طرز تهیه کیک لایه ای بلوبری و لیمو

مواد لازم برای تهیه مایه کیک

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک پیمانه (230 گرم)
شکر گرانول سفید یک و یک چهارم پیمانه (250 گرم)
شکر قهوه ای روشن بسته بندی شده یک دوم پیمانه (100 گرم)
تخم مرغ بزرگ به دمای اتاق رسیده چهار عدد
عصاره وانیل خالص یک قاشق غذا خوری
آرد همه منظوره الک شده سه پیمانه (354 گرم)
بیکینگ پودر یک قاشق غذا خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
دوغ یک پیمانه (240 میلی لیتر)
پوست لیمو دو قاشق غذا خوری
آب لیمو یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) (آب 3 عدد لیمو متوسط)
بلوبری تازه یا منجمد یک و نیم پیمانه (258 گرم) یا (275 گرم)
آرد همه منظوره یک قاشق غذا خوری


مواد لازم برای تهیه فراستینگ پنیر خامه ای

مواد غذایی مقدار
پنیر خامه ای پرچرب، نرم شده در دمای اتاق هشت اونس (224 گرم)
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک دوم پیمانه (115 گرم)
شکر قنادی سه و نیم پیمانه (420 گرم)
خامه غلیظ یک تا دو قاشق غذا خوری (15 تا 30 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
نمک برای طعم به مقدار لازم


طرز تهیه کیک لایه ای بلوبری و لیمو

کیک بلوبری و لیمویی که در اینجا آموزش می دهیم یکی از کیک های بسیار خوشمزه و هیجان انگیز است که به راحتی می توانید در خانه درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. پس همراه ما باشید تا با دستور پخت این کیک فوق العاده خوشمزه آشنا شوید.

برای تهیه این کیک در کل به سه ساعت زمان نیاز داریم که سی دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، بیست و سه دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن کیک صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور تهیه می توانیم برای ده نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود. سپس سه قالب کیک گرد 9 یا 8 اینچی را چرب کرده  و داخل آن ها را با کاغذ روغنی می پوشانیم سپس کاغذ روغنی را نیز چرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک ها کمک می کند تا به راحتی از قالب ها جدا شوند.
نکته: (قالب های 8 اینچی لایه های کیک ضخیم تری تولید می کنند)

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، ابتدا یک پیمانه (230 گرم) کره را حدود یک دقیقه هم می زنیم تا کرم رنگ شود.
در ادامه یک و یک چهارم پیمانه (250 گرم) شکر گرانول سفید و یک دوم پیمانه (100 گرم) شکر قهوه ای را به کره اضافه می کنیم و با سرعت متوسط ​​رو به بالا حدود دو الی سه دقیقه هم می زنیم تا کرم رنگ شوند.
حالا چهار عدد تخم مرغ و یک قاشق غذا خوری وانیل را اضافه می کنیم و حدود دو دقیقه با سرعت متوسط ​​هم می زنیم تا همه چیز کاملاً ترکیب شوند، در صورت نیاز کناره ها و ته کاسه را با کاردک پلاستیکی می تراشیم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد خشک
در این مرحله داخل یک کاسه بزرگ سه پیمانه (354 گرم) آرد، یک قاشق غذا خوری بکینگ پودر و یک دوم قاشق چای خوری نمک می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر و مواد خشک (درست کردن مایه کیک)
مواد خشک الک شده را کم کم به مواد مرطوب اضافه می کنیم و با سرعت کم به مدت 5 ثانیه هم می زنیم، سپس یک پیمانه (240 میلی لیتر) دوغ، دو قاشق غذا خوری پوست لیمو و یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) آب لیمو را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا مخلوط شوند. بعد یک و نیم پیمانه (258 گرم) بلوبری تازه را با یک قاشق غذا خوری آرد مخلوط می کنیم و به آرامی داخل خمیر می ریزیم و در حد ترکیب شدن هم می زنیم.
نکته: مایه کیک فوق العاده غلیظ است.
نکته: توجه کنید که نباید مواد را بیش از حد مخلوط کنید. هم زدن بیش از حد منجر به یک کیک با بافت سفت و متراکم می شود.

مرحله پنجم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک را به طور مساوی در قالب هایی که از قبل آماده کرده ایم می ریزیم و هر کدام را روی سطح کار می کوبیم تا هوای داخل آن ها گرفته شود.
نکته: برای اطمینان از تساوی طبقات و هم اندازه بودن لایه های کیک می توانیم از ترازو استفاده کنیم.

مرحله ششم: پختن کیک
قالب ها را داخل فر می گذاریم و حدود 21 تا 25 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکز کیک فرو کرده ایم تمیز بیرون بیاید آن ها را می پزیم. (کیک های 8 اینچی نزدیک به 25 دقیقه طول می کشند تا بپزند.)

طرز تهیه کیک لایه ای بلوبری و لیمو

مرحله هفتم: خنک کردن کیک ها
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت کیک ها را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم داخل قالب هایشان بمانند و کمی خنک شوند سپس آن ها را از قالب بیرون می آوریم و روی توری سیمی می گذاریم تا کاملا خنک شوند.
نکته: کیک ها باید قبل از مونتاژ و فراستینگ کاملاً خنک شوند.

مرحله هشتم: آماده کردن فراستینگ
با استفاده از همزن دستی یا برقی، هشت اونس (224 گرم) پنیر خامه ای و یک دوم پیمانه (115 گرم) کره را با سرعت متوسط حدود سه دقیقه ​​باهم مخلوط می کنیم تا صاف  یکدست شوند.
در ادامه سه و نیم پیمانه (420 گرم) شکر قنادی، یک قاشق غذا خوری خامه، یک قاشق چای خوری عصاره وانیل و کمی نمک برای مزه دار کردن به ترکیب پنیر خامه ای و کره اضافه می کنیم و با سرعت کم هم می زنیم. بعد سرعت همزن را بالا می بریم و سه دقیقه دیگر هم می زنیم.
نکته: اگر فراستینگ غلیظ است یک قاشق غذا خوری دیگر خامه اضافه کنید تا رقیق شود.

مرحاه نهم: تراز کردن کیک ها
ابتدا با استفاده از یک چاقوی دندانه دار بزرگ یک لایه نازک از روی کیک ها برمی داریم تا سطح آن ها صاف شود به این کار اصطلاحا تراز کردن کیک گفته می شود.

مرحله دهم: مونتاژ و فراستینگ کیک
یک لایه را روی پایه کیک یا صفحه گردان کیک قرار می دهیم و روی آن را به طور یکنواخت با فراستینگ پنیر خامه ای می پوشانیم. بعد لایه دوم را روی آن قرار می دهیم و باز هم فراست را روی آن پخش می کنیم و در آخر لایه سوم را روی آن ها قرار می دهیم و باقی مانده فراستینگ را در سطح و اطراف کیک پخش می کنیم و روی آن را با مقداری بلوبری و برش هایی از لیمو تزیین می کنیم.
نکته: حداقل 45 دقیقه قبل از برش زدن، کیک را در یخچال قرار دهید وگرنه ممکن است در حین برش کیک از هم بپاشد.

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک تزئین شده را به یک ظرف مناسب منتقل می کنیم و برش می زنیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و روی باقی مانده آن را محکم می پوشانیم و تا پنج روز در یخچال نگهداری می کنیم.
طرز تهیه کیک لایه ای بلوبری و لیمو

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل آماده سازی کیک از قبل: لایه های کیک و فراستینگ را می توانید از یک روز قبل آماده کنید. به این ترتیب که لایه های کیک را بعد از پخت و خنک کردن محکم بپوشانید و در دمای اتاق نگه دارید. همچنین فراستینگ آماده شده را در ظرف دربسته در یخچال بگذارید تا آماده استفاده شود. فراستینگ را قبل از استفاده کردن به دمای اتاق برسانید زیرا بعد از قرار دادن در یخچال کاملا سفت می شود. (در صورت نیاز، مقداری خامه یا شیر اضافه کنید تا رقیق شود.)

دستورالعمل انجماد: کیک روکش شده یا بدون فراست را می توانید تا 2 ماه فریز کنید، برای یخ زدایی هم کافی است یک شب در یخچال قرار دهید و در صورت تمایل قبل از سرو به دمای اتاق برسانید.

کیک ورقه ای: مایه کیک را به راحتی می توانید در قالب 12×17 اینچی بریزید و حدود 20 دقیقه یا تا زمانی که کاملا پخته شود بپزید. همچنین می توانید در قالب کیک 9×13 اینچی بریزید و حدود 40 تا 45 دقیقه یا تا زمانی که کاملا پخته شود، بپزید.

تخم‌مرغ: تخم مرغ ها را حتما به دمای اتاق برسانید زیرا در این صورت به راحتی و به سرعت با سایر مواد مخلوط می‌شوند و مایه کیک یکدستی را به وجود می آورند و از سفت شدن بافت کیک جلوگیری می کنند. اگر فراموش کردید که تخم مرغ ها را بیرون از یخچال بگذارید می توانید برای اینکه آن ها را با محیط هم دما کنید به مدت 5 دقیقه در یک کاسه آب گرم قرار دهید.

آرد: آرد را حتما قبل از اندازه گیری الک کنید و بیشتر از مقدار گفته شده استفاده نکنید.

دوغ: دوغ به داشتن یک کیک بسیار مرطوب کمک می کند. اگر دوغ ندارید، به جای آن از شیر کامل استفاده کنید. می‌توانید از شیرهای کم‌چرب هم استفاده کنید، اما طعم کیک آن‌قدرها غلیظ و مرطوب نخواهد بود.

خامه: خامه سنگین با 30 درصد چربی یا بیشتر برای داشتن بافت کرمی فراستینگ الزامی است.
نسخه چاپی