گل بنفشه آفریقایی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
نام گل بنفشه آفریقایی
نام انگلیسی African Violet
نام علمی Saintpaulia ionantha
زادگاه کشور تانزانیا و قسمت گرمسیری شرق آفریقا و اطراف جنوب شرقی کنیا

گل بنفشه آفریقایی از جمله گل های زیبایی است که به خاطر داشتن گل های رنگین بسیار زیبا و برگ های سبز تیره ی  مخملی شکلش محبوبیت جهانی دارد از این رو این گل به عروس آپارتمان نیز شهرت یافته و زیبایی و جذابیت خیره کننده ی گل بنفشه آفریقایی به خاطر گل های رنگارنگ و زیبایی است که می دهد که به رنگ های رنگهای سفید و صورتی، زرشکی و قرمز، آبی و بنفش ارغوانی که در بعضی از واریته ها تعداد گل ها با هم متفاوت است و در بعضی از واریته ها رنگ  لبه ی برگ ها نیز گاهی ممکن است به رنگ سفید یا سیاه باشد که جذابیت گل را دو چندان می کند.

این گل زیبا را اولین بار بارون والتر فونت سنت پل در افریقای شرقی در سال 1892 کشف کرد و نام آن را سنت پولیا گذاشت.

زادگاه گل بنفشه آفریقایی کشور تانزانیا ، جنوب شرقی کنیا و قسمت گرمسیری شرق آفریقا بوده است . گل بنفشه آفریقایی در کشور آلمان به بنفشه اوزامبارا شهرت دارد.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این گیاه دوست داشتنی نگهداری و ازدیاد کردن ساده ی این گیاه است ، به طوری که اگر گلدان گل بنفشه را در پشت پنجره ی آشپزخانه و یا پذیرایی جایی که نور زیادی داشته باشد قرار دهیم به خاطر تبخیر آب  و درجه حرارت متعادل یعنی بین 24 تا 27 درجه سانتی گراد رشد بسیار مناسبی خواهد داشت و در طول سال با فراهم شدن شرایط از ابتدای فصل بهار تا اواخر فصل تابستان شاهد گلدهی این گل زیبا خواهیم بود.
                                             

انواع گل بنفشه

گل های بنفشه آفریقایی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:
 
کم پر یا Single
این دسته از گل های آفریقایی دارای 5 گلبرگ هستند که درمرکزگل به هم چسبیده اند که سه گلبرگ در پایین و دو گلبرگ بالایی کوچکترند و این گل زیبا دو کیسه ی گرده نیز دارد.
 
نیمه پر پر یا  Semidouble
این نوع از گل بنفشه تعدادی گلبرگ ریز کاکلی شکل که تعداد آن به 6-9 میرسد دارد که کمتر از دو ردیف کامل است و این نوع بنفشه بیش از دو کیسه گرده نیز دارد.
 
پر پر یا Double
این دسته از گل بنفشه دارای دو ردیف کامل یعنی حدود 10گلبرگ رو به بالا دارد و گرده های گلش بیش از دو کیسه است.

البته در طی سالیان گذشته رنگ و شکل گل های بنفشه تغییراتی کرده است.
 

 طریقه نگهداری از بنفشه آفریقایی

گل بنفشه افریقایی از جمله گل هایی است که در تمام فصول سال گلدهی دارد بنابراین اگر بخواهیم این گل زیبا در طول سال گلدهی بادوام داشته باشد باید به میزان تغذیه و کود دهی این گیاه توجه شود و شرایط نگهداری آن مناسب باشد . بهتر است برای داشتن گلدان زیبایی از گل بنفشه افریقایی با گل های زیبا و بادوام به خاک گلدان توجه ویژه ای شود که میزان فسفر و نیتروژن بالایی داشته باشد و در کل خاک گلدان خاکی مغذی باشد . برای تهیه ی خاک مناسب بهتر است از فروشگاه هایی که خاک و کود مخصوص گلدهی دارند تهیه شود و بهتر است هفته ای یک بار خاک گیاه را با کودهای مخصوص گلدهی مغذی کنید.
 
گلدان مناسب برای پرورش بنفشه آفریقایی و نحوه تعویض آن
نکاتی که باید در انتخاب گلدان برای گل بنفشه آفریقایی رعایت کنیم این است که گلدان مورد نظر باید دارای سوراخ هایی در انتها باشد که هنگام آبیاری، آب اضافی به راحتی از انتهای گلدان خارج شود تا باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود و همچنین آب اضافی بجامانده از آبیاری در بشقاب گلدان را نیز باید خالی کرد و نکته دیگر اینکه بهتر است از گلدان های پلاستیکی به جای گلدان سفالی استفاده کرد زیرا هنگاهی که هوا رو به سردی می رود گلدان های سفالی سرما را در خود نگه می دارند و به ریشه منتقل می کنند و همین باعث آسیب دیدن ریشه می شود .
زمانی که می خواهیم گلدان را تعویض کنیم باید به اندازه ی رشد ریشه ها توجه کرد ، اگر ریشه ها از گلدان بزرگتر شده بود یا از انتهای گلدان بیرون زده بود هنگام تعویض گلدان فرا رسیده ، در این جا باید گلدانی مناسب و کمی بزرگتر از قبلی برای گل انتخاب کنید و از خاک مناسب با زهکشی بالا استفاده کنید و هنگام جابجایی گل مراقب ریشه های ظریف و حساس گل باشید تا آسیب نبیند. بهترین زمان برای تعویض گلدان فصل بهار است. 
 
آموزش پرورش و تکثیر بنفشه آفریقایی
برای تکثیر گیاهان آپارتمانی باید اطلاعات کافی و نحوه ی تکثیر آن گل را بدانیم زیرا هر گلی روش تکثیر خاص خودش را دارد . در این جا روش های مناسبی برای پرورش و تکثیر گیاه بنفشه آفریقایی را توضیح می دهیم:

1) تکثیر به روش کاشت قلمه در خاک : روش قلمه زدن بنفشه آفریقایی به این صورت است که در ابتدا یک تیغ تیز تهیه می کنیم و آن را به خوبی استریل می کنیم و یکی از برگ های گیاه که سالم است را بریده و از گیاه جدا می کنیم و آن را در خاکی مناسب که آماده کرده ایم قرار می دهیم و کمی آبیاری می کنیم . این روش یکی از بهترین روش های تکثیر گیاه بنفشه آفریقایی است. البته قلمه ی این گیاه را نیز می توان در آب قرار داد ولی دارای ریشه های ضعیفی می شود.

2) تکثیر گیاه به روش کاشت بذر : برای تکثیر گیاه بنفشه آفریقایی به روش کاشت بذر در ابتدا باید از فروشگاه های معتبر، بذر با کیفیت و خاک مناسب  تهیه کرد . بعد از اینکه بذر را در گلدان کاشتید آن را در مکانی قرار دهید که نور مناسب داشته باشد و دمای محیط  بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد باشد و تا زمانی که بذر ما شروع به جوانه زدن کند باید با یک اسپری آب خاک گیاه را مرطوب نگه داریم.

3) تکثیر گیاه از طریق پا جوش و تقسیم بوته : در این روش از بنفشه هایی که سن بیشتری دارند و از کنار ریشه هایشان پاجوش هایی بیرون زده می توان گیاه را تکثیر کرد ، به این صورت که پاجوش را از کنار ریشه ی اصلی گیاه جدا می کنیم و در گلدانی مناسب قرار می دهیم.
 

شرایط نگهداری

دمای مورد نیاز
گیاه بنفشه آفریقایی از جمله گیاهانی است که سرمای زیاد زیر 10 درجه و گرمای شدید بالای 32 درجه باعث آسیب رسیدن شدید به گیاه و ریزش گل های آن می شود ، اما اگر گیاه بنفشه آفریقایی را در دمای بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد قرا دهیم رشد بهتری خواهد داشت . همچنین حواستان به اختلاف دمای بین شب و روز باشد که گیاه در دمای زیر 10 درجه قرار نگیرد تا از بین برود.
 
رطوبت مورد نیاز بنفشه آفریقایی
گل بنفشه آفریقایی از جمله گیاهانی است که رطوبت بالا را دوست دارد زیرا این گیاه زیبا در زادگاهش که کوه‌های اوسامبارا در آفریقای شرقی است حدود 70 تا 80 درصد رطوبت نسبی دارد . نگه داشتن این گیاه زیبا در آپارتمان و فراهم کردن این سطح از رطوبت برای گیاه کمی دشوار است ولی بهتر است برای اینکه گیاهی سالم و سروحالی داشته باشیم حداقل رطوبت 50 تا 60 درصدی را برایش فراهم کنیم ، برای فراهم کردن رطوبت لازم برای گیاه ( البته اگر هوای خانه خشک و یا رطوبت کمی دارد) می توان برای گیاه جزیره درست کرد به این صورت که در بشقاب زیر گلدان سنگ ریزه هایی بریزید و گلدان را روی سنگ ریزه ها قرار دهید و داخل بشقاب را به اندازه ای آب بریزید که آب با انتهای گلدان برخورد نداشته باشد. با این روش رطوبت لازم را برای گیاه فراهم کنید.

یکی دیگر از روش هایی که می توان رطوبت هوا را برای گیاه بنفشه آفریقایی افزایش داد این است که گروهی از بنفشه‌های آفریقایی را در کنار یکدیگر بکاریم طوری که برگ ها با هم در تماس نباشند. روش دیگر برای فراهم کردن رطوبت زیاد برای گیاه استفاده از دستگاه بخور سرد است که در تمام فصول می توان از آن استفاده کرد.
 
خاک و گلدان مورد نیاز
بهتر است برای پرورش بنفشه آفریقایی از خاک مناسب و مغذی که دارای فسفر و نیتروژن بالایی است استفاده کرد و همچنین از خاک برگ های آماده که زهکشی بالایی دارند استفاده کنیم.
و مناسب‌ترین گلدان برای گل بنفشه آفریقایی همانطور که گفته شد گلدان پلاستیکی است زیرا سرما را به خود جذب نمی کند و فضای ریشه‌های گیاه را مرطوب و متعادل نگه می‌دارد.
 
آبیاری مناسب
برای آبیاری گیاه بنفشه آفریقایی باید تا زمانی که سطح خاک گیاه کاملا خشک نشده آبیاری مجدد انجام ندهید . اگر آبیاری بیش از حد انجام شود خاک بیش ار حد مرطوب می ماند و برگ ها نرم و شل می شوند وهمچنین اگر آبیاری کم انجام شود خاک بیش از حد خشک می شود و برگ ها نرم و شل می شوند. حواستان باشد هنگام آبیاری روی سطح برگ ها آب نپاشید زیرا این کار باعث تغییر رنگ در گیاه می شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد نوع آبی است که برای گیاه استفاده می کنید ، به عنوان مثال هرگز از آب شیرین برای آبیاری این گیاه استفاده نکنید زیرا باعث زیاد شدن نمک‌های مضر در خاک و الکتریسیته خاک کم شدن توانایی گیاه در جذب کردن آب و مواد مغذی می‌شود. و همچنین آب هایی که کلر زیاد دارند برای گیاه مضر است زیرا باعث می شود گیاه گلدهی نداشته باشد و باعث سوختگی برگ هایش نیز می شود، برای اینکه بتوانید کلر آب را از بین ببرید بهتر است ظرف آب را برای یک شب در محیط قرار دهید تا کلر آن از بین برود .  دیگر اینکه دمای آب با دمای اتاق تناسب داشته باشد زیرا اگر آب خیلی سرد باشد ولی دمای محیط معتدل باشد باعث می شود برگ های گیاه پیچ بخورد .
 
بهترین کود بنفشه آفریقایی برای گلدهی
بهتر است برای تقویت گل بنفشه آفریقایی از هر کودی استفاده نکنیم بهترین و مناسب ترین کود برای این گل کودی است که اوره نداشته باشد زیرا اوره به مرور باعث از بین رفتن ریشه ی گیاه می شود .

بهترین کود مناسب برای رشد بنفشه آفریقایی ترکیب مناسب کود 20 20 20 با 10 50 10 است که تمام ریز مغذی ها مثل اهن و منگنز را دارا است .
 
نور مورد نیاز بنفشه آفریقایی
تمام گیاهان برای رشد کافی نیاز به نور خورشید دارند گیاه بنفشه آفریقایی هم برای رشد و گلدهی نیاز به نور خورشید دارد اما نوری که روشن و غیر مستقیم باشد زیرا نور مستقیم به برگ های گیاه آسیب می زند و آن ها را می سوزاند و باعث می شود لکه هایی قهوه ای روی برگ ها و گل ها ایجاد شود به همین خاطر بهتر است گلدان های خود را در کنار پنجره های شرقی و یا جنوبی منزل قرار دهید تا گیاه با جذب نور کافی بتواند رشد بهتری داشته باشد ،در غیر این صورت اگر نور کم باشد برگ های گیاه زرد و گلدهی آن متوقف می شود.


منبع: سایت خانه و خانواده راسخون
نسخه چاپی