حقايق جالب درباره ي مغز

حقايق جالب درباره ي مغز
حقايق جالب درباره ي مغز


 






 
مغز انسان پيچيده ترين بخشي است که از قسمت هاي ديگر بدن کمتر شناخته شده است. در مورد اين عضو شگفت انگيز اطلاعات بسيار کمي داريم. اما در زير حقايق جالبي در مورد مغز توسط دانشمندان و محققان ارائه شده است:
1- سرعت حرکت تحريک هاي عصبي به سمت مغز و مجدداً از مغز به قسمت هاي مختلف بدن حدود 170 مايل است. تا کنون از اين موضوع که مي توانيد نسبت به چيزهاي اطراف خود به سرعت واکنش نشان دهيد تعجب نکرده ايد؟ سرعت بسيار زياد حرکت تحريک هاي عصبي از مغز سپس به باقي بدن تان و برعکس باعث مي شود که سرعت واکنشي معادل سرعت اتومبيل هاي شکاري داشته باشيد.
2- مغز مانند يک لامپ 10 واتي عمل مي کند. وقتي در کارتون ها نشان مي دهند که فردي فکري عالي به ذهنش خطور مي کند، لامپي بالاي سرش روشن مي شود، چندان بي ربط هم نيست. مغز، حتي وقتي خواب هستيد، مي تواند به اندازه ي يک لامپ کوچک انرژي توليد کند.
3- هر سلول مغز انسان 5 برابر يک دايره المعارف بريتانيکا توانايي ذخيره اطلاعات دارد. دانشمندان هنوز نتوانسته اند مقدار دقيقي را متذکر شوند اما ظرفيت ذخيره سازي را اگر بر حسب الکترونيک بيان کنيم چيزي بين 3 يا حتي 1000 ترابايت (ترا=يک تريليون (10 به توان 12)) است.
بايگاني ملي انگليس مطالب مربوط به بيش از 900 سال از تاريخ کشورش را نگهداري مي کند اما حجم آن فقط چيزي حدود 70 ترابايت است. دايره المعارف بريتانيکا اولين بار در سال 1768 در ادينبورگ منتشر شد و قديمي ترين دايره المعارف موجود به زبان انگليسي مي باشد. نسخه ي فعلي بريتانيکا داراي 12000 مقاله و 44 ميليون لغت (در سال 2004) است. نسخه ي چاپي آن در 32 جلد و 65000 مقاله عرضه مي شود. نسخه ي آن لاين آن داراي 120000 مقاله موجود مي باشد. اين مقاله ها به وسيله حدود 100 کارمند تمام وقت نوشته شده اند و حدود 4000 متخصص نيز که 98 درصد شان تنها يک مقاله نوشته اند. در اين دايره المعارف شرکت داشته اند.
4- مغز شما 20 % از اکسيژن وارد شده به جريان خون را مصرف مي کند. مغز انسان فقط 20% از کل بدن را تشکيل مي دهد، با اين حال، پيش از هر اندام ديگر اکسيژن مصرف مي کند و همين مسأله باعث مي شود که هنگام فقدان اکسيژن صدمه فراواني ببيند.
5- مغز، شب هنگام بيش از روز فعال است. منطقي است اگر فکر کنيد که شما تمام فعاليت هاي مختلف از جمله حرکت کردن، انجام دادن وظايف و گاه محاسبات پيچيده را درطول روز انجام مي دهيد و قطعاً مغز بايد انرژي بيشتري مصرف کند نه وقتي که در رختخواب با آسودگي آرميده ايد. اما کاملاً عکس اين موضوع صحت دارد. وقتي شما مي خوابيد تازه فعاليت اصلي مغز آغاز مي شود. علت اين را دانشمندان هنوز نفهميده اند اما به يمن اين فعاليت است که مي توانيد رويا ببينيد.
6- دانشمندان مي گويند هر چه ضريب هوشي فردي بيشتر باشد، او بيشتر خواب مي بيند. اگر چه ممکن است اين موضوع صحت داشته باشد اما تصور نکنيد اگر رؤياهايتان را فراموش مي کنيد به مشکل ذهني مبتلا شده ايد. طول متوسط اکثر روياها فقط 2تا 3 ثانيه است البته همين مقدار زمان هم براي ثبت آنها در مغز کافي است.
7- سلول هاي عصبي در تمام طول زندگي انسان رشد مي کنند. سال ها دانشمندان و پزشکان فکر مي کردند که مغز و بافتهاي عصبي نمي توانند رشد کرده و بازسازي شوند. اما به دنبال تحقيقات وسيع آنها بر روي مغز و اثرات بيماري ها بر روي آن متوجه شدند که سلول هاي عصبي- اگر چه نه مانند بافت هاي قسمت هاي ديگر بدن- اما مي توانند در طول زندگي انسان رشد کرده و بازسازي شوند و ابعاد آن ها افزايش يابد.
8- سرعت ارسال اطلاعات در انواع سلول هاي عصبي گوناگون متفاوت است. تمام سلول هاي عصبي بدن شبيه هم نيستند و فرق هاي اندکي با هم دارند و سرعت حرکت اطلاعات در آنها 0/5متر در ثانيه تا 120 متر در ثانيه متفاوت است.
9- خود مغز هيچ دردي احساس نمي کند. با اينکه مغز مرکز درد است، مثلاً وقتي انگشت دست تان را مي بريد يا جايي از بدن تان مي سوزد به شدت احساس درد مي کنيد، اما خود مغز گيرنده هاي مربوط به درد ندارد و نمي تواند دردي احساس کند. مغز در احاطه بسيار زيادي از بافت، عصب و رگ هاي خوني است که به اندازه ي کافي گيرنده حس درد دارند و مي توانند گاهگاهي موجب سردرد شما شوند.
10- 80 درصد وزن مغز از آب تشکيل شده است. مغز شما به صورت آن توده خاکستري رنگ و محکمي که در تلويزيون ديده ايد نيست. بافت مغز زنده به يمن وجود خون و آب فراوان، اندامي است ژله مانند، صورتي و نرم. بنابراين دفعه بعد که احساس خشکي در بدن کرديد به سرعت آب بنوشيد تا مغزتان را همچنان پر آب نگهداريد.
منبع: نشريه جوانان امروز- ش 2076



 

نسخه چاپی