دستور تهیه مافین سبوس دار

مواد لازم برای تهیه مایه مافین سبوس دار

مواد غذایی مقدار
آرد گندم کامل (الک شده) یک و نیم پیمانه (195 گرم)
سبوس گندم یک پیمانه (52 گرم)
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
جوش شیرین یک دوم قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
دارچین آسیاب شده یک دوم قاشق چای خوری
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده یک عدد
عسل یا شربت افرا خالص یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
روغن نارگیل، ذوب شده یک سوم پیمانه (75 گرم)
سس سیب شیرین نشده، به دمای اتاق رسیده یک سوم پیمانه (60 گرم)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
شیر غیر لبنی (یا شیر لبنی)، به دمای اتاق رسیده یک پیمانه (240 میلی لیتر)
کشمش دو سوم پیمانه (حدود 100 گرم)


طرز تهیه مافین سبوس دار

سبوس در حالت کلی به پوسته‌ای از گندم، برنج، جو و غیره گفته می‌شود که سرشار از ویتامین‌ها و مواد مختلف است و به همین دلیل مصرف آن توسط متخصصین تغذیه سفارش می‌شود. مافینی که امروز می خواهیم آموزش بدهیم با سبوس درست می شود بنابراین بسیار مغذی است، پس پیشنهاد می کنیم همراه راسخون باشید تا با دستور تهیه آن آشنا شوید.
 
برای تهیه این مافین ها در کل به سی و پنج دقیقه زمان نیاز داریم که ده دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، بیست دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و سرو صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در ین دستور می توانیم دوازده عدد مافین آماده کنیم.
 
قبل از شروع آموزش لازم است به چند نکته اشاره کنیم:
نکته: حتما از سبوس گندم برای تهیه این مافین استفاده کنید نه از سبوس باقی غلات.
نکته: می توانید این مافین را با افزودنی های مورد علاقه خودتان درست کنید یا مانند دستور پیش بروید.
نکته: قبل از هر کاری حتما دستور پخت و نکات را با دقت بخوانید و اندازه ها را رعایت کنید تا به نتیجه ای مطلوب برسید.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 425 درجه فارنهایت (218 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود. در ادامه یک قالب مافین دوازده عددی را با اسپری چرب می کنیم و یا از کپسول مافین استفاده می کنیم.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
در این مرحله یک و نیم پیمانه (195 گرم) آرد، یک پیمانه (52 گرم) سبوس گندم، یک قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین، یک دوم قاشق چای خوری نمک و یک دوم قاشق چای خوری دارچین را در یک کاسه بزرگ ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
برای آماده کردن مواد تر، یک عدد تخم مرغ، یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) عسل، یک سوم پیمانه (75 گرم) روغن نارگیل ذوب شده، یک سوم پیمانه (60 گرم) سس سیب، یک قاشق چای خوری وانیل و یک پیمانه (240 میلی لیتر) شیر را در یک کاسه متوسط می ریزیم و ​​با همزن هم می زنیم تا مخلوط شوند.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر
مواد خیس را داخل مواد خشک الک شده می ریزیم و هم می زنیم تا مخلوط شوند.
نکته: در این مرحله با استفاده از کاردک پلاستیکی یا قاشق چوبی خیلی آرام مواد را هم می زنیم.
در آخر دو سوم پیمانه (حدود 100 گرم) کشمش یا هر مواد افزودنی که دوست داریم را داخل مایه مافین می ریزیم.

مرحله پنجم: ریختن مایه مافین در قالب
مایه مافین را به طور مساوی داخل کپسول ها می ریزیم و آن ها را تا دو سوم ظرفیت پر می کنیم.

دستور تهیه مافین سبوس دار

مرحله ششم: پخت مافین ها
قالب را داخل فر می گذاریم و مافین ها را به مدت 5 دقیقه در دمای 425 درجه فارنهایت می پزیم بعد بدون این که آن ها را از فر خارج کیم دمای فر را به 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) کاهش می دهیم و برای 14 تا 15 دقیقه دیگر یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکزآن ها فرو کرده ایم تمیز بیرون بیاید را می پزیم.
نکته: کل مدت زمانی که این مافین ها در فر می گذرانند حدود 20 دقیقه است.

دستور تهیه مافین سبوس دار

مرحله هفتم: خنک کردن مافین ها
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت قالب را از فر بیرون می آوریم و اجازه می دهیم مافین ها به مدت 5 دقیقه در قالب بمانند و خنک شوند، سپس آن ها را از قالب خارج کرده و به روی توری سیمی انتقال می دهیم تا کاملا خنک شوند.

مرحله آخر: سرو و نگهداری مافین ها
می توانیم از مافین های سبوس دار برای وعده صبحانه به همراه یک لیوان چای یا یک لیوان شیر استفاده کنیم یا در وعده عصرانه به همراه یک فنجان قهوه نوش جان کنیم.
مافین ها تا چند روز در دمای اتاق تازه می مانند، اما می توانیم باقی مانده آن را تا یک هفته در یخچال نگهداری کنیم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل انجماد: برای نگهداری طولانی تر، مافین ها را تا 3 ماه فریز کنید. برای یخ زدایی کافی است آن ها را یک شب در یخچال قرار دهید، سپس در صورت تمایل در مایکروویو گرم کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای تهیه دستور پخت: قالب مافین 12 عددی | کاسه مخلوط کن شیشه ای | همزن | کپسول مافین

آرد سبوس دار: به راحتی می توانید آن را با آرد همه منظوره جایگزین کنید یا از مخلوط گندم همه منظوره و گندم کامل استفاده کنید.

سبوس گندم: سبوس گندم را می توانید از عطاری ها و یا قسمت دویه جات فروشگاه ها تهیه کنید. قبل از استفاده نیازی به خیس کردن یا الک کردن آن نیست، فقط آن را به عنوان یک ماده خشک به مواد اضافه کنید. اگر به سبوس گندم دسترسی ندارید می توانید آن را حذف کنید.

دستور تهیه مافین سبوس دار

روغن نارگیل: اگر روغن نارگیل ندارید، به جای آن می توانید به همان مقدار از روغن گیاهی، روغن آووکادو یا کره ذوب شده استفاده کنید.

سس سیب: اگر سس سیب ندارید، موز له شده یک جایگزین عالی خواهد بود.

شیر: ما از شیر بادام ساده (غیر شیرین) استفاده می کنیم، اما می توانید از هر نوع شیری، لبنی یا غیر لبنی که ترجیح می دهید استفاده کنید. حتی می توانید از دوغ هم استفاده کنید.

کشمش: می توانید به جای کشمش از هر افزودنی دیگر که ترجیح می دهید استفاده کنید، مانند زغال اخته خشک، گردوی خرد شده، بلوبری تازه، سیب پوست کنده و ریز خرد شده، یا اینکه ساده درست کنید و چیزی اضافه نکنید. دقت کنید که اگر می خواهید از سیب استفاده کنید، به اندازه یک پیمانه اضافه کنید.

چرا دمای اولیه فر بالاست؟ مانند بسیاری از دستور العمل های مافین، مافین ها را به مدت 5 دقیقه در دمای بالا بپزید، سپس با نگه داشتن مافین ها در فر، مدت زمان باقی مانده پخت را روی دمای کمتری قرار دهید. این دمای بالای اولیه کمک می کند به سرعت مافین ها پف کنند، سپس مرکز آن ها در طول زمان پخت با دمای پایین تر می پزند. این ترفند هر بار مافین های زیبایی به سبک شیرینی پزها درست می کند.

مینی مافین ها: اگر می خواهید مینی مافین درست کنید، مایه را داخل قالب مینی مافین بریزید و به مدت 12 تا 13 دقیقه و با  دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) در تمام مدت بپزید.

اطلاعات تغذیه ای در هر مافین: کالری (191)، چربی کل (7.3 گرم)، سدیم (174 میلی گرم)، کربوهیدرات (31 گرم)، فیبر غذایی (4.2 گرم)، شکر (14 گرم)، پروتئین (3.7 گرم)
نسخه چاپی