانند با درنظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل جنسیت و سلیقه یکی از بهترین و مناسب ترین فرم های بینی را برای خود انتخاب کنند.

 بینی شکسته و جراحی آن

یک سوم اسکلت بینی شامل استخوان و و دو سوم آن هم از غضروف برخوردار می باشد. میزان شکستگی بینی با توجه به ضربه ای که به آن وارد شده است تعیین خواهد شد. گاهی اوقات شدت ضربه به اندازه ای زیاد است که باعث می شود تا استخوان و غضروف بینی جا به جا شود و به غیر از زیبایی امکان دارد در عملکرد تنفسی شخص هم مشکل به وجود آورد.

کسانی که بینی آنها دچار شکستگی شده است تا یک ماه قادرند برای برطرف کردن شکستگی و جا انداختن شکستگی که بر روی به وجود آمده به جراح بینی مراجعه نمایند. بعد از اینکه این دوره زمانی سپری شد جراح عمل بینی شکسته را بر روی بینی شخص انجام می دهد.

کاندید مناسب جراحی بینی

اشخاصی که از استعمال دخانیات و سیگار کشیدن اجتناب می کنند یکی از کاندیداهای مناسب برای انجام جراحی بینی به حساب می آیند. همچنین افرادی که از لحاظ فیزیکی هیچ گونه مشکلی ندارند و به بیماری خاصی مبتلا نیستند می توانند برای یکی از انواع روش های جراحی بینی متناسب با شرایط خود اقدام کنند.

در صورتی که جزء آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهبود ظاهر خود هستید می توانید عمل زیبایی بینی را انجام دهید.

 منبع : mediran.clinic
نسخه چاپی