طرز تهیه کیک شکلاتی بدون آرد

مواد لازم برای تهیه مایه کیک شکلاتی

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک یک دوم پیمانه (115 گرم؛ 1 چوب)
شکلات نیمه شیرین با کیفیت بالا، ریز خرد شده شش اونس (170 گرم)
شکر گرانول سفید دو سوم پیمانه (135 گرم)
پودر اسپرسو دو قاشق چای خوری
عصاره وانیل خالص یک و نیم قاشق چای خوری
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده چهار عدد
پودر کاکائو طبیعی یا هلندی شیرین نشده یک سوم پیمانه (27 گرم)
نمک یک هشتم قاشق چای خوری
اختیاری: بیکینگ پودر یک دوم قاشق چای خوری


مواد لازم برای تهیه خامه فرم گرفته موکا

مواد غذایی مقدار
پودر اسپرسو یک قاشق چای خوری
آب گرم یک قاشق چای خوری
خامه سرد یا خامه فرم گرفته یک پیمانه (240 میلی‌لیتر)
شکر قنادی سه قاشق غذا خوری (22 گرم)
پودر کاکائو طبیعی یا هلندی شیرین نشده یک قاشق غذا خوری (6 گرم)
اختیاری: تمشک و پودر قند قنادی به مقدار لازم


طرز تهیه کیک شکلاتی بدون آرد

کیک شکلاتی یکی از انواع کیک های خوشمزه و پرطرفدار در دنیا است که معمولا به عنوان عصرانه یا میان وعده سرو می شود. کیکی که در اینجا آموزش می دهیم با خامه فرم گرفته موکا همراه است که بسیار خوشمزه است. پس همراه ما باشید تا با دستور تهیه آن آشنا شوید.

برای اینکه بهترین نتیجه را از این دستور بگیرید دقیقا طبق دستور پیش بروید و به مقادیر و اندازه ها دقت کنید.
برای تهیه این کیک در کل به سه ساعت زمان نیاز داریم که پانزده دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، سی دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن کیک صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای هشت نفر کیک آماده کنیم.

طرز تهیه کیک شکلاتی بدون آرد

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قلب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود.
در ادامه یک قالب کیک گرد هشت اینچی را چرب می کنیم و داخل آن را با کاغذ روغنی می پوشانیم سپس کاغذ روغنی را نیز چرب می کنیم و کنار می گذاریم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک کمک می کند تا به راحتی از قالب جدا شود.

مرحله دوم: آماده کردن کره و شکلات
یک دوم پیمانه (115 گرم؛ 1 چوب) کره را تکه تکه می کنیم تا به طور یکنواخت ذوب شود. برای این منظور کره را در یک کاسه بزرگ مقاوم در برابر حرارت می ریزیم.
در ادامه شش اونس (170 گرم) شکلات خرد شده را به آن اضافه می کنیم و آن را 20 ثانیه در مایکروویو قرار می دهیم و بعد از چند ثانیه هم می زنیم تا کاملا ذوب و صاف شود. در آخر اجازه می دهیم دو الی سه دقیقه بماند تا خنک شود.

مرحله سوم: آماده کردن بقیه مواد کیک
در این مرحله دو سوم پیمانه (135 گرم) شکر، دو قاشق چای خوری پودر اسپرسو و یک و نیم قاشق چای خوری عصاره وانیل را به مخلوط شکلات و کره اضافه می کنیم و هم می زنیم تا ترکیب شوند. سپس چهار عدد تخم مرغ را اضافه کرده و با همزن هم می زنیم تا یکدست شوند.
نکته: این مخلوط مانند مایه کیک براونی سنگین و چسبنده خواهد بود.
در آخر یک سوم پیمانه (27 گرم) پودر کاکائو، یک هشتم قاشق چای خوری نمک و یک دوم قاشق چای خوری بکینگ پودر (در صورت استفاده) را اضافه  کرده و با همزن مخلوط می کنیم تا کاملا ترکیب شوند.

مرحله چهارم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک به دست آمده را در قالب کیکی که از قبل آماده کرده ایم می ریزیم و پخش می کنیم.

مرحله پنجم: آماده کردن فر بخارپز
یک ماهیتابه بزرگ فلزی یا ظرف پخت را در طبقه پایینی فر قرار می دهیم.
نکته: از ظرف شیشه ای استفاده نکنید.
حدود دو اینچ از ظرف را با آب جوش پر می کنیم. (من فقط یک کتری آب می جوشانم.)
به سرعت کیک را روی قفسه وسط قرار می دهیم و در فر را می بندیم و بخار را داخل آن حبس می کنیم.
نکته: فر بخار پز به مرطوب شدن کیک کمک بیشتری می کند.

مرحله ششم: پختن کیک
مایه کیک را به مدت سی دقیقه می پزیم تا لبه های آن سفت شود.
نکته: کیک زمانی درست می شود که خلال دندانی که در مرکز کیک فرو کرده ایم تمیز بیرون بیاید یا فقط با چند خرده نمناک از آن خارج شود.
نکته: توجه کنید که این کیک را نباید زیاد بپزید، زیرا آن را خشک می کند.
نکته: بررسی پخت کیک را از دقیقه 25 شروع کنید.
نکته: اگر کیک پف کرد و کمی ترک خورد، نگران نباشید این مساله طبیعی است (تخم مرغ ها در حال منبسط شدن هستند) و با سرد شدن صاف می شوند.

طرز تهیه کیک شکلاتی بدون آرد

مرحله هفتم: خنک کردن کیک
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت کیک را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم فقط 10 دقیقه در قالبش بمند و کمی خنک شود سپس با استفاده از یک چاقوی تیز دور تا دور کیک را از قالب جدا می کنیم، سپس آن را به سرعت در بشقاب سرو یا پایه کیک بر می گردانیم و صبر می کنیم کاملا خنک شود. ما معمولا 1 تا 2 ساعت آن را در یخچال قرار می دهیم.
نکته: (اگر در قالب بماند و کاملاً خنک شود، آزاد کردن آن از قالب بسیار دشوار خواهد بود.) لبه‌های کیک کمی خرد می‌شود.

مرحله هشتم: آماده کردن خامه فرم گرفته موکا
هنگامی که کیک در یخچال خنک می شود زمان خوبی برای فرم دادن خامه است پس با استفاده از چنگال، یک قاشق چای خوری پودر اسپرسو و یک قاشق چای خوری آب گرم را در یک کاسه بسیار کوچک می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم و می گذاریم تا چند دقیقه خنک شوند.

در ادامه با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک پیمانه (240 میلی‌لیتر) خامه غلیظ، سه قاشق غذا خوری (22 گرم) شکر، یک قاشق غذا خوری (6 گرم) پودر کاکائو و مخلوط اسپرسو را اضافه می کنیم و با سرعت متوسط ​​رو به بالا حدود سه الی چهار دقیقه هم می زنیم تا قله های متوسط ​​تشکیل شود.
نکته: قله های متوسط ​​بین قله‌های نرم وشل و قله‌های سفت هستند و برای روکش کردن کردن و پایپ کردن روی دسرها قوام کاملی دارند.
در آخر کیک را با خامه فرم گرفته سرو می کنیم به این صورت که داخل قیف با ماسوره Ateco 849 می ریزیم و روی کیک پایپ می کنیم.

مرحله نهم: تزئین کردن کیک
کیک خامه کشی شده را با تمشک و پودر قند قنادی یا هر چیز دیگری که دوست داشته باشیم تزئین می کنیم.

طرز تهیه کیک شکلاتی بدون آرد

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک تزئین شده را برش می زنیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و باقی مانده آن را می پوشانیم و می توانیم تا پنج روز در یخچال نگهداری کنیم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل آماده سازی: کیک را طبق دستور می توانید از یک روز قبل تا مر حله 4 آماده کنید و روی آن را بپوشانید و تا زمان پخت در یخچال نگهداری کنید. روز بعد مرحله 5 را ادامه دهید. چون سرد است، پخت کیک چند دقیقه بیشتر طول می کشد.

دستورالعمل انجماد: برای منجمد کردن طبق دستور کیک را از قالب خارج کنید و اجازه دهید کاملا خنک شود. سپس آن را با 2 لایه نایلون و 1 لایه فویل آلومینیومی بپیچید و تا 3 ماه فریز کنید. برای یخ زدایی هم کافی است، یک شب در یخچال قرار دهید و سپس قبل از تزئین و سرو به دمای اتاق برسانید.

شکلات: از 6 اونس شکلات تخته ای که می توانید از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید استفاده کنید. من مارک های Bakers یا Ghirardelli را ترجیح می دهم. از آب نبات های ذوب شده، ویفرهای آغشته به شکلات، یا چیپس های شکلاتی استفاده نکنید  همگی اینها حاوی تثبیت کننده یا مواد افزودنی هستند که بعد از ذوب شدن آن ها از رسیدن به همان قوام ابریشمی مورد نیاز برای پایه این کیک جلوگیری می کند. برای داشتن طعم تلخ تر از شکلات تلخ استفاده کنید. من شکلات سفید یا شکلات شیرین نشده را توصیه نمی کنم.

پودر اسپرسو: من این افزودنی را برای کمک به عمیق تر شدن طعم شکلات توصیه می کنم، اگرچه می توانید در صورت لزوم آن را حذف کنید. همچنین می توانید از دانه های قهوه فوری (نه قهوه آسیاب شده) هم استفاده کنید.

بکینگ پودر: این یک ماده کاملا اختیاری است.

شکر شیرینی پزی: اگر خامه فرم گرفته شیرین تری را ترجیح می دهید، شکر قنادی را به یک چهارم پیمانه (4 قاشق غذاخوری؛ 30 گرم) برسانید.

قالب کیک 8 اینچی: من استفاده از یک قالب کیک 8 اینچی را توصیه می کنم. شما می توانید از قالب کیک 9 اینچی هم استفاده کنید، اما کیک نازک تر خواهد بود(ارتفاع کیک کم تر خواهد بود). دقت کنید که زمان پخت در یک قالب کیک 9 اینچی چند دقیقه کوتاه تر خواهد بود.
نسخه چاپی