چگونه تمركز حواس‌مان را افزايش دهيم

چگونه تمركز حواس‌مان را افزايش دهيم
چگونه تمركز حواس‌مان را افزايش دهيم


 

تهيه و تنظيم: ليلا رضايي كارشناس مشاوره




 
شايد شما بارها با خود انديشيده‌ايد كه چگونه مي‌توانيد نيروي فكر خود را در دست گرفته و از پرش افكارتان جلوگيري كنيد. بعضي از افراد حتي به اين باور غلط رسيده‌اند كه افكارشان آنها را هدايت مي‌كند و به هرجايي كه بخواهد مي‌برد و هيچ‌كاري هم از عهده‌ي آنها برنمي آيد. در اينجا قصد داريم كه به شما بگوييم اين شما هستيد كه با يك تمرين ساده مي‌توانيد افكار خود را كنترل كنيد و از فوائد اين كار بهره ببريد.
پس از اجراي تمرينات مديتيشن به صورت مداوم و پيوسته، شما مي‌توانيد كنترل فكر خود را در دست بگيريد و از مزاحمت افكاري كه بي‌اختيار به مغزتان هجوم مي‌آورند و گاهي ناخوشايند و خستگي‌آور هستند خلاص شويد.
حتي دقت كنيد شب‌هايي كه بيشتر خواب مي‌بينيد و مغزتان بيشتر فعال است، در صبح روز بعد كاملاً احساس خستگي مي‌كنيد.
- چشمان خود را ببنديد و به يك حادثه‌ي شيرين در زندگي خود فكر كنيد(چندثانيه)
- به احساس خود پس از يادآوري اين اتفاق فكر كنيد(چندثانيه)
- به يك حادثه‌ي تلخ در زندگي خود فكر كنيد(چندثانيه)
- به احساس خود پس از يادآوري اين اتفاق فكر كنيد(چندثانيه)
چه كسي بود كه فكر كرد؟ آيا اين تفكرات بدون اختيار شما به مغزتان خطور كرد؟ مسلما اينطور نيست. ما به عنوان يك انسان قادر هستيم پرش افكار خود را كنترل كنيم. با اجراي تمرينات مديتيشن، خيلي سريع به كنترل فكر خواهيد رسيد. ضمن‌آنكه از فوائد ديگر آن نيز بهره‌مند مي‌شويد.
فايده‌ي ديگري كه انجام تمرينات مديتيشن دارد، رفع خستگي و رسيدن به آرامش و مبارزه با استرس است. به طوري‌كه بيست‌دقيقه مديتيشن برابر با دوساعت خواب است.
افزايش تمركز حواس نيز از ديگر فوائد است.
شايد براي شما اتفاق افتاده است كه شبي موقع خوابيدن خواب ‌تان نبرد، آن‌وقت چه كار مي‌كنيد؟ آيا شروع به شمارش اعداد مي‌كنيد يا به مسائل روزمره فكر مي‌كنيد تا خواب‌تان ببرد؟ يا اصلاً سعي مي‌كنيد به هيچ‌چيز فكر نكنيد و ذهن‌تان را خالي كنيد؟ درواقع مديتيشن مورد آخر است يعني فكر نكردن به هيچ‌چيز.
توجه كنيد:
ابتدا سه نفس عميق بكشيد. حدود چهارثانيه، با دهان باز هوا را داخل ريه‌ها بفرستيد(دم). سپس چهار شماره يا شانزده ثانيه، نفس‌تان را حبس كنيد و بعد حدود هشت ثانيه با دهان باز، هوا را از ريه‌ها خارج كنيد.(بازدم) با اين‌كار اكسيژن و خون بيشتري به مغز شما مي‌رسد و احساس آرامش بيشتري پيدا خواهيد كرد. سپس چشمان خود را بسته و بدن خود را كاملاً ريلكس و آرام كنيد. حالا سعي كنيد به هيچ‌چيز فكر نكنيد و اگر افكاري به سراغ‌تان آمد، كلمه‌ي بي‌معني(شريم) را مرتب تكرار كنيد تا آن افكار از ذهن‌تان محو شود يا اينكه مي‌توانيد نفس‌هاي خود را بشماريد. به اين‌صورت كه نفس‌هاي‌تان(دم وبازدم) را هماهنگ كنيد. به هر دم و بازدم(1) امتياز بدهيد تا (5) امتياز شود، آن‌وقت شمارش را دوباره آغاز كنيد. مدّت اين تمرين بيست‌دقيقه است.
توجه داشته باشيد كه اين تمرين درواقع كسب يك مهارت است و مثل هر مهارت ديگري احتياج به تمرين زياد دارد. شما يكباره نمي‌توانيد به اين تمركز دست يابيد، بلكه با شروع تمرين از دقايق كمتر و تكرار آن به اين مهارت دست مي‌يابيد. منبع:مجله 7 روز زندگي شماره 78



 

نسخه چاپی