طرز تهیه کیک وارونه سیب کاراملی

مواد لازم برای تهیه تاپینگ

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک شش قاشق غذا خوری (85 گرم)
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده یک دوم پیمانه (100 گرم)
دارچین آسیاب شده یک چهارم قاشق چای خوری
عصاره وانیل خالص یک چهارم قاشق چای خوری
سیب متوسط ، پوست کنده و به برش های یک چهارم اینچی تقسیم شده دو عدد (یک و نیم الی دو پیمانه یا 188 تا 250 گرم)


مواد لازم برای تهیه مایه کیک

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک و نیم پیمانه (188 گرم)
بیکینگ پودر یک و نیم قاشق چای خوری
دارچین آسیاب شده یک و نیم قاشق چای خوری
جوز هندی آسیاب شده یک چهارم قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک دوم پیمانه (1 چوب؛ 115 گرم)
شکر گرانول سفید یک دوم پیمانه (100 گرم)
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده یک دوم پیمانه (100 گرم)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
شیر کامل، به دمای اتاق رسیده شش قاشق غذا خوری (90 میلی لیتر)


طرز تهیه کیک وارونه سیب کاراملی

کیک سیب کاراملی علاوه بر طعم بی نظیری که دارد از ظاهر بسیار عالی نیز برخوردار است و می تواند زینت بخش دورهمی ها و میهمانی های دوستانه و خانوادگیتان باشد در نتیجه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با طرز تهیه آن آشنا شوید.
برای تهیه این کیک در کل به یک ساعت و سی دقیقه زمان نیاز داریم که بیست و پنج دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه و چهل و پنج دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور تهیه می توانیم برای هشت الی ده نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر
ابتدا فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود.

مرحله دوم: آماده کردن رویه
در این مرحله شش قاشق غذا خوری (85 گرم) کره و یک دوم پیمانه (100 گرم) شکر قهوه ای را با هم در یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت متوسط ​​قرار می دهیم و هر از گاهی هم می زنیم تا کره آب شود. بعد از اینکه کره آب شد مدام آن را هم می زنیم تا مخلوط غلیظ شود و بپزد. (این پروسه یک دقیقه طول می کشد)
سپس از روی حرارت برمی داریم و یک چهارم قاشق چای خوری دارچین و یک چهارم قاشق چای خوری عصاره وانیل به آن اضافه می کنیم و با همزن مخلوط می کنیم.

مخلوط به دست آمده را در یک قالب کیک 9×2 اینچی چرب نشده یا قالب کیک گرد می ریزیم. (مطمئن شوید که عمق قالب 2 اینچ است. از این قالب پای که عمق آن 1.8 اینچ است هم می توانید استفاده کنید که به هیچ جه مشکل سرریز را نخواهید داشت.)
حالا یک و نیم الی دو پیمانه یا 188 تا 250 گرم (حدودا دو عدد سیب متوسط) برش های سیب را به طور مرتب روی هم داخل قالب می چینیم و در صورت لزوم روی هم قرار می دهیم. عکس زیر را ببینید.
نکته: در حالی که مایه کیک را آماده می کنید، قالب را برای چند دقیقه در یخچال قرار دهید. این به استحکام و فیکس شدن چینش رویه کمک می کند.

طرز تهیه کیک وارونه سیب کاراملی

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد خشک
یک و نیم پیمانه (188 گرم) آرد، یک و نیم قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک و نیم قاشق چای خوری دارچین، یک چهارم قاشق چای خوری جوز هندی و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه متوسط می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه جداگانه و با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، یک دوم پیمانه (1 چوب؛ 115 گرم) کره را با سرعت بالا حدود یک دقیقه هم می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شود.
در ادامه یک دوم پیمانه (100 گرم) شکر گرانول سفید و یک دوم پیمانه (100 گرم) شکر قهوه ای را به کره اضافه می کنیم و با سرعت زیاد یک دقیقه دیگر هم می زنیم تا کرم رنگ شود. در صورت نیاز، کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی می تراشیم.
در آخر دو عدد تخم مرغ و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را اضافه می کنیم و با سرعت بالا هم می زنیم تا مخلوط شوند. در صورت نیاز مجددا کناره ها و کف کاسه را با لیسک می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم و در حد نیاز هم می زنیم.

مرحله پنجم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
مواد خشک الک شده را داخل مواد خیس می ریزیم و با سرعت پایین همزن مخلوط می کنیم و همزمان و البته به آرامی شش قاشق غذا خوری (90 میلی لیتر) شیر را نیز داخل آن می ریزیم و با سرعت کم هم می زنیم تا همه مواد با هم ترکیب شوند.
نکته: مواد را نباید بیش از حد مخلوط کنیم. ممکن است لازم باشد همه آن را با دست هم بزنیم تا مطمئن شویم که ته کاسه هیچ آرد گلوله شده ای وجود ندارد.
نکته: مایه کیک کمی غلیظ خواهد شد جای نگرانی نیست.

مرحله ششم: ریختن مایه کیک داخل قالب
قالب و رویه ای که داخل آن چیده و پهن کرده ایم را از یخچال خارج می کنیم سپس مایه کیک به دست آمده را به طور یکنواخت داخل قالب می ریزیم و پخش می کنیم.

مرحله هفتم: پختن کیک
در این مرحله قالب را داخل فر می گذاریم و کیک را به مدت چهل تا چهل و شش دقیقه می پزیم و بعد از گذشت نیمی از زمان پخت روی کیک را با فویل آلومینیومی می پوشانیم تا قبل از اینکه مرکز کیک فرصت پخت کامل پیدا کند، روی آن بیش از حد قهوه ای نشود. کیک زمانی درست می‌شود که خلال دندانی که در مرکز کیک فرو کرده ایم، تمیز بیرون بیاید.
نکته: اگر زمان پخت کیک شما بیشتر طول کشید یا کیک پف کرد و به فویل چسبید، نگران نباشید چون دمای فرهای مختلف متفاوت است. (به هر حال کیک را وارونه سرو می کنیم!)

طرز تهیه کیک وارونه سیب کاراملی

مرحله هشتم: خنک کردن کیک
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت کیک را از فر خارج می کنیم و روی توری سیمی می گذاریم و 15 دقیقه اجازه می دهیم تا خنک شود.

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک کمی خنک شده را روی بشقاب سرو بر می گردانیم حالا می توانیم کیک را برش بزنیم و به صورت گرم سرو کنیم، ( در این صورت برش ها نامرتب می شوند. ) یا اینکه آن را قبل از برش زدن و سرو در دمای اتاق بگذاریم تا کاملاً خنک شود. نکته: برای تسریع فرآیند خنک شدن کیک را در یخچال قرار ندهید زیرا باعث می شود بافت کیک بیش از حد متراکم شود.
در آخر برش های باقی مانده کیک را می پوشانیم و تا سه روز در یخچال و تا سه ماه در فریزر نگهداری می کنیم.
نکته: کیک منجمد شده را می توانید در دمای اتاق یخ زدایی کنید. توجه کنید که فریز کردن کل کیک را توصیه نمی‌کنیم زیرا چینش رویه خیلی آب نمی‌شود.

طرز تهیه کیک وارونه سیب کاراملی

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل های آماده سازی: می توانید رویه را از 1 روز قبل درست کنید و در یخچال نگهداری کنید. اگر قرار است رویه را بیش از 1 ساعت در یخچال قرار دهید روی آن را محکم بپوشانید. به غیر از این، این کیک برای تهیه زودتر از موعد یا فریز کردن مناسب نیست زیرا سیب ها به خورد کیک می روند (در حالی که هنوز خوشمزه هست) و برای ارائه چندان دلپذیر نخواهد بود. با این حال، می توانید مواد تر مایه کیک را (بپوشانید و در یخچال بگذارید) و مواد خشک (در دمای اتاق را بپوشانید) را به طور جداگانه از1 روز قبل آماده کنید، سپس روز بعد طبق  دستور ادامه دهید. توجه کنید که قبل از مخلوط کردن مواد، بگذارید مواد مرطوب به دمای اتاق برسند.

دستور العمل قدیمی: دستور پخت کیک فعلی به روز شده است. اما دستور پخت کیک قدیمی در اینجا آمده است: کره رویه را به نصف پیمانه (1 چوب؛ 115 گرم) افزایش دهید و موقع ریختن دارچین به اندازه یک چهارم قاشق چای خوری از میخک آسیاب شده و یک چهارم قاشق چای خوری جوز هندی آسیاب شده اضافه کنید. همچنین یک چهارم پیمانه گردو را روی سیب ها (بعد از چینش ها) بریزید. همچنین در مایه کیک، شیر را به یک چهارم پیمانه (60 میلی لیتر) کاهش دهید.

سیب: از انواع سیب مورد علاقه تان می توانید استفاده کنید.

شیر: شیر کامل بهترین گزینه برای این دستور است، اما در صورت نیاز می توانید از شیر کم چرب یا غیر لبنی به جای آن استفاده کنید.

چرا همه چیز باید به دمای اتاق برسد؟ همه اقلامی که در یخچال هستند باید به دمای اتاق برسند تا خوب باهم مخلوط شوند و مایه کیک صاف و یکدستی حاصل شود.
نسخه چاپی