طرز تهیه کیک قهوه و خامه ترش با رویه دارچینی

مواد لازم برای تهیه فیلینگ دارچین

مواد غذایی مقدار
شکر قهوه ای تیره یا روشن بسته بندی شده دو سوم پیمانه (135 گرم)
آرد همه منظوره (الک شده) سه چهارم پیمانه (95 گرم)
دارچین آسیاب شده دو و نیم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، سرد و مکعبی شده شش قاشق غذا خوری (85 گرم)


مواد لازم برای تهیه مایه کیک

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک و یک سوم پیمانه (166 گرم)
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
جوش شیرین یک چهارم قاشق چای خوری
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک دوم پیمانه (115 گرم)
شکر گرانول سفید سه چهارم پیمانه (150 گرم)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
خامه ترش پر چرب، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 گرم)
شیر دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر)


مواد لازم برای تهیه آیسینگ وانیلی (اختیاری)

مواد غذایی مقدار
شکر قنادی، الک شده یک پیمانه (120 گرم)
عصاره وانیل خالص یک دوم قاشق چای خوری
خامه یا شیر غلیظ دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر)


طرز تهیه کیک قهوه و خامه ترش با رویه دارچینی

هر آشپزی چه حرفه ای چه مبتدی باید یک دستور پخت کیک قهوه کلاسیک، قدیمی و کره ای را در جیب پشتی خود داشته باشد و این دستور پخت، دستور اصلی و طلایی کیک قهوه است که در ادامه این مطلب در اختیار شما قرار گذاشته خواهد شد. همراه ما باشید.

برای تهیه این کیک بی نظیر در کل به یک ساعت و ده دقیقه زمان نیاز داریم که بیست دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، سی دقیقه برای پخت و الباقی برای خنک کردن و تزئین صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم نه الی دوازده تکه کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود.  سپس یک قالب مربع 8 اینچی (مربع 9 اینچی خیلی بزرگ است) را مستقیما  چرب می کنیم و یا اینکه کف و دیواره های آن را با کاغذ روغنی می پوشانیم و بعد آن را کمی چرب می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم: آماده کردن فیلینگ دارچینی
دو سوم پیمانه (135 گرم) شکر قهوه ای، سه چهارم پیمانه (95 گرم) آرد و دو و نیم قاشق چای خوری دارچین را با هم در یک کاسه متوسط می ریزیم و ​​مخلوط می کنیم.
در ادامه شش قاشق غذا خوری (85 گرم) کره سرد شده را اضافه می کنیم و با یک کاتر شیرینی پزی یا دوعدد چنگال و یا با استفده از غذاساز و اگر هیچ کدام در دسترس نبود با استفاده از دستانمان تا جای ممکن له و پودر می کنیم و با بقیه مواد مخلوط می کنیم. ( کره باید به اندازه تکه هایی مانند نخود خرد شود. برخی از تکه های بزرگتر مشکلی ندارند.)
نکته: اکنون باید کمی بیش از دو پیمانه مخلوط پودر دارچین داشته باشیم.
نکته: مخلوط به دست آمده را در یخچال بگذارید.

طرز تهیه کیک قهوه و خامه ترش با رویه دارچینی

مرحله سوم: آماده کردن مواد خشک
یک و یک سوم پیمانه (166 گرم) آرد، یک قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک دوم پیمانه (115 گرم) کره و سه چهارم پیمانه (150 گرم) شکر را با سرعت بالا حدود دو دقیقه هم می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شوند. در صورت نیاز، کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی می تراشیم.
در ادامه دو عدد تخم مرغ و دو قاشق چای خوری وانیل را به آن اضافه می کنیم و با سرعت متوسط ​​هم می زنیم تا مخلوط شوند و اما در آخر یک دوم پیمانه (120 گرم) خامه ترش را به موادمان اضافه می کنیم و هم می زنیم.
نکته: کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی بتراشید و دوباره به میزان لازم هم بزنید تا ترکیب شوند.

مرحله پنجم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
مواد خشک الک شده را به آرامی به مواد تر اضافه می کنیم و با سرعت کم همزن مخلوط می کنیم تا کاملا ترکیب شوند.
در ادامه این مرحله  دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) شیر را اضافه می کنیم و هم می زنیم. حالا مایه کیکمان آماده است.
نکته: مواد را بیش از حد مخلوط نکنید.
نکته: مایه کیک غلیظ خواهد شد.
نکته: شما حدود دو و نیم پیمانه مایه کیک خواهید داشت.

طرز تهیه کیک قهوه و خامه ترش با رویه دارچینی

مرحله ششم: ریختن مایه کیک در قالب
حدود نیمی از مایه کیک را با احتیاط داخل قالب آماده شده می ریزیم بعد حدود یک پیمانه (تقریبا نصف) از فیلینگ دارچینی را روی آن می ریزیم و پهن می کنیم.
با احتیاط باقی مانده مایه کیک را روی آن می ریزیم. ( شاید این مرحله کمی مشکل باشد زیرا مایه کیک غلیظ است و پخش کردن آن روی مخلوط دارچین سخت خواهد بود، اما تمام تلاش خود را بکنید.) در آخر باقی مانده رویه دارچینی را اضافه می کنیم و به طور یکنواخت روی آن پخش می کنیم.

طرز تهیه کیک قهوه و خامه ترش با رویه دارچینی

طرز تهیه کیک قهوه و خامه ترش با رویه دارچینی

مرحله هفتم: پختن کیک
قالب را داخل فر می گذاریم و حدود 32 تا 38 دقیقه یا تا زمانی که کیک کاملا پخته شود، آن را می پزیم. برای تست پخت، یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو می کنیم اگر تمیز بیرون بیاید، کیک پخته است.

مرحله هشتم: خنک کردن کیک
بعد از گذشت زمان مقرر کیک را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم کمی در قالبش بماند و خنک شود سپس می توانیم به کمک کاغذ روغنی از قالب بیرون بیاوریم و روی توری سیمی بگذاریم و اجازه دهیم به مدت 15 دقیقه بماند و خنک شود. (یا اینکه کلا کیک را به همراه قالب روی توری سیمی می گذاریم و صبر می کنیم تا کیک ختک شود)

مرحله نهم: آماده کردن آیسینگ وانیلی
در این مرحله یک پیمانه (120 گرم) شکر قنادی الک شده، یک دوم قاشق چای خوری عصاره وانیل خالص و دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) خامه یا شیر غلیظ را با هم مخلوط می کنیم و با قاشق روی کیک گرم می ریزیم.

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک خنک شده را داخل قالب به شکل مربع برش می دهیم و به یک ظرف مناسب منتقل می کنیم و به همراه یک فنجان قهوه سرو می کنیم. (می توانیم کیک را گرم سرو کنیم و یا اجازه دهیم به دمای اتاق برسد سپس سرو کنیم.) باقی مانده آن را محکم می پوشانیم و تا 3 روز در دمای اتاق و تا 1 هفته در یخچال نگهداری می کنیم.

طرز تهیه کیک قهوه و خامه ترش با رویه دارچینی
 
طرز تهیه کیک قهوه و خامه ترش با رویه دارچینی
در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل‌های آماده کردن از قبل و انجماد: کیک را می‌توانید ازشب قبل بپزید و محکم بپوشانید و صبح روز بعد لعاب را درست کنید و قبل از سرو روی کیک بریزید. کیک با آیسینگ وانیلی یا بدون آن را می توانید تا 3 ماه فریز کنید. برای یخ زدایی هم کافی است آن را یک شب در یخچال قرار دهید و قبل از سرو به دمای اتاق برسانید.

خامه ترش: خامه ترش باعث می شود بافتی لطیف در کیک ایجاد می کند. به هیچ وجه آن را حذف نکنید. اگر در دسترستان نیست به جای آن، می توانید از ماست یونانی پرچرب یا کم چرب (نه بدون چربی) استفاده کنید.

قالب لوف: اگر می خواهید این کیک قهوه را در قالب نان 9×5 اینچی بپزید، زمان پخت را روی حدود 40 دقیقه تنظیم کنید.

تابه گرد 9 اینچی: این دستور برای یک تابه مربع 9 اینچی خیلی کوچک است. با این حال، به طرز شگفت انگیزی برای یک قالب کیک گرد 9 اینچی مناسب است. توجه کنید که دستورالعمل ها و زمان پخت یکسان است.

تابه 9×13 اینچی: اگر می خواهید این کیک را در قالبی 9×13 اینچی درست کنید، باید مقدار مواد گفته شده در دستور را 1.5 برابر کنید. دستورالعمل ها دقیقاً مشابه هستند، فقط از مقادیر زیر استفاده کنید.

برای فیلینگ دارچینی: یک پیمانه (200 گرم) شکر قهوه ای تیره یا روشن بسته بندی شده، یک و یک چهارم پیمانه (156 گرم) آرد همه منظوره، چهار قاشق چای خوری دارچین،ده قاشق غذا خوری (1 چوب + 2 قاشق غذاخوری یا 145 گرم) کره بدون نمک، سرد و مکعبی شده .

برای مایه کیک: دو و یک چهارم پیمانه (281 گرم) آرد همه منظوره، دو قاشق چای خوری بیکینگ پودر، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین، نصف قاشق چای خوری نمک، سه چهارم پیمانه (1.5 چوب یا 170 گرم) کره بدون نمک، یک پیمانه ( 200 گرم) شکر گرانول سفید، سه عدد تخم مرغ بزرگ، یک قاشق غذا خوری عصاره وانیل، یک پیمانه (240 گرم) خامه ترش، یک چارم پیمانه (60 میلی لیتر) شیر. دستور پخت کیک بسیار مفید است، بنابراین برای کیک بزرگترهم  کافی است. زمان پخت نزدیک به 45 دقیقه است. با این مقدار برای 24 نفر می توانید کیک درست کنید.

چرا نام این کیک، کیک قهوه است ولی قهوه داخل آن نیست؟  کیک قهوه نام خود را نه به دلیل مواد تشکیل دهنده کیک، بلکه به این دلیل که کیک صبحانه ای است که با قهوه میل می شود، گرفته است.
نسخه چاپی