طرز تهیه رول سیاهدانه و گردو

مواد لازم برای تهیه خمیر نان شیرینی

مواد غذایی مقدار
شیر کامل یک پیمانه
مخمر فعال خشک یک قاشق غذا خوری
کره بدون نمک، ذوب شده یک سوم پیمانه
تخم مرغ درشت به دمای اتاق رسیده باشد دو عدد
شکر گرانول سفید یک دوم پیمانه
نمک یک دوم قاشق چای خوری
عصاره وانیل یک قاشق چای خوری
آرد همه منظوره سه و نیم  پیمانه


مواد لازم برای تهیه لایه میانی

مواد غذایی مقدار
گردو یا بادام و فندق سه چهارم پیمانه
زردآلو خشک یک دوم پیمانه
سیاهدانه سه چهارم پیمانه
شکر گرانول سفید یک دوم پیمانه
کره بدون نمک، نرم اما ذوب نشده یک دوم پیمانه
خمیر وانیل، اختیاری یک قاشق چای خوری


مواد لازم برای تهیه شربت شکر

مواد غذایی مقدار
آب یک دوم پیمانه
شکر یک دوم پیمانه
آب لیمو یک قاشق غذا خوری


طرز تهیه رول سیاهدانه و گردو

این نان های شیرین پف دار یک غذای واقعی هستند! بسیار نرم که لایه میانی آن پر شده با سیاهدانه، گردو و زردآلو خشک، که با یک شربت شکری ساده شیرین شده اند. با خوردن آنها در هر زمانی از روز به همراه یک فنجان قهوه یا چای لذت خواهید برد. لازم به ذکر است که با این مقدار مواد می توانید به تعداد 12 رول آماده کنید و بستگی به تعدادی که می خواهید می توانید مقدار مواد را کم یا زیاد کنید.
در اینجا لازم است نکاتی در رابطه با مواد اصلی و ابزار مورد نیاز برای تهیه این دستور غذایی بیان کنیم.

مواد اصلی
مخمر: برای تهیه خمیر لازم داریم، می توانید از انواع مخمر استفاده کنید.
شیر کامل: استفاده از شیر کامل نان را غنی‌تر و طعم‌دارتر می‌کند.
کره: هم برای خمیر و هم برای فیلینگ از کره بدون نمک استفاده می کنیم.
سیاهدانه: از فروشگاه یا سوپرمارکت می توانید تهیه کنید.
آجیل: ما تصمیم گرفتیم به این دستور گردو اضافه کنیم، اما بادام یا فندق نیز طعم فوق العاده ای به آن خواهند داد شما می توانید هر کدام را که دوست دارید اضافه کنید و اما اگر به آجیل حساسیت دارید، می توانید آن را از دستور حذف کنید و از سیاهدانه و زردآلوی بیشتری استفاده کنید.
زردآلو خشک: ترکیب آن با سیاهدانه عالی خواهد شد. می توانید آن را با کرن بری خشک یا حتی خرمای خشک جایگزین کنید.

لوازم و ابزار مورد نیاز
کاغذ روغنی یا سیلیکونی
وردنه چوبی
غذاساز
برس شیرینی سیلیکونی: برای ریختن شربت روی نان ها عالی است
کاسه بزرگ شیشه ای
دماسنج دیجیتال: برای هر آشپزخانه ای ضروری است، از آن استفاده کنید تا مطمئن شوید که شیر شما خیلی داغ نیست.

مرحله اول: درست کردن خمیر
برای تهیه خمیر ابتدا یک پیمانه شیر را درمایکروویو یا روی اجاق گاز گرم می کنیم تا دمای آن به 120 تا 130 فارنهایت برسد. حالا یک قاشق غذا خوری خمیر مایه به آن اضافه می کنیم وهم می زنیم و مخلوط را به مدت 5 دقیقه کنار می گذاریم تا عمل کند.

طرز تهیه رول سیاهدانه و گردو

درهمین حین، در یک کاسه بزرگ، یک سوم پیمانه کره ذوب شده، دو عدد تخم مرغ درشت، یک دوم پیمانه شکر، یک دوم قاشق چای خوری نمک و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را ریخته  و به مدت یک دقیقه با همزن دستی هم می زنیم تا تخم مرغ ها خوب با مواد ترکیب شوند. حالانوبت اضافه کردن مخلوط شیر و خمیر مایه است آن را هم درون کاسه می ریزیم.
در این مرحله سه و نیم پیمانه آرد را کم کم اضافه کرده و آن را با همزن می زنیم، سپس زمانی که خمیر شروع به تشکیل شدن کرد، روی سطح کار را آرد پاشی کرده و خمیر را به روی سطح کار انتقال می دهیم. خمیر باید بسیار نرم و کمی چسبنده باشد پس خمیر را به مدت 4 تا 5 دقیقه ورز می دهیم تا کاملاً صاف و کشدار شود. اگر لازم باشد به میزان بیشتری آرد اضافه کنید.
داخل همان کاسه که مواد را هم زدیم کمی آرد میریزیم و خمیر تشکیل شده را درون آن می گذاریم و روی آن را با حوله یا دستمال می پوشانیم و خمیر را به مدت یک تا یک و نیم ساعت در قسمتی از آشپزخانه که گرم است  قرار می دهیم تا حجم آن دو برابر شود، (روی اجاق گاز عالی است!).

طرز تهیه رول سیاهدانه و گردو

طرز تهیه رول سیاهدانه و گردو

مرحله دوم: درست کردن  فیلینگ (لایه میانی)
در حالی که خمیر در حال حجم گرفتن و عمل آمدن است، زمان مناسبی برای تهیه فیلینگ برای این رول های سیاهدانه است.
سه چهارم پیمانه  گردو و یک دوم پیمانه زردآلو خشک را داخل غذاساز می ریزیم و آن‌ها را مخلوط و خرد می کنیم. این مرحله را با چاقو هم می توانید انجام دهید به این ترتیب که گردو ها و زردآلو ها را ریز خرد کنید.
سپس سه چهارم پیمانه سیاهدانه، یک دوم پیمانه شکر، یک قاشق چای خوری خمیر وانیل و یک دوم پیمانه کره نرم شده را به آن اضافه می کنیم. توجه کنید که کره باید خیلی نرم شده باشه ولی ذوب نشود. دوباره مواد را هم می زنیم تا مایه خمیری غلیظی تشکیل شود. حالا فیلینگ ما آماده است آن را کنار می گذاریم تا در زمان مناسب استفاده کنیم.

طرز تهیه رول سیاهدانه و گردو

مرحله سوم: فرم دادن رول ها و پخت آن ها
هنگامی که خمیر عمل آمد و حجم آن دو برابر شد، وقت آن است که رول ها را فرم دهیم. حالا روی سطح کار را آرد می پاشیم و با مشت آرام روی خمیر حجم گرفته می زنیم تا هوای حبس شده در آن آزاد شود، سپس آن را روی سطح کار قرار می دهیم با استفاده از یک وردنه آردپاشی شده، خمیر را به شکل مربع بزرگ 20×20 اینچی باز می کنیم.
فیلینگ آماده شده را روی خمیر می ریزیم و با یک کاردک آن را به صورت یکنواخت روی خمیرپخش می کنیم.
خمیر را به آرامی از وسط تا می کنیم و با استفاده از یک چاقوی بلند، خمیر را به صورت عمودی به قطعات یک تا یک و نیم اینچی تقسیم می کنیم، (خمیر را به صورت نوار برش می دهیم).
برش های نواری شکل خمیر را از روی سطح کار برداریم و کمی می کشیم و از دو طرف به شکل طناب می پیچیم و بعد رول می کنیم.
حالا داخل سینی فر کاغذ روغنی یا ورقه سلیکونی می گذاریم و رول های فرم گرفته را داخل آن به فاصله 3 اینچ از هم می چینیم.
در این مرحله یک عد تخم مرغ را داخل یک کاسه کوچک می شکنیم و هم می زنیم و با برس آن را روی رول ها می مالیم. حالا رول ها را به مدت 30 تا 45 دقیقه در دمای اتاق می گذاریم بمانند تا حجم آن ها دو برابر شود. در این مرحله، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت روشن می کنیم تا گرم شود.
بعد از حجم گرفتن رول ها سینی را به داخل فر انتقال می دهیم و به مدت 37 تا 40 دقیقه اجازه می دهیم تا بپزند تا زمانی که رنگ آنها طلایی و قهوه ای شود. پس از حدود 25 دقیقه وقتی زیر نان ها طلایی شد شعله بالایی فر را روشن می کنیم تا روی رول ها هم طلایی شود فقط برای جلوگیری از سوختن آن ها یک ورقه آلومینیومی روی آن ها قرار می دهیم تا نسوزند.
نکته: اگر تعداد رول ها زیاد است و همه آن ها داخل سینی فر جا نمی شوند تا پخت یک سری از آن ها مابقی را داخل یخچال قرار دهید تا رول ها بیش از حد سفت نشوند.

طرز تهیه رول سیاهدانه و گردو

طرز تهیه رول سیاهدانه و گردو

طرز تهیه رول سیاهدانه و گردو

طرز تهیه رول سیاهدانه و گردو

طرز تهیه رول سیاهدانه و گردو

مرحله آخر: تهیه شربت و سرو نان شیرینی ها
در حالی که رول ها در حال پخت هستند، می توانید شربت شکری ساده را برای پوشش رول ها آماده کنید. این شربت به رول های سیاهدانه ظاهری براق می دهند.
برای تهیه شربت در یک قابلمه کوچک، یک دوم پیمانه آب، یک دوم پیمانه شکر و یک قاشق غذا خوری آبلیمو می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم و روی اجاق گاز می گذاریم تا بجوشد. حرارت را ملایم کرده و اجازه می دهیم تا شربت حدود 7 دقیقه بجوشد. آن را از روی حرارت برمی داریم و می گذاریم در دمای اتاق بماند و خنک شود تا زمانی که از آن استفاده کنیم.
هنگامی که رول ها پختند و از فر خارج می کنیم و در حالی که داغ هستند، ابا استفاده از یک برس شیرینی پزی شربت را روی نان ها می مالیم.
این نان شیرینی ها را در حالی که گرم و تازه هستند می توانید با یک فنجان چای یا قهوه میل کنید یا اینکه خنک شوند به عنوان صبحانه یا عصرانه استفاده کنید.
اگر می خواهید نان ها را برای روز بعد نگهداری کنید ابتدا اجازه دهید در دمای اتاق خنک شوند، سپس هر رول را به صورت جداگانه در یک کیسه فریزر بپیچید و حالا رول های پیچیده شده را در یک ظرف دربسته قرار دهید. توجه کنید که این رول ها می توانند به سرعت خشک شوند، بنابراین مهم است که آنها را به خوبی مهر و موم شده نگه دارید.
امیدواریم این دستور غذایی را تهیه کنید و از میل کردن آن ها در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

طرز تهیه رول سیاهدانه و گردو

ارزش غذایی رول سیاهدانه و گردو
سرو: 1 رول | کالری: 464 کیلو کالری | کربوهیدرات: 60 گرم | پروتئین: 8 گرم | چربی: 22 گرم | چربی اشباع شده: 10 گرم | چربی چند غیر اشباع: 6 گرم | چربی تک غیراشباع: 5 گرم | چربی ترانس: 1 گرم | کلسترول: 67 میلی گرم | سدیم: 122 میلی گرم | پتاسیم: 230 میلی گرم | فیبر: 3 گرم | شکر: 30 گرم | ویتامین A: 669IU | ویتامین C: 1 میلی گرم | کلسیم: 140 میلی گرم | آهن: 3 میلی گرم
نسخه چاپی