طرز تهیه کیک مرکبات

مواد لازم برای تهیه رویه  لیمویی

مواد غذایی مقدار
زرده تخم مرغ بزرگ دو عدد
تخم مرغ بزرگ یک عدد
شکر دانه‌ ریز دو سوم پیمانه (134 گرم)
پوست لیمو یک قاشق غذا خوری (حدود 1 عدد لیمو)
آب لیموی تازه یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) (حدود 2 تا 3 عدد لیمو)
نمک یک هشتم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق شش قاشق غذا خوری (86 گرم)


مواد لازم برای تهیه مایه کیک مرکبات

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک و نیم پیمانه (188 گرم)
بیکینگ پودر دو قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک دوم پیمانه (115 گرم)
شکر دانه ریز یک پیمانه (200 گرم)
پوست مرکبات (ترکیب لیمو، پرتقال و لیموترش) یک و نیم قاشق غذا خوری
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد 
عصاره وانیل خالص یک و نیم قاشق چای خوری
شیر کامل، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
آب مرکبات تازه فشرده (ترکیب لیمو، پرتقال و لیموترش) یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) 


مواد لازم برای تهیه فراستینگ پنیر خامه ای

مواد غذایی مقدار
پنیر خامه‌ای پرچرب، نرم شده در دمای اتاق شش اونس (170 گرم)
شکر قنادی سه چهارم پیمانه (90 گرم)
عصاره وانیل خالص یک و نیم قاشق چای خوری
خامه سرد یا خامه‌ی خامه‌ای (خیلی سرد!) یک و نیم پیمانه (360 میلی‌لیتر)
اختیاری: مرکبات برش خورده برای تزئین به مقدار لازم


طرز تهیه کیک مرکبات

در این مطلب قصد داریم یک مدل کیک خامه ای را به شما دوستان عزیز آموزش دهیم، طعم اصلی این کیک از ترکیب مرکباتی چون لیمو، پرتقال و لیموترش می باشد که شگفت انگیز است. حتما همراه ما باشید تا دستور پخت آن را یاد بگیرید و در مراسم های مختلف و جشن تولدها درست کنید و عزیزانتان را خوشحال کنید.
برای تهیه این کیک در کل به پنج ساعت و بیست دقیقه زمان نیاز داریم که یک ساعت برای آماده سازی مواد اولیه، بیست دقیقه برای پخت و الباقی برای خنک کردن و تزئین کیک صرف می شود. همچنین با میزان مواد اولیه ای که در این دستور به آن اشاره شده است در کل می توانیم برای هشت نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: درست کردن رویه لیمویی
قبل از اینکه برویم سراغ آموزش لازم است که به این نکته اشاره کنیم که حتما از قبل، زمان کافی برای تهیه رویه لیمویی در نظر بگیرید.
یک قابلمه متوسط را به اندازه 1 تا ۲ اینچ با  آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا بجوشد. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم می کنیم. حالا یک قابلمه دیگر روی قابلمه حاوی آب جوش می گذاریم و در آن دو عدد زرده تخم مرغ، یک عدد تخم مرغ، دو سوم پیمانه شکر گرانول سفید، یک قاشق غذا خوری پوست لیمو، یک سوم پیمانه آب لیمو و یک هشتم قاشق چای خوری را می ریزیم و با استفاده از همزن سیلیکونی (ازهمزن فلزی استفاده نمی کنیم چون طعم دیگری در مخلوط به جا می گذارد)، مواد را هم می زنیم تا کاملا مخلوط شوند سپس تا زمانی که رویه لیمویی آماده شود و بپزد به هم زدن ادامه می دهیم. مواد را حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که دماسنج را داخل قابلمه قرار دهیم و دما به 160 درجه فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) برسد، هم می زنیم و می پزیم تا  مخلوط غلیظی به دست آید و به قوام سس یا سوپ برسد.
نکته: اگر مخلوط غلیظ نشد، حرارت را زیاد کنید و مدام هم بزنید.
حالا ماهیتابه را از روی حرارت برمی داریم و کره را به 6 تکه جداگانه برش می دهیم و سپس داخل مخلوط می ریزیم تا کره در آن آب و ترکیب شود. مخلوط لیمو را را در یک شیشه یا کاسه می ریزیم و یک تکه پلاستیک را مستقیماً روی آن قرار می دهیم. این کار از تشکیل لایه روی آن جلوگیری می کند، مخلوط لیمو با سرد شدن به غلیظ شدن ادامه می دهد. برای سرعت بخشیدن به خنک شدن آن را در یخچال قرار می دهیم. حالا رویه لیمویی ما آماده است.
نکته: پس از خنک شدن، پوشش پلاستیکی را می توان جدا کرد. کشک را می توان تا حدود 10 روز در یخچال نگهداری کرد یا برای نگهداری طولانی تر، می توانید آن را خنک کرده و 3 تا 6 ماه در فریزر گذاشت. برای یخ زدایی هم کافی است، مخلوط لیمو را یک شب در یخچال بگذارید.

طرز تهیه کیک مرکبات

مرحله دوم: روشن کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود سپس سه قالب کیک 6×2 اینچی را چرب کرده، کف آن ها را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس روی کاغذ روغنی ها را نیز چرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک ها کمک می کند تا به راحتی از قالب ها آزاد شوند.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد خشک
یک و نیم پیمانه آرد، دو قاشق چای خوری بکینگ پودر و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه متوسط ​​ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ دیگر با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک دوم پیمانه کره و یک پیمانه شکر را حدود 1 دقیقه با سرعت متوسط رو ​​به بالا می زنیم تا مخلوط شوند. کناره ها و کف کاسه را با کاردک پلاستیکی می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم و سپس یک و نیم قاشق غذا خوری پوست مرکبات را به آن اضافه می کنیم و دوباره حدود 2 دقیقه با سرعت متوسط ​​رو به بالا هم می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شوند. حالا دو عدد  تخم مرغ و یک و نیم قاشق چای خوری عصاره وانیل را اضافه می کنیم و با سرعت متوسط ​​رو به بالا می زنیم تا مخلوط شوند. کناره ها و کف کاسه را می تراشیم و مجدداً به میزان لازم هم می زنیم تا ترکیب شوند.

مرحله پنجم: ترکیب کردن مواد خشک تر (درست کردن مایه کیک)
نیمی از مخلوط آرد، نیمی از شیر و نیمی از آب مرکبات را به مواد تر اضافه می کنم و با سرعت کم هم می زنیم تا یکدست شوند و سپس بقیه مخلوط آرد، شیر و آب مرکبات را اضافه می کنیم و دوباره با سرعت کم هم می زنیم تا مخلوط شوند.
نکته: بیش از حد مخلوط نکنید. ممکن است لازم باشد همه مواد را با دست هم بزنید تا مطمئن شوید که ته کاسه گلوله های آرد وجود ندارد.
نکته: مایه کیک کمی غلیظ خواهد بود. توجه کنید که شما بین 3.5 تا 4 پیمانه مایه کیک خواهید داشت.

طرز تهیه کیک مرکبات

مرحله ششم: ریختن مایه کیک در قالب
خمیر را به طور مساوی در بین قالب های کیک تقسیم کرده و می ریزیم و آن ها را چند بار روی سطح کار می کوبیم تا هوای اضافی آن آزاد شود و حفره هایی روی سطح آن ها ایجاد شود.

طرز تهیه کیک مرکبات

مرحله هفتم: پختن کیک
قالب ها را داخل فر گذاشته و کیک ها را به مدت 18 تا 21 دقیقه یا تا زمانی که کاملا پخته شوند می پزیم. برای تست پخت، یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو کنید اگر تمیز بیرون بیاید، تمام است و کیک پخته.

مرحله هشتم: خنک کردن کیک ها
بعد از اتمام کار قالب ها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کیک ها به مدت 30 دقیقه در داخل قالب ها بمانند و کاملا خنک شوند. سپس کیک ها را از قالب خارج می کنیم و روی توری سیمی میگذاریم تا کاملا خنک شوند.
نکته: کیک ها باید قبل از فیلینگ و مونتاژ شدن کاملا خنک باشند.

مرحله نهم: درست کردن فراستینگ پنیر خامه ای
در یک کاسه بزرگ دیگر با استفاده از همزن دستی یا برقی، شش اونس پنیر خامه ای را حدود ۱ دقیقه با سرعت متوسط ​​رو به بالا می زنیم تا کرم رنگ شود. کناره ها و کف کاسه را با لیسک می تراشیم و دوباره به میزان لازم هم می زنیم تا کرم رنگ شود. بعد سه چهارم پیمانه شکر و یک و نیم قاشق چای خوری عصاره وانیل قنادی را اضافه می کنیم و حداقل 2 دقیقه با سرعت متوسط ​​هم می زنیم تا کاملاً یکدست شوند (مطلقاً بدون گلوله). دوباره کناره ها و کف کاسه را می تراشیم و مجدداً به میزان لازم هم می زنیم تا یکدست شود. حالا همزن را با سرعت کم روشن می کنیم و در حالی که همزن روشن است، یک و نیم پیمانه خامه را با احتیاط و به آرامی به مواد اضافه می کنیم. بعد از اینکه همه خامه را اضافه کردیم، سرعت همزن را بالا می بریم و حدود 1 تا 2 دقیقه دیگرهم می زنیم تا اثر پره های همزن روی آن باقی بماند.
نکته: شما حدود 3.5 پیمانه فراستینگ خواهید داشت.

طرز تهیه کیک مرکبات

مرحله دهم: تهیه فیلینگ با رویه لیمویی
یک پیمانه از فراستینگ (حدود 240 میلی لیتر) را در یک کاسه جداگانه می ریزیم و سه قاشق غذا خوری رویه لیموی خنک شده به آن اضافه می کنیم و باهم مخلوط می کنیم. این فیلینگ ما برای کیک خواهد بود. از باقیمانده رویه لیمو به عنوان رویه استفاده می کنیم.

مرحله دهم: مونتاژ کردن کیک
ابتدا مطمئن می شویم که فضای کافی برای کیک در یخچال داریم زیرا در پایان این مرحله کیک باید خنک شود.
اگر روی لایه‌های کیک صاف نیستند، با احتیاط و به آرامی از یک چاقوی دندانه‌دار بزرگ استفاده می کنیم و قسمت ناهمواری را جدا می کنیم.
نکته: می توانید قسمت های جدا شده از کیک را دور بریزید (یا روی رومال خرد کنید!).
حالا یکی از لایه های کیک را روی صفحه گردان کیک قرار می دهیم. روی آن را با نصف فیلینگ لیمو به طور یکنواخت می پوشانیم. بعد لایه دوم کیک را روی اولی می گذاریم و آن را هم با بقیه فیلینگ می پوشانیم (از فیلینگ اضافه در قسمت بیرونی کیک استفاده کنید). در آخر لایه سوم کیک را روی آن گذاشته و یک لایه بسیار نازک از فراستینگ پنیر خامه ای را روی کیک و دور تا دور آن می مالیم. از پالت برای این کار استفاده می کنیم، بعد کیک را  به مدت 30 دقیقه بدون پوشش در یخچال قرار می دهیم.
در این مرحله کیک خنک شده را از یخچال بیرون می آوریم و با استفاده از پالت روی کیک و در آن را با رویه لیمویی می پوشانیم و کیک خامه کشی شده را بدون پوشش حداقل 30 دقیقه در یخچال قرار می دهیم تا کاملا خنک شود و رویه آن خودش را بگیرد. پس از آن،  کیک را با احتیاط و با استفاده از پالت به ظرف مناسب منتقل می کنیم.

طرز تهیه کیک مرکبات

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک تزیین شده را برش داده و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و روی باقی مانده آن را محکم می پوشانیم و به مدت 5 روز در یخچال نگهداری می کنیم.

نکات کلیدی برای بهتر شدن دستور پخت
دستورالعمل های آماده سازی: لایه های کیک را می توانید از شب قبل بپزید، خنک کنید و محکم بپوشانید. اما اگر بخواهید فراستینگ را زودتر از موعد درست کنید موقع استفاده ممکن است به مشکل بخورید پس بهتر است فراستینگ را درست کرده و بلافاصله از آن استفاده کنید. پس از اتمام تزئین کیک در مرحله آخر، حداقل 30 دقیقه طبق دستور آن را در یخچال قرار دهید. می توانید این زمان را تا 1 روز کامل افزایش دهید. با این حال، توصیه می کنیم پس از 2 ساعت، روی کیک را کمی بپوشانید. (توجه داشته باشید که پوشاندن باعث مالیدن فاستینگ می شود اما اشکالی ندارد.) بگذارید کیک سرد حدود 1 ساعت قبل از سرو در دمای اتاق بماند.
دستورالعمل انجماد: لایه های کیک بدون فراستینگ را می توانید ۲ تا ۳ ماه منجمد کنید. برای اینکار آن ها را حداقل 1 ساعت در یخچال قرار دهید، سپس روی آن ها را بپوشانید و بعد فریز کنید. کیک خود را در دمای اتاق یخ زدایی کنید.
تخم‌مرغ و مرکبات در رویه لیمویی: می‌توانید رویه لیمویی را طبق دستور درست کنید، اما اگر می‌خواهید طعم مرکبات را تغییر دهید، توصیه می‌کنم آب لیمو و پوست آن را با سایر مرکبات جایگزین کنید. به این صورت که اگر می خواهید رویه گریپ فروت یا پرتقال درست کنید، توصیه می کنیم فقط نیمی از آب یا پوست لیمو را جایگزین کنید. توجه کنید که حتما از مرکبات تازه استفاده کنید.
بهترین مرکبات برای استفاده در کیک: این کیک فقط با لیمو، فقط با لیموترش یا ترکیبی از هر دو یا یکی دیگر از مرکبات مانند پرتقال، پرتقال خونی یا گریپ فروت عالی می شود. ما توصیه نمی کنیم از لیمو یا لیموترش صرف نظر کنید. من از ترکیب مساوی لیمو، لیموترش و پرتقال استفاده می کنیم.
فراستینگ پنیر خامه ای: مطمئن شوید که پنیر خامه ای پر چرب باشد.
تهیه کاپ کیک: برای درست کردن کاپ کیک، کپسول های کاپ کیک را تا دو سوم ظرفیت پر کنید و در دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) به مدت 18 تا 22 دقیقه بپزید. بعد از خنک شدن کاپ کیک ها، یک سوراخ در وسط  آن ها ایجاد کنید و با یک قاشق چای خوری رویه لیمویی پر کنید. روی آن فراستینگ پنیر خامه ای قرار دهید و نوش جان کنید.
نسخه چاپی