دستور پخت کیک هویج با روکش خامه پنیری

مواد لازم برای تهیه مایه کیک هویج

مواد غذایی مقدار
گردوی خرد شده (یک پیمانه برای کیک، یک پیمانه برای تزئین. آجیل اختیاری است.) دو پیمانه (260 گرم)
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده یک و نیم پیمانه (300 گرم)
شکر گرانول سفید نصف پیمانه (100 گرم)
روغن گیاهی یا روغن کانولا (یا روغن نارگیل ذوب شده) یک پیمانه (240 میلی لیتر)
تخم مرغ درشت چهار عدد
سس سیب صاف و شیرین نشده (مارمالاد سیب) سه چهارم پیمانه (133 گرم)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
آرد همه منظوره دو و نیم پیمانه (312 گرم)
بیکینگ پودر دو قاشق چای خوری
جوش شیرین یک قاشق چای خوری
نمک نصف قاشق چای خوری
دارچین آسیاب شده یک و نیم قاشق چای خوری
زنجبیل آسیاب شده یک قاشق چای خوری
جوز هندی آسیاب شده یک چهارم قاشق چای خوری
میخک آسیاب شده یک چهارم قاشق چای خوری
هویج رنده شده دو پیمانه (260 گرم) حدود چهار عدد بزرگ


مواد لازم برای تهیه پوشش خامه پنیری

مواد غذایی مقدار
پنیر خامه ای پرچرب، نرم شده در دمای اتاق شانزده اونس (450 گرم)
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق نصف پیمانه (115 گرم)
شکر قنادی چهار پیمانه (480 گرم)
عصاره وانیل خالص یک و نیم قاشق چای خوری
نمک کمی


طرز تهیه کیک هویج با پوشش خامه پنیری

در این مطلب قصد داریم یک مدل کیک که بسیارمحبوب است را آموزش دهیم همراه ما باشید و با روش پخت این کیک خوشمزه و بی نظیر آشنا شوید.
ابتدا لازم است نکاتی در رابطه با مواد اولیه ارائه بدهیم، اگر می خواهید کیک فوق العاده ای داشته باشید حتما به این موارد دقت کنید.

شکر قهوه ای: همانطور که مستحضرید در اکثر دستور العمل ها از شکر سفید برای پخت کیک استفاده می شود ولی باید بدانید که شکر سفید جز شیرین کردن کیک، کار دیگری انجام نمی دهد در حالی که شکر قهوه ای نه تنها کیک را شیرین می کند، بلکه طعم و رطوبت زیادی تولید می کند که همین امر باعث می شود بافت کیک بی نظیر شود.
روغن: کیک ها به چربی نیاز دارند تا نرم و لطیف شوند. هنگام تهیه کیک با طعم خاص مانند کیک وانیلی و ...، ترجیح می دهیم از کره به عنوان چربی استفاده کنیم چون کره نیز به آن ها طعم فوق العاده ای می دهد. اما برای کیک هایی مانند کیک شکلاتی و کیک هویج که طعمی از مواد دیگر دارند، روغن بدون طعم را انتخاب می کنیم.
سس سیب: برای اینکه طعم کیک خیلی مرطوب و روغنی نشود، مقداری سس سیب اضافه می کنیم. طعم سس سیب با شکر قهوه ای ترکیب بی نظیری خواهد بود.
هویج تازه خرد شده: نکته قابل توجه برای پخت کیک هویج این است که هویج آن باید تازه باشد و نباید از ویج های از قبل خرد شده بسته بندی شده استفاده کنیم زیرا سفت و خشک هستند. برای این دستور به چهار عدد هویج بزرگ نیاز داریم آن را خریداری کرده و تمیز می شوییم و رنده می کنیم. هنگام خرد کردن متوجه خواهید شد که چقدر مرطوب هستند این رطوبت اولیه برای پخت کیک لازم است.

مرحله اول: برشته کردن گردو
فر را با دمای 300 درجه فارنهایت (149 درجه سانتیگراد ) روشن کرده و اجازه می دهیم گرم شود در این حین داخل سینی فررا با کاغذ روغنی یا ورقه پخت سیلیکونی می پوشانیم و دو پیمانه گردوی خرد شده را داخل آن می ریزیم و سینی را داخل فر گذاشته و حدود 8 دقیقه گردوها را برشته می کنیم. برشته کردن گردو کاملا اختیاری است، اما قول می دهیم که از انجام آن پشیمان نخواهید شد چون برشته کردن گردو طعم بی‌نظیری به کیک می دهد. بعد از سپری شدن مدت زمان گفته شده سینی را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم 10 – 15 دقیقه خنک شوند.

مرحله دوم: آماده کردن مایه کیک
ابتدا فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم. دو یا سه قالب کیک 9 اینچی را چرب کرده با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس روی کاغذ روغنی را هم چرب می کنیم و کنار می گذاریم تا مایه کیک آماده شود.
نکته: کاغذ روغنی کمک می کند تا کیک به خوبی از تابه جدا شود
در این مرحله بهتر است از دو کاسه برای همزدن مواد استفاده کنیم. در یک کاسه مواد ترو در دیگری مواد خشک را مخلوط می کنیم. حالا در یکی از کاسه ها چهار عدد تخم مرغ درشت، یک و نیم پیمانه شکر قهوه ای، نصف پیمانه شکر دانه ریز سفید و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل می ریزیم و هم می زنیم تا خوب باهم مخلوط شوند سپس یک پیمانه روغن اضافه می کنیم کمی هم می زنیم در نهایت سه چهارم پیمانه سس سیب را می ریزیم و مواد راهم می زنیم تا همه مواد خوب باهم ترکیب شوند.
نکته: برای ترکیب مواد خشک با تر نیازی به استفاده از همزن برقی نیست
در کاسه دوم دو و نیم پیمانه آرد، دو قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک قاشق چای خوری جوش شیرین، نصف قاشق چای خوری نمک، یک و نیم قاشق چای خوری پودر دارچین، یک قاشق چای خوری زنجبیل، یک چهارم قاشق چای خوری جوز هندی و یک چهارم قاشق چای خوری میخک را با هم مخلوط می کنیم. حالا مواد خشک را داخل مواد خیس الک می کنیم و با لیسک و یا قاشق چوبی، مواد را خوب هم می زنیم تا کاملا با هم ترکیب شوند. در آخر دو پیمانه هویج خرد شده و یک پیمانه گردوی برشته شده می ریزیم و هم می زنیم.
نکته: بقیه گردو برای تزیین است
حالا مایه کیک را به طور مساوی بین قالب های از قبل آماده شده می ریزیم و آن ها را به داخل فر انتقال می دهیم.
نکته:  اگر از سه قالب کیک استفاده می کنید، به مدت 20-24 دقیقه بپزید اما اگر از دو قالب کیک استفاده می کنید، به مدت 30-35 دقیقه بپزید.
بعد از مدت زمان اعلام شده یک خلال دندان را در مرکز کیک ها فرو کرده و تست می کنیم، اگر از مایه به خلال دندان نچسبد کیک ها آماده اند. اگر چسبید، به پخت ادامه دهید تا کاملا پخته شوند. فقط دقت کنید که بیش از حد نپزند. حالا قالب ها را از فر بیرون می آوریم واجازه می دهیم کمی خنک شوند سپس لایه های کیک را از قالب خارج کرده و روی توری سیمی گذاشته تا کاملا خنک شوند.
نکته: کیک ها باید قبل از مونتاژ شدن کاملا خنک باشند

دستور پخت کیک هویج با پوشش خامه پنیری

دستور پخت کیک هویج با پوشش خامه پنیری

مرحله سوم: درست کردن فراست
در یک کاسه بزرگ چهارصد و پنجاه گرم پنیر خامه ای پر چرب و نصف پیمانه کره را با سرعت متوسط رو ​​به بالا حدود 2 دقیقه هم می زنیم تا یکدست شوند. حالا چهار پیمانه شکر قنادی، یک و نیم قاشق چای خوری عصاره وانیل و کمی نمک اضافه می کنیم و با سرعت کم به مدت 30 ثانیه  هم می زنیم  سپس سرعت را زیاد کرده و 3 دقیقه می زنیم تا کاملا مخلوط و کرم رنگ شود.
نکته: اگر فراستینگ خیلی رقیق است، شکر شیرینی پزی و اگر فراستینگ خیلی غلیظ است کمی شیر و اگر فراستینگ خیلی شیرین است، کمی نمک اضافه کنید. دقت کنید که فراستینگ باید نرم باشد، اما روان نه.
طعم فراست با طعم ادویه داخل کیک باورنکردنی است، برای تزئین کیک فراست را به مدت 20 دقیقه در یخچال قرار می دهیم. این تضمین می کند که فراست خامه ای شکل خود را حفظ  کند.

دستور پخت کیک هویج با پوشش خامه پنیری

مرحله چهارم: مونتاژ کیک و سرو آن
ابتدا با استفاده از یک چاقوی دندانه دار بزرگ روی سطح کیک ها اگر ناهمواری هست صاف می کنیم سپس یک لایه را روی صفحه گردان قرار می دهیم حالا مقداری از فراست را روی کیک می ریزیم و به طور یکنواخت آن را با فراستینگ می پوشانیم، لایه دوم را با مقدار بیشتری فراستینگ پوشانده  سپس لایه سوم را روی آن قرار می دهیم و باقیمانده فراست را در تمام قسمت ها، بالا و کناره ها پخش می کنیم و کناره ها و روی کیک را با یک پیمانه گردوی برشته شده تزئین می کنیم حالا کیک تزئین شده را به ظرفی که برای سرو آن در نظر گرفته ایم منتقل می کنیم. کیک را حداقل 15 تا 20 دقیقه قبل از برش در یخچال قرار می دهیم این به کیک کمک می کند شکل خود را هنگام برش حفظ کند.
بعد از سرو کیک می توانید باقی مانده آن را محکم بپوشانید و تا 5 روز در یخچال نگهداری کنید.

دستور پخت کیک هویج با پوشش خامه پنیری

دستور پخت کیک هویج با پوشش خامه پنیری

این کیک هویج بسیار مرطوب است و با گردوی برشته شده پر شده است. بیشترین طعمی که در آن حس می کنید از شکر قهوه ای، دارچین، زنجبیل، جوز هندی و هویج می باشد. حتی اگر این کیک را از قبل آماده کنید با توجه به بافتی که دارد و لایه پنیری اش، بدون اینکه طعم آن کوچکترین تغییری کرده باشد می توانید آن را سرو کنید. امیدواریم این کیک خوشمزه را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

نکات قابل توجه
به جای کیک لایه ای، می توانید این دستور را می توانید در یک تابه 9×13 اینچی بپزید. برای این منظورمایه را در یک قالب چرب شده و کمی آرد پاشی شده بریزید و به مدت 40 تا 45 دقیقه یا تا زمانی که یک خلال دندان در مرکز کیک فرو کرده و تمیز بیرون بیاید بپزید.
برای برش کاغذ روغنی به اندازه قالب، کف قالب کیک را روی کاغذ روغنی بگذارید و با مداد ترسیم کنید، سپس دایره ها را برش دهید. قرار دادن کاغذ روغنی تضمین می کند که کیک به قالب نچسبد!
یکی از بهترین نکات در مورد کیک هویج این است که از روز قبل کیک را آماده کنید چون با گذشت زمان طعم‌ها با هم مخلوط می‌شوند، رطوبت غالب می‌شود و پنیر خامه‌ای داخل لایه‌ها نفوذ می کند و این عالی است! قبل از سرو کیک را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد.
حتی می توانید لایه‌های کیک را از شب قبل بپزید و در دمای اتاق خنک کنید و به همین ترتیب، فراستینگ را آماده کنید و یک شب در یخچال قرار دهید. روز بعد وقتی آماده تزئین شدید ، اجازه دهید فراستینگ به مدت 15 دقیقه در دمای اتاق بماند تا کمی نرم شود، سپس یک دقیقه با سرعت متوسط هم ​​بزنید و سپس لایه های کیک را با آن بپوشانید.
این مقدار کیک برای 10 تا 12 نفر کافیست.
اگر می‌خواهید کیک هویج بدون مغز داشته باشید، می توانید از گردو صرفنظر کنید.
در صورت تمایل می توانید به جای سس سیب از سه چهارم پیمانه از آناناس له شده استفاده کنید. توجه کنید که آب اضافی آناناس له شده یا کنسرو شده را بگیرید. چون می خواهیم که قوام سس سیب را داشته باشد - نه خیلی آبکی. همچنین می توانید از سه چهارم پیمانه موز له شده، خامه ترش، ماست ساده یا پوره کدو تنبل کنسرو شده هم استفاده کنید.
اگر از روغن نارگیل ذوب شده استفاده می کنید، مطمئن شوید که تمام مواد دیگر خمیر کیک (شامل هویج) به دمای اتاق رسیده باشند. در غیر این صورت، روغن نارگیل ذوب شده قبل از اینکه خمیر به داخل فر برود شروع به جامد شدن می کند.
حتی می توانید کیک هویج باندت درست کنید برای این منظور از یک تابه باندت 10 تا 12 پیمانه ای استفاده کنید. 55-75 دقیقه بپزید. دمای فرها باهم متفاوت هستند، به همین دلیل زمان پخت متفاوت است پس خیلی باید دقت کنید.
اگر می خواهید کشمش یا نارگیل به مایه کیک اضافه کنید، گردو را به نصف پیمانه کاهش دهید (یا کنار بگذارید). سپس، یک پیمانه کشمش یا نارگیل خرد شده را اضافه کنید. در صورت تمایل به اندازه یک تا یک و نیم پیمانه هم می توانید اضافه کنید.
اگر می خواهید کاپ کیک هویج درست کنید داخل قالب کپسول های مورد نظر را قرار هید و آن ها را تا دو سوم پر کنید و در دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) به مدت 20 تا 22 دقیقه بپزید.
نسخه چاپی