طرز تهیه کیک شکلاتی با روکش میوه ای

مواد لازم برای تهیه روکش میوه ای

مواد غذایی مقدار
شکر گرانول سفید یک چهارم پیمانه (50 گرم)
آرد همه منظوره (الک شده) یک چهارم پیمانه (31 گرم)
کره بدون نمک، سرد سه قاشق غذا خوری (45 گرم)
بادام خلال شده یا پرک شده یک دوم پیمانه (64 گرم)


مواد لازم برای تهیه مایه کیک شکلاتی با روکش میوه ای

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) دو پیمانه (250 گرم)
بیکینگ پودر دو قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک چهارم پیمانه (1/2 چوب؛ 60 گرم)
شکر گرانول سفید سه چهارم پیمانه (150 گرم)
تخم مرغ بزرگ یک عدد
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
دوغ یا شیر کامل یک پیمانه (240 میلی لیتر)
چیپس شکلاتی تلخ یک پیمانه (180 گرم)
تمشک تازه یا منجمد یک و نیم پیمانه


طرز تهیه کیک شکلاتی با روکش میوه ای

کیک شکلاتی که در اینجا آموزش می دهیم یک کیک سنتی برای صبح روز کریسمس هست که به همراه یک فنجان قهوه بسیار دلچسب خواهد بود. این مطلب را تا آخر بخوانید تا با دستور تهیه آن آشنا شوید.

برای تهیه این کیک در کل به یک ساعت و سی دقیقه زمان نیاز داریم که بیست دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، پنجاه دقیقه برای پخت و الباقی برای خنک کردن و تزئین کیک صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای دوازده نفر کیک آماده کنیم.

طرز تهیه کیک شکلاتی با روکش میوه ای

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) رو شن می کنیم تا گرم شود. سپس یک تابه پخت 9 اینچیرا با اسپری خوب چرب می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم: آماده کردن استروزل (روکش)
در این مرحله ابتدا یک چهارم پیمانه (50 گرم) شکر و یک چهارم پیمانه (31 گرم) آرد را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم بعد سه قاشق غذا خوری (45 گرم) کره را به مخلوط آرد اضافه می کنیم و با استفاده از کاتر یا چنگال، آن ها را هم می زنیم تا کره خرد شود و تکه هایی به اندازه نخود در مخلوط ایجاد شود. این چند دقیقه طول می کشد.
در آخر یک دوم پیمانه (64 گرم) بادام را داخل آن می ریزیم و مخلوط می کنیم و روکش را برای استفاده در مرحله 6 کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد خشک
دو پیمانه (250 گرم) آرد، دو قاشق چای خوری بکینگ پودر و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه متوسط ​​می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک چهارم پیمانه (1/2 چوب؛ 60 گرم) کره و سه چهارم پیمانه (150 گرم) شکر را با سرعت متوسط رو ​​به بالا حدود یک تا دو دقیقه با همزن مخلوط می کنیم تا ترکیب و کرم رنگ شوند. در صورت نیاز کناره ها و کف کاسه را با کاردک پلاستیکی می تراشیم.
حالا یک عدد تخم مرغ و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را به موادمان اضافه می کنیم و هم می زنیم تا مخلوط شوند.

مرحله پنجم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
مواد خشک الک شده را به مواد تر اضافه می کنیم و با سرعت کم شروع به هم زدن می کنیم. در حالی که همزن روشن است، به آرامی یک پیمانه (240 میلی لیتر) دوغ را داخل آن می ریزیم و هم می زنیم.
در آخر یک پیمانه (180 گرم) شکلات چیپسی را اضافه کرده و با دور کند هم می زنیم تا همه چیز باهم ترکیب شوند.
نکته: از مخلوط کدن بیش از حد مواد خودداری کنید.
با استفاده از یک قاشق بزرگ یا کاردک پلاستیکی، یک و نیم پیمانه تمشک را به آرامی داخل مخلوط می ریزیم و هم می زنیم، حالا مایه کیکمان آماده است.

مرحله ششم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک به دست آمده را در قالبی که ازقبل آماده کرده ایم می ریزیم سپس استروزل را روی خمیر می ریزیم و خوب پهن  می کنیم.
نکته: اگر چیزی از مواد (تمشک و چیپس شکلاتی) اضافه مانده است، روی کیک بریزید.

طرز تهیه کیک شکلاتی با روکش میوه ای

مرحله هفتم: پختن کیک
حالا قالب را داخل فر می گذاریم، اگر از قالب 8 اینچی یا 9 اینچی استفاده می کنید، زمان پخت حدود 45 تا 46 دقیقه طول می کشد.
نکته: اگر از قالب فر با اندازه متفاوت استفاده می کنید، زمان پخت تغییر خواهد کرد. زمانی که اعلام می شود یک راهنما است، کیک زمانی درست می شود که خلال دندانی که در وسط آن فرو کرده ایم تمیز بیرون بیاید.
نکته: اگر در فر شما روی کیک خیلی سریع قهوه‌ای می‌شود، هنگام پخت روی قالب را با فویل آلومینیومی بپوشانید.

مرحله هشتم: خنک کردن
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت قالب را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم حداقل ده دقیقه بماند و خنک شود.
نکته: می توانید قبل از برش دادن و سرو، کیک را کاملا خنک کنید.

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
بعد از خنک شدن کیک، آن را به صورت مربعی برش می دهیم و به همراه یک فنجان قهوه سرو می کنیم و باقی مانده های آن را محکم می پوشانیم به مدت سه روز در دمای اتاق و تا یک هفته در یخچال نگهداری می کنیم.

طرز تهیه کیک شکلاتی با روکش میوه ای

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل انجماد: کیک پخته شده و خنک شده را می توانید تا 3 ماه در فریزر قرار دهید. برای یخ زدایی کافی است قبل از سرو در یخچال یا در دمای اتاق قرار دهید.

اندازه قالب کیک: می‌توانید این کیک را در قالبی به ابعاد 9 اینچ، یک ظرف پای 9 اینچی، یک قالب پخت 11×7 اینچی یا یک قالب بیضی شکل به طول 9 تا 10 اینچ بپزید. هر ظرفی که 8 تا 10 پیمانه مایه کیک را در خود جای دهد می توانید استفاده کنید. فقط دقت کنید که زمان پخت کمی تغییر خواهد کرد، بنابراین پس از حدود 42 دقیقه مراقب کیکتان باشید و یک خلال دندان را برای بررسی پخته بودن آن در دست داشته باشید. برای یک قالب نان 9×5 اینچی، حداقل 60 تا 65 دقیقه زمان نیاز است تا بپزید. برای یک کیک بزرگ تر 9×13 اینچی، مقدار مواد دستور را دو برابر کنید. مدت زمان پخت کمی بیشتر خواهد بود، اما برای تست پخت می توانید از خلال دندان استفاده کنید.

چیپس شکلاتی: می توانید از شکلات شیری، شکلات سفید، شکلات چیپسی نیمه شیرین یا تیره و تلخ هم استفاده کنید.

دوغ: در صورت تمایل می توانید شیر کامل را جایگزین دوغ کنید. از آنجایی که از بکینگ پودر استفاده می کنیم، برای ور آمدن کیک به دوغ اسیدی نیازی نیست. با این حال، اگر طعم تند آن را دوست دارید و به آن دسترسی ندارید، می‌توانید آن را خودتان درست کنید. به این ترتیب که دو قاشق چای خوری سرکه سفید یا آب لیمو را به یک پیمانه اندازه گیری مایع اضافه کنید. سپس به اندازه کافی شیر کامل را به همان پیمانه اضافه کنید تا به یک پیمانه برسد. (در مقادیر کم، شیرهای کم‌چرب یا غیرلبنی را می توانید جایگزین شیر کامل کنید، اما طعم کیک آنقدرها غنی نخواهد بود.) آن را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. دوغ خانگی تا حدودی دلمه شده و آماده استفاده در دستور پخت خواهد بود.
نسخه چاپی