راهكارهاي افزايش اعتماد به نفس

راهكارهاي افزايش اعتماد به نفس
راهكارهاي افزايش اعتماد به نفس


 






 

1-در مقابل آينه بايستيد و از خود تعريف كنيد:
 

اين كار در كسب اعتماد به نفس، بسيار مؤثر است. هر روز صبح چند دقيقه اين كار را انجام دهيد. سعي كنيد هنگام نگاه كردن در آينه به موارد مثبت چهره خود نگاه كرده و از آن تعريف كنيد.

2- در حال زندگي كنيد:
 

اگر در حال زندگي كنيد و تمام انرژي خود را متوجه زندگي در لحظه نماييد، فرداي شما هم تضمين خواهد شد. چرا كه فرداي شما محصول عملكرد صحيح امروز شما است. اگر عمر خود را در حسرت ديروز با نگراني فردا سپري كنيد، لحظه‌ها را از دست خواهيد داد و اين به معني از دست دادن فردا نيز مي‌باشد.

3- دست دادن خودرا محكم‌تر كنيد:
 

به اصطلاح شل و وارفته دست ندهيد، به خصوص اگر نظامي هستيد، محكم و قدرتمند دست بدهيد و همچنين گرم و صميمانه.

4- به موفقيت‌هاي خود نگاهي بيندازيد:
 

از موفقيت‌هايي كه تاكنون داشته‌ايد، براي خود ليست تهيه كرده و همراه خود داشته باشيد و هرگاه احساس عدم اعتماد به نفس كرديد، نگاهي به آن بيندازيد.

5- به خودتان تبريك بگوييد:
 

حتي از گفتن جمله‌هايي مانند شب بخير و دوستت دارم به خود امتناع نورزيد. حتي براي خود جشن تولد بگيريد و در كل به خودتان برسيد.

6- نيروي نگاه خود را تقويت نماييد:
 

افراد نظامي به خصوص آن‌هايي كه در شغل فرماندهي بوده‌اند ناخودآگاه نيروي قدرتمندي دارند، اگر مي‌خواهيد به اين مرحله برسيد، تمرين مؤثر زير را انجام دهيد: «ساچمه‌اي سياه را در وسط سيني قرار دهيد، و سعي كنيد با نگاه خود از فاصله 2 متري آن را حركت دهيد.»

7- هميشه با خود مبلغي پول داشته باشيد:
 

وجود مقداري پول در جيب و كيف شما، اعتماد به نفستان را زياد مي‌كند، تاكنون شما شايد اين موضوع را بسيار تجربه كرده باشيد.

8- مهم‌تر از همه نه گفتن را ياد بگيريد:
 

بسياري از افراد، قدرت نه گفتن را ندارند و اين موارد براي آنان مشكل‌هايي ايجاد نموده است. اگر پيشنهاد يا درخواستي به شما مي‌شود كه ميل نداريد آنرا بپذيريد، با قاطعيت اما با احترام بگوييد نه.

9- فكر كنيد كه اعتماد به نفس بي‌نظيري داريد:
 

هرگز اين فكر را به خود راه ندهيد كه اعتماد به نفس نداريد، هميشه سعي كنيد نسبت به خود فكرهاي مثبت و والايي داشته باشيد. اگر خودتان فكر كنيد كه اعتماد به نفس نداريد، چه‌طور انتظار داريد كه ديگران فكر كنند كه شما اعتماد به نفس داريد. فراموش نكنيد كه به هرچه فكر كنيد، به سرتان مي‌آيد. اگر فكر كنيد كه كاري را نمي‌توانيد انجام دهيد به طور حتم نمي‌توايند. آنچه مهم است، فقط افكار شماست.

10- سرعت راه‌رفتن خود را بيشتر كنيد:
 

كسي كه اعتماد به نفس دارد گام‌هاي مستحكم بر مي‌دارد و هدفمند راه مي‌رود. قوي، قدرتمند و پر انرژي باشيد.

11- سر خود را بالا نگه داريد:
 

اين كار باعث مي‌شود جريان خون از قلب به مغز (خون شرياني) و از مغز به قلب خون وريدي) به آساني انجام پذيرد. حجم ريه‌ها افزايش يابد و در واحد زمان، اكسيژن بيشتري با خون مبادله شود. راه‌هاي هوايي از قبيل ناي، نايژه‌ها، حلق وبيني تا حدودي در يك امتداد قرار گيرند و تنفس، راحت‌تر شود، ميزان ديد بيشتر شود، به برازندگي ظاهري شخص كمك كند و از همه مهم‌تر، اعتماد به نفس شخص را زياد مي‌كند.

12- با ترس خود روبه‌رو شويد:
 

مطمئن باشيد چيزي كه از آن ترس داريد به آن بدي كه شما فكر مي‌كنيد نيستند. روبه‌رو شدن با آنچه شما از آن مي‌ترسيد باعث افزايش اعتماد به نفس مي‌شود.

13- صحبت كنيد:
 

اغلب اوقات در مورد يك موقعيت با يك شخص دچار توهماتي مي‌شويم كه درست نيستند، اگر شك و ترديد و سؤالي براي شما پيش بيايد و آن را رفع نكنيد، اين شك و ترديد روي رفتار شما تأثير مي‌گذارد.

14- مغلوب نشويد:
 

چيز ديگري را انتخاب كنيد. شما با يك تجربه ناموفق مغلوب نمي‌شويد، به اين فكر كنيد كه آيا هيچكس قبل از موفقيت شكست نخورده است. تنها چيزي كه احتياج داريد يك راه متفاوت است.

15- عذر تراشي نكنيد:
 

شايع‌ترين بهانه‌اي كه مي‌تواند در برابر هر تغيير مثبتي آورده شود، اين است كه من ذاتاً اين‌طور هستم يا من اين‌طور بزرگ شده‌ام، خير، عذر شما پذيرفته نيست.

16- مهارت‌هاي ارتباطي خود را گسترش دهيد:
 

در واقع خود باوري و اعتماد به نفس ريشه در ارتباط با ديگران دارد. داشتن ارتباط اجتماعي به افراد كمك مي‌كند تا واقعيت‌هايي را در مورد خود بدانند. اين افراد مي‌آموزند كه در درون اجتماع برخي از افراد توانايي‌هاي بيش‌تر از آن‌ها و برخي ديگر توانايي‌هاي كمتر از آن‌ها دارندو در واقع آن ها مي‌آموزند كه كم توان‌ترين افراد جامعه در همه ويژگي‌ها نيستند.

17- در اجتماع بودن را تمرين كنيد:
 

به فعاليت‌هايي ملحق گرديد كه همواره در ارتباط با ديگران باشيد، مانند: باشگاه، كلاس‌هاي ورزشي، انجمن‌هاي دانشجويي و كلوپ‌هاي تفريحي، در اين محيط‌ها همواره بايد اجتماعي بوده و با مردم معاشرت كنيد. پس از مدتي خواهيد ديد ارتباط با ديگران برايتان عادي و راحت مي‌شود.

18- از طرد شدن نهراسيد:
 

يكي از عامل‌هاي اصلي در اعتماد به نفس پايين، ترس از عدم پذيرش (طرد شدن) است. آنچه را كه فكر مي‌كنيد درست است انجام دهيد. به ياد داشته باشيد اين انتظار اشتباهي است كه بخواهيم هميشه مورد پذيرش و تأييد ديگران باشيم.

19- نگرش مثبت داشته باشيد:
 

سعي كنيد به موفقيت‌ها و نكات قدرت خود فكر كنيد. ترفند كار در اين است كه خود آگاه (تمركز حواس به خود) نباشيد. اعتماد به نفس پايين، ترديد و دودلي هنگامي رخ مي‌دهد كه شما به عيوب و نقايص خود فكر مي‌كنيد. در عوض افكارتان را سراسر به شخصي كه در حال گفت‌وگو هستيد متمركز گردانيد. هم شما اضطراب خود را از خاطر خواهيد برد و هم اينكه طرف مقابل از توجه شما خرسند و مشعوف خواهد شد.

20- توقعات خود را كاهش دهيد:
 

هميشه عالي بودن غير ممكن است افرادي كه مي‌خواهند هميشه عالي باشند هيچ‌كاري را انجام نمي‌دهند.

21- كارها را تمام كنيد:
 

تمامي وظايف و كارهايي را كه به عهده مي‌گيريد، به انجام برسانيد. اهميتي ندهيد كه ممكن است آن ها تا چه حد خوشايند باشند. آن‌ها را به بهترين شكل ممكن و با استفاده از تمام توان و كارايي‌تان انجام بدهيد. كارهاي نيمه كاره ذهن شما را مشغول مي‌كنند واعتماد به نفس شما را كاهش مي‌دهند.

22- از تحليل رفتار ديگران پرهيز كنيد:
 

اگر مي‌خواهيد اعتماد به نفس بالا داشته باشيد، لزومي ندارد هر اظهار عقيده‌اي مانند شوخي و طعنه‌هايي كه ديگران احتمال دارد به سوي شما روانه كند، را به عنوان يك توهين به خود تلقي كنيد. مردم اغلب چيزهايي را مي‌گويند كه هيچ مقصود و منظوري از آن ندارند. وقتي كه آن‌ها آسيبي به شما نمي‌رسانند ناراحتي و به دل گرفتن حرف آن‌ها مشكل آفرين خواهد شد و ذهن شما را مشغول مي‌كندو هر چند گاهي اوقات مردم نظرات نابه‌جا و بي‌موردي مي‌دهند و در اين حالت شما مي‌بايد قاطعانه از خودتان دفاع كنيد.

23- مشكلات را زياد بزرگ نكنيد:
 

بزرگ كردن مشكلات موجب مي‌شود خود باوري و اعتماد به نفس خود را از دست بدهيد. بزرگ كردن مشكلات موجب كاهش احساس توانايي شما مي‌شود. به ياد داشته باشيد براي حل مشكلات شما توانايي لازم را دارا هستيد و هميشه براي حل يك مشكل دست كم يك راه حل وجود دارد.
راه‌هاي ديگري نيز براي ايجاد اعتماد به نفس و تقويت آن وجود دارد كه به اختيار آن‌ها را بيان مي‌كنيم. اهميت به سلامت جسم و روح، سرزنش عمل به جاي سرزنش خود، توجه به جنبه هاي مثبت هر فرد، پذيرفتن خويشتن، ارزيابي اعمال، تأييد و تشويق شخصيت خويشتن، پرهيز از سرزنش مكرر ديگران، استفاده نكردن از جملات منفي، گوش فرا ندادن به صحبت‌هاي منفي اطرافيان، عدم وابستگي به اطرافيان، داشتن هدف و برنامه‌ريزي براي رسيدن به آن، انجام ورزش و خوب خوابيدن، سپاسگزاري در مقابل كار خوب اطرافيان، داشتن رفتار محترمانه، مسؤوليت‌پذيري، پرهيز از ارتباط طولاني و مداوم با افراد مأيوس، مطالعه شرح حال و زندگي افراد موفق، برقراري ارتباط با افراد پر تحرك و با نشاط، بيان احساسات واقعي بدون توجه به اطرافيان، تحميل نكردن عقايد اطرافيان بر خود و بالعكس، جرأت به خرج دادن وعمل كردن و ... در ضمن هميشه به ياد داشته باشيم اين خود ما هستيم كه در اصل اعتماد به نفس را در وجود خود به وجود مي‌آوريم و آن را تقويت مي‌كنيم پس هميشه با خود تكرار كنيم كه داراي اعتماد به نفس فوق العاده‌اي هستيم.
منبع: www.hegmataneh.org



 

نسخه چاپی