طرز تهیه کیک شکلاتی کوچک (6 اینچی)

مواد لازم برای تهیه مایه کیک

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک دوم پیمانه (63 گرم)
پودر کاکائو طبیعی شیرین نشده یک چهارم پیمانه (21 گرم)
جوش شیرین یک چهارم قاشق چای خوری
پودر اسپرسو (اختیاری) یک دوم قاشق چای خوری
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
روغن گیاهی یک چهارم پیمانه (60 میلی لیتر)
شکر گرانول سفید یک دوم پیمانه (100 گرم)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده یک عدد
عصاره وانیل خالص یک دوم قاشق چای خوری
دوغ، به دمای اتاق رسیده یک چهارم پیمانه (60 میلی لیتر)


مواد لازم برای تهیه گاناش شکلاتی

مواد غذایی مقدار
شکلات نیمه شیرین یا تلخ با کیفیت، ریز خرد شده یک تخته چهار اونسی (113 گرم)
خامه غلیظ یا خامه فرم گرفته یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)


مواد لازم برای تزئین

مواد غذایی مقدار
اختیاری: تمشک، نعناع یا ترافل رنگی به مقدار لازم


طرز تهیه کیک شکلاتی کوچک (6 اینچ)

کیکی که دز اینجا آموزش می دهیم یک کیک یک لایه و کوچک است و برای مواقعی مناسب است که به یک کیک کوچک نیاز داریم، همچنین می توانیم این کیک را به صورت کاپ کیک های کوچک تهیه کنیم و از طعم و مزه آن لذت ببریم. در ادامه با راسخون همراه باشید تا با دستور پخت این کیک شکلاتی لذیذ آشنا شوید.

برای تهیه این کیک در کل به سه ساعت زمان نیاز داریم که بیست دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، سی دقیقه برای پخت و الباقی برای خنک کردن و تزئین کیک صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم چهار عدد کیک کوچک آماده کنیم.
نکته: برای اینکه نتیجه ای مطلوبی از این دستور تهیه بگیرید پیشنهاد می کنیم حتما دستور را چند بار مطالعه کنید و به میزان و مقدار مواد توجه ویژه داشته باشید.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود.
در ادامه یک قالب کیک 6×2 اینچی را چرب کرده و داخل آن را با کاغذ روغنی می پوشانیم سپس کاغذ روغنی را نیز چرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک کمک می کند تا به راحتی از قالب خارج شود.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
در این مرحله یک دوم پیمانه (63 گرم) آرد، یک چهارم پیمانه (21 گرم) پودر کاکائو، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین، یک دوم قاشق چای خوری پودر اسپرسو و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه متوسط، یک چهارم پیمانه (60 میلی لیتر) روغن، یک دوم پیمانه (100 گرم) شکر، یک عدد تخم مرغ، یک دوم قاشق چای خوری عصاره وانیل و یک چهارم پیمانه (60 میلی لیتر) دوغ را می ریزیم و ​​باهم مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
مواد خیس را داخل مواد خشک الک شده می ریزیم و هم می زنیم تا ترکیب و یکدست شوند.

طرز تهیه کیک شکلاتی کوچک (6 اینچی)

مرحله پنجم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک به دست آمده را به طور یکنواخت در قالب کیکی که از قبل آماده کرده ایم می ریزیم و روی سطح کار می کوبیم تا هوای داخل آن آزاد شود.

مرحله ششم: پختن کیک
قالب را درون فر می گذاریم و به مدت بیست و هفت تا سی دقیقه یا تا زمانی که کیک کاملا پخته شود، می پزیم. برای تست پخت، یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو می بریم اگر تمیز بیرون بیاید کیک پخته است.
نکته: از پختن بیش از حد خودداری کنید. کیک ضخیم و مرطوب است، بنابراین ممکن است مرکز آن کمی فرو برود نگران نباشید طبیعی است.

طرز تهیه کیک شکلاتی کوچک (6 اینچی)

طرز تهیه کیک شکلاتی کوچک (6 اینچی)

مرحله هفتم: خنک کردن کیک
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت کیک را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم در قالب خودش روی توری سیمی بماند و خنک شود. بعد کیک را از قالب خارج می کنیم و روی توری سیمی قرار می دهیم تا کاملا خنک شود.
نکته: توجه کنید که کیک باید قبل از فراستینگ کاملا خنک باشد.

مرحله هشتم: آماده کردن گاناش شکلاتی
در زمانی که کیک خنک می شود بهترین فرصت برای آماده کردن گاناش شکلاتی است چرا که گاناش هم باید خنک شود پس دست به کار شوید.
یک تخته، چهار اونسی (113 گرم) شکلات نیمه شیرین یا تلخ با کیفیت خرد شده را در یک کاسه متوسط مقاوم در برابر حرارت ​​می ریزیم و کنار می گذاریم.
در ادامه یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) خامه را در یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت متوسط ​​گرم می کنیم تا به آرامی شروع به جوشیدن کند. (حرارت نباید زیاد باشد که سریع بجوشد)
سپس خامه را روی شکلات می ریزیم و می گذاریم دو تا سه دقیقه بماند تا شکلات به آرامی نرم شود. با یک قاشق فلزی یا کاردک پلاستیکی کوچک، خیلی آهسته آن ها را هم می زنیم تا کاملا ترکیب شده و شکلات ذوب شود.
نکته: گاناش رقیق خواهد بود، بنابراین قبل از استفاده حداقل سی تا شصت دقیقه می گذاریم خنک و غلیظ شود. یخچال سرعت این کار را افزایش می دهد، اما گاناش به طور یکنواخت خنک نمی شود. همانطور که در یخچال قوام پیدا می کند آن را چند بار هم می زنیم تا یکدست بماند. همچنین می توانید اجازه دهید گاناش در دمای اتاق بماند و کاملا خنک و غلیظ شود (حدود دو ساعت طول می کشد).

بعد از دو ساعت، می ‌توانیم گاناش خنک ‌شده را با همزن دستی یا برقی حدود سه تا چهار دقیقه با سرعت متوسط رو به بالا هم بزنیم تا رنگ و بافت آن روشن شود.
نکته: گاناش زده شده را می توان ید روی کیک پخش کنید و یا اینکه داخل قیف بریزید و با ماسوره  Wilton 1M  روی کاپ کیک ها پایپ کنید.

مرحله نهم: مونتاژ کردن کیک
در این مرحله گاناش خنک شده را روی کیک خنک شده می ریزیم و پخش می کنیم و به دلخواه تزئین می کنیم. ما در اینجا از ترافل رنگی برای تزئین استفاده کرده ایم.

طرز تهیه کیک شکلاتی کوچک (6 اینچی)

طرز تهیه کیک شکلاتی کوچک (6 اینچی)

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک تزئین شده را به یک ظرف مناسب منتقل می کنیم و برش می زنیم و به همراه یک فنجان قهوه سرو می کنیم و روی باقی مانده آن را محکم می پوشانیم و می توانیم به مدت یک روز در دمای اتاق و حداکثر پنج روز در یخچال نگهداری کنیم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل‌ آماده کردن کیک از قبل: کیک را می‌توانید از شب قبل در دمای اتاق بپزید، خنک کنید و روی آن را محکم بپوشانید.

دستورالعمل انجماد: کیک روکش شده یا بدون فراست را می توانید ۲ تا ۳ ماه منجمد کنید. برای یخ زدایی کافی است کیک را یک شب در یخچال قرار دهید و قبل از تزئین و سرو به دمای اتاق برسانید.

ابزار مورد نیاز برای تهیه دستور پخت: قالب کیک 6×2 اینچی | کاسه مخلوط کن شیشه ای | همزن| قیف| ماسوره

پودر کاکائو: از پودر کاکائو طبیعی استفاده کنید نه از روش هلندی.

پودر اسپرسو: پودر اسپرسو طعم کیک را شبیه قهوه نمی کند بلکه، طعم شکلات را عمیق تر می کند. استفاده از آن اختیاری است، اما برای داشتن طعم بهتر، استفاده از آن را به شدت توصیه می کنیم. در صورت تمایل می توانید به جای پودر اسپرسو از همان مقدار قهوه فوری (پودر شده) استفاده کنید.

مقدار شکر: ما این دستور پخت را با شش قاشق غذا خوری شکر تست کردیم و کیک آنقدرها هم شیرین نشد، بنابراین توصیه می کنیم از 8 قاشق غذا خوری (نصف پیمانه) شکر استفاده کنید. رویه کردن با گاناش شکلاتی قطعا شیرینی کیک را متعادل می کند.

دوغ: برای این دستور دوغ لازم است. اگر به دوغ دسترسی ندارید می توانید آن را در خانه درست کنید، به این ترتیب که نصف قاشق چای خوری سرکه سفید یا آب لیمو را به یک پیمانه اندازه گیری مایع اضافه کنید. سپس به اندازه کافی شیر کامل داخل همان پیمانه بریزید تا به یک چهارم پیمانه برسد. (از شیر کم ‌چرب یا غیر لبنی به جای شیر کامل می توانید استفاده کنید، اما طعم کیک مرطوب یا غنی نخواهد بود.) آن را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. دوغ خانگی تا حدودی دلمه شده و آماده استفاده در دستور پخت خواهد بود.

کاپ کیک: فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن کنید تا گرم شود. یک قالب استاندارد مافین را با 6 کپسول بپوشانید. مایه کیک را مطابق دستور آماده کنید و داخل کپسول ها بریزید. هر کدام را تا دو سوم ظرفیت پر کنید تا از سر ریز شدن آن ها جلوگیری کنید. سپس به مدت 20 تا 22 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکز آن ها فرو کرده اید تمیز بیرون بیاید بپزید. توجه کنید که آن ها را بیش از حد نپزید چون باعث خشک شدن کیک ها می شود. قبل از فراست کردن اجازه دهید کاپ کیک ها کاملا خنک شوند.

شکلات استفاده شده در گاناش: گاناش فقط در صورتی خوب از آب در می آید  که از شکلات خوب استفاده کنید. در صورت نیاز می توانید از چیپس های شکلاتی با کیفیت بالا استفاده کنید (ما شکلات چیپسی نیمه شیرین Ghirardelli را ترجیح می دهیم)، اما توصیه می کنیم از شکلات تخته ای خالص استفاده کنید. می توانید آن ها را از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. آن ها به صورت تخته های 4 اونسی (113 گرم) فروخته می شوند. حتی می توانید از انواع دیگر شکلات نیز استفاده کنید، مانند شکلات شیری (معروف به شکلات آلمانی)، تلخ، شیرین یا شکلات تلخ. اگر از شکلات سفید استفاده می کنید، خامه را به یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) کاهش دهید. شکلات سفید نرم تر است، بنابراین خامه کمتری نیاز دارید.

جایگزین بدون لبنیات برای خامه غلیظ در گاناش: از نصف پیمانه شیر نارگیل کنسرو شده پر چرب استفاده کنید. حتما قبل از باز کردن و اندازه گیری آن را تکان دهید. حتما شیر نارگیل را روی اجاق گاز و در حین گرم شدن با همزن بزنید.

قالب 8 اینچی یا کیک 2 لایه: می توانید مایه کیک حاصل شده را در قالب کیک 8 × 2 اینچی بریزید. در این صورت کیک نازک تر خواهد بود و زمان پخت حدود 24 تا 25 دقیقه است، اما از خلال دندان برای تست استفاده کنید. برای تهیه کیک دو لایه بهتر است مایه کیک را در دو قالب 6 اینچی بریزید که در این صورت کیک ها نازک تر خواهند بود و زودتر می پزند(بررسی را با خلال دندان از دقیقه 26 شروع کنید.) اگر بخواهید برای تهیه یک کیک ۲ لایه مواد را دوبرابر کنید، کیک خوب از آب در نمی آید چون کاملاً ضخیم و بافت سنگینی خواهد داشت.
نسخه چاپی