خاک گلدان را چگونه درست کنیم؟

خاک گلدان چیست و چرا با خاک باغچه تفاوت دارد؟

فرقی ندارد که از آن برای گیاهان گلدانی درون خانه استفاده می‌کنید یا برای باکس‌های گلدانی و گلدان‌های خارج از خانه، در هر حال خاک گلدان یکی از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده برای داشتن گیاهانی سرحال و سالم است. فرق خاک گلدان و خاک باغچه در این است: خاک گلدان سبک تر است و خلل و فرج بیشتری دارد به همین دلیل اجازه می‌دهد آب به راحتی از بالای سطح خاک تا پایین آن سرازیر شود. همچین اکسیژنی که ریشه‌ها برای تنفس و سالم ماندن به آن نیاز دارند را فراهم می‌کند. در حالی که خاک باغچه آب را به پایین هدایت می‌کند و در همان جا ذخیره‌اش می‌کند.

خاک‌های گلدانی که از بیرون تهیه می‌کنید ممکن است خیلی گران باشد به خصوص اگر تعداد زیادی گلدان داشته باشید. درست کردن خاک گلدان توسط خودتان علاوه بر صرفه جویی در هزینه این امکان را به شما می‌دهد که ترکیب شگفت انگیز مخصوص خودتان را درست کنید که بافت خوب، مواد غذایی اکسیژن مورد نیاز گیاهان‌تان را به آنها بدهد.

خاک گلدانی دست ساز چیست؟

مخلوط کاشت خاکی با مخلوط کاشت غیر خاکی بسیار متفاوت است. مخلوط غیر خاکی بیشتر برای جوانه زنی دانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین ترکیب غیر خاکی دست ساز دارای سه جز است: محیط کشت، جزء که رطوبت و مواد مغذی را نگه دارد و جزء که زهکشی را بهبود ببخشد.
در پایین طرز تهیه ۲ ترکیب خاکی گلدانی را توضیح داد‌ه‌ایم، نگران نباشید روش کار بسیار آسان است و مواد مورد نیاز هم به راحتی پیدا می‌شوند:

-دستور العمل اول

این ترکیب در نهایت بسیار شبیه به خاک گلدان‌هایی می‌شود که از بیرون تهیه می‌کنیم. شاید حتی بهتر از آن!

بستر کشت (محیط رشد) : خاک باغچه از هر جایی که تهیه می‌کنید. از باغچه خودتان از پارک اطراف خانه‌تان و … . فقط باید دقت کنید که خاک عاری از بیماری و بذر علف‌های هرز باشد.

رطوبت نگهدار: پیت خزه اسفاگنوم. این خزه را از مرداب ها و باتلاق‌ها استخراج می‌کنند و آن را خشک می‌کنند. خزه خشک شده و به رنگ قهوه‌ای کم رنگ در‌می‌آید. بهتر است قبل از ترکیب کردن آن با خاک مقداری آن را مرطوب کنید.

زهکش: پرلایت، ورمی کولیت یا شن. پرلایت یا پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی است که بسیار سبک است این ذره با ایجاد خلل و فرج و سبک کردن خاک، باعث زهکشی بهتر آب می‌شود.


-دستورالعمل دوم:

این هم یک ترکیب دیگر برای ساخت خاک دست ساز خودتان که به موادی کمتر از دستورالعمل قبلی نیاز دارد و کشاورزانی که به عناصر ارگانیک علاقه دارند از این ترکیب استقبال زیادی کرده‌اند. برای ساخت خاک گلدانی کمپوست دار به سادگی مقداری از خاک باغچه استرلیزه را با مقدار مساوی کمپوست مخلوط کنید. کمپوست را می‌توانید از بیرون تهیه کنید و یا اینکه آن را هم خودتان بسازید! سپس به مقدار لازم شن یا سنگریزه به ترکیب اضافه کنید تا زهکشی آن را بالا ببرید.

کمپوست یا کود آلی تخمیری چیست ؟ چگونه آن را درست کنیم؟

پوسال یا کمپوست پسماندهای آلی تجزیه‌شده و نسبتاً پایدار حاصل فرایند پوسش هستند و پوسش یا کمپوست کردن عمل پوساندن و تجزیه بقای گیاهی، حیوانی یا زباله های شهری همچنین لجن فاضلاب است که تحت شرایط خاص و روش های گوناگون انجام می گیرد. این عمل شاید کهن ترین روش بازیافت باشد.

 

انواع کمپوست

* کمپوست سبز تهیه شده از گیاهان شده هرس
* کمپوست تهیه شده از زباله های تر شهری
* ورمی کمپوست ( کمپوست تهیه شده از کرم خاکی)
* کمپوست قارچ خوراکی (کمپوست مناسب برای پرورش قارچ)


نحوه ساخت کمپوست

برای تولید کمپوست بسته به نوع آن تمامی مواد را ریخته و به خوبی هم میزنیم موادی از جمله کود حیوانی ، زباله های شهری آلی ، شاخ و برگ گیاهان و…، دما جریان هوا و دیگر شرایط را برای انجام عملیات تجزیه فراهم میکنیم. سپس میکروارگانیسم مورد نظر مثل قارچ ، پروبیوتیک ها ، کرم ها و.. را برای تجزیه خاک به آن اضافه میکنیم.


به خاک خانگی دست سازتان کود بدهید!
بعد از مدتی در هر خاکی مقدار مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاهان کم می‌شود. پس اگرچه خاک خانگی که ساخته اید ترکیبی عالی برای گیاهان‌تان است، آنها بعد از مدتی بدون اصلاح و تقویت مجدد خاک قادر به رشد در آن نخواهند بود. به روش های مختلفی می‌توانید خاک‌تان را تقویت کنید. می‌توانید قبل از کاشت گیاه در ترکیب خاکی‌تان آن را با کربنات کلسیم (سنگ آهک) تقویت کنید. می‌توانید سطح رویی خاک را با مقداری کمپوست بپوشانید. و یا می‌توانید از کودهای موجود در بازار که مواد مغذی را به تدریج و به آرامی در خاک آزاد می‌کنند برای تقویت خاک دست سازتان، استفاده کنید.

نحوه ساخت کود

 

ضایعات آشپزخانه، تکه های چمن و سایر مواد پوسیدنی را ذخیره کنید:

مواد گیاهی، از جمله چمن، کاه، برگ، ضایعات آشپزخانه، قهوه و علف های هرز مواد بسیار خوبی برای انباشت کمپوست هستند. کود اطمینان حاصل خواهد کرد که ترکیب گلدان خانگی شما دارای مواد مغذی غنی و میکروب های مفیدی خواهد بود.


سه قسمت “قهوه ای” را با یک قسمت “سبز” مخلوط کنید:
قهوه ای موادی است که کربن تولید می کند، مانند برگ، کاه و ساقه ذرت. سبزها که نیتروژن تولید می کنند شامل ضایعات آشپزخانه، قهوه، علف های هرز، چمن و موارد مشابه است. هرگز گوشت حیوانات، محصولات لبنی، مدفوع سگها، گربه ها یا خوک ها یا بیوسولیدها (مواد زائد انسانی) را در کود خود قرار ندهید. این می تواند کود شما را برای سلامتی خطرناک کند.

مواد پوسیدنی را در ظرف ساخت کمپوست قرار دهید:
این ظرف را می توانید در فروشگاه لوازم خانگی خریداری کنید و یا خودتان بسازید. باید درپوش داشته باشد و حداقل 3 فوت مکعب باشد. این حداقل اندازه ای است که محتویات حداقل 2 هفته تا 71 درجه سانتیگراد گرم می شوند. این امر منجر به تولید مواد کاملاً پوسیده می شود. اطمینان حاصل کنید که در طی این 2 هفته حداقل 5 بار مواد کود را زیر و رو کنید تا اطمینان حاصل شود که کل مواد پوسیده شده اند. شما همچنین می توانید به کود خود کرم اضافه کنید، که به روند کمپوست کمک می کند.

کود را با استفاده از یک صفحه پردازش کنید:

وقتی مواد کاملاً پوسیده شد، که معمولاً حدود سه ماه طول می کشد، آن را از میان یک صافی عبور دهید تا ذراتی از کود را که اندازه یکسان دارند بدست آورید. ذرات باید نسبتاً کوچک باشند تا بتوانید آنها را به خوبی در گلدان خود مخلوط کنید. ذرات بزرگتر را به سطل کمپوست خود برگردانید.
 

ساخت مخلوط گلدان


از تجهیزات محافظ استفاده کنید:
دستکش های باغبانی از دستان شما در برابر خرده ریزها محافظت می کند، در حالی که ماسک صورت به شما کمک می کند که گرد و غبار و ذرات موادی که با آنها کار می کنید را استنشاق نکنید.

وسایل خود را جمع کنید:
در دست داشتن تمام ابزار و ملزومات، روند ساخت مخلوط گلدان را تسریع می کند. شما نیاز دارید:

ظرف بزرگ برای مخلوط کردن: این می تواند یک سطل بزرگ، سطل آشغال، چرخ دستی یا ظرف دیگر باشد.
ظرف برای اندازه گیری: بعضی از مواد به مقدار کمتری به مخلوط گلدان اضافه می شوند. داشتن ظرفی برای اندازه گیری دقیق مفید است. یک سطل 5 گالنی و همچنین فنجان های اندازه گیری مفید هستند.
آب: قوطی آب و شلنگ آب در دسترس داشته باشید.
ماله: ماله برای مخلوط کردن مواد شما با هم مفید خواهد بود.
بیل: یک بیل آماده داشته باشید تا مقادیر بیشتری خاک، ذغال سنگ نارس و کود را درون مخلوط خود قرار دهید.
پارچه فلزی: پارچه فلزی یک صفحه مشبک است که برای الک کردن مواد شما با فشردن قطعات بزرگ استفاده می شود. پارچه فلزی یک چهارم اینچی ایده آل است.

فضای کار خود را آماده کنید

تهیه یک جدول برای تهیه مخلوط گلدان می تواند مفید باشد، به خصوص اگر دسته های کوچکتری را در سطل ها درست می کنید. حداقل، شما باید یک فضای کار در فضای باز داشته باشید. برای گرفتن خاک اضافی و مواد دیگر، زیر فضای کار خود یک پارچه پهن کنید. برای مخلوط کردن خاک گلدان خود از یک بشکه یا یک سطل بزرگ زباله استفاده کنید.


مواد تشکیل دهنده خود را اندازه بگیرید:
تعدادی دستور العمل مختلف برای مخلوط گلدان وجود دارد که هر یک از آنها برای انواع مختلف گیاهان مناسب است. برای مخلوط گلدان همه کاره 1 قسمت پیت ماس ​​را اندازه گیری کنید. 2 قسمت کمپوست؛ 1 قسمت ورمیکولیت؛ 1 قسمت خاک باغچه گندزدایی شده ؛ و 1 قسمت پرلیت یا ماسه. برای شروع، از    یک سطل 5 گالنی برای هر قسمت استفاده کنید.

همه مواد را جداگانه از میان پارچه مشبک فلزی عبور دهید:
برای از بین بردن تکه های بزرگ و آوار، هر یک از مواد خود را از طریق یک توری فلزی یا پارچه فلزی ¼ اینچی عبور دهید. پارچه سخت فلزی شبکه ایی سیمی است که به صورت رول در فروشگاه های لوازم خانگی و سخت افزاری در ازای هر رول 5 تا 10 دلار موجود است.

ابتدا پیت ماس ​​را درون سطل مخلوط خود قرار دهید:

تمام پیت ماس ​​هایی را که استفاده می کنید در سطل مخلوط کن بریزید. ممکن است به جای استفاده از تمام مواد موجود در دسته اول، با یک دسته کوچک خاک شروع شود.


کودها را اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید:
این مواد مغذی به مخلوط گلدان شما اضافه می شود. یک مخلوط مناسب کوددهی: برای هر 5 گالن مواد دیگر، 1 پیمانه ماسه سبز اضافه کنید. 1 پیمانه کنجاله خون؛ ½ پیمانه کنجاله استخوان؛ ½ پیمانه آهک و ½ فنجان سنگ فسفات.

کمپوست، ورمیکولیت و پرلیت را اضافه کنید:
هر یک از این مواد را یکی یکی اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید. خاک را زیرورو کنید تا مطمئن شوید همه آنها را در سراسر مخلوط گلدان مخلوط کرده اید.


 

خاک خود را با روش زیست سنجی آزمایش کنید:

سنجش زیستی آزمایشی برای بررسی دوام یک نمونه بیولوژیکی است. اساساً، این بدان معنی است که شما برای شروع بذرها و نظارت بر رشد آنها از خاک استفاده خواهید کرد. جو دوسر، لوبیا یا کاهو را از بذر پرورش دهید. سپس بر سرعت جوانه زدن بذرها و رشد نهال ها نظارت کنید.
اگر اکثر بذرها جوانه نزنند یا نهال ها به آرامی رشد کنند، ممکن است ترکیب گلدان شما ضعیف باشد. دستورالعمل متفاوتی را برای مخلوط گلدان خود امتحان کنید. برای یافتن گزینه دیگری به صورت آنلاین “دستور مخلوط گلدان” را جستجو کنید. اگر می خواهید از آن برای شروع بذر استفاده کنید، به یاد داشته باشید که از کود اجتناب کنید.

 

منابع:
https://poponik.com
https://footofan.com
https://nobaar.com
نسخه چاپی