گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
نام گل پیچک
نام انگلیسی Hedera algeriensis
نام علمی convolvulus
زادگاه اروپای غربی ، مرکزی و جنوبی اروپا ، ماکارونزی ، شمال غربی آفریقا و در سراسر آسیای مرکزی-جنوبی شرقی تا ژاپن
 
گل پیچک از جمله گل های بالا رونده ی زیبایی است که یکی از مزیت های آن علاوه بر زیبایی فضای داخلی، تصفیه هوای خانه نیزهست و از جمله گیاهان همیشه سبز محسوب می شود که اگر بخواهیم آن را در بیرون از خانه بکاریم باید حتما در کنار دیوار بکاریم زیرا این نوع پیچک ها برای بالا رفتن نیاز به یک قیم دارند تا به آن بچسبند. ارتفاع این گیاه گاهی ممکن است به 5 متر نیز برسد و اگر این گیاه را در سایه بکاریم رشد بیشتری دارد.

گیاه پیچک بومی اروپای غربی ، مرکزی و جنوبی اروپا ، ماکارونزی ، شمال غربی آفریقا و در سراسر آسیای مرکزی-جنوبی شرقی تا ژاپن است . از مشخصات ظاهری این گیاه می توان به برگ هایش که قلبی شکل، چرمی وسه شاخه است اشاره کرد . برگ های این گیاه زیبا در فصل تابستان به رنگ سبزتیره در می آید و در فصل زمستان که هوا سرد می شود رنگ برگ ها سبز روشن می شود. 

پیچک انواع مختلفی دارد از جمله آپارتمانی، معطر، فصلی و....Hedera نام دیگر این گیاه نام دارد.
 
گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری


جالب است بدانید که گل پیچک نشان دهنده ی آغازی دیگر و یا تولدی دوباره است و یکی دیگر از نماد های گل پیچک طبیعت و همچنین ازدواج است.
 

انواع گل پیچک

گیاه پیچک الجزایری یا (Algerian Ivy)
گیاه پیچک در سواحل آفریقای شمالی و کوه های ساحلی در الجزایر دیده شده که به پیچک الجزایری معروف است.

این گیاه زیبای همیشه سبز دارای برگ های چرمی شکل به رنگ سبز تیره و لوب دار است. ساقه های این گیاه به رنگ قرمز هستند که به دیوارها چسبیده و بالا می روند و یا ریشه های هوایی خود را روی زمین در خاک فرو برده و پخش می شوند. ارتفاع پیچک الجزایری میتواند به سرعت به 12 متر نیز برسد.

این پیچک همیشه سبز اگر در مکانی سایه و به دور از وزش باد قرار بگیرد هم رشدش بهتر می شود و هم رنگ برگ هایش سبز باز می شود ، و نکته ی دیگر اینکه این گیاه با هر خاکی مثل (خاک رس ، اسیدی ،شنی، ، لوم یا گلی) سازگاری دارد.

گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
گیاه پیچک Gloire de Marengo
این نوع پیچک که برگ های آن به شکل قلبی بزرگ که پهنای آن حدود 4 تا 5 سانت است، دیده می شود و دارای ساقه هایی است که به سرعت رشد می کند و در طول مسیرش قادر است به هر چیزی بچسبد . این گیاه زیبا می تواند تا 20 فوت رشد کند و بالا برود.

گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
گیاه پیچک انگلیسی یا (English Ivy)
گیاه پیچک انگلیسی از نظر ظاهری برگ هایی به رنگ سبز تیره و لبه دار دارد که در اوایل رشدش امکان دارد که برگ ها سبز و بدون لبه باشد و رشد این گیاه  در طول سال اول خیلی کند است ولی در طول سال دوم و سوم سرعت رشدش بیشتر می شود، این نوع تاک ها معمولا تا 50 فوت و یا بیشتر رشد می کنند.

گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
   پیچک گلدGoldchild Ivy
پیچک گلد یکی از انواع پیچک انگلیسی است که نام های بسیاری دارد و برجستگی های طلایی، روی برگ های سبز این گیاه باعث شده این گیاه از محبوبیت خاصی برخوردار باشد. ارتفاع پیچک گلد تا 3 فوت می رسد و پهنای برگهایش تا 3 اینچ گسترش می یابد. این گیاه زیبا در سال 2008 چندین جوایز گیاه بین المللی را به خود اختصاص داده است.

گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
گیاه پیچک ایرلندی  یا (Irish Ivy)
گیاه زیبای پیچک ایرلندی یک تاک چوبی است که زادگاهش سواحل اقیانوس اروپا است به همین خاطر این گیاه دوست داشتنی به پیچک اقیانوس اطلس یا پیچک ایرلندی شهرت دارد. گیاه پیچک ایرلندی از لحاظ ظاهری برگ های سبز و براق ، بدون  رگه های سفید و دمبرگ بزرگ ، و پهنای برگ هایش از طول آن بیشتر است و پیچک ایرلندی دارای بوی بسیار شیرینی است. نکته ای که باید به ان توجه کرد این است که این گیاه شباهت هایی به گیاه پیچک انگلیسی دارد بنابراین نباید این دو را با هم اشتباه گرفت.

گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
گیاه پیچک Ivalace
این گیاه نوعی از پیچک انگلیسی است که دارای برگ های تیره و براق است و برگ ها دارای 5 لبه ی گسترده هستند که لبه های آن به شکل منحنی و گود دیده می شود که باعث می شود برگ ها فرفری به نظر بیایند. ارتفاع این نوع پیچک تا 3 فوت می رسد .
 
Boston Ivy
Boston Ivy گیاه مو چسب یا از جمله گیاهانی است که اگر فضای باز برای آن تهیه شود به سرعت رشد می کند .

این گیاه زیبا به مراقبت خاصی نیاز ندارد و در مدت زمان کوتاهی می تواند به سرعت رشد کند و فضای زیادی را تحت پوشش خود قرار دهد. در فصل پاییز برگ های این گیاه تغییر رنگ می دهد و از رنگ سبز به رنگ سبز بنفش در می آید.  

این گیاه زیبا از خانواده ی پیچک انگور است ، به همین خاطر گیاه پیچک بستن به پیچک انگور و پیچک ژاپنی معروف است . زادگاه پیچک بستن شرق آسیا در کره ، ژاپن و شمال و شرق چین می باشد. این گیاه به خزنده ی ژاپنی نیز شهرت دارد.
 
گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
گیاه پیچک سوزنی یا Needlepoint Ivy
گیاه پیچک سوزنی از جمله گیاهانی است که همیشه پوشش سبزی دارد و به پشتیبانی خاصی نیاز ندارد این گیاه می تواند به راحتی خشکی و نمک در خاک را تحمل کند و به کنترل فرسایش خاک نیز کمک کند ، به همین خاطر میتوان از آن به عنوان چمن نیز استفاده کرد. رشد این گیاه نسبت به نوع انگلیسی اش کندتر است ، برگ هایی با لوب های برجسته دارد و ارتفاع آن بیشتر از 12 اینچ نمی شود.

گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
گیاه پیچک نپال یا Nepalese Ivy
پیچک نپال که به پیچک هیمالیا نیز شهرت دارد در مناطقی که خاکش مرطوب و سایه آفتاب باشد رشد بهتری دارد . از لحاظ ظاهری این گیاه دارای برگ هایی سبز و باریک با رگه هایی خاکستری نقره ای است که تا یک نقطه مرکزی بلند رشد می کند.

گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
گیاه پیچک ایرانی یا (Persian Ivy)
گیاه پیچک ایرانی یا پیچک پارس همانگونه که از نامش پیداست زادگاهش خاور نزدیک و خاورمیانه است . این گیاه همیشه سبز جزء گیاهان رونده محسوب می شودکه معمولا دیوارهای قدیمی و تنه ی درختان را برای رشد و بالا رفتن خود انتخاب می کنند ،که اگر سطح عمودی مناسبی در سر راهش باشد تا ارتفاع 30 متر نیز بالا می رود و رشد می کند . گیاه پیچک ایرانی از لحاظ ظاهری نوکی خمیده و افتادگی و بهم ریختگی خاصی دارد که در نگاه اول این احساس را به ما می دهد که گیاه بیمار و یا ناسالم است در صورتی که ظاهر گیاه به همین شکل است.

گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
پیچک روسی یا (Russian Ivy)
یکی دیگر از انواع گیاهان پیچک و بالا روده ، پیچک روسی است . این گیاه همیشه سبز در جایی که درختان بلند دارد مانند جنگل، با ریشه های هوایی که دارد به تنه درختان می چسبد و تا ارتفاع 20 تا 30 متر بالا می رود . جالب است بدانید که این گیاه سمی است و در اثر تماس بیش از اندازه با این گیاه دچار سوزش پوستی می شوید.   

گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
گیاه پیچک سوئدی یا (Swedish Ivy)
گیاه پیچک سوئدی جزء گیاهان چند ساله محسوب می شود و و زادگاه این گیاه کشور آفریقای جنوبی است .گیاه پیچک سوئدی از جمله گیاهانی است که رشد سریعی دارد و همیشه سبز است .

گل پیچک؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 

نگهداری و پرورش گیاه پیچک

گیاه پیچک یکی از گیاهان آپارتمانی است که علاوه بر زیبایی و نمای دلنشینی که به محیط ما می دهد ، هوای آلوده محیط را نیز تصفیه می کند . برای نگهداری و پرورش این گیاه زیبا ، چه در داخل منزل و چه در خارج از منزل باید به نکاتی توجه کنید که گیاه بتواند به خوبی به رشدش ادامه دهد و آسیب نبیند .

گیاه پیچک از جمله گیاهانی است که نور را دوست دارد اما نور غیر مستقیم ، بنابراین بهتر است گل را در مکانی مثل پشت پنجره یا پاسیون که نور زیادی دارد قرار دهیم که نور خورشید را به خوبی جذب کند و نکته دیگر اینکه خاک گیاه پیچک را همیشه مرطوب نگه دارید و در فصول رشد گیاه را تقویت کنید.

انتخاب ظرف و گلدان برای نگهداری پیچک
گلدان مناسبی که برای رشد گیاه پیچک استفاده می کنیم باید پهن و عمق کمی داشته باشد زیرا ریشه های این گیاه رشد زیادی ندارند. و بهتر است که گلدان ما از جنس سفالی باشد ، زیرا گلدان های سفالی رطوبت بیشتری را در خود نگه می دارند، توجه داشته باشید که انتهای گلدان سوراخ هایی برای زهکشی وجود داشته باشد تا هنگام آبیاری آب اضافی از گلدان خارج شود تا باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.
 

آموزش تکثیر پیچک

گیاه پیچک از جمله گیاهان رونده است که هم در منزل و هم در بیرون از منزل می تواند رشد مناسبی داشته باشد. این گیاه زیبا و دوست داشتنی رشد بسیار زیادی دارد و سرسبز بودنش زیبایی خاصی به محیط می دهد و در فصل تابستان شکوفه هایش نمایان می شود و در فصل پاییز شکوفه ها تبدیل به میوه می شوند . گیاه پیچک میتواند تا 40 سانتی متر رشد کند بنابراین گزینه ی مناسبی برای پوشاندن در و یا پنجره می باشد.

جالب است بدانید که گیاه پیچک را نیز می توان در گلدان های آویزی قرار داد و در شبها محیطی مرطوب برایش فراهم کرد تا پیچک ما سالم و شاداب بماند ، بهتر است این گیاه زیبا را در کنار وسایل گرمایشی و یا سرمایشی قرار ندهیم ، زیرا این گیاه  هوای گرم و خشک را دوست ندارد. همچنین گیاه پیچک گیاهی است که نور غیر مستقیم را ترجیح می دهد البته پیچک به 6 ساعت نور غیر مستقیم در طول روز نیاز دارد . آبیاری این گیاه هم به اندازه ی نور، مهم است به طوری که اگر آبیاری بیش از اندازه باشد باعث ریزش برگ های گیاه می شود و همچنین اگر آبیاری کم باشد گیاه به خشکی می افتد.
 

نحوه تکثیر گیاه پیچک

برای تکثیر گیاه پیچک یک شاخه سالم را در نظر می گیریم که انتهای آن دارای جوانه های برگی باشد و آن ساقه را با یک چاقو و یا قیچی تیز و استریل شده می بریم و برگ های اضافی پایین ساقه را می چینیم تا ساقه بدون برگ باشد ، در این قسمت ساقه را به هورمون ریشه زا آغشته می کنیم و آن را در یک گلدان که خاک مناسبی داشته باشد قرار می دهیم وآن را در جایی می گذاریم که نور مناسب داشته باشد و برای اینکه گیاه ما رطوبت کافی داشته باشد بهتر است دور گلدان را با یک پلاستیک بپوشانیم و آن را با اسپری به مدت 3 هفته آبیاری کنیم تا گیاه شکل بگیرد و جوانه بزند.

انواع پیچک به شکل مشابهی تکثیر می شوند که بهترین روش آن ها قلمه زدن است که در هر زمان از فصل بهار این کار امکان پذیر است.
 
گرفتن قلمه از گیاه پیچک بوستون
پیچک بوستون نیز مانند دیگر انواع پیچک از طریق قلمه زدن در اوایل فصل بهار تکثیر می شود. به این صورت که ساقه هایی که در بهار رشد کرده اند و انعطاف بیشتری دارند و دارای پنج یا شش گره هستند را انتخاب می کنیم و با یک وسیله ی تیز و تمیز آن را برش می دهیم و به محلول هورمون ریشه زا آغشته می کنیم و آن را در گلدانی که خاکش را مرطوب کرده ایم می کاریم و در جایی قرار می دهیم که نور کافی ولی غیر مستقیم داشته باشد و به مدت 6 هفته صبر می کنیم تا پیچک بوستون ریشه بدهد البته ممکن است ریشه دار شدن پیچک بوستون 3ماه طول بکشد و بهتر است بعد از ریشه دار شدن پیچک گیاه را به مدت 1 سال در گلدان و در خانه نگهداری کنید و بعد آن را به زمین و محیط بیرون انتقال دهید.

این گیاه در خاک های خنثی و قلیایی ، خاک‌های اسیدی و در سایه آفتاب و یا آفتاب کامل به رشد خود ادامه می دهد.
 

شرایط نگهداری گل پیچک

گیاه پیچک از جمله گیاهانی است که محیط مرطوب را دوست دارد و ترجیح می دهد که خاکش همیشه مرطوب باشد و جالب است بدانید که این گیاه سرمای کمتر از 8 درجه سانتی گراد را نمی تواند تحمل کند و در سرمای شدید از بین می رود و همچنین اگر دما بالای 20 درجه ساتنی گراد باشد نیز گیاه ما از بین می رود و نور زیاد و شدید باعث سوختن برگ هایش می شود.
 
نور
مکانی که برای رشد گیاه پیچک در نظر گرفته می شود خیلی مهم است زیرا اگر این گیاه را در مکانی که نور مستقیم داشته باشد قرار دهیم برگ های گیاه دچار سوختگی می شوند و گیاه آسیب می بیند و همچنین اگر گیاه را در مکانی قرار دهیم که نور مناسب نداشته باشد گیاه به خوبی رشد نمی کند. بنابراین گیاه را در مکانی که سایه آفتاب است بکارید و یا در کنار پنجره هایی قرار دهید که پرده ی مناسب داشته باشد. اگر در منزل جای مناسب با نور کافی برای گیاه نداشتید می توانید از از چراغ های مخصوص رشد گیاه  نیز استفاده کنید .
 
دما
همانطور که گفته شد گیاه پیچک به دمایی متعادل نیاز دارد که نه خیلی سرد باشد که گیاه از بین برود ونه خیلی گرم باشد که دچار سوختگی برگ شود. این گیاه دمای بین 15 تا 21 درجه را میتواند به خوبی تحمل و رشد کند . اگر برگ های گیاه شما پژمرده و یا زرد شد گیاه را جابجا کنید و مکانش را تغییر دهید زیرا یکی از علت هایش تابش نور مستقیم به گیاه است.
 
خاک
بهتر است نوع خاکی که برای این گیاه استفاده می کنیم سبک، نرم و غنی باشد . می توان از خاک برگ یا کود حیوانی ومقداری ماسه یا پیت ماس و یا کمپوست استفاده کرد، به این خاطر که خاک باید نفوذپذیری بیشتری داشته باشد تا مواد مغذی به ریشه گیاه برسد و گیاه رشد بهتری داشته باشد.
 
آبیاری
گیاه پیچک بهتر است هفته ای 2 بار با آبی که ترجیحا بدون کلر باشد، آبیاری شود و برای اینکه مطمئن شویم که آب بیش از حد به گیاه نرسد سطح خاک را بررسی می کنیم و یا انگشت خود را داخل خاک می کنیم، اگر خاک تا یک و نیم ویا دو بند انگشت خشک بود گیاه را آبیاری می کنیم در غیر این صورت صبر می کنیم تا سطح خاک خشک شود زیرا آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیده شدن ریشه ی گیاه می شود .
 
 زمان کوددهی
گیاه پیچک برای اینکه رشد بهتری داشته باشد فقط یک بار در فصل های بهار، تابستان، پاییز باید کوددهی انجام شود ، برای این کار مقداری از کود حاوی نیتروژن را با آب ترکیب می کنیم و آن را نزدیک به ریشه قرار می دهیم . این گیاه  در فصل زمستان نیازی به کوددهی ندارد و از مواد مغذی داخل خاک تغذیه می کند. 
 

سخن آخر

گیاه پیچک از جمله گیاهانی است که برای زیبایی منازل و محیط های بیرون از آن استفاده های زیادی می شود ، مهم این است که گیاه را در مکان مناسبی قرار دهید و خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید .این گیاه بالا رونده ی زیبا نشان دهنده آغازی دیگر و یا تولدی دوباره است.


منبع: سایت خانه و خانواده راسخون
نسخه چاپی