شهر ایلام کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن


مشخصات

کشور ایران
استان ایلام
شهرستان ایلام
بخش مرکزی
جمعیت ۱۹۴٬۰۳۰ نفر
مساحت ۲۰٬۱۳۳ کیلومتر مربع
زبان‌ گفتار زبان کردی و لری
ارتفاع از سطح دریا ۱۴۲۷ متر
مذهب اسلام
شرایط آب و هوا معتدل کوهستانی و بهاری
‌پیش شماره تلفن ۰۸۴
شناسهٔ ملی خودرو  ایران ب ۹۸
ره‌ آورد بِژی برساق، کُله کنجی، شاتیه (حلوای خرما)، روغن دان (روغن حیوانی)

مساحت استان ایلام  19086 کیلومتر مربع میباشد، که تقریبا 1.4 درصد مساحت کل کشور را در بر گرفته است. از لخاظ وسعت بیست و دومین استان در نظر گرفته شده است. ایلام در ناحیه ای کوهستانی و نیمه‌گرم و در غرب دامنه زاگرس واقع گردیده.شهر ایلام به دلیل زیبایی های طبیعی زیادی که دارد به عروس زاگرس معروف است. طبق نظر محققان ایلام بخشی از عیلام باستان بوده است که قدمت آن به 3000 هزار سال قبل باز میگردد و از آن در کتاب های تاریخی با اسم آلامتو یا آلام به معنای کوهستان یا کشور طلوع خورشید نام برده شده است.

مردمان این شهر اقوام کرد، لر و لک می باشند و گویش آنها معمولا یکی از گویش های کردی به نام فیلی است. لهجه های گویش فیلی رایج در شهر شامل ملکشاهی و ایلامی میباشد.

ایلام به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و بناهای باستانی جزو زیباترین شهر های استان است و سالانه گردشگران زیادی به این شهر سفر میکنند.

بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام گردید، جمعیت شهر ایلام ۱۹۴٬۰۳۰ نفر بوده است. بیشترین جمعیت این شهر از اقوام کرد و لر و بخش کمی از آن از سایر اقوام کشورمان مثل  اعراب خوزستان هستند. همین هم نشینی اقوام گوناگون در ایلام سبب گردیده تا فرهنگ ترکیبی در این منطقه به وجود آید که شناخت همین فرهنگ جزو جذابیت های سفر به ایلام است.

آداب و رسوم این استان نیز بسیار شگفت انگیز است که منجر به برگزاری مراسمات سنتی مانند چمر، دستگیرانی، دامادچرانه و سایر مراسم های عروسی می شود. برای شناخت بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایلام پیشنهاد میکنیم به این استان سفر کرده و با مردم محلی ایلام هم سخن شوید و روایت های این مراسمات سنتی را از خود مردم ایلام بشنوید.
 

این شهرستان شامل بخش‌ های زیر می‌باشد:

 
بخش:
مرکزی
 
دهستان:
ده پائین، کشوری، میش خاص، علیشروان
 
روستاها:
روستای حیدرآباد، روستای پاقلا، روستای کله جوب، روستای سرابکلان و سیمره، روستای کلم و ....
 

جای‌ های دیدنی شهر ایلام


قلعه والی
 
قلعه والی
یکی از جاذبه های تاریخی شهر ایلام قلعه والی است که به دست غلام رضا خان والی بنا گردیده. معماری این بنا بسیار زبانزد و جذاب است و برای دیدن آن باید بلیط تهیه کنید.

کاخ فلاحتی
 
کاخ فلاحتی
قدمت کاخ فلاحتی به زمان قاجار باز میگردد و امروزه یکی از بناهای تاریخی باستانی به شمار میرود. این کاخ در سال 1390 به موزه کشاورزی استان ایلام مبدل گردید و در آن ابزارهای کشاورزی، سندهای زمین های کشاورزی و گیاهان دارویی به نمایش گذاشته میشود.

طاق شیرین و فرهاد
 
طاق شیرین و فرهاد
یکی از جاذبه های معروف این شهر طاق شیرین و فرهاد است و چیزی که به آن جذابیت بخشیده داستان به و جود آمدن این طاق است. طبق گفته محققان این بنا توسط فرهاد برای شیرین در یک نصف روز ساخته شده. نکته قابل توجه در این طاق این است که برای ساخت آن هیچ ملاتی استفاده نشده و تماما سنگ تراشیده شده است. برای دیدن این طاق باید به تنگ کوشک در روستای چهل زرعی بروید.

نقش برجسته گل گل
 
نقش برجسته گل گل
قدمت این اثر تاریخی به زمان آشوریان و به 3000 سال پیش باز میگردد. محل بازدید این اثر جذاب روستای گل گل در 25 کیلومتری ایلام است.

تنگ بهرام چوبین
 
تنگ بهرام چوبین
اگر میخواهید زیبا ترین جاذبه طبیعی شهر ایلام را ببینید حتما سری به تنگ بهرام چوبین بزنید. این تنگه در دره شهر این استان قرار گرفته است. محققان دلیل نام گذاری این منطقه را این میدانند که در زمان گذشته این تنگه اقامتگاهی ییلاقی برای سردار نامدار ساسانی ایران بهرام چوبینه بوده است.

تنگ کافرین
 
تنگ کافرین
اگر عاشق قایق سواری و دیدن آب های شفاف هستید پیشنهاد میکنم حتما سری به تنگ کافرین بزنید. تنگ کافرین در روستای بدره استو تین واقع شده است و سالیانه گردشگران زیادی را به این روستا میکشاند. این جاذبه طبیعی چشم انداز های زیبایی دارد که وصف نشدنی میباشد. توصیه‌ می کنیم در سفر به ایلام از دیدن آن دریغ نکنید.

آبشار ماربره
 
آبشار ماربره
برای دیدن این آبشار حتما در فصل بهار به شهر ایلام بروید زیرا زیبایی این جاذبه طبیعی در بهار دو چندان میشود. این آبشار در بین دو روستای ارمو و کل سفید و در20 کیلومتری جاده دره شهر قرار گرفته است و می توان گفت جزو زیباترین آبشارهای ایرانی محسوب میگردد.

شهر ایلام کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
کبیر کوه
کبیر کوه یکی از جادبه های طبیعی پر طرفدار در شهر ایلام است که از شمال غربی تا جنوب شرقی ایلام را در برگرفته است. وسعت کبیرکوه ۲۰ هزار هکتار میباشد و متشکل از  مناطق حفاظت شده جنگلی است و انواع گونه های جانوری و حیوانی را در آن میتوانید ببینید.

کوه قلاقیران
 
کوه قلاقیران
یکی از جذاب ترین کوه های دیدنی در شهر ایلام کوه قلاقیران است.طبیعت بی نظیر آن قابل توصیف نیست، وقتی به ایلام سفر میکنید خودتان را از دیدن این کوه محروم نکنید. کوه قلاقیران  با شهر ایلام سه کیاومتر فاصله دارد و ارتفاع آن 2152 متر است. این کوه معروف به استواری در شهر ایلام است و نماد استقامت این شهر محسوب میگردد. طبق گفته ها طرح میدان آزادی در شهر تهران از این کوه گرفته شده است. این منطقه بکر مخصوص گردشگرانی است که به کوه و مناطق کوهستانی علاقه وافر دارند و عاشق گذراندن وقت در ارتفاعات با آب و هوای پاک هستند.

منطقه جنگلی ششدار
 
منطقه جنگلی ششدار
اگر عاشق درخت و فضای سرسبز هستید پیشنهاد ما به شما بازدید از منطقه جنگلی ششدار است. این جاذبه طبیعی در 5 کیلومتری شهر ایلام و نزدیک به کوه قلاقیرانواقع شده است. نام دیگر این جنگل «پارک جنگلی ششدار» است، و یکی از دلایلی که سالانه گردشگران زیادی به این پارک می آیند  طبیعت کاملا دست‌ نخورده و طبیعی این پارک است. بهترین فصول برای بازدید از این جنگل زیبا فصل بهار و پاییز میباشد، چرا که سرسبزی آن در فصل بهار دو چندان میشود و فضای سر تاسر جنگل با عطر شکوفه پر میشود و در فصل پاییز انبوهی از رنگهای مختلف را میتوان در این پارک دید.

 

افراد مشهور و مشاهیر شهر ایلام

 
ولی محمد امیدی
ولی محمد امیدی در سال 1301 در کارزان از توابع شهرستان شیروان چرداول در خانواده ای دامدا وکشاورز به دنیا آمد. از دوران کودکی به سرودن شعر علاقه داشت و در زمینه های مختلفی اشعارزیادی به زبان کردی سروده است. زمینه شعر این شاعر معروف توصیف، عشق ودلدادگی حماسه و دلاوری های رزمندگان در جبهه های جنگ می باشد. آقای امیدی بازنشسته ی کارخانه ی کارتن سازی تهران میباشد.
 
حشمت منصوری
در سال 1315 در ایلام چشم به جهان گشود. از همان زمان کودکی شروع به سرودن شعر به زبان کردی کرد و اکنون از چهره های سرشناس و معروف زبان و ادبیات کردی است. او کارمند بازنشسته آموزش وپرورش است.
 
ایرج خالصی
در سال 1322 در ایلام متولد گردید وی سروده های زیادی به زبان کردی وفارسی دارد . خالصی دکترای حقوق بوده وهم اینک یکی از وکلای موفق وبرجسته کشور است ودر تهران به ادای رسالت خطیر خویش می پردازد.
 
نجف
یکی دیگر از شاعران کردی گویی شهر ایلام نجف است. وی یکی از شاعران توانمند و خوش ذوق در زمینه سرودن اشعار کردی محسوب میشود. او یکی از شعرای معروف زمان خود بوده است که بسیار زبانزد مردم آن دوران بود. نام دیگر این شاعر خوش ذوق ترکه میر رایج است.
 
عبدالجبار کاکایی
عبدالجبار کاکایی ملقب به ژنرال شاعری در ایران است، در سال 1342 در ایلام متولد گردید. او کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و عضو موسسه نشر آثار امام می باشد. از آثار معروف او میتوان به زنبیلی از ترانه، بررسی تطبیقی ادبیات پایداری ایران و جهان، حتی اگر آیینه باشی، سال های تاکنون، مرثیه ی روح، آوازهای واپسین و... اشاره کرد.
 
علامه سید جعفر اعرجی
ایشان در سال 1274 هجری قمری در شهر ایلام به دنیا آمد و در سال 1333 هجری قمری چشم از جهان گشود. یکی از کارهای مهمی که این شخص انجام داده این است که در اوضاع نابه سامان حکومت قاجار در رابطه با انساب و نسب‌ شناسی مربوط به اعراب مقیم ایران تحقیقاتی انجام داده و و مسافرت‌ هایی به شهرهای مختلف ایران نموده و اطلاعاتی را جمع‌ آوری کرده است. وی در این زمینه کتابی نوشته و 61 کتاب و رساله از وی در رابطه با علم انساب، تاریخ، لغت و علوم اسلامی به جا مانده است.

منبع: راسخون
نسخه چاپی