موبايل هاي بارکد خوان

موبايل هاي بارکد خوان
موبايل هاي بارکد خوان


 






 
در عصر تکنولوژي همه چيز بر محور اطلاعات جلو مي رود و در حقيقت به همين دليل هم هست که هر روز شيوه اي جديد براي انتقال اين اطلاعات ابداع شده و مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين مورد اما صرف نظر از انتقال اطلاعات، روش انتقال، حجم اطلاعات و البته ميزان امنيت روش جابه جايي آنها اهميت بسيار زيادي براي کاربران دارد.
با اين اوصاف است که هر روز اخبار مختلفي درباره دستگاه ها و ابزارهاي جديد براي انتقال و ذخيره اطلاعات به بازار معرفي شده و هم چنين نرم افزارها همراه با راهکارهاي جديد براي حفظ امنيت اطلاعات ارائه مي شوند؛ محصولات و ابزارهايي که در اطراف ما وجود دارند و شايد حتي خيلي از ما آنها و کاربردهايشان را نشناسيم. يکي از اين ابزارها براي انتقال و ذخيره اطلاعات همان بارکدهايي هستند که معمولاً اغلب ما آنها را در فروشگاه ها و مراکز خريد و روي کالاها و محصولات مختلف ديده ايم. اين بارکدها، اما اين روزها به عنوان يک ابزار تکنولوژيکي قدرتمند و به شکلي ساده و در دسترس مورد استفاده قرار مي گيرند.

بارکدهاي دو بعدي يا ماتريکسي
 

بارکدهاي جديد اما با انواع قديمي شان ( که تصور اغلب ما را از بارکد شکل داده اند) تفاوت هاي کاربردي و حتي ظاهري دارند. در واقع شايد آنچه ما از يک بارکد در ذهن داريم يک برچسب ساده با نوارهاي باريک و ضخيم هستند که اطلاعات يک کالا را از طريق دستگاه بارکد خوان منتقل مي کنند.
اين در حالي است که اين روزها در کشورهاي پيشرفته دنيا از اين ابزار در شکل قدرتمند و کاربردي تري استفاده مي کنند. بارکدهاي جديد که با عنوان بارکدهاي ماتريکسي هم ناشناخته مي شوند، در واقع شکل دو بعدي دارند که با الگوهاي هندسي مانند نقطه، مربع، مثلث يا دايره مشخص مي شوند.
اين بارکدها ديگر با دستگاه هاي ساده بارکدخوان نمي توانند اطلاعاتشان را منتقل کنند. بارکدهاي دو بعدي جديد ديگر براي انتقال اطلاعات ذخيره شده خود به نرم افزارهايي خاص نياز دارند. اين بارکدها هم چنين علاوه بر امنيت بيشتر، ظرفيت بيشتري را هم براي ذخيره اطلاعات در اختيار کاربرانشان قرار مي دهند.

... و دوباره موبايل
 

با اين اوصاف بارکدهاي جديد با تکنولوژي هاي جديد هم سازگارترند و همراه با سليقه کاربران امروزي بيشتر به سمت استفاده آسان و در دسترس در همه جا پيش مي روند. وقتي بحث به اينجا مي رسد، ديگر هر ذهني خيلي زود به گوشي هاي موبايل و اينکه آيا امکان خواندن اطلاعات بارکدهاي جديد روي موبايل ها هم وجود دارد، متمرکز مي شود.
درست به همين دليل هم هست که در کشوري مانند ژاپن به عنوان مثال در يک ايستگاه مترو مسافري را مي بينيد که در ميان جمعيت گوشي موبايلش را از جيب بيرون آورده و از بارکدي کوچک که در گوشه اي از يک پوستر چاپ شده عکس مي گيرد. بعد از اين کار او به گوشي موبايلش نگاه مي کند تا بتواند جدول زمانبندي حرکت قطارها را ببيند.
در واقع نرم افزار خاص بارکد خواني که روي گوشي موبايل اين کاربر نصب شده، اين امکان را به او مي دهد. جالب است بدانيد در حالي که استفاده از اين نرم افزار در کشورهاي ژاپن و چين بسيار متداول است، اين نرم افزارها هم چنان در کشورهاي اروپايي و آمريکايي به تازگي معرفي شده اند.
نرم افزارهاي بارکد خوان در حقيقت با استفاده از قابل حمل ترين و محبوب ترين محصول ديجيتال شخصي يعني گوشي هاي موبايل مي توانند امکان انتقال راحت اطلاعات را به کاربران خود بدهند. به اين ترتيب است که تنها با گرفتن يک عکس از بارکد ماتريکسي به وسيله گوشي موبايل، نرم افزار نصب شده روي گوشي کاربر اين عکس را به يک آدرس وب تبديل مي کند که به صورت متن يا عدد ظاهر مي شود. اين آدرس اينترنتي به يک کامپيوتر سرور فرستاده مي شود تا آن کامپيوتر براساس ساختاري خاص آن را به عملکردي مرتبط با اطلاعات بارکد مورد نظر برگردانده و به گوشي موبايل منتقل مي کند تا کاربر از آن مطلع شود. اين اتفاق تنها در چند لحظه کوتاه روي مي دهد.
استفاده از بارکدهاي ماتريکسي اين روزها آنقدر رايج شده است که حتي بعضي از اپراتورهاي موبايل هم به فکر ارائه سرويس هاي نرم افزاري مبتني بر کاربردهاي اين بارکدها افتاده اند. اپراتورهاي بزرگ اسپانيايي مانند Orange Telefonica ، Vodafone در ماه جولاي گذشته توافقنامه اي را براي استفاده از نرم افزار تشخيص بارکدهاي دو بعدي مانند Ezcode امضا کرده اند.
دو اپراتور دانمارکي و دو اپراتور آمريکاي جنوبي هم بعد از آنها اين نرم افزارها را به کار گرفته اند. اين در حالي است که در آمريکا گوشي موبايل جديدي از شرکت Samsung با نام Exclaim به بازار عرضه شده است که در حقيقت اولين گوشي موبايل مجهز به اين نرم افزار به حساب مي آيد.

ماتريکس روي تابلوي نقاشي
 

انواع ديگر بارکدهاي دو بعدي اين روزها نه تنها براي انتقال اطلاعات مربوط به حرکت قطارهاي شهري که براي افزودن يک اتفاق جديد به تقويم شخصي يک کاربر يا نمايش يک کوپن تخفيف براي خريد پوشاک يا حتي تبليغات مورد استفاده قرار مي گيرند.
در ژاپن به عنوان نمونه اين بارکدهاي جديد علاوه بر پوسترها و مجلات روي تي شرت ها، روسري ها و حتي به عنوان اثري هنري روي تابلوهاي نقاشي هم نمايش داده مي شوند. اين بارکدها ممکن است روي مانيتور کامپيوتر شخصي افراد هم نمايش داده شوند تا امکان ذخيره آدرس وب سايت هاي مورد علاقه شان را به آنها داده تا بتوانند در آينده از اين بارکد به عنوان اطلاعات روي گوشي موبايل خودشان هم استفاده کنند.
در سوئيس هم راه آهن فدرال اين کشور با همکاري شرکت نرم افزاري Kaywa بارکدهاي دو بعدي را براي اطلاع رساني به مسافران درباره زمان حرکت قطارها و نحوه تهيه بليت ها در ايستگاه ها و مراکز فروش بليت تعبيه کرده است.

بارکدهاي رنگي مايکروسافت
 

فرمت جديدي از بارکدهاي ماتريکسي را هم غول نرم افزاري دنيا يعني شرکت مايکروسافت در ماه ژانويه 2009 با عنوان Tag معرفي کرد. Tag در واقع سيستمي است که از رنگ ها براي افزايش حجم و متراکم کردن اطلاعات قابل ذخيره روي بارکدهاي ماتريکسي استفاده مي کند. به اين ترتيب يک بارکد Tag حدود يک هشتم فضاي بارکدهاي معمولي را اشغال مي کند. اين سيستم هم چنين امکان کددار کردن عناصر مختلف را همراه با طراحي و چيدمان متنوع در اختيار کاربرانش قرار مي دهد.

بارکدهاي بي نياز از نرم افزار
 

با اين همه بارکدهاي ماتريکسي ديگري هم در حال شکل گيري و متداول شدن هستند که نيازي به نرم افزار براي خوانده شدن ندارند. اين بارکدها اطلاعات کمتري را نسبت به رقباي پيچيده تر خود ذخيره مي کنند.
اطلاعات ذخيره شده روي اين بارکدهاي ساده براي کاربران گوشي هاي موبايل مجهز به سيستم تشخيص تصوير در دسترس است . در حال حاضر اين بارکدها توسط شرکت JAGTAG توليد مي شوند و با گرفتن يک عکس از آنها به وسيله گوشي موبايل و ارسال آن عکس به خدمات دهنده پيام کوتاه، اطلاعات آنها تحليل شده و براي کاربر فرستاده مي شود.

بارکدهاي اس ام اسي
 

اين روزها بارکدهاي جديد ديگر به تدريج به راهي براي انتقال و ذخيره اطلاعات تبديل شده اند و درست به همين دليل هم از ابزارهاي متداول تکنولوژي براي دسترسي به اطلاعات آنها استفاده مي شود. با اين اوصاف ديگر شايد برايتان عجيب نباشد که بدانيد اين بارکدهاي دو بعدي امکان خوانده شدن به وسيله سيستم SMS را هم دارند.
بر اين اساس بارکدهاي اس ام اسي در واقع مبتني بر سيستم پيام تصويري موبايل طراحي شده اند تا از طريق تصوير بارکد به شکل سمبل هاي ساده براي اپراتور فرستاده شده و سپس به شکل يک پيام متني براي کاربر فرستاده مي شود. اين سيستم در حال حاضر توسط دو شرکت Nokia و Ericsson به ترتيب با نام هاي SM و EMS ارائه شدند. بارکدهاي اس ام اسي اين روزها امکان فروش و توزيع بليت ها به صورت آنلاين يا در فروشگاه ها را به يک شرکت داده، به عنوان يک کارت تخفيف براي خريد عمل مي کنند و حتي مي توانند نقش کوپن هاي خريد را براي کاربران ايفا کنند.
با اين اوصاف بارکدها ديگر به نقطه عطفي در ميان ابزارهاي ذخيره و انتقال اطلاعات تبديل شده اند؛ برچسب هايي که راهشان را از سوپر مارکت هاي کوچک تا به اينجا طي کرده اند.
منبع: نشريه نوآور، شماره 63



 

نسخه چاپی