طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

مواد لازم برای تهیه مخلوط  ادویه چای

مواد غذایی مقدار
دارچین آسیاب شده یک و یک چهارم قاشق چای خوری
هل آسیاب شده سه چهارم قاشق چای خوری
زنجبیل آسیاب شده سه چهارم قاشق چای خوری
فلفل دلمه ای آسیاب شده یک چهارم قاشق چای خوری
میخک آسیاب شده یک چهارم قاشق چای خوری


مواد لازم برای تهیه لایه خمیری

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده)، به علاوه مقداری بیشتر برای آرد پاشی دست ها و سطح کار دو و نیم پیمانه (315 گرم)
نمک یک قاشق چای خوری
کره بدون نمک، سرد و مکعبی شده شش قاشق غذا خوری (90 گرم)
روغن قنادی، جامد دو سوم پیمانه (130 گرم)
آب سرد نصف پیمانه (120 میلی لیتر)


مواد لازم برای رومال

مواد غذایی مقدار
زرده تخم مرغ بزرگ یک عدد
شیر یک قاشق غذا خوری


مواد لازم برای فیلینگ

مواد غذایی مقدار
پوره کدو تنبل یک قوطی پانزده اونسی (حدود 2 فنجان؛ 425 گرم)
تخم مرغ بزرگ دو عدد
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده یک پیمانه (200 گرم)
نشاسته ذرت یک قاشق غذا خوری (8 گرم)
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
مخلوط ادویه چای دو و نیم قاشق چای خوری
خامه غلیظ دو سوم پیمانه (160 میلی لیتر)
شیر کامل یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر)


مواد لازم برای تهیه تاپینگ مرنگ

مواد غذایی مقدار
سفیده تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده سه عدد
شکر گرانول سفید یک سوم پیمانه (67 گرم)
کرم تارتار یک هشتم قاشق چای خوری
مخلوط ادویه چای یک دوم قاشق چای خوری


طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

پای کدو تنبل یکی از دسرهای خوشمزه و معروف بین المللی می باشد و معمولا آن را در فصل پاییز و زمستان که فصل برداشت کدوتنبل است می توانید درست کنید. مخلوط ادویه چای در این دستور هم به فیلینگ و هم به رویه مرنگ طعمی بی‌نقص می‌بخشد، پس همراه ما باشید تا با دستور پخت این دسر خوشمزه آشنا شوید.
 
برای تهیه این پایزخوشمزه در کل به هفت ساعت زمان نیاز داریم که سه ساعت و سی دقیقه از آن برای آماده سازی مواد اولیه، یک ساعت برای پخت و الباقی برای خنک کردن و تزئین صرف می شود همچنین با مواد اولیه ای که در این دستور به آن ها اشاره شده است می توانیم یک عدد پای 9 اینچی آماده کنیم.

مرحله اول: درست کردن لایه خمیری و روشن کردن فر
لایه خمیری را حداقل 2 ساعت زودتر باید آماده کنید چون باید داخل یخچال بماند و خنک شود. همچنین با مقدار موادی که در اینجا به آن اشاره شده می توانید دو عدد کراست (خمیر) درست کنید و یکی از آن ها را استفاده کنید و دیگری را برای پای بعدی نگهدارید. برویم سراغ درست کردن لایه خمیری:
دو و نیم پیمانه (315 گرم) آرد و یک قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه بزرگ ریخته و باهم مخلوط می کنیم.
شش قاشق غذا خوری (90 گرم) کره و دو سوم پیمانه (130 گرم) شورتنینگ (روغن قنادی) را به مخلوط آرد و نمک اضافه می کنیم. با استفاده از یک کاتر شیرینی پزی یا دو عدد چنگال، کره و روغن را له می کنیم تا خرد شوند (تا به صورت تکه هایی به اندازه نخود دربیایند).
نکته: در این مرحله سعی می کنیم کره و روغن را داخل آرد له کنیم تا مخلوط شوند و قرار نیست خیلی مواد را هم بزنیم.

نصف پیمانه (120 میلی لیتر) آب را در یک لیوان می ریزیم و به آن یخ اضافه می کنیم و آن را هم می زنیم تا آب سرد شود سپس از این مقدار، به اندازه نصف پیمانه (120 میلی لیتر) آب اندازه گیری می کنیم، زیرا یخ کمی آب شده و به حجم آب اضافه شده است. هر بار یک قاشق غذا خوری (15 میلی لیتر) آب سرد را داخل مخلوط می ریزیم و بعد از هر بار مواد را با یک کاردک پلاستیکی یا قاشق چوبی هم می زنیم تا خمیر شکل بگیرد. وقتی خمیر به شکل توده هایی درشت در آمد، اضافه کردن آب را متوقف می کنیم.
نکته: در روزهای عادی سال به اندازه  نصف پیمانه آب کافی است و در ماه های خشک زمستان، خمیر کمی بیشتر آب نیازدارد تا شکل بگیرد بنابراین توجه کنید که بیش از حد نیاز آب اضافه نکنید.

حالا خمیر پای را روی سطح کار آرد پاشی شده منتقل می کنیم و با دست های آردپاشی شده خمیر را ورز می دهیم تا کره و روغن کاملاً به خورد آرد برود. (خمیر باید به راحتی جمع شود و چسبندگی آن بیش از حد نباشد، توجه کنید که زیاد خمیر را ورز ندهید. اگر احساس کردید خمیر کمی خشک است، انگشتان خود را در آب یخ فرو کنید و سپس به ورز دادن خمیر ادامه دهید. همچنین اگر احساس می‌کنید خمیر خیلی چسبناک است، آرد بیشتری روی آن بپاشید و سپس آن را ورز دهید.) بعد از شکل گرفت خمیر آن را به شکل یک توپ درمی آوریم. وزن خمیر باید حدود 1 پوند، 8 اونس (حدود 680 گرم) باشد. از یک چاقوی تیز برای برش زدن آن استفاده می کنیم و آن را به دو قسمت تقسیم می کنیم و به آرامی هر نیمه را با دستان خود صاف کرده و به شکل دیسک هایی به ضخامت 1 اینچ در می آوریم. سپس هر کدام را محکم در پلاستیک می پیچیم و حداقل 2 ساعت و حداکثر 5 روز در یخچال قرار می دهیم.

طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای


طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

در این مرحله فر را با دمای 375 درجه فارنهایت (190 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود.
 
پس از اینکه خمیر حداقل 2 ساعت در یخچال ماند و سرد شد، می توانیم آن را پهن کنیم، بنابراین خمیر را از یخچال بیرون می آوریم و سطح کار، وردنه، دست ها و روی خمیر را کمی آرد پاشی می کنیم. (هنگام کار با وردنه از نیروی ملایم و متوسط ​​ استفاده کنید و خیلی به خمیر فشار وارد نکنید.) هنگام باز کردن خمیر، از مرکز شروع می کنیم و در تمام جهات به سمت بیرون وردنه را می غلتانیم و در حین حرکت خمیر را با دستان خود می چرخانیم. (حتی حین پهن کردن، خمیر را بر می گردانیم تا مطمئن شویم که به سطح کارمان نچسبیده است.) اگر خمیر به سطح کارچسبیده باشد کمی روی آن آرد می پاشیم. خمیر را به شکل یک دایره بسیار نازک 12 اینچی پهن می کنیم که اندازه آن برای یک ظرف پای 9 اینچی مناسب خواهد بود.
نکته: خمیر پای حدود یک هشتم اینچ ضخامت خواهد داشت که بسیار نازک است.
نکته: تکه های کره و روغن قنادی در خمیر قابل مشاهده هستند که کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

از آنجایی که خمیر پای بسیار نازک است، از وردنه خود برای انتقال آن به ظرف پای استفاده می کنیم. به این صورت که یک انتهای خمیر دایره ای شکل را با احتیاط به آرامی روی وردنه می غلتانیم، به آرامی آن را از سطح کار جدا می کنیم و با احتیاط روی قالب پای آماده شده قرار می دهیم و با دست کمی فشار می دهیم تا به کف قالب بچسبد سپس لبه های خمیر را روی قالب فشار می دهیم تا به شکل آن در بیاید. بعد دور تا دور، اضافات خمیر را با قیچی آشپزخانه می گیریم و با چنگال طبق تصویر چین می دهیم.

طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

مرحله دوم: پختن لایه خمیری
ابتدا با استفاده از کاغذ روغنی دایره ای به اندازه قالب ( کف و دیواره ها) می بریم و داخل قالب و روی خمیر قرار می دهیم، سپس لوبیا (یا هر حبوبات دیگری) داخل آن می ریزیم ( حداقل به میزان دو برابر وزن خمیر لوبیا لازم داریم تا سنگینی کند و خمیر شکل قالب را بگیرد و بلند نشد و همچنین باید در همه قسمت ها به طور یکنواخت لوبیاها را پخش کنیم) حالا قالب را داخل فر می گذاریم و به مدت 10 دقیقه آن را می پزیم.

طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

مرحله سوم: رومال تخم مرغ و ادامه پخت لایه خمیری پای
ابتدا یک عدد زرده تخم مرغ و یک قاشق غذا خوری شیر را در یک پیاله می ریزیم و با چنگال هم می زنیم تا خوب باهم مخلوط شوند. سپس بعد از گذشت 10 دقیقه در فر را باز می کنیم و قالب را بیرون می آوریم و کاغذ روغنی به همراه لوبیا های داخل آن را با دقت از روی خمیر بر می داریم و با برس شیرینی پزی مخلوط تخم مرغ را به آرامی به  لبه های کراست می مالیم و کف آن را با یک چنگال سوراخ می کنیم و قالب (بدون وزنه) را به مدت 7 تا 8 دقیقه دیگر یا تا زمانی که کف آن شروع به قهوه ای شدن کند، داخل فر می گذاریم.

طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

مرحله چهارم: درست کردن فیلینگ
در یک کاسه بزرگ یک قوطی پانزده اونسی (حدود 2 فنجان؛ 425 گرم) پوره کدو تنبل، دو عدد تخم مرغ و یک پیمانه (200 گرم) شکر قهوه ای را می ریزیم و با همزن می زنیم تا ترکیب شوند. سپس یک قاشق غذا خوری (8 گرم) نشاسته ذرت، یک چهارم قاشق چای خوری نمک، دو و نیم قاشق چای خوری مخلوط ادویه چای، دو سوم پیمانه (160 میلی لیتر) خامه غلیظ و یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) شیر را به آن اضافه می کنیم و به شدت هم می زنیم تا همه چیز خوب باهم ترکیب شود.
نکته: اگر تمایل دارید طعم ادویه چای بیشتر حس شود، می توانید مقدار آن را  به دو و سه چهارم قاشق چای خوری تغییر دهید

مرحله پنجم: فیلینگ کردن کراست و پختن پای کدو تنبل
فیلینگ کدو تنبل را داخل کراست گرم می ریزیم و پای را حدود 55 تا 60 دقیقه می پزیم. بعد از گذشت 25 دقیقه روی قالب را با فویل آلومینیومی  می پوشانیم تا لبه ها بیش از حد قهوه ای نشوند
نکته: به دلیل تفاوت دما در فرهای مختلف، بعد از گذشت 50 دقیقه پای را بررسی کنید که آیا پخته است یا نه
نکته: احتمال دارد بعد از سپری شدن مدت زمان گفته شده کمی مرکز آن شل باشد این اشکالی ندارد

طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

مرحله ششم: خنک کردن پای کدوتنبل
پس از آپخته شدن پای، آن را از فر خاج می کنیم و روی توری سیمی منتقل می کنیم و اجازه می دهیم حداقل 3 ساعت در دمای اتاق بماند و کاملا خنک شود.

مرحله هفتم: درست کردن تاپینگ مرنگ
ابتدا داخل یک قابلمه به اندازه 2 اینچ از ارتفاع آن آب می ریزیم و روی اجاق گاز می گذاریم تا بجوشد وقتی آب جوشید حرارت را کم می کنیم و سه عدد سفیده تخم مرغ، یک سوم پیمانه (67 گرم) شکر و یک هشتم قاشق چای خوری تارتار را در یک کاسه مقاوم در برابر حرارت می ریزیم و آن را روی قابلمه قرار می دهیم. توجه کنید که کسه نباید با آب در تماس باشد. سپس مواد را حدود 4 دقیقه به طور مداوم هم می زنیم تا شکر حل شود و مخلوط رقیق شود. برای اطمینان از دماسنج آب نباتی استفاده می کنیم و دمای مخلوط را با آن اندازه گیری می کنیم، باید دمای آن 160 درجه فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) باشد. (اگر اینطور نیست، به پختن و هم زدن ادامه می دهیم تا زمانی که رقیق شده و دما به مقدار مورد نظر برسد.) حالا آن را از روی بخار آب بر می داریم و نصف قاشق چای خوری مخلوط ادویه چای به آن اضافه می کنیم و سپس با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، مواد را با سرعت بالا به مدت 5 دقیقه یا تا زمانی که قله های براق سفت شکل بگیرد، هم می زنیم.
نکته: مرنگ را بچشید و در صورت تمایل کمی مخلوط ادویه چای به آن اضافه کنید.
 
طرز تهیه پای کدو تنبل با ادویه چای

مرحله هشتم: تزئین پای کدو تنبل با مرنگ
مرنگ را روی پای خنک شده پخش می کنیم یا از ماسوره ستاره ای بزرگ( Wilton 1M ) استفاده می کنیم و مرنگ را روی پای پایپ می کنیم.
نکته: در صورت تمایل، می توانید مرنگ را با فندک آشپزخانه درست قبل از سرو برشته کنید

مرحله آخر: سرو و نگهداری پای کدوتنبل
بعد از ریختن مرنگ روی پای می توانیم بلافاصله آن را سرو کنیم یا اینکه آن را بدون در، تا 8 ساعت در یخچال نگهداری کنیم. باقی مانده پای را می پوشانیم و به مدت 1 روز در دمای اتاق و تا 5 روز در یخچال نگهداری می کنیم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل‌های آماده کردن و انجماد: می‌توانید پای را از 1 روز قبل درست کنید و قبل از اضافه کردن مرنگ آن را بپوشانید و در دمای اتاق نگه دارید. پای پخته و خنک شده، بدون مرنگ را می توانید تا 3 ماه فریز کنید. برای یخ زدایی کافی است یک شب در یخچال قرار دهید و سپس طبق دستور ادامه دهید. لایه خمیری باید حداقل 2 ساعت در یخچال بماند و خنک شود، اما تا 5 روز در یخچال و تا 3 ماه در فریزر قابل نگهداری است، بنابراین می توانید آن را از قبل تهیه کنید و در روز مقرر آن را درست کنید . فیلینگ را نیز می توانید از شب قبل درست کنید و روی آن را بپوشانید و یک شب در یخچال بگذارید. نیازی نیست قبل از ریختن داخل کراست پای گرم آن را به دمای اتاق برسانید.

ابزار مورد نیاز برای تهیه دستور پخت: سنگ ریز آشپز خانه یا حبوبات | برس شیرینی پزی | قالب پای | همزن برقی | قیف یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد | ماسوره Wilton 1M | فندک آشپزخانه

مخلوط ادویه چای: در صورت تمایل می توانید جوز هندی را جایگزین میخک کنید.

کدو تنبل: کدو تنبل کنسرو شده در این دستور پای کدو تنبل بهترین گزینه است. اگر از پوره کدو حلوایی تازه استفاده می کنید، قبل از اضافه کردن کمی آب آن را بگیرید تا رطوبت آن از بین برود. در صورت استفاده از پوره تازه ممکن است زمان پخت مقداری بیشتر باشد.

رویه: اگر می خواهید رویه مرنگ را حذف کنید، می توانید این پای را به صورت ساده یا با خامه فرم گرفته سرو کنید. (به راحتی می توانید مقداری از مخلوط ادویه چای را قبل از شروع هم زدن، به مواد خامه زده شده اضافه کنید.)

برشته کردن مرنگ در فر: به جای فندک، می توانید از فر برای برشته کردن مرنگ استفاده کنید. فر را از قبل با دمای 450 درجه فارنهایت (232 درجه سانتیگراد) گرم کنید و تا زمانی که مرنگ شروع به قهوه ای شدن کند، بپزید، معمولاً حدود 2 تا 3 دقیقه طول می کشد پس مراقب آن باشید.
نسخه چاپی