گل برگ بیدی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
نام گل گیاه برگ بیدی
نام انگلیسی Spiderwort
نام عملی Tradescantia
زادگاه  مکزیک، آمریکای جنوبی، کارائیب
 
از جمله گیاهان زیبا و دوست داشتی که مناسب برای نگهداری در آپارتمان است و نگهداری و تکثیر آن بسیار ساده است گل برگ بیدی است. گیاه برگ بیدی جزء گیاهان علفی و خزنده و چند ساله محسوب می شود و و زادگاه این گیاه کشور امریکای جنوبی ، مکزیک و کارائیب است.

این گیاه زیبا برگ هایی بیضی و یا تخم مرغی شکل ، نوک تیز، پهن و بدون دمبرگ دارد که روی برگ هایش دو رگه رنگ متفاوت سبز، سفید یا کرم دیده می شود . گیاه برگ بیدی گیاهی است چند ساله با واریته های مختلف که به صورت ابلق و یا بنفش و یا معمول ترین آن ها که به دو رنگ سبز ، سفید یا کرم ، وجود دارد.

گیاه برگ بیدی با برگ های آویزان زیبایش اگر آبیاری و رطوبتش مناسب و به موقع باشد رشد بسیار خوب و سریعی خواهد داشت ، به طوری که خاک این گیاه همیشه مرطوب باشد ولی آبیاری بیش از حد نباشد که به گیاه آسیب برسد . این گیاه زیبا در فصل تابستان گل های زیبای پروانه ای شکل می دهد که رنگ گل هایش سفید، صورتی ، آبی و یا بنفش رنگ است که ماندگاری طولانی ندارد و معمولا بیش از یک روز دوام نمی آورد.

این گیاه برای رشدش به آفتاب کامل، نور زیاد اما نیمه سایه و غیرمستقیم نیاز دارد و یک ساعت نور مستقیم آفتاب در طول روز برایش کافی است . معمولا ارتفاع این گیاه بین 30تا60 سانتی متر است. این گیاه رونده زیبا ممکن است روی برخی از ساقه هایش برگی رشد نکند که در این شرایط شما باید ساقه را کوتاه کنید تا مشکل برطرف شود و گیاهی پر پشت و زیبا داشته باشید.

گیاه برگ بیدی در خاک های مرطوب با زهکشی مناسب رشد بیشتری می کند مخصوصا اگر خاک آن مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و خاک برگ باشد، به طوری که در طول سال می توان از یک گلدان 5 گلدان جدید تکثیر کرد . همانطور که این گیاه رشد زیادی دارد و برگ های جدیدی در می آورد برگهای قدیمیش خشک شده و می ریزد که بهتر است برای زیبایی گلمان برگ های مرده را از گیاه جدا کنیم. این گیاه 75 نوع مختلف دارد و از جمله گیاهان تصفیه کننده هوا و محیط اطراف است.

در تابستان گیاه برگ بیدی را بهتر است دراتاق با دمای طبیعی و یا بالکن و در جایی که سایه باشد قرار دهیم اما در زمستان باید این گیاه را در منزل نگهداری کرد تا از یخ زدگی آن جلوگیری شود.
در تمیز نمودن برگ های این گیاه از براق کننده های شیمیایی استفاده نکنید و فقط با غبارپاشی برگ ها را تمیز کنید.
 

انواع برگ بیدی

1) برگ بیدی بنفش رنگ یا Tradescantia pallid
برگ بیدی بنفش که به آن گل لش یا برگ بیدی عنابی نیز گفته می شود دارای ساقه هایی بسیار شکننده و حساس است و      گفته می شود.Purple heartیکی از نام های دیگر این گیاه زیبا قلب ارغوانی یا
این گیاه برگ های بنفش رنگ زیبایی دارد که اگر در برابر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد رنگ برگ هایش زیباتر و ارغوانی تر خواهد شد اما اگر نور کافی به این گیاه نرسد رنگ برگ هایش تغییر می کند. گیاه برگ بیدی بنفش اگر درشرایط مناسبی رشد کند گل های بسیار زیبای بنفش رنگی می دهد که زیبایی گل را دو چندان می کند.
 
2) آلبی فلورا یا Tradescantia Albiflora
یکی از انواع دیگر گل برگ بیدی آلبی فلورا است، این گیاه زیبا را اگر در جایی قرار دهیم که نور مستقیم به گیاه بتابد رنگ برگ هایش ارغوانی می شود و اگر شرایط رشد برایش محیا باشد گل هایی سفید رنگ زیبایی می دهد، گیاه برگ بیدی آلبی فلورا برگ های ریزی به رنگ سبز شفاف و طلایی و سفید دارد .
 
 3) فلومی ننسیس fluminesis tricolo
فلومی ننسیس یکی دیگر از انواع برگ بیدی است که برگ هایی بیضی شکل و کشیده دارد که روی ساقه هایی بلند و باریک قرار گرفته و روی برگ های این  گیاه خطوطی به رنگ سبز روشن وکرم است و لبه های برگ هایش نیز سرخ رنگ است.

گل برگ بیدی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
4) زبرینا پندولا  Tradescantia Zebrina
نوع دیگری از برگ بیدی که بیشتر درآپارتمان ها از آن استفاده می شود زبرینا پندولا است این گیاه زیبا ساقه های گوشتی ضخیمی دارد که برگ های روی آن به رنگ نقره ای با نوارهای سبز روشن یا قرمز است و جالب است که رنگ زیرین برگ ها به رنگ ارغوانی روشن است.

زبرینا پاندولا دارای 4 نوع متفاوت است که 2 نوع آن نسبت به بقیه پرطرفدارتر است .

اولین نوع آن
Z. Pendula  است که زادگاه این گیاه کشور مکزیک است و برگ هایی تخم مرغی شکل دارد .

رنگ برگ های این گیاه سبز روشن با دو نوار نقره ای رنگ است که در فصل تابستان گل های قرمز رنگ زیبایی می دهد و گاهی اندازه برگ ها به طول 8 سانتی متر می رسد.

دومین نوع پرطرفدار این نوع برگ بیدی
Z. purpusii است و کشور مکزیک زادگاه این گیاه می باشد.
 
این نوع برگ بیدی برگ هایی تخم مرغی شکل دارد که از گونهPendula است و جزء گیاهان آویزی بزرگ محسوب می شود و در فصل پاییز گل هایی قرمز یا ارغوانی روشن می دهد.
 
blossfeldiana variegate  واریه گاتا (5
واریه گاتا نوع دیگری از گیاه برگ بیدی است که ساقه های آن بلند و دارای پرز است و برگ هایی کرم رنگ با حاشیه های سبز دارد و زیر برگ های آن ارغوانی رنگ است.
 
Tradescantia spathacea  اسپاتکا (6
اسپاتکا گیاهی است بومی مکزیک که به Moses-in-the-cradleیعنی موسی در گهواره نیزمشهور است.

این گیاه زیبا در شرایط مناسب گل های زیبای سفید رنگی می دهد که در بین برگ ها همانند یک قایق یا گهواره به چشم می آید و همچنین گیاه اسپاتکا در سایه از خود مقاومت خوبی نشان می دهد و برگ هایی نیمه گوشتی و پهن و رگه های ارغوانی رنگی دارد که طول آن حدود 30 سانتیمتر می شود و قسمت زیرین برگ ها نیز به رنگ بنفش است. گیاه اسپاتکا دارای ساقه هایی زیرزمینی است که همین امر باعث می شود پاجوش هایی اطراف گیاه بزند که ما از این طریق نیز می توانیم گیاه را تکثیر کنیم.
 
velutina ولوتینا )7
ولوتینا یکی دیگر از انواع برگ بیدی ها است که برگ هایی به رنگ سبز روشن و مخملی دارد که در شرایط مناسب گل های صورتی رنگ زیبایی می دهد.
 
 8) ویرجینیانا virginiana
یکی دیگر از انواع گیاه زیبای برگ بیدی ویرجینیانا است که این نوع برگ هایش سبز خیلی روشن تا بنفش روشن است . این گیاه زیبا گل هایی به رنگ آبی، آبی آسمانی، آبی کمرنگ، ارغوانی، سفید، زرد و قرمزمی دهد.

گل برگ بیدی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
  9) کالیسیا Callisia
یکی دیگر از انواع زیبای برگ بیدی کالیسیا یا عروس چمن نام دارد که گاهی به آن برگ بیدی مینیاتوری نیز می گویند . این گل زیبا برگ هایی ارغوانی یا سبز رنگ بسیار کوچک و ظریف دارد و گاهی روی برگ هایش رگه هایی دیده می شود . این نوع برگ بیدی گل های سفید رنگ می دهد.

گل برگ بیدی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
10) ست کریزیا setcreasia pupurea
نوع دیگری از برگ بیدی که ست کریزیا نام دارد ساقه ها و برگ هایش به رنگ ارغوانی تیره است و گل های ریز زیبایی به رنگ بنفش آبی می دهد.

گل برگ بیدی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

زمان تعویض گلدان برگ بیدی

بهتر است بدانید که چه زمانی باید گلدان برگ بیدی را تعویض کنید تا گیاه آسیب نبیند و به رشدش ادامه دهد، بنابر این به این نکته توجه داشته باشید زمانی که ریشه ی گیاه از انتهای گلدان بیرون بزند بهترین وقتی است که باید گلدان گیاه را تعویض کنید اما گلدانی که انتخاب می کنید باید یک سایز از گلدان قبلی بزرگ تر باشد نه بیشتر، البته یکی دیگر از نشانه هایی که گلدان باید تعویض گردد زمانی است که رشد گیاه متوقف شده باشد.
 

نحوه تکثیر گیاه برگ بیدی در خانه

این گیاه زیبای آپارتمانی را می توان به راحتی تکثیر کرد . رشد گیاه برگ بیدی از اواسط فصل بهار شروع می شود و تا اواخر فصل تابستان ادامه دارد ، این گیاه زیبا در طول رشدش دارای شاخه های جوان تری می شود که با هرس کردن این شاخه ها  به طول 7/5 سانتیمتر می توان این گیاه را تکثیر کرد.
 
تکثیر گیاه برگ بیدی به سه روش انجام می شود:
1) گذاشتن قلمه ها در آب : شاخه های هرس شده را اگر در آب قرار دهیم و در مکانی که نور مناسب داشته باشد بگذاریم گیاه شروع به ریشه زنی می کند . بعد از ریشه زنی گیاه بهتر است آن را به گلدان منتقل کنید در این هنگام بهتر است هر 5 قلمه را در یک گلدان بکارید تا گلدانی پر و توپی شکل داشته باشید.

2) گذاشتن قلمه ها در خاک : اگر شاخه های هرس شده ی جوان را در گلدانی که قطر دهانه آن 9 سانتیمتر باشد و از خاک کمپوست مخصوص بذر و یا  ازمخلوط خاک برگ و شن پر شده باشد و قبل از کاشتن به خوبی مرطوب شده باشد، بکاریم و گلدان را در جایی قرار دهیم که نور کافی و دمای 18 درجه داشته باشد بعد از 2الی 3 هفته گیاه شروع به ریشه زنی می کند که در این هنگام باید آبیاری بیشتر شود و گیاه با کود مایع تقویت شود.

3) به روش تقسیم بوته : در این روش زمانی که گیاه به اندازه کافی رشد کرده و زمان آن رسیده که گلدانش تعویض شود گل ها را از گلدان خارج کرده و دسته ای کوچک از بوته را با ریشه جدا می کنیم و در گلدانی که مناسب گیاه ما باشد و خاکی سبک داشته باشد می کاریم و آن را آبیاری می کنیم.

گل برگ بیدی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

شرایط نگهداری

آبیاری
گیاه برگ بیدی از جمله گیاهانی است که خاک مرطوب را دوست دارد بنابراین حواستان باشد که گیاه در فصل تابستان که نیاز بیشتری به آب دارد کم آب نشود البته به این نکته هم توجه کنید که گیاهتان به اندازه ی کافی آبیاری شود نه بیش از حد ، اگر گیاه را غرغاب آب کنید ریشه ی گیاه به مرور پوسیده می شود و از بین می رود . بهتر است گیاه برگ بیدی را در طول فصل تابستان هفته ای دو یا سه بار آبیاری کنید مخصوصا اگر این گیاه به صورت آویز استفاده می شود و بهتر است قبل از آبیاری سطح خاک گیاه را چک کنید که تا عمق 2الی3 سانتیمتر خشک باشد .

به این نکته هم توجه کنید که در فصل زمستان گیاه به آب کمتری نیاز دارد . همانطور که گفته شد این گیاه رطوبت را دوست دارد بنابراین می توانیم برای رطوبت دهی بیشتر به این گیاه از روش جزیره استفاده کنیم به این صورت که تکه سنگ هایی زیر گلدان قرار دهیم که هنگام آبیاری ،آب اضافی در بشقاب زیر گلدان جمع شود و به مرور تبخیر شود و رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کند ، فقط حواستان باشد گه آب داخل بشقاب به انتهای گلدان نرسد.
 
نور
گیاه برگ بیدی مکان های پر نور غیرمستقیم و فیلتر شده را ترجیح می دهند و اگر در طول روز حداقل 8 ساعت نور برایش محیا باشد رشد قابل توجهی خواهد داشت اما اگر در جایی قرار بگیرد که نور آن کم باشد به مرور زمان طرح های روی برگش از بین می رود و همچنین اگر نور با شدت مستقیم بتابد امکان سوختن برگ های این گل زیاد است بنابراین بهتر است گلدان را در مکانی قرار دهیم که هم نور زیادی داشته باشد هم فیلتر شده باشد تا گیاه آسیب نبیند و به خوبی رشد کند. البته گونه هایی که ابلق هستند به نور بیشتری نیاز دارند. به این نکته هم توجه کنید که اگر فاصله ی برگ های گیاه شما از هم زیاد شد، علتش نور کم می باشد پس باید گیاه را به مکان پر نورتر ببرید .
 
دما و رطوبت
دمای ایده آل گیاه برگ بیدی 18 الی 23 درجه سانتی گراد است البته این گیاه تا دمای 30 درجه نیز می تواند به رشد خود ادامه دهد اما گیاه برگ بیدی در دمای کمتر از 10 درجه آسیب پذیر است و رنگ برگ هایش تغییر می کند . 

دمای معمولی اتاق برای گیاه برگ بیدی دمایی مناسب است به شرطی که رطوبت کافی را برای این گیاه فراهم کنیم و آبیاری آن به صورت منظم باشد. برای تامین کردن رطوبت گیاه برگ بیدی می توان از ساخت جزیره و یا از دستگاه بخور سرد استفاده کرد و حتی می توان با غبارپاشی، رطوبت گیاه را تامین کرد به این صورت که آب جوشیده ی سرد شده را در اسپری ریخته و از فاصله ی 40 سانتی متری ، با پاششی بسیار ریز گیاه را غبارپاشی کنیم.
 
خاک
خاکی که برای گیاه برگ بیدی استفاده می کنیم باید خاکی سبک با زهکشی بسیار بالا باشد زیرا اگر از خاک های سنگین استفاده کنیم گیاه آب را در خود نگه می دارد و باعث پوسیدگی ریشه ی گیاه می شود بنابراین بهتر است از خاک هایی که در ترکیب آنها از پرلیت، پیت ماس، کوکوپیت و خاک برگ وجود دارد استفاده کنید. در اینجا نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هنگام تعویض گلدان و یا کاشتن گیاه در خاک بهتر است در هنگام اولین آبیاری از ضدعفونی کننده خاک یا قارچ کش استفاده کنید.
 
کوددهی
کود دهی گیاه برگ بیدی نیز شرایط خودش را دارد . اگر در هنگام کاشت از خاکی غنی برای این گیاه استفاده کنیم نباید نگران کوددهی به گیاه باشیم . در غیر این صورت برای رشد بهتر گیاه و داشتن برگ های پهن و شاداب بهتر است هر دو الی سه هفته یک بار در فصل رشدش از کود سه بیست که در آب حل می شود برای گیاه استفاده شود البته به این نکته توجه کنید که قبل از استفاده از کود باید خاک گیاه حتما مرطوب باشد . حواستان باشد که کود باید به مقدار کافی ریخته شود در غیر این صورت باعث از بین رفتن طرح های روی برگ و کمرنگ شدن آن ها می شود بهتر است که در فصول سرد سال (پاییز و زمستان)  کوددهی را کاهش دهید.
 
هرس کردن
هرس کردن گیاه بیدی باعث می شود گیاه ما ظاهری زیباتر و پر شاخ وبرگ تری داشته باشد زیرا این گیاه رشد سریع و طولی دارد بنابراین بهتر است هر چند ماه یک بار این گیاه هرس شود و بهتر است هر بار حداقل 25 درصد ساقه ها را هرس کنیم و این کار را می توان با استفاده از کاتر ،قیچی و حتی ناخن هم انجام داد.


منبع: سایت خانه و خانواده راسخون
نسخه چاپی